Löplabbet för promenader?

MissFideli

Trådstartare
Jag går sen en dryg månad tillbaka 10000 steg om dagen. Och har nu levlat upp till 10000 hälsosamma (aningens högre tempo, men ingen direkt powerwalk) steg. Men nu börjar jag få ont i knän och höfter och benhinnor och typ allt man kan få ont i. Antar att mina nyköpta hikingskor inte var så bra trots allt. Nu vill jag ha mer kunnig hjälp, kan man vända sig till Löplabbet t.ex även om man inte tar ett enda löpsteg? Är det bara snordyra skor där, eller kan man hitta för runt 1000?
 
Fast så fort har jag inte ökat tycker jag. Drygt 2 månader med 10000 steg, varav då kanske 5-6000 "hälsosamma" (Samsung health ordval). Sen senaste månaden 10.000 hälsosamma. Innan dess kunde jag gå 1-2 mil vissa veckor och inga mil alls andra veckor.

Eller bör jag trappa ner och börja om?
 
För löpning brukar man vilja hålla sig till att öka max 10% per vecka och jag kan tänka mig att det nog ganska bra tumregel även vid gång.
 
Jag går sen en dryg månad tillbaka 10000 steg om dagen. Och har nu levlat upp till 10000 hälsosamma (aningens högre tempo, men ingen direkt powerwalk) steg. Men nu börjar jag få ont i knän och höfter och benhinnor och typ allt man kan få ont i. Antar att mina nyköpta hikingskor inte var så bra trots allt. Nu vill jag ha mer kunnig hjälp, kan man vända sig till Löplabbet t.ex även om man inte tar ett enda löpsteg? Är det bara snordyra skor där, eller kan man hitta för runt 1000?

Det går säkert bra att gå till Löplabbet, Olmed eller liknande. Har du tur räcker det med andra iläggssulor eller att snöra kängorna annorlunda.
 
Det går säkert bra att gå till Löplabbet, Olmed eller liknande. Har du tur räcker det med andra iläggssulor eller att snöra kängorna annorlunda.

Jag var in på XXL här och han sade samma sak. Har egna fotbäddar som jag inte använt på länge, lade i dom idag. Den ena funkade bra, den andra fick jag ta ur för att det gjorde så ont i hålfoten. De är gjorda för att min hålfot "kollapsat" i samband med plantar fasciit. Kanske har den trillat ihop igen...
 
Jag tror inte att du behöver minska antalet steg. Däremot kanske du spänner dig om du går fortare än du är van vid.

Känner inte att jag spänner mig. Men jag kan ha gjort det en promenad, en ganska nypåfylld (tror jag) rätt kuperad grusväg. Dessutom i mörker. Den var lite sandig och blev därför lite ostabil. Det var då jag fick ont i benhinnan första gången och även slog i andra benet på samma promenad 🙈 Kan knän och höfter kommit av att jag gick och hade ont tro? Det var i helgen, så ganska nyligen. Idag gjorde det som sagt inte ont i benen, men knäna och höfterna kändes som osmorda gångjärn.
 
Inget egentligt svar på din fråga kanske, men jag har stora problem med rygg, benhinnor och knän (eller ja, alla leder).
Det enda som funkar att promenera i för mig är löparskor med bra dämpning. 🙂 dom behöver inte alls vara snordyra utan även billiga modeller har - för mig - funkar typ 10ggr bättre än vanliga skor/hiking skor.
 
Jag tror inte att du behöver minska antalet steg. Däremot kanske du spänner dig om du går fortare än du är van vid.
Skulle precis skriva samma, det är inte så många steg men försöker man gå snabbare än vanligt så är det lätt att man spänner sig och då kommer skadorna.
 
Inget egentligt svar på din fråga kanske, men jag har stora problem med rygg, benhinnor och knän (eller ja, alla leder).
Det enda som funkar att promenera i för mig är löparskor med bra dämpning. 🙂 dom behöver inte alls vara snordyra utan även billiga modeller har - för mig - funkar typ 10ggr bättre än vanliga skor/hiking skor.

Jag har faktiskt funderat på att köpa ett par nya Adidas Tracerocker, samma modell som jag har men som nu är slut. Är känslig i fötterna efter att ha haft plantar fasciit, så det var kanske dumt att köpa hikingskor istället för löparskor.
Men samtidigt så läser jag att bra dämpning i skorna ökar risken för ont i benhinnorna...
 
Känner inte att jag spänner mig. Men jag kan ha gjort det en promenad, en ganska nypåfylld (tror jag) grusväg. Den var lite sandig och blev därför lite ostabil. Det var då jag fick ont i benhinnan första gången och även slog i andra benet på samma promenad 🙈 Kan knän och höfter kommit av att jag gick och hade ont tro? Det var i helgen, så ganska nyligen. Idag gjorde det som sagt inte ont i benen, men knäna och höfterna kändes som osmorda gångjärn.
Ofta om man har ont eller skada på en del så blir nästa delar lidande för att man går och kompenserar och inte "går rent" så man får ofta skador och överbelastning som en följd av en annan skada.

Jag skulle nog ta det lugnt och gå lugnt och lite mer begränsat tills alla smärtkänningar gett med sig och sedan trappa upp väldigt långsamt och backa av vid minsta känning.
 
Ofta om man har ont eller skada på en del så blir nästa delar lidande för att man går och kompenserar och inte "går rent" så man får ofta skador och överbelastning som en följd av en annan skada.

Jag skulle nog ta det lugnt och gå lugnt och lite mer begränsat tills alla smärtkänningar gett med sig och sedan trappa upp väldigt långsamt och backa av vid minsta känning.

Ja, kanske ingen dum idé. Har en bra runda som är relativt fast och inte så kuperad, kanske ska hålla mig till den ett tag.
 
Ja, kanske ingen dum idé. Har en bra runda som är relativt fast och inte så kuperad, kanske ska hålla mig till den ett tag.
Låter bra. Det kan ta på tålamodet att behöva ta det lugnt när man är sugen på att röra på sig och att träna men att dra på sig skador på riktigt gör även att att man måste vila helt och det är ännu värre.
 
Låter bra. Det kan ta på tålamodet att behöva ta det lugnt när man är sugen på att röra på sig och att träna men att dra på sig skador på riktigt gör även att att man måste vila helt och det är ännu värre.

Egentligen gör det nog inte så stor skillnad, det är ändå bara promenader. Men eftersom jag är rätt överviktig är det väl mer noga för att inte slita på lederna.
 
Vad går du på för underlag? Går du på asfalt eller grus? Kuperad terräng?
Hårt underlag i mycket backar (särskilt nedför) frestar en del på senor och leder. Läs lite om ”löparknä”. Ibland kompenserar man smärtan med att snedbelasta kroppen som i sin tur leder till ytterligare smärtproblematik.

Mitt tips är att vila några dagar och se om det blir bättre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 783
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 123
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 161
Senast: ghost
·
Ridning Aqua frågade detta i min andra tråd "Rädda en förlorad själ...". Det känns som att det behöver eget utrymme... Det är en process som...
2
Svar
22
· Visningar
1 982
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp