Löptik + tävling?

Sv: Löptik + tävling?

Och jag förstår inte hur du kan anse att det är MITT problem att din hane inte fixar störningar (precis som annan störing). Visst det må låta hårt, men jag ser ingen helt rättvis väg att gå.
Men du menar alltså att jag ska stå över ca tre veckor tävling med min tik, trots att vi legat i hårdträning ( som fixar att tävla/träna under löp) för att du har problem med att din hane stör sig?

Jag kan bara konstatera att all störningsträning i världen, inte är någon garanti för att hanhundens parningsinstinkter inte tar över. Snacka går ju om att hanarna ska klara det, att fixa det är en helt annan femma. Vi har haft både tikar och hanar genom åren men min åsikt har alltid varit att tikarna allt kan få vara hemma och ta det lugnt under sitt löp. Det är så få veckor att man överlever det.

Jag tycker att jag har en hane som fixar en hel del störningar men när det kommer till löptikar så är det lögn att bryta. Det är ju inte ett dugg hjälpt av att många tikägare har noll koll.

I helgen fick vi vår agilityträning förstörd, av en tikägare som trodde att det var en vecka kvar till hundens höglöp, deltog. Tror gör man i kyrkan, jag kan meddela att hennes tik var i höglöp. Sådär jublandes roligt är det inte när hon och hunden passerar samtidigt som vi kör inne på banan. Tvärnit och en hund som bara sniffade fläckar resten av tiden. Kan tillägga jag en hund som skriker av lycka över att få göra agility så att han skulle vara mindre uppmärksam på brudar för att han springer, köper jag inte.

Själv är jag tacksam gentemot de tikägare som avstår tre veckors tävling och därmed bidrar till ordning på tävlingsbanorna. I de lägre klasserna är det inte helt ovanligt att det är stökigt och rörigt utan löptikars inblandning.

Ah haha men startar man kl 2 ska man väl ha så pass mycket pli på hanen eller :D;)

Jenka:
Nej men det går ju att applicera på allt möjligt. Långt ifrån alla som lägger i låt säga lk1 är säkra på sin hund. Det muckas, störs och är ganska ofta lite stökigt, jag har några ggr valt att stå över platsligg pga att andra hundar inte tros fixar biffen med ägaren "chansar" ..

Detta med platsliggningen kommer ju också krävas mer koll och träning på med de nya reglerna som börjar gälla 2012. Enligt dessa ska alla hundar som interagerar med andra hundar under platsliggningen (vare sig de gör lekinviter eller är aggressiva) rapporteras (aggressiva hundar ska rapporteras för oacceptabelt beteende) och blir man rapporterad (en eller fler gånger) så är detta tillräckligt för att man ska kunna bli avstängt från tävling under viss tid.

Så förhoppningsvis kommer detta avskräcka folk från att gå ut på tävling på vinst och förlust, och få folk att inse att de inte ska ut och tävla med hundar som inte klarar platsliggningen, då de kan förstöra för andra :).

Ja jag förstår att du är tacksam och jag förstår hanhundsägare också ( jag har själv varit handhundsägare och planerar att bli det igen :crazy::D ).

Men jag tycker fortfarande inte att det är speciellt rätt för den skull att tikägaren ska tvingas av banan minst tre veckor årligen ( det kan ju handla om mer då tävlingar kanske infaller med sådant intervall osv ). Det är inget snicksnack från min sida utan faktiskt så jag tycker ...

MosterMia: Låter helt underbart i mina öron!

kl

Kan man avanmäla i sista minuten och ändå få anmälningsavgift tillbaka?
Upptäckte precis blodfläckar på golvet och imorgonbitti var det tänkt att vi skulle starta.
Hade ju kunnat skippa platsläggandet och starta sist, men Lk2 eller 3 kommer ju antagligen vistas på samma yta därefter.
Ser i tråden ett par exempel där folk fått starta trots löptikar, undrar dock hur detta är möjligt då reglerna säger att det inte är tillåtet? Får klubbarna tolka reglerna lite som de vill :confused:

kl

Kan man avanmäla i sista minuten och ändå få anmälningsavgift tillbaka?
Upptäckte precis blodfläckar på golvet och imorgonbitti var det tänkt att vi skulle starta.
Hade ju kunnat skippa platsläggandet och starta sist, men Lk2 eller 3 kommer ju antagligen vistas på samma yta därefter.
Ser i tråden ett par exempel där folk fått starta trots löptikar, undrar dock hur detta är möjligt då reglerna säger att det inte är tillåtet? Får klubbarna tolka reglerna lite som de vill :confused:

Ja ring nu och sen skickar du in ett intyg om löp efteråt så får du pengarna tillbaka. Det står i regelboken vilka som ska skriva på. På vanliga officiella lydnadstävlingar inom SBK eller SKK får löptikar absolut inte starta, inte i någon klass.

Och jag förstår inte hur du kan anse att det är MITT problem att din hane inte fixar störningar (precis som annan störing). Visst det må låta hårt, men jag ser ingen helt rättvis väg att gå.
Men du menar alltså att jag ska stå över ca tre veckor tävling med min tik, trots att vi legat i hårdträning ( som fixar att tävla/träna under löp) för att du har problem med att din hane stör sig?

Fast när det handlar om lägre klass är det troliga inte att du förstör för bara hennes hane utan större delen av hanarna under dagen. Och är det verkligen schysst att du för en start skull ska förstöra för en hel hög med hanhundar?
Och att man startar lägre klass är ju just för att hunden inte är redo för det svårare uppgifterna ännu, och störningen av en löptik är som ett antal tidigare sagt en väldigt svår störning.

Sen förstår jag i och för sig ditt resonemang, och fråga är om det inte hade fungerat ändå om det hade varit så att löptikarna fått vara på klubbarna och träna, så att det hade blivit en vanlig störning? Och att det i slutända faktiskt blivit en del i aveln att hanarna som används i aveln är sådana som fungerar oavsett löptik eller inte? Att det inte fungerar idag är kanske ett tecken på att det avlas på en för hög könsdrift?
Jag kan ju ställa det som jämförelse hästmänniska som jag är att det är en självklarhet att hingstarna ska fungera på både träning och tävling oavsett brunstigt sto eller inte, annars är det kastrering som gäller... Egentligen är frågan om man inte borde kunna ha samma krav på en hund som du har på en häst?

/Camilla

Eftersom reglerna förbjuder löptikar i både lydnad o bruks o ingen ändring på det är i sikte så är det nog väldigt många som ser det så ;)

Ja visst, men jaha?

Jag tycker fortfarande att det är fel och där ändrar jag mig inte bara för att massan är trög och ovillig att ändra ;):p

Ch791022: Jag kan inte se att ditt resonemang skulle ändra min åsikt. Det är ju knappast bara för mig och min tik som detta förstör att vi är tvingade att avstå tävling, så det går ju att vända helt på ditt resonemang. Jag är övertygad om att det på sikt skulle gå att få igenom ett hyfsat hållbart och mer rättvist sätt att tackla löptiksproblemet.

Jag är mer inne på din linje trots att jag har en hane.

Förstår att löptikar kan vara svåra störningar för hanar men samtidigt som lydnaden går ut på att hunden ska kunna fixa störningar. Om inte så är den inte klar för tävling, anser jag.
Det finns väl löptikar på kurser? Eller är de bannlysta där också?

Jag hoppas det kommer en kompromiss för jag tycker det är orättvist.

Jag är mer inne på din linje trots att jag har en hane.

Förstår att löptikar kan vara svåra störningar för hanar men samtidigt som lydnaden går ut på att hunden ska kunna fixa störningar. Om inte så är den inte klar för tävling, anser jag.
Det finns väl löptikar på kurser? Eller är de bannlysta där också?

Jag hoppas det kommer en kompromiss för jag tycker det är orättvist.

Vanligtvis är löptikarna bannlysta på både både klubbarna och andra kurser, just därför anser jag att det som det är nu inte är schysst att skicka in dom på tävlingsbanan. Hade det varit en störning som dom fått rutin på att jobba med hade det förmodligen varit annorlunda.

/Camilla

Ch791022: Jag kan inte se att ditt resonemang skulle ändra min åsikt. Det är ju knappast bara för mig och min tik som detta förstör att vi är tvingade att avstå tävling, så det går ju att vända helt på ditt resonemang. Jag är övertygad om att det på sikt skulle gå att få igenom ett hyfsat hållbart och mer rättvist sätt att tackla löptiksproblemet.

Insåg det efter jag skrivit det :angel:

Men eftersom det är bannlyst med löptikar på klubbarna och träningarna på de flesta ställen idag, så är det inte schysst att lägga in en sådan störning först på tävlingsplatsen vilket det i princip blir.
Men frågan är om det inte är där ändringen behöver ske för att det ska bli ändring ute på klubbarna.

För frågan är om det inte fungerar att få hanarna så i focus på arbete eller om det bara är traditionerna som gör att träningen brister?

/Camilla

Jag har precis klivit in i klubbarnas värld så jag vet inte riktigt hur det funkar, men får hundarna inte möjlighet att träna med sådan störning tycker jag att det är ok att inte låta löptikar vara med och tävla.

Jag fick gå kurs med min löptik, visserligen en aktiveringskurs men ändå. Trodde vi skulle bli tvungen att skippa den men våran tränare sa att jag inte skulle säga något till dom som hade hanhundar i gruppen (alla förutom jag och en till). Inte en enda av hanhundarna blev märkbart störd av att min tik löpte, nu var det iofs bara två kurstillfällen som löpet pågick men ändå.

Det beror nog också på var man går kurs.

Vet att Falkenberg låter löptikar träna på ena sidan av appellplanen mot IPO-planen och de har precis släppt på förbud på löptikar inne i agilitybanan.

Vet inte hur det ser ut på andra klubbar.

*kl*

Väldigt intressant diskussion som jag själv är ganska kluven i. "Det är hanägaren som måste träna sin hund på störningar" - men hur lätt är det egentligen att kontrollera sitt djurs sexdrift?

Det ligger nog i individen, min hund fixar löptikar utan problem, han umgås med dem också, visst vill han slicka där hon suttit men det är lätt att avstyra.

Sen om man utsätter hunden för likadan störning och ser till att själva arbetet är roligare så bör det inte vara svårt, det handlar ju inte om att kontrollera hundens sexualdrift utan det handlar om att göra jobbet roligare än att jaga löptikar.

Visst kan man tycka att hanhundsägarna ska ha sån pli på sin hund att den fixar det. Men när inte hundägare kan ha en hund som inte drar i kopplet eller som inte morrar åt andra hundar att så att tro att alla hanhundsägare skulle kunna ha sån pli på sina hundar att dom inte bryr sej om något som är så inrotat i dom är helt galet att tro. Så kuvad vill i alla fall inte jag ha min hund.

Jag har också hundar av bägge könen - dessutom hormonstinna tonåringar bägge två (2 och 3 år gamla nu). Det finns för mig inga som helst alternativ till att hundarna ska kunna sköta sig prickfritt även precis bredvid löptik! Jag utnyttjar tikens löp till att träna just detta med dem bägge två, istället för att gå ut i verkliga världen och skylla min hunds olydnad på yttre omständigheter.

Att säga att det är en kuvad hund är bara rent okunnigt, inga av mina hundar tränas med annat än positiv förstärkning i vardagslydnaden.

Som det tidigare nämnts i tråden så lyckas ju vallhundsfolket ypperligt med blandad kompott på sina tävlingar, så det kan ju inte vara unikt för mina individer...

På det stora hela låter ditt resonemang lite som en gren inom NH-hantering av häst "Åh, snart är vi på level två, då ska hästen kunna lyfta benen!". Att förvänta sig att hovslagaren ska ha ett helvete de tre första levnadsåren är tydligen helt okej, för det är så svårt att vardagsfostra sina djur.

Nej, skärp till er och inse att hanhundar som tappar huvudet av löptikar inte gör det pga okontrollerbara drifter, utan på grund av bristande träning!

/Migo

Jag kan ju ställa det som jämförelse hästmänniska som jag är att det är en självklarhet att hingstarna ska fungera på både träning och tävling oavsett brunstigt sto eller inte, annars är det kastrering som gäller... Egentligen är frågan om man inte borde kunna ha samma krav på en hund som du har på en häst?

/Camilla

:bow::bow::bow:

Alla ni som inte kan vistas på en träningsbana för att en löptik passerat, hur sjutton gör ni ute i verkliga livet, där man kan tvingas möta löpande hundar på en trotoar, i skogen eller så?

/Migo

*kl*

Väldigt intressant diskussion som jag själv är ganska kluven i. "Det är hanägaren som måste träna sin hund på störningar" - men hur lätt är det egentligen att kontrollera sitt djurs sexdrift?

Lika lätt som att kontrollera all annan drift? BC har en vallningsdrift som vida överstiger sexualdriften, och vallningsfolket lyckas då både träna, arbeta och tävla med hundarna med väldigt hög grad av lydnad och kontroll bland vallningsdjuren.

Jag tror att folk gör en större grej av det än vad det behöver vara.

/Migo

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ert år varit, ur ett hundperspektiv? Min hund fyllde två i augusti och hon börjar nu kännas vuxen. I våras hade hon en rejäl...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 683
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 171
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka