Löptik + tävling?

Sv: Löptik + tävling?

Jag gick visserligen för en instruktör som har eget företag och inte på bruks. Och som sagt det var ingen lydnadskurs jag gick men är ganska säker på att hon skulle resonera på samma sätt då :).

Det är ju inte ett dugg hjälpt av att många tikägare har noll koll.

Hur menar du med noll koll? Jag visste inte när min tik skulle löpa första gången eftersom att hon aldrig löpt förr och jag vet inte exakt när hon kommer löpa andra gången eftersom att hon bara löpt en gång tidigare. Är det noll koll? eller menar du att man har noll koll om man inte ens märkt att ens hund börjat löpa. I sådant fall är jag nog beredd att hålla med lite.

Jag tror inte att det är riktigt så enkelt att man kan säga att att det bara är att kontrollera driften.

Många av våra hundraser är i flera generationer avlade på "haniga hanar", ju mer maskulina desto bättre. Problemet med översexuella hanar är ganska stort vad jag kan se på kurser och dyl. BC:n är dock inte så drabbad av det bekymret då den främst avlas för funktion.

Den ena av mina två hanar har en enorm könsdrift, jag kan absolut träna med löptikar på planen och han ballar inte ur så att han inte kan jobba. Dock blir han väldigt stressad så jag får en massa ljud i momenten och all drift som han inte vet var han ska göra av resulterar i att han överjobbar och blir extremt klistrig.

Min egen teori är att det hela har halkat lite snett, folk kastrerar sina hanar som de inte klarar av och som inte fixar att jobba pga löptikar... Samtidigt som man fortsätter att avla på just sådana hanar inom många raser för att de är snygga.

Senast ändrad:

Ämnet kom upp i en annan tråd och istället för att kapa den startar jag en ny:D

Hur är det med tävlingar och löptikar?
Är det totalförbjud att tävla med löptik?
Det har åtminstonde jag fattat det som.
Eller är det olika från klubb till klubb? Det skulle ju vara ganska förvirrande:confused:
Eller är det bara under höglöpet det gäller?
En del säger ju att man får tävla trots att hunden löper men att man får starta sist.
Men hur gör de i så fall under platsläggandet?

Någon får gärna reda ut den förvirrig som uppstod i mitt huvud:D

Inom IPO, BHP, BSL och BSP är löptikar välkomna både på träning och tävling. De hanarna måste tränas att klara av löptikar från lägsta klass. Varför skulle då inte hanhundarna i andra grenar klara det? Det handlar om disciplin.

Där kan det ju skilja sig lite, då är det upp till instruktören att bestämma vilka hundar som får vistas på sin kursplan.

Jag minns dock inte om min kompis som också jobbar som privat instruktör tillät löptikar men det tror jag att hon gör. Kanske hon gör skillnad i olika sorters kurser, kan kolla med henne om det är relevant, men det är det troligen inte i det här fallet. ;)

Inom IPO, BHP, BSL och BSP är löptikar välkomna både på träning och tävling. De hanarna måste tränas att klara av löptikar från lägsta klass. Varför skulle då inte hanhundarna i andra grenar klara det? Det handlar om disciplin.

Jag vet inte om jag svär i kyrkan nu, men jag anser nog att det är rätt stor skillnad på de lägre klasserna i de disciplinerna och de lägre lydnadsklasserna. För att kunna tävla i bruksgrenar behöver man väl överlag en hund med högre drivkraft än vad det krävs för att komma till start i ren lydnad.

Min egen hund har jag aldrig haft några problem med vad gäller löptikar, vare sig till vardags eller ens då vi gick på kurs med en höglöpande tik och vi körde moment där hundarna skulle vara lösa(numera är han dock kastrat). Jag skulle nog ändå tyckt det vore lite tungt att för första gången starta i Lydnadsklass 1 om jag visste att en löptik kunde ha startat före oss och det alltså fanns ännu en störningsmoment.

Jag vet inte om jag svär i kyrkan nu, men jag anser nog att det är rätt stor skillnad på de lägre klasserna i de disciplinerna och de lägre lydnadsklasserna. För att kunna tävla i bruksgrenar behöver man väl överlag en hund med högre drivkraft än vad det krävs för att komma till start i ren lydnad.

Min egen hund har jag aldrig haft några problem med vad gäller löptikar, vare sig till vardags eller ens då vi gick på kurs med en höglöpande tik och vi körde moment där hundarna skulle vara lösa(numera är han dock kastrat). Jag skulle nog ändå tyckt det vore lite tungt att för första gången starta i Lydnadsklass 1 om jag visste att en löptik kunde ha startat före oss och det alltså fanns ännu en störningsmoment.

Du vet aldrig om det har varit en löptik och tränat på planen innan du kommer in på den.

Nej, det vet jag naturligtvis inte och på kursen jag gick där en höglöpande tik var med så var det heller inget instruktören basunerade ut till alla. Då befann vi oss å andra sidan inte på en plan heller.

Men det är lite skillnad på att träna i lugn och ro nere på klubben och på att med fjärilar i magen starta sin första tävling. Jag skulle inte protestera om det tilläts löptikar på lydnadstävlingar och som sagt tror jag inte det skulle påverka oss nämnvärt, men jag förstår definitivt varför reglerna ser ut som de gör.

Ursprungligen postat av ch791022
Jag kan ju ställa det som jämförelse hästmänniska som jag är att det är en självklarhet att hingstarna ska fungera på både träning och tävling oavsett brunstigt sto eller inte, annars är det kastrering som gäller... Egentligen är frågan om man inte borde kunna ha samma krav på en hund som du har på en häst?

/Camilla
:bow::bow::bow:

Alla ni som inte kan vistas på en träningsbana för att en löptik passerat, hur sjutton gör ni ute i verkliga livet, där man kan tvingas möta löpande hundar på en trotoar, i skogen eller så?

/Migo

Fast här blir det hela taget ur sin context lite, mest för att jag kan även hålla med den sidan som inte anser att löptikarna har på tävlingsbanan att göra.

Just för att som någon annan även påpekat att det avlas ofta på hanar som har (för?)höga könsdrifter och stark könsprägel, mycket för som någon sa det ger en snyggare hund många gånger. Lite trend och lite "svarta hingsten"-stämpel men i hundvärlden. Det exempel som jag själv har bäst koll på är rottisen, som hanarna avlas mkt på dominans och stark könsprägel, för att det ser snyggt ut. Men har av det glömt ta övriga aspekter i beaktning. Tror det är skillnad för dig med border collier som hela tiden faktiskt till största delen avlats för sitt praktiska syfte. Så vill man få det att fungera med löptik på bruksplanen så krävs det nog först någon typ av harmonisering mellan bruks- och utställnings världen.

För som sagt aveln har gjorts väldigt olika på hund och häst, hästen är avlad till större delen för sina praktiska ändamål. Medans hund idag till väldigt stor del avlas efter sitt utseeende, och inte bara att fysiken är ändamålsenlig utan det ska vara snyggt för ögat att titta på.

/Camilla

Precis! Pa Sodertalje BK far man dessutom ta in loptik da de har IPO traning dar.

<snip> jag anser nog att det är rätt stor skillnad på de lägre klasserna i de disciplinerna och de lägre lydnadsklasserna. <snip>

Mandy och jag fixade forst var BH (lagsta klass i IPO) innan vi tog en LP1. Jag ser ingen skillnad i svarhets grad mellan BH och LP1 ... det ar valdigt lika "svarhetsgrad", bara lite annorlunda ovningar. (sit och ligg under gang eller ligg och sta ... personligen tyckte jag det senare var svarare att trana in.:grin:)

Och ... som sagt ... om hingst agare forvantas kunna hantera sina djur, varfor inte hund agare?

Precis! Pa Sodertalje BK far man dessutom ta in loptik da de har IPO traning dar.

Mandy och jag fixade forst var BH (lagsta klass i IPO) innan vi tog en LP1. Jag ser ingen skillnad i svarhets grad mellan BH och LP1 ... det ar valdigt lika "svarhetsgrad", bara lite annorlunda ovningar. (sit och ligg under gang eller ligg och sta ... personligen tyckte jag det senare var svarare att trana in.:grin:)

Och ... som sagt ... om hingst agare forvantas kunna hantera sina djur, varfor inte hund agare?

Så är det på alla klubbar vad jag vet. Ser heller ingen skillnad på varför en brukshund (som får tävla IPO) skulle vara lättare att ha disciplin på än de som ska tävla lydnad. ALLT handlar om föraren och vad de har för krav på sin hund. Flera av bruksraserna har stora skillnader på könen. T ex Rottis och Hoffar. Men man kräver att de ska klara löptikar och i min värld spelar det då inte någon som helst roll i vilken disciplin man tränar och tävlar. Det är inte tikarna som ska hålla sig hemma under löpperioden. Det är hanhundsägarna som måste ta ansvar och kräva att hans/hennes hund klarar av att träna/tävla där det finns löptikar annars har de inte där att göra. Hårt resonerat men när det kommer till avel så ska bara hanhundar som klarar av att tävla mot löptikar som ska användas i avel.

Senast ändrad:

Det är hanhundsägarna som måste ta ansvar och kräva att hans/hennes hund klarar av att träna/tävla där det finns löptikar annars har de inte där att göra. Hårt resonerat men när det kommer till avel så ska bara hanhundar som klarar av att tävla mot löptikar som ska användas i avel.

Amen!
:bow::bow:

KL (eller vad heter det när man svarar allmänt och inte till nån speciell?)

Problemet med lydnad och svenskbruks är ju att det ingår gemensamma platsliggningar. Jag antar att ingen tycker att en höglöpande tik ska ligga plats bredvid hanar, det är ju lite väl stora risker för tjuvparning m m. Ett annat problem med brukset är ju rapporten, det kan ju inte komma på tal att skicka ut höglöpande tikar på en rapportsträcka...

Sen måste jag säga att jag tycker att det vore ganska orättvist att hanhundsägarna skulle behöva gå in på lydnadsplan direkt efter en höglöpande tik. Självklart bör man ha sån kontroll på sin hane att han stannar vid sidan, men att gå ett precis lika snyggt fritt följ på en höglöpdoftande plan som annars, det tror jag inte att så många hanar gör... Det blir ju s a s en stor konkurrensfördel för tikägarna. Att hundar kan valla m m på samma mark som en löptik varit är inte så konstigt, precis som t ex skyddet så är det så motiverande i sig att det blir en helt annan sak än lydnad.

Observera nu att jag skrev höglöpande, icke höglöp är ngt helt annat och inte en speciellt svår störning. Men i tävlingssammanhang skulle man aldrig kunna lita på att tikägarna avstod under höglöpet, alla vet inte ens när deras tik höglöper.

Nej, skulle man ha med löptikar i lydnad och bruks så tror jag det enda tänkbara skulle vara att låta löptikarna starta sist (gör de inte det i IPO:t?) och ha ensam platsliggning. Men det blir väldigt krångligt för arrangören, ofta kör man flera klasser samma dag, och i rapporten går det helt enkelt inte att lösa.

En tanke vore ju att i så fall bara tillåta löptikar i elitklass, det är ju när man tävlar elit och kanske satsar på SM-kval som det är mest irriterande att inte få tävla på tre veckor... Det skulle ju funka bättre för arrangörerna att det bara kunde förekomma löptikar i en av klassarna.

Jag tävlar själv med tik och tycker att det är skittrist att inte få tävla under löpen. Men vi även en hane hemma och därför har jag stor förståelse för vilken störning höglöpande tikar är... Det är ju typ som att vi med tikar skulle köra vår lydnad med kaniner skuttande på plan (eller en annan stor störning). Min malletik (med mkt stor jaktlust) skulle abolut genomföra momenten men knappast med samma koncentration och finess som i vanliga fall...

Däremot är jag helt för att löptikar ska vara välkomma på klubbarna på kurser och öppna träningar, men själv stannar jag hemma de dagar min tik höglöper och jag tycker att alla borde kunna ta den hänsynen. Höglöpande tikar är inte precis att lita på heller och jag håller min tik i koppel de dagarna.

kl

Vad märligt det låter med träningsförbud på klubbar med löptik, och om jag får säga rent ut sagt löjligt. På min klubb har jag i alla fall aldrig hört talas om det, har funnits löptikar på kurser och aldrig någon som opponerat sig mot det.

För de med hanhundar är det väl ett ypperligt tillfälle att träna sin hund med en sådan störning. Tävlingsplats kan jag delvis förstå att man tycker det är jobbigt, men förbud på träning och kurser tycker jag är till att gå till överdrift.
Tikar är inte heller helt fokuserade när de löper, och betydligt mer engagemang krävs från min sida för att få min löptiks uppmärksamhet, men inte låter jag bli att träna för att hon är mindre koncentrerad än vanligt.

Men fortfarande , frågan jag ställde tidigare ; hur kan vissa klubbar tillåta löptikar på tävling när det enligt reglerna inte är tillåtet?

kl

Men fortfarande , frågan jag ställde tidigare ; hur kan vissa klubbar tillåta löptikar på tävling när det enligt reglerna inte är tillåtet?

Det finns absolut inga SBK-klubbar (eller SKK) som tillåter löptikar på officiella lydnads- eller bruksprov. Det måste röra sig om missuppfattningar. Nån kan ha rört ihop inofficiella klubbtävlingar/träningstävlingar med "riktiga" tävlingar. Eller med internationella lydnadsprov i elit då (där löptikar får starta sist.)

kl

Vad märligt det låter med träningsförbud på klubbar med löptik, och om jag får säga rent ut sagt löjligt. På min klubb har jag i alla fall aldrig hört talas om det, har funnits löptikar på kurser och aldrig någon som opponerat sig mot det.

För de med hanhundar är det väl ett ypperligt tillfälle att träna sin hund med en sådan störning. Tävlingsplats kan jag delvis förstå att man tycker det är jobbigt, men förbud på träning och kurser tycker jag är till att gå till överdrift.
Tikar är inte heller helt fokuserade när de löper, och betydligt mer engagemang krävs från min sida för att få min löptiks uppmärksamhet, men inte låter jag bli att träna för att hon är mindre koncentrerad än vanligt.

Det verkar variera med vad som är ok på träning. Jag och ena mopsen går nybörjarkurs i agility. En tjej i gruppen (där det också ingår rutinerade "brukshundsklubbdamer") deltog med sin tik fastän den löpte (ej höglöpte). Detta resulterade i utskällning från BKH-damerna med hot om att hunden skulle få en spark om den närmade sig deras hanhundar samt skitsnack bakom ryggen när tjejen med löptiken tränade. Jag tyckte det var rätt överdrivet, särskilt som ingen av hanhundarna verkade märkbart störd. Det var bara människorna som blev fixerade.

Det verkar variera med vad som är ok på träning. Jag och ena mopsen går nybörjarkurs i agility. En tjej i gruppen (där det också ingår rutinerade "brukshundsklubbdamer") deltog med sin tik fastän den löpte (ej höglöpte). Detta resulterade i utskällning från BKH-damerna med hot om att hunden skulle få en spark om den närmade sig deras hanhundar samt skitsnack bakom ryggen när tjejen med löptiken tränade. Jag tyckte det var rätt överdrivet, särskilt som ingen av hanhundarna verkade märkbart störd. Det var bara människorna som blev fixerade.

Vilket barsnligt bemötande :grin:. Kanske har tur att jag har hamnat på en klubb där alla är välkomna och sammanhållningen är kanon, och otroligt hjälpsamma och kunniga instruktörer, ja och kursdeltagare/medlemmar överhuvudtaget. Skulle en hund komma lös och gå till någons annans är det inte hela världen. (Såvida den inte är aggressiv, men det verkar inte vara vanligt förekommande här)
Men har man en hund som löper är det kanske vettigast att hålla sin hund kopplad under åtminstone höglöpet. Och även meddela övriga hundägare att man har en löptik.

Senast ändrad:

*KL*

De som har väldiga problem med sina hanhundar när det finns löptikar i närheten kommer nog snart få problem i lydnaden utan att löptikar är med där. Jag har hört från flera olika ställen (har för mig att jag läst på SBKs hemsida också) att löptikar kommer tillåtas tävla i agility från och med årsskiftet, m.a.o. blir det ännu mer fritt fram för löptikar på tävling snart.'

Förövrigt håller jag helt med de som tycker att hanar som inte klarar av att fokusera på någonting när löptikar är med, de ska inte gå i avel. Självklart kan det råka gå lite sämre för att det blir svårare att fokusera, men att hunden blir så blockad att den inte kan prestera något öht... Det låter inte som en hanhund jag skulle vilja ha valp efter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ert år varit, ur ett hundperspektiv? Min hund fyllde två i augusti och hon börjar nu kännas vuxen. I våras hade hon en rejäl...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 683
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 171
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka