Löptik + tävling?

simba_112

Trådstartare
Ämnet kom upp i en annan tråd och istället för att kapa den startar jag en ny:D

Hur är det med tävlingar och löptikar?
Är det totalförbjud att tävla med löptik?
Det har åtminstonde jag fattat det som.
Eller är det olika från klubb till klubb? Det skulle ju vara ganska förvirrande:confused:
Eller är det bara under höglöpet det gäller?
En del säger ju att man får tävla trots att hunden löper men att man får starta sist.
Men hur gör de i så fall under platsläggandet?

Någon får gärna reda ut den förvirrig som uppstod i mitt huvud:D

Sv: Löptik + tävling?

Om du menar lydnadstävlingar så svarade jag i den andra tråden med detta urklipp ur SBK´s regler:

Tik som löper får inte deltaga i lydnadsprov. Undantag vid internationellt lydnadsprov elitklass där tikar som löper får deltaga, men då i slutet av tävlingen. Dessa måste hållas utanför tävlingsplatsen tills dess att övriga ekipage har tävlat färdigt.

Så nej, löptik får inte delta på officiella lydnadsprov.

Agility brukar inte heller tillåta löptik, om det inte är SM eller liknande, då startar de sist.

Jaktprov tillåter rel. ofta löptik, de startar även där sist.

på min lokala SBK får vi ställa upp med löptikar i allt dock sist, de kör lite off road alltså?

Är det på officiella eller inofficiella tävlingar? Är det på officiella så bryter de mot reglerna, men är det träningstävlingar så får man ju lite mer utrymme att göra lite som man vill.

På vallhundsprov/tävlingar startar alla hundar i lottad ordning, även löptikar.
I IPO startar väl oxå löptikar, iaf i de högre klasserna?

På rallylydnad startar löptikar sist.

Jag har även tävlat agility med löptik, dock inoff.

Fast jag tycker att löptik ska få starta i alla grenar om tiken själv är tävlingsbar. En träningssak för hanhundarna.

Jag som var så hoppfull innan du kom in i tråden och sa sanningen ;-)

Tycker det är förjäkligt att löptikar inte får ställa upp i Lydnadstävlingar, ren jäkla skitregel!!

Ja, löpregeln är ett gissel för oss med tikar :D! Jag vet att den har varit uppe för diskussion flertalet gånger i SBK, och det har pratats om att lätta upp den. Men inga beslut tagna än så länge (mig veterligen).

Det är inte EN gång jag har funderat på kastration enbart för denna regel :p!

Jag tycker faktiskt att löptikar ska få ställa upp i alla grenar, UTOM agility eftersom det kan sätta sig i hinderna. Dessutom finns det så pass mycket agilitytävlingar så att skippa 3 veckor där behöver inte skada särskilt mycket.

Hundar ska vara vana vid störningar om de ska tävlas.

Är det på officiella eller inofficiella tävlingar? Är det på officiella så bryter de mot reglerna, men är det träningstävlingar så får man ju lite mer utrymme att göra lite som man vill.

Det är en väldigt liten klubb så det är mest inoff. men även ett par officiella.

på min lokala SBK får vi ställa upp med löptikar i allt dock sist, de kör lite off road alltså?

Samma här, på min förra klubb var löptikar välkomna på både lydnad och agilitytävlingar. Dock med start sist. Även officiella. Tävlingarna har varit ganska små dock, de som är med har varit medvetna om att det kan förekomma löptikar.

Enligt det nya regelförslaget som ska klubbas igenom i maj så kommer agilitytävlingar att vara öppna för löptikar från 2012. Jag tror personligen (utan att äga hane, men träna tillsammans med många hanar) att det är lättare för hunden att bortse från löpdoft på agilityplanen där de springer än på lydnadsplanen där de kanske ska sitta stilla i fem minuter på samma fläck som en löptik suttit.

Tja jag tycker att det är hanhundägarens problem och inte tikägarens, rent krasst! Om löptikar startar sist i en lydnadstävling så behöver man inte grunna över om en löptik lämnat doft på stället man lägger hanen. Plätt lätt ;-)

Tja jag tycker att det är hanhundägarens problem och inte tikägarens, rent krasst! Om löptikar startar sist i en lydnadstävling så behöver man inte grunna över om en löptik lämnat doft på stället man lägger hanen. Plätt lätt ;-)

Om du inte startar i klasssen efter :angel: Löptik i klass ett, sist, och sedan kommer klass två :p

Fast hur gör man då på platsliggningar i lydnadstävlingar?
Okej att hanarna "ska" klara av störningen men alla gör det inte. Om hunden går upp på platsliggningen kan det ju bli problem...

Det finns alltså en del skillnader trots allt beroende på hur klubben själv vill ha det?
Personligen tycker jag att löptikar ska få tävla, dock att de kanske inte ska göra det under höglöpet. Skulle själv inte ställa upp med någon tik som höglöper, men före och efter höglöp tycker jag det bör kunna vara ok om de startar sist.
Min personliga åsikt:D

Har både hane o tik

Förstår inte varför folk ska ha sina löptikar på tävlingsplanen över huvud taget. Visst i elit lydnaden (nu pratar jag lydnad för det är det jag kör) där det är tillåtet på internationella tävlingar är väl helt ok att även ha det i de vanliga nationella. Men att prata om att ha löptikar i de lägre klasserna 1-3? ´Förstår inte tanken över huvud taget. I klass 1 o 2 är det ofta ovana förare o ovana hundar. Att mitt bland dessa sätta ut en löptik. NEJ det vore en katastrof. Oj säger jag bara blir kul att lägga platsläggning även om löptiken läggs efter alla andra. Hanhundarna kan känna en löptik på flera kilometer. Vart ska löptikarna vara när hanhundarna lägger plats. I de lägre klasserna så är det oroligt att lägga plats i alla fall utan att hanhundsägaren ska vara rädd för att hunden ska gå upp för att en löptik sitter utanför plan o väntar på att få starta. O hur säkert är det att tiken ligger kvar o inte springer upp o letar kavaljer helt plötsligt? NEJ o åter NEJ. Vi ska tävla på lika vilkor o det är det inte om löptikarna tillåts starta med. Alla hanhundar fixar inte det helt enkelt. Kan inte tikägarna klara av att inte starta hunden på 3 veckor så.....

Visst kan man tycka att hanhundsägarna ska ha sån pli på sin hund att den fixar det. Men när inte hundägare kan ha en hund som inte drar i kopplet eller som inte morrar åt andra hundar att så att tro att alla hanhundsägare skulle kunna ha sån pli på sina hundar att dom inte bryr sej om något som är så inrotat i dom är helt galet att tro. Så kuvad vill i alla fall inte jag ha min hund.

Förstår faktiskt inte riktigt hur ni tänker. I eliten ja helt ok för där är hunden så tränad så den borde fixa det men i de lägre klasserna NEJ.

Fick själv min senaste tävling spolierad pga löptik. Som uppenbarligen hade startat innan oss. " Ja man kan ju starta precis dagarna innan dom slutat löpt" Min hormonstinna tonåring brydde sej inte om mej överhuvud taget utan hade nosen i backen hela tiden i fria följet. Sen funkade inget o han fick överslag i skallen.
Visst är det jättetråkigt om tiken löper under tävlingssesongen men så har det varit även för mej. Då var hon i absolut topp trim men det var bara att ta en paus i tävlandet. Så viktigt är det inte. Det kommer fler tävlingar.

Detta är min åsikt.

Om du inte startar i klasssen efter :angel: Löptik i klass ett, sist, och sedan kommer klass två :p

Ah haha men startar man kl 2 ska man väl ha så pass mycket pli på hanen eller :D;)

Jenka:
Nej men det går ju att applicera på allt möjligt. Långt ifrån alla som lägger i låt säga lk1 är säkra på sin hund. Det muckas, störs och är ganska ofta lite stökigt, jag har några ggr valt att stå över platsligg pga att andra hundar inte tros fixar biffen med ägaren "chansar" ..

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ert år varit, ur ett hundperspektiv? Min hund fyllde två i augusti och hon börjar nu kännas vuxen. I våras hade hon en rejäl...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 683
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 171
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka