asterix_zaphir

Trådstartare
Om en tik ska paras, blir den lättare dräktig om inte ägaren är där?
Har hört detta nämligen. Det gäller en halvfodertik.
fodervärden vill gärna ta hem tiken mellan parningarna då det är rimliga avstånd att köra medan uppfödaren vill ta hem tiken till sig typ över natten. Hur och vad skulle ni gjort.

Sv: Löptik..

Eftersom du (eller vem det nu är) är fodervärd så får du göra som uppfödaren vill. Vill hon ha hunden hos sig under parningen, så har hon rätt till det.

Som fodervärd har man kommit överens med uppfödaren om vissa saker. Tex att denne har rätt att ha tiken hos sig under parning, en tid före valpningen (2 v har jag för mig) och under tiden fram till valparna är minst 8 v gamla. Om uppfödaren vill ha tiken hos sig under parningen så är det bara att acceptera. Det kan dessutom ta fler än en dag, men du (?) får ju tillbaka tiken när det är klart.

Tack för era svar.
Men blir tiken lättare om inte fodervärden är där, tycker det låter konstigt..
Det är inget skrivet utan fodervärden kunde ha tiken hemma då uppfödaren tyckte det var jobbigt att ha en löptik till hemma då hon har pappan till tiken, så var det sagt från början

Nej, tiken blir nog inte lättare dräktig om ägaren inte är där. Däremot kan tiken vara väldigt fäst vid sin ägare och ha lättare att koncentrera sig på parningen i lugn och ro, om inte ägaren = fodervärden är närvarande. Det är säkert så uppfödaren menar. :)

Förstår inte vad du menar? Ska tiken träffa hanen för fjärde gången det här löpet och att de tre förra parningstillfällena har inte lyckats? Tiken är kanske inte i höglöp ännu?

Det är inget skrivet utan fodervärden kunde ha tiken hemma då uppfödaren tyckte det var jobbigt att ha en löptik till hemma då hon har pappan till tiken, så var det sagt från början

Om jag inte minns helt fel så står det med i avtalet som man få från SKK. Man behöver alltså inte skriva ngt själv.

Förstår inte vad du menar? Ska tiken träffa hanen för fjärde gången det här löpet och att de tre förra parningstillfällena har inte lyckats? Tiken är kanske inte i höglöp ännu?

Hon har varit iväg 3 löp tidigare och förra gången blev det 3 riktiga hängningar men gick tom. Hon har varit i höglöp när hon varit iväg. Har kört varannan dag. till hon inte stå längre.

Är det ett "köpeavtal med bibehållen avelsrätt" eller är det ett "fodervärdsavtal" ni har fyllt i? Sitter på jobbet och har inte mina papper här men förmodligen så har Gnist koll på läget. Vänta tills hon dyker upp här.

Vad som gäller är att säljaren disponerar tiken vid parning i högst 2 veckor, högst 3 veckor före valpning och upp till 10 veckor efter valpningen.

Min åsikt; En tik som gått tom 3 gånger efter lyckade parningar ska absolut kollas upp grundligt av vet innan någon fler parning görs och hon bör egentligen inte heller avlas på, då så pass dålig fortplantningsförmåga inte tillför rasen någonting.

För att svara på ts orginalfråga: Nej förmågan att bli dräktig hänger inte alls i hop med vilka människor som är närvarande under parningen. Däremot kan många tikar vara ganska fjåsiga och klängiga på sin ägare just under löp och parning.

Kollade i min pärm och jag har bara ett vanligt köpeavtal men det står att uppfödaren skall para tiken vid 1,5 år ålder enlig halvfoderavtal.
Ska kolla på SKK.

Oavsett, så är du skyldig att upplåta hunden till ägaren för parning och ägaren har rätt att ha hunden hemma hos sig i 2 veckor, men som sagt: En grundlig veterinärundersökning och prover bör göras först, eftersom hon redan gått tom så pass många gånger.. Beroende på vad detta visar, så får ju ägaren sedan göra en bedömning om tiken verkligen har något att tillföra.

Hon har varit iväg 3 löp tidigare och förra gången blev det 3 riktiga hängningar men gick tom. Hon har varit i höglöp när hon varit iväg. Har kört varannan dag. till hon inte stå längre.

Är det samma hane varje gång? Har tiken/hanen valpar sedan tidigare? Är tiken hälsoundersökt?

Hade jag en tik som gick tom tre löp på raken trots bra parning skulle jag inte para fler gånger. Dessutom skulle jag fertilitetsundersöka tiken om hon gick tom mer än en gång på raken, speciellt om det var olika hanar.

Till ursprungsfrågan: Tiken blir inte lättare dräktig om inte matte/husse är med, däremot kan det vara lättare att få tiken att para. Vissa mattar/hussar är så fjompiga att hundarna inte får lugn och ro i de olika parningsskedena. Det kan gå rätt vilt till under parning, speciellt under flörtandet, och det är inte alla ägare som kan skilja på arg hund och det naturliga spelet.

Gnist - Har skickat dig PM.

Duvan: Det är två olika hanar men den ena har inte fått till det.
Tiken har inte fått valpar tidigare. Kanske ett dumt resonemang men hade det varit jag som skulle haft kullen så hade jag kollat upp henne. Hon är vetrinärbesiktigad som valp och sedan kollad lungor hjärta när hon blev ögonspeglad annars är hon inte kollad.

Jag har alltid hållt mig i bakgrunde när tiken varit hos hanen, har hon sökt uppmärksamhet från mig så har jag nonchalerar henne och tittat på något annat och det har funkat för nu bryr hon sig inte var jag är när hon löpt och varit hos hanen. Det var första gången hon gjorde så sedan brydde hon sig inte.

Duvan: Det är två olika hanar men den ena har inte fått till det.
Tiken har inte fått valpar tidigare. Kanske ett dumt resonemang men hade det varit jag som skulle haft kullen så hade jag kollat upp henne. Hon är vetrinärbesiktigad som valp och sedan kollad lungor hjärta när hon blev ögonspeglad annars är hon inte kollad.

Får inte hanen till det är det ju inte konstigt om tiken går tom. Har det blivit ordentlig parning i olika löp men tiken ändå går tom får man ta till en fertilitetsundersökning. Att kolla lungor och hjärta är väl bra, men det hjälper ju inte mot slidinfektioner, obalans i hormonnivåer etc. som kan orsaka infertilitet.

Det förstår jag att det inte kan bli något om han inte får till det men då provade de med den andra hanen och han fick till det.

obalans i hormonnivåer hur visar det sig.
jag kan tycka hon har blivit agressivare efter alla misslyckade parningar än vad hon varit innan.

Men om hon hade slidinfektioner skulle det väl visat sig i flytningar eller luktat illa. Eller är jag ute och reser.

Inte nödvändigtvis och det kan ju vara så att hon har herpes, vilket förekommer hos hund och sådana tikar har problem med dräktighet som jag förstår det eftersom att valparna i många fall resorberas (av bla herpesviruset) och tiken tros gå tom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
34
· Visningar
3 538
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår...
2
Svar
37
· Visningar
4 217
Senast: Ratax
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka