Enya

Trådstartare
Vad jag har förstått så är det inte tillåtet med hundar som är kopplade i ett "koppel"/lina, oavsett hur lång den här linan är. Men det är tillåtet att ha en löplina på 10 m med en lina ner så att hunden kan ligga helt utsträckt på marken.

Jag har haft mina hundar kopplade till en lina på 12, vid ett tillfälle var linan 15 m lång, och det fanns inget de kunde fastna i eller göra sig illa vid = inte tillåtet?

Jag har dock haft riktig laglig löplina med lina i luften och en annan som hänger ner, men jag valde att förlänga linan som går ner till marken så att förutom den 10 m långa linan i luften så hade de ytterligar 10m lina som de var kopplade i.

ÄR det verkligen inte tillåtet att ha hunden kopplad i en lååång lina, som itne går i luften?

Om jag jämför löplinan som sattes upp på nytt nyss ( starka hundar som råkar ta sönder saker och ting ibland :angel:) , med sitt koppel ner till hunden och linan mina hundar haft så tycker jag att den icke tillåtna linan faktiskt är bättre, de får betydligt mycket mer plats att röa sig på än på det lagliga viset!

OBS!!!!!! Nu menar jag inte dygnet-runt-kopplade hundar!!!! Jag har en hund som älskar att sola sig ute och gärna är ute mycket på sommaren, men inte ens då är det längre än någon timme per gång. OBS!!!!!!

Sv: Löplina

Löplinor och annat uppbindning av hundar

Utomhus
Binder du din hund utomhus så måste hunden vara kopplad till en löplina. Det ska också finnas möjlighet för hunden att söka skydd i till exempel en koja. Binder du din hund tillfälligt behöver du inte ordna med löplina och koja.

Är din hund yngre än ett år får du bara binda den en kort stund oberoende av om det är utomhus eller inomhus.

Har du din hund i en rastgård eller uppbunden på en löplina varje dag så bör du rasta den på en annan plats. Daglig motion och regelbunden rastning är nödvändigt för alla hundar

KÄLLA: SJV

Sv: Löplina

Tack, då HADE jag inte fel för mig trots allt.

Jag ska i morgon när det är ljust förlänga linan som går till marken, den är enligt lagen tillräckligt långt men i mitt tycke alldeles för kort!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Redfox
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 420
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 650
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka