Löptik + tävling?

Sv: Löptik + tävling?

Förövrigt håller jag helt med de som tycker att hanar som inte klarar av att fokusera på någonting när löptikar är med, de ska inte gå i avel. Självklart kan det råka gå lite sämre för att det blir svårare att fokusera, men att hunden blir så blockad att den inte kan prestera något öht... Det låter inte som en hanhund jag skulle vilja ha valp efter.

DET håller jag definitivt med om. Vad gäller löptik på lydnadstävling så går mina tankar ungefär som SannaMarks, d v s att det vore en störning i still med skuttande kaniner på planen. Självklart ska hunden kunna genomföra ett lydnadsprogram ändå men det blir kanske inte så snyggt.

Loptikar gar sist pa IPO, det skulle man mycket val kunna gjora pa lydnads tavlingar ocksa. Platsliggning skulle kunna delas upp i tva avdelningar med ett par till tikar tillsammans med den lopande sa det blir flera hundar dar ocksa. Visst gar det att ordna, men utanfor IPO verkar hanhunds agare sa nervosa for hur deras hundar skulle reagera att nervositeten gar rakt ner i kopplet och de far problem.

Pa IPO plan har jag haft han hunds agare som bett mig ta ut loptiken och jobba vid sidan av dem sa de kan trana med 'distraction'.

Om man kan lösa det praktiska ser åtminstone inte jag några hinder för att löptikar skulle kunna starta. Det enda blir väl att det blir bökigt för de som ska gå i klassen efter om man bara har en tävlingsplan, kanske inte minst om det är inomhustävlingar.

Jag vet ju inte hur det ar i Sverige, men har far loptikar vara med pa utstallning ... dock inte pa lydnads tavling. Har ar nastan alla tavlingar innomhus pa mattor som tillhor klubben ... och dar mattor for lydnads ringarna inte halls separat. :angel: De loptikar som stalls ut gar ocksa omkring i lokalen och kan mycket val befinna sig precis utanfor tavlings ringen, som ar mycket liten och varje kvadrat centimeter utnytjas, sa de kan komma riktigt nara ocksa under tavling.

Jag ar standingt 'amazed' att man forvantas kunna hantera sina han hundar pa utstallning om en loptik ar med (mitt framfor?:crazy:) men att de som tranar lydnad inte klarar av det.

Det är väl en enorm skillnad på utställning och lydnadstävling? Löptikar är välkomna på utställning här också och jag har hört att hanhundsägare snarast brukar vara positiva till det eftersom det får deras hundar att sträcka på sig lite extra. Det är ju inget man ska få sin hund att direkt åstadkomma i en utställningsring mer än att springa och stå snyggt, det kan och har t o m jag gjort med min fjant. Man får t o m peta till hunden godis om man vill. Det krävs ett helt annat fokus att genomföra ett snyggt lydnadsprogram.

Fast om du läser vad hastflicka skriver så används samma mattor till lydnad och utställning. Löptikslukten sitter i mattorna och så även under en lydnadstävling :)

Hur menar du med noll koll? Jag visste inte när min tik skulle löpa första gången eftersom att hon aldrig löpt förr och jag vet inte exakt när hon kommer löpa andra gången eftersom att hon bara löpt en gång tidigare. Är det noll koll? eller menar du att man har noll koll om man inte ens märkt att ens hund börjat löpa. I sådant fall är jag nog beredd att hålla med lite.

Det sistnämnda. Det är skrämmande många tikägare som har dålig koll har hur tikens löp ser ut, ungefär tid det varar och hur tiken eventuellt påverkas även när de har haft hunden i många år.

Själv tränar jag gärna ihop med tikar som är i början eller slutet av löp. Det är bra störningsträning. På min hemmaklubb finns det inga förbud mot löptikar och det tycker jag är bra. Det ska vara öppet att träna för alla.

Däremot tycker jag att det är att tävla på olika villkor när hanen utsätts för en sexuell störning när det deltar löptikar på diverse olika tävlingar. Reproduktion kommer alltid vara en grundläggande drift och det är inte rättvist att man retar den driften när man tävlar. Det spelar liksom ingen roll att löptikarna får separat platsliggning när det kommer två klasser efter som också ska göra platsliggning ex.

Jag är jättetacksam för alla tikägare som tänker längre än till sig själva. De flesta som vill tävla riktigt mycket med sin tik, verkar ju (enligt min erfarenhet) välja att kastrera den. Just för att de inte ska få tävlingssäsongen förstörd med löp och skendräktigheter.

Samtidigt blir det olika villkor när hanen kan tävla jämt medan tiken inte får det tycker jag. Det kanske inte finns någon helt rättvis väg att gå, jag anser dock att detta sätt är snedvridet orättvist.

Asch detta kan kanske stötas och blötas fram och åter, jag rättar mig givetvis efter uppsatta regler. Jag tänker på mer än bara mig när jag diskuterar för min åsikt, det ställer till med en del huvudbry för många tikägare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ert år varit, ur ett hundperspektiv? Min hund fyllde två i augusti och hon börjar nu kännas vuxen. I våras hade hon en rejäl...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 683
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 171
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka