Lord Owens samlade sadelfunderingar.

L

Lord Owen

Vilket märke på första westernsadeln?

Jag tänker köpa en westernsadel för skogsluffningsbruk (inte tävling eller westernträning utan bara för att den är bekväm :love: och bra för hästen) och har väl kommit fram till att det måste bli en trail eller "allround sadel" men vad för MÄRKE ska man satsa på?

Att försöka hitta i westerndjungeln på egen hand som amatör är ju som att leta efter en nål i en höstack när man inte ens hittar höstacken. :crazy: Så, vilket märke om man vill ha en skogsluffingssadel som ska vara av BRA kvalitet (inget överdrivet men en bra sadel) och som helst inte ska kosta mer än runt 10 000?

Tack på förhand!

Sv: Vilket märke på första westernsadeln?

För runt 10 000 kan du få en riktigt bra beg sadel. Har en crates reiningsadel som vi gav 10 för och en billigare jätte fin sadel av märket rockingR. Sen finns ju textan, double C (tror jag det hette) en massa andra märken. Har dock bara erfarenhet av crates o rockingR o dom är JÄTTE bra! Som sagt, är du beredd att ge 10 000 tror jag du kan välja ganska fritt bland beg sadlar!

sasucatu skrev:
För runt 10 000 kan du få en riktigt bra beg sadel. Har en crates reiningsadel som vi gav 10 för och en billigare jätte fin sadel av märket rockingR. Sen finns ju textan, double C (tror jag det hette) en massa andra märken. Har dock bara erfarenhet av crates o rockingR o dom är JÄTTE bra! Som sagt, är du beredd att ge 10 000 tror jag du kan välja ganska fritt bland beg sadlar!

Ja, jag tittar på försäljningssidorna på internet hela tiden, men det dyker aldrig upp den trail sadel JAG vill ha. :crazy:
Jag hittade en crates reining sadel som var jättefin men det var som sagt en reiningsadel, och som jag förstått det är de lättare att få fel sits i, ingen riktigt bra långrittssadel.
Jo, jag vet att jag kan välja rätt fritt, det är vilka märken som är skit och vilka som är bra jag funderar över, tack för tipsen. :)

Vad är Dakota för något då? De har ju det märket på Tumbleweed.

"fel" sits får man ju inte, men sadeln är anpassad för reining så som jag har förstått det så finns det lite mer plats i den sadeln. En trailsadel fixeras man lite bättre i. Har jag fått för mig :angel:
Jag har ingen erfarenhet av Dakota, men ring till tumbleweed (ex) o berätta vad du vill ha. Jag har alltid blivit bra bemött på de olika företagen när jag ringt med frågor. Dom är nog vara, det är en svår snårig djungel, det här med sadlar och bett.

Men jag tänker iaf så att jag hellre köper en beg sadel för 10 än en ny sadel för samma pris. Crates tex är ju handgjorda och av väldigt bra kvalitet.

sasucatu skrev:
"fel" sits får man ju inte, men sadeln är anpassad för reining så som jag har förstått det så finns det lite mer plats i den sadeln. En trailsadel fixeras man lite bättre i. Har jag fått för mig :angel:
Jag har ingen erfarenhet av Dakota, men ring till tumbleweed (ex) o berätta vad du vill ha. Jag har alltid blivit bra bemött på de olika företagen när jag ringt med frågor. Dom är nog vara, det är en svår snårig djungel, det här med sadlar och bett.

Men jag tänker iaf så att jag hellre köper en beg sadel för 10 än en ny sadel för samma pris. Crates tex är ju handgjorda och av väldigt bra kvalitet.

jag har för mig att sitsarna är olika eller hur det nu var? att fendrarna kanske var fastsatta olika så att man fick mer bakåtlut i sitsen i en reiningsadel.
tänkte ringa dem faktiskt, och fara dit. bara jag får tid. ;)

ja, drömmen är en crates. så jag letar nog vidare på beg. marknaden efter en sådan, och far runt i lite affärer kanske.

Här är en sida där det står om det där med sitsen:

http://web.telia.com/~u47202999/anslag/wsadel.html

jag vet inte om detta stämmer men jag har läst att det kan vara lättare att få en mer upprätt sits i trailsadlar, och en mer "bakåtlutad" i reiningsadlar eftersom dom är gjorda för att galoppera och bl a stoppa i. MEN det beror ju på vad det är för sadel och hur dom ligger på hästen. Tidigare hade jag en trailsadel men fick stolsits i den, köpte en beg crates ladies reiner och sitter bra! Så titta hur sadeln ser ut, hur den sitter på hästen och hur det känns! Välj inte bort bara för att det egentligen inte är en "allround".

Däremot är kanske trailsadlar lite mer praktiska om man ska rida långt eftersom dom har flärpar och grejer att knyta fast packning i, av det jag sett iallafall..
För tiotusen kan du få en bra beg. sadel men satsa på ett bra märke (sasucatu nämnde ju några)..

Nyfiken :D Var läste du om reining sadlar på den där sidan?? Jag kan nog vara lite trött så att jag inte hittar det :angel:

Du måste ju ha den sadel du trivs bäst i, själv har jag en reining sadel och jag skulle aldrig byta! Jag har aldrig haft en så bra sits i någon engelsk sadel som jag har i min reining sadel!

Här är ett utdrag om reinig sadlar från Tumbleweed, men det har du säkert redan läst :D
Reiningsadeln är en sadel konstruerad för galopp, spinns och stops. Den är uppbyggd framtill i sätet för att ge ryttare rätt position och inte ramla fram i tex en stop. Många anser att reiningsadeln är den skönaste och rida i, men man måste veta att rörligheten är begränsad med ett sådant säte.

Mount Never Rest skrev:
Nyfiken :D Var läste du om reining sadlar på den där sidan?? Jag kan nog vara lite trött så att jag inte hittar det :angel:

Du måste ju ha den sadel du trivs bäst i, själv har jag en reining sadel och jag skulle aldrig byta! Jag har aldrig haft en så bra sits i någon engelsk sadel som jag har i min reining sadel!

Här är ett utdrag om reinig sadlar från Tumbleweed, men det har du säkert redan läst :D

Det är inte så konstigt att du inte hittade det för det står inget om Reiningsadlar där. :D Det står bara om sätena, och där finns en bild där man kan se sätena och då har jag sedan jämfört med bilder på riktiga sadlar. Så du är inte blind. :p

Vad har du för sadel?

Jo, jag vet att det handlar om mig. :D Så jag tänker nog ringa på de annonser jag tycker ser bra ut och fråga om jag får ta hem och prova och sedan får vi se. Fast först måste jag luska ut vad min häst har för storlek på bommen. :crazy:

Misstänker att det är Quarter han har men är inte 100. Sedan måste man ju veta hur böjd sadeln ska vara i bommen etc etc.
Finns det inget sätt att mäta eller så? :crazy:

Hästen

Rygg från sidan

Rygg uppifrån (här ser han meeegafet ut men det är han inte, ryggen är bara väldigt bred, eller så är revbensvågen väldigt välvd)

Ryggen framifrån

Svårt att ta bra ryggbilder

Närmare bild (ngt gammal) på hur böjd/rak ryggen är

:cool:

Vad betyder till exempel allt det här! :crazy:

"Crates Westernsadel.Reiningsadel av märket Crates, kvalitetssadel för tävling och fritid. Modell: Reiner 242-3, Bom: EquiFit QH 15 ½ säte.Gullet: 65/8 x 8. Skirt: 27 x 13 Riggning: In-Skirt (Tillåter olika läge för gjordens infästning)Vikt 13,5 kg. "

Den vill jag för övrigt ha. ;)

Jag har en Double C Classic Reiner m. Nevada Fancy bom :D
Fullquarter bom, 16" sits
En sådan skulle nog inte passa din häst eftersom min kille är mycket rakare i ryggen (tycker jag det ser ut som)....

Det jag fattar av texten (är inte spec. mycket):
Att sitsen är 15.5" (ganska liten, jag skulle kunna ha en sådan, har nu 16" (strl 34/36 i byxor)
Att bommen är strl Quarter Horse (tror jag) men jag vet inte vad Equifit är...
Att Gulleten är 65/8 x 8, dock vet jag inte vad det betyder :angel: Men gullet är delen som hornet sitter fast på (framvalvet?!)
Att skirten är 27 x 13 (???), det är ju delen ner/bakom sadeln....
Men en sak VET jag helt säkert :D Den väger 2,5 kg mindre än min sadel ;)
Ursäkta att jag mest chansar, jag sitter och kollar på den här bilden och försöker gissa... Bild

Här finns faktiskt en sadelprovare! Fast jag vet inte vad priset slutar på :angel: Provare

Mount Never Rest skrev:
Jag har en Double C Classic Reiner m. Nevada Fancy bom :D
Fullquarter bom, 16" sits
En sådan skulle nog inte passa din häst eftersom min kille är mycket rakare i ryggen (tycker jag det ser ut som)....

Det jag fattar av texten (är inte spec. mycket):
Att sitsen är 15.5" (ganska liten, jag skulle kunna ha en sådan, har nu 16" (strl 34/36 i byxor)
Att bommen är strl Quarter Horse (tror jag) men jag vet inte vad Equifit är...
Att Gulleten är 65/8 x 8, dock vet jag inte vad det betyder :angel: Men gullet är delen som hornet sitter fast på (framvalvet?!)
Att skirten är 27 x 13 (???), det är ju delen ner/bakom sadeln....
Men en sak VET jag helt säkert :D Den väger 2,5 kg mindre än min sadel ;)
Ursäkta att jag mest chansar, jag sitter och kollar på den här bilden och försöker gissa... Bild

Här finns faktiskt en sadelprovare! Fast jag vet inte vad priset slutar på :angel: Provare

Kul att få lite hjälp i alla fall. :)

Bä, orkar inte köpa en sadelprovare heller. Då lär jag väl inte ha råd med själva sadeln. :cool: Men tack för tipset. Finns ju tyvärr inte så tjockt av vanliga sadelutprovare som sysslar med westernsadlar heller...

Jag har strl. 36/38 i byxor. Har 17" i min bomlösa sadel och det är väl vad jag har i vanlig sadel också. Vad blir det i westernsadel då?

Har lite nya bilder som jag tog för en timme sedan, ska lägga ut dem i en ny tråd också så får vi se om någon orkar bemöda sig. :D

Rakt från sidan

Uppifrån

Ännu mer uppifrån

Från sidan

Annan vinkel

Igen

Sedan har han tappat rätt mkt muckler nu (vila) så han kommer bredda sig/få mer muskler när han börjar jobbas igen. Suck, jag vet inte om jag ska ha en Quarter eller en större än en Quarter. Du som har Full, tror du det blir för stort om du jämför med din häst?

Sadel till denna häst (strl och typ/märke), någon som kan det här?

Vad skulle ni leta efter för sadeltyp (böjning av bommen) och i vilken storlek till en häst med den här ryggen.
Vilka märken har sådana sadlar att de kunde passa på den här ryggen?

Jag tror att Quarter bom kanske är det som ligger närmast, eller Full Quarter.... Men vet inget om hur böjd bommen ska vara eller vilka märken som kanske kunde passa honom. Lite hjälp med tips? :crazy:

Från sidan

Uppifrån

Snett framifrån

Annan vinkel

Hästen från sidan (lite gammal bild)

Ska läggas till att hästen är omusklad på bilderna (vila) och kommer bredda sig igen när han är igång igen.

Vanligtvis ser han mer ut såhär, blir troligtvis ännu grövre över ryggen med rätt träning

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadel till denna häst (strl och typ/märke), någon som kan det här?

*puttar*

(10)

Sv: Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Hahah min egen samlade lilla tråd :D
Märks vem som är vimsig ;)

Lord Owen skrev:
Kul att få lite hjälp i alla fall. :)

Bä, orkar inte köpa en sadelprovare heller. Då lär jag väl inte ha råd med själva sadeln. :cool: Men tack för tipset. Finns ju tyvärr inte så tjockt av vanliga sadelutprovare som sysslar med westernsadlar heller...

Jag har strl. 36/38 i byxor. Har 17" i min bomlösa sadel och det är väl vad jag har i vanlig sadel också. Vad blir det i westernsadel då?

Har lite nya bilder som jag tog för en timme sedan, ska lägga ut dem i en ny tråd också så får vi se om någon orkar bemöda sig. :D

Sedan har han tappat rätt mkt muckler nu (vila) så han kommer bredda sig/få mer muskler när han börjar jobbas igen. Suck, jag vet inte om jag ska ha en Quarter eller en större än en Quarter. Du som har Full, tror du det blir för stort om du jämför med din häst?
Jasså man köper dom :idea: Jag trodde man lånade :o Men som sagt så blir det nog ändå dyrt!

Du borde nog kunna ha 16" på sadeln... För när jag skulle köpa sadel fick jag max ha 16" och jag har ju lite mindre bak än dig ;)

Svårt att veta ang. bomvidd.... Min kille har i alla fall X-vid på vanlig sadel....
Men du kan väl själv kolla på min sida vet ja! Min sida
Där ser du ungefär hur han ser ur + på sidan Om mig, finns en bild på min sadel :D
Det är synd att du inte har någon som bor nära som kan hjälpa dig :(

En 16-tums sits är inte liten. Själv sitter jag som smäck i en 15,5 Crates, och jag är inte direkt liten om rumpan... Rent generellt brukar man räkna att en westernsits motsvarar en engelsk som är en tum större, dvs 15 western = 16 engelsk.

Någon innan har sagt att Crates är bra, och jag kan bara instämma. De passar åtminstone på krakarna.

/Ida

Mount Never Rest skrev:
Jasså man köper dom :idea: Jag trodde man lånade :o Men som sagt så blir det nog ändå dyrt!

Du borde nog kunna ha 16" på sadeln... För när jag skulle köpa sadel fick jag max ha 16" och jag har ju lite mindre bak än dig ;)

Svårt att veta ang. bomvidd.... Min kille har i alla fall X-vid på vanlig sadel....
Men du kan väl själv kolla på min sida vet ja! Min sida
Där ser du ungefär hur han ser ur + på sidan Om mig, finns en bild på min sadel :D
Det är synd att du inte har någon som bor nära som kan hjälpa dig :(

Ja, för dyrt för en luffssadel i alla fall. :crazy:

Antar att 16" blir bra för mig. DET är ju inte det största problemet. :D

Jag har INGEN aning om vad min häst har i vanligt då han fick en bomlös då han kom till mig (gamla vanliga sadeln var skit med stora bokstäver, alldeles för smal mm) och där handlar det ju inte om bomvidder. Men men... din kille såg ju nästan ut som min i ryggen. I alla fall på bilderna när man såg ryggen lite på bilderna framifrån och från sidan. Fast din hade mer böjd rygg. Men i bredd eller hur man ska säga tycker jag inte det var så stor skillnad? (Fast ser inte sådant så bra...) Vad hade han i westernsadel nu igen? *glömsk* :o

Var det du som köpte din sadel från Hov o tass eller blandar jag med någon annan nu? :p

Ja, jag tror inte det finns en enda på Åland som ens sysslar med Western. :crazy: Än mindre har kunskap om westernsadlar.

Nej, inte har min kille mera böjd rygg... Inte om man ser honom rakt från sidan, han har inte speciellt högt kors så han får ingen stark uppkurvning baktill (oj, det var en bra beskrivning :o )

Jepp, du blandar ihop! När han var på inridning så berättade hon att sadeln som han blev inriden med passade honom perfekt och den var till salu (10.000.-) men vi tyckte att det var lite dyrt så vi skulle köpa en på egen hand.. Men efter att ha sett på lite annonser insåg jag att det inte var någon idé eftersom vi inte ens skulle veta om den låg bra på honom, så därför beslutade vi oss för att trots allt köpa just den sadeln :D Och precis som hon sa (inridaren): Du får det du betalar för.
Hon berättade också att många billiga sadlar är sneda i bommen redan från början... Jag vet inte om det stämmer, men hon påstod det...
Om du glömt vad sadeln heter så är det bara att du kikar lite högre upp i tråden ;) (Double C Classic Reiner m. Nevada Fancy bom)
Just min sadeln kan nog vara lite knivig att få tag på eftersom det är en blandras... Men eftersom den har Nevada Fancy bom så borde väl en Nevada Fancy passa också...
En länk till en Nevada Fancy

OK. :D

Men jag menade mer om han hade semiquarter, quarter eller full quarter i bomvidd? :D Vad den heter minns jag nog, var så häftigt namn. :)

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Western Nu är det så här att jag studerar till sadelmakare och har tagit hem vår gamla westernsadel för framtida (eventuell, får se om det blir...
Svar
9
· Visningar
2 710
Senast: Pillis___
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka