Lös häst sparkat bil

sweep

Trådstartare
Ikväll/inatt så åskade det rejält och min häst tog sig ur hagen (gissningsvis så åt han gräs under/bredvid staketet och när det small uta helvete så fick han troligen en rejäl stöt för han glidit/rullat ner för en slänt ut ur hagen)

Hagen var fortfande hel. Syntes vart han kommit ut för där slakade undertråden och det syns märken i slänten.

När detta hände så var en bil på väg till stallet/huset för att kolla ström och allt och då kom min häst mot bilen som stannade och då gick min häst förbi och slog rumpan i bakspegeln och blev rädd och drog till med bakbenet i dörren som blev skadad.

Vem ska betala för skadan på bilen?
Jag kan inte förhindra att det åskar ute och hagen är ordentlig och med ström på.. :/

Hästen är inte försäkrad (varför är inte relevant) så jag kan inte ringa o höra med något försäkringsbolag

Senast ändrad:
Sv: Lös häst sparkat bil

Har ganska bestämt för mig att i fall bilist vs häst är bilisten i de allra flesta fall förlorare..
Även om inte hästen är försäkrad kanske man kan höra med hemförsäkringen?

Agrias sida ligger nere, men hittade i nån gammal tråd här
Klippt från Agrias hemsida:

Inte heller finns någon obligatorisk hästförsäkring som omfattar skada som häst orsakat. Hästhållaren har inget strikt ansvar utan eventuell skadeståndsskyldighet måste bedömas utifrån culpa-ansvaret i skadeståndslagen.

Om hästhållaren kan anses, genom bristande tillsyn, ha orsakat skadorna på din bil genom oaktsamhet kan denne bli skadeståndsskyldig och måsta betala för reparationen av din bil.

Om hästhållaren vållat skadorna kan ersättning lämnas från en eventuell ansvarsförsäkring. Efter en skadeanmälan utreder försäkringsbolaget händelsen och bedömer om hästhållaren kan anses skadeståndsskyldig.

Agrias hästförsäkringar är dock inga ansvarsförsäkringar utan du måste i sådana fall vända dig till försäkringsgivaren för hästhållarens ansvarsförsäkring.

Det är osäkert vad som krävs för att hästhållaren skall anses skadeståndsskyldig.

Ibland sker olyckor som ingen kan lastas för och utan vagnsskadeförsäkring får bilägaren reparera bilen på egen bekostnad.

Senast ändrad:

I allmänhet är det väl alltid bilägaren som får pröjsa för skador på det egna fordonet eller hästen om en olycka hänt har jag för mig, så vida det inte är så att hästen kommit ut ur hagen pga undermåligt staket och oaktsamhet från din sida, vilket ju inte är fallet här.

Hästens försäkring täcker bara hästens egna skador. Bilen skador betalas av bilens försäkringsbolag.
Betäcknas det hela som olycka får bilisten stå för skadorna själv. Är det uppsåt och oansvarigt så kanske ditt bolag betalar.Ansvarsförsäkringen finns i hemförsäkringen och träder in om du handlat oansvarit.
Kontakta ditt bolag och hör med dom.

Det borde ju räknas som olycka eftersom jag inte kan förhindra åska och att hästen blir rädd.

Usch detta är inge roligt

Står bilen still och en häst är lös är det knappast bilägarens fel. Skulle bilförsäkringen träda in så borde hästägaren betala självrisken.

Ikväll/inatt så åskade det rejält och min häst tog sig ur hagen (gissningsvis så åt han gräs under/bredvid staketet och när det small uta helvete så fick han troligen en rejäl stöt för han glidit/rullat ner för en slänt ut ur hagen)

Hagen var fortfande hel. Syntes vart han kommit ut för där slakade undertråden och det syns märken i slänten.

När detta hände så var en bil på väg till stallet/huset för att kolla ström och allt och då kom min häst mot bilen som stannade och då gick min häst förbi och slog rumpan i bakspegeln och blev rädd och drog till med bakbenet i dörren som blev skadad.

Vem ska betala för skadan på bilen?
Jag kan inte förhindra att det åskar ute och hagen är ordentlig och med ström på.. :/

Hästen är inte försäkrad (varför är inte relevant) så jag kan inte ringa o höra med något försäkringsbolag

Jag var med om en liknande situation för många år sedan. Hästen halkade och gick omkull under ridning varpå den kom lös och sprang hem till stallet. Pappan till en av tjejerna i stallet stod stilla med sin Volvo 245 på grusvägen till stallet och väntade. När den lösa hästen kom travande, tänkte hon hoppa över bilen på diagonalen, men ändrade sig i sista stund och kraschade framrutan med framhovarna.

Enligt försäkringsbolagen räknades detta som "viltolycka", jämförbart med att krocka med en älg. Så bilens försäkring täckte skadan, förutom självrisken. Hästen klarade sig oskadd (säkerhetsglas i bilrutan).

Det här var dock ca 13 år sedan, så jag vet inte om något i lagstiftningen har ändrats sedan dess.

Jag skulle tro att det går på bilägarens försäkring. Men för den goda sakens skull skulle jag be att få betala halva självrisken. Ingen av er kunde ju egentligen hjälpa att det hände.

Jag skulle tro att det går på bilägarens försäkring. Men för den goda sakens skull skulle jag be att få betala halva självrisken. Ingen av er kunde ju egentligen hjälpa att det hände.

Helt sant.
För övrigt hade jag inte kunnat med annat än att betala, är ju inte bilägarens fel att hästen är ute heller.

Det är bilens försäkring som går in.

Eftersom bilen var där för att föraren skulle titta till hästen (och jag antar att föraren också tog rätt på den lösa hästen) hade jag som hästägare självklart erbjudit mig att betala självrisken.

Nej han var där för att titta till huset och då blir det automatiskt hästarna då hagen går bredvid vägen man kör på. Men han körde för att se till huset han ska hyra så att inget hände med det.

Jag vill mest veta vem som ska betala enligt gällande regler så jag vet vad jag ska göra (ringa nån eller så)

Det är bilens försäkring som går in (om bilen är försäkrad utöver trafikförsäkring). Det är alltså att jämföra med att krocka med en älg eller hjort eller något i den stilen. Det kommer bilägaren att få reda på när han ringer sitt försäkringsbolag.

KL
Troligen är det bilägaren som får stå för kostnaderna rent juridiskt. Om nu personen var i stallet på uppdrag av stallägaren så blev bilen skadad som ett led i arbetet och då kan eventuellt dennes försäkring gå in.

Rent moraliskt bör hästägaren och/eller stallägaren stå för självrisk. Som stallägare får man räkna med en och annan sakskada i samband med att man tar emot hästar men är man just och upplåter stallplatser billigt så är det moraliskt rimligt att ägaren hjälper till helt eller delvis.

Det är bilens försäkring som går in (om bilen är försäkrad utöver trafikförsäkring). Det är alltså att jämföra med att krocka med en älg eller hjort eller något i den stilen. Det kommer bilägaren att få reda på när han ringer sitt försäkringsbolag.

Han skulle ringa o höra med dom. Men då behöver inte jag göra nått mera än att vänta på att få höra av hans försäkringsbolag säger?

KL
Troligen är det bilägaren som får stå för kostnaderna rent juridiskt. Om nu personen var i stallet på uppdrag av stallägaren så blev bilen skadad som ett led i arbetet och då kan eventuellt dennes försäkring gå in.

Rent moraliskt bör hästägaren och/eller stallägaren stå för självrisk. Som stallägare får man räkna med en och annan sakskada i samband med att man tar emot hästar men är man just och upplåter stallplatser billigt så är det moraliskt rimligt att ägaren hjälper till helt eller delvis.

Han var där på egen fri vilja för att se till huset han ska hyra. Så husägaren har inte gett han något uppdrag.
Stallet lånas just nu av mig och husägaren har inget med stallet att göra.

Tycker också, rent moraliskt, att man kan erbjuda sig att betala. Även om du inte kan rå för att hästen gått ut så har man ändå ett ansvar för sina djur, tycker jag.
Samma om hästarna kommer ut och trampar sönder grannens trädgård, då kan man erbjuda sig att återställa.

Ja, det finns väl inte mycket mer att göra? Skulle h*n ställa krav på dig får du väl se vad ditt försäkringsbolag säger.

Tycker också, rent moraliskt, att man kan erbjuda sig att betala. Även om du inte kan rå för att hästen gått ut så har man ändå ett ansvar för sina djur, tycker jag.
Samma om hästarna kommer ut och trampar sönder grannens trädgård, då kan man erbjuda sig att återställa.

OCH vart står det att jag INTE kommer erbjuda mig att betala??
Jag undrar över vad JAG ska göra med försäkringar och övrigt då jag aldrig varit med om att en häst sparkat en bil förut. Men jag behöver tydligen inte göra nått då det är bilens försäkring som gäller i detta fallet. Då är det bara att vänta och höra vad dom säger. Eller hur?!

Regeln som styr det hela är beroende på om staketen varit i ordning.
För har du normala staket och hästen genom olyckshändelse kommer ut gäller en gammal regel: Lantbrukets djur går skadefria och ansvarslösa med undantag för hundar.
Bilägaren få stå för sina skador om han inte har en helförsäkring.

Detta är utgångspunkten.
Sedan kan du som hästägare naturligtvis gå inoch hjälpa till att finansiera reperationen eller självrisken. Men det är då på frivillig basis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka