Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju inte ett dugg hjälpt av att många tikägare har noll koll.
Ämnet kom upp i en annan tråd och istället för att kapa den startar jag en ny
Hur är det med tävlingar och löptikar?
Är det totalförbjud att tävla med löptik?
Det har åtminstonde jag fattat det som.
Eller är det olika från klubb till klubb? Det skulle ju vara ganska förvirrande
Eller är det bara under höglöpet det gäller?
En del säger ju att man får tävla trots att hunden löper men att man får starta sist.
Men hur gör de i så fall under platsläggandet?
Någon får gärna reda ut den förvirrig som uppstod i mitt huvud![]()
Inom IPO, BHP, BSL och BSP är löptikar välkomna både på träning och tävling. De hanarna måste tränas att klara av löptikar från lägsta klass. Varför skulle då inte hanhundarna i andra grenar klara det? Det handlar om disciplin.
Jag vet inte om jag svär i kyrkan nu, men jag anser nog att det är rätt stor skillnad på de lägre klasserna i de disciplinerna och de lägre lydnadsklasserna. För att kunna tävla i bruksgrenar behöver man väl överlag en hund med högre drivkraft än vad det krävs för att komma till start i ren lydnad.
Min egen hund har jag aldrig haft några problem med vad gäller löptikar, vare sig till vardags eller ens då vi gick på kurs med en höglöpande tik och vi körde moment där hundarna skulle vara lösa(numera är han dock kastrat). Jag skulle nog ändå tyckt det vore lite tungt att för första gången starta i Lydnadsklass 1 om jag visste att en löptik kunde ha startat före oss och det alltså fanns ännu en störningsmoment.
Ursprungligen postat av ch791022
Jag kan ju ställa det som jämförelse hästmänniska som jag är att det är en självklarhet att hingstarna ska fungera på både träning och tävling oavsett brunstigt sto eller inte, annars är det kastrering som gäller... Egentligen är frågan om man inte borde kunna ha samma krav på en hund som du har på en häst?
/Camilla
Alla ni som inte kan vistas på en träningsbana för att en löptik passerat, hur sjutton gör ni ute i verkliga livet, där man kan tvingas möta löpande hundar på en trotoar, i skogen eller så?
/Migo
Inom IPO, BHP, BSL och BSP är löptikar välkomna både på träning och tävling. De hanarna måste tränas att klara av löptikar från lägsta klass. Varför skulle då inte hanhundarna i andra grenar klara det? Det handlar om disciplin.
<snip> jag anser nog att det är rätt stor skillnad på de lägre klasserna i de disciplinerna och de lägre lydnadsklasserna. <snip>
Precis! Pa Sodertalje BK far man dessutom ta in loptik da de har IPO traning dar.
Mandy och jag fixade forst var BH (lagsta klass i IPO) innan vi tog en LP1. Jag ser ingen skillnad i svarhets grad mellan BH och LP1 ... det ar valdigt lika "svarhetsgrad", bara lite annorlunda ovningar. (sit och ligg under gang eller ligg och sta ... personligen tyckte jag det senare var svarare att trana in.)
Och ... som sagt ... om hingst agare forvantas kunna hantera sina djur, varfor inte hund agare?
Det är hanhundsägarna som måste ta ansvar och kräva att hans/hennes hund klarar av att träna/tävla där det finns löptikar annars har de inte där att göra. Hårt resonerat men när det kommer till avel så ska bara hanhundar som klarar av att tävla mot löptikar som ska användas i avel.
kl
Men fortfarande , frågan jag ställde tidigare ; hur kan vissa klubbar tillåta löptikar på tävling när det enligt reglerna inte är tillåtet?
kl
Vad märligt det låter med träningsförbud på klubbar med löptik, och om jag får säga rent ut sagt löjligt. På min klubb har jag i alla fall aldrig hört talas om det, har funnits löptikar på kurser och aldrig någon som opponerat sig mot det.
För de med hanhundar är det väl ett ypperligt tillfälle att träna sin hund med en sådan störning. Tävlingsplats kan jag delvis förstå att man tycker det är jobbigt, men förbud på träning och kurser tycker jag är till att gå till överdrift.
Tikar är inte heller helt fokuserade när de löper, och betydligt mer engagemang krävs från min sida för att få min löptiks uppmärksamhet, men inte låter jag bli att träna för att hon är mindre koncentrerad än vanligt.
Men fortfarande , frågan jag ställde tidigare ; hur kan vissa klubbar tillåta löptikar på tävling när det enligt reglerna inte är tillåtet?
Det verkar variera med vad som är ok på träning. Jag och ena mopsen går nybörjarkurs i agility. En tjej i gruppen (där det också ingår rutinerade "brukshundsklubbdamer") deltog med sin tik fastän den löpte (ej höglöpte). Detta resulterade i utskällning från BKH-damerna med hot om att hunden skulle få en spark om den närmade sig deras hanhundar samt skitsnack bakom ryggen när tjejen med löptiken tränade. Jag tyckte det var rätt överdrivet, särskilt som ingen av hanhundarna verkade märkbart störd. Det var bara människorna som blev fixerade.