Löpdoft trots kastrering?

Bansan

Trådstartare
Ni som har kastrerade tikar tillsammans med fertil hane... Upplever ni att hanen visar extremt imtresse för tiken och att hon kan vara extra retlig när hon egentligen skulle ha varit i löp om hon inte vore kastrerad? Hur fungerar det egentligen med hormoner osv efter en kastration?

Sv: Löpdoft trots kastrering?

Märker inget, varken på andra hundar eller på tiken, men så kastrerades hon i tidig ålder också.
Tror dock absolut att hormoner kan sitta i lång tid efter kastrering.

Jag har aldrig haft någon tik. Däremot har jag hane nr 4 o 5 nu. Alla 5 hanarna har reagerat på vissa kastrerade tikar alltid, på andra tikar ibland och så på ytterligare tikar aldrig.

Antingen tikarna är kastrerade eller inte så luktar vissa tikar "godare" i hanarnas nos än andra. Så kan det även bero på om man steriliserar eller kastrerar tiken, en steriliserad tik kan lukta mer när hon normalt skulle ha löptid. I ditt fall är kanske tiken steriliserad och då kan det vara därför hanen reagerar om det är kortare perioder.

En kastrerad tik blir likaväl som en kastrerad hane ett "det" efter några veckor till någon månad.

Inte riktigt samma sak men nästan, mina honkatter som båda är kastrerade löper trots kastreringen som vanligt. Detta ska ju egentligen inte gå men precis som människor kan ha livmoderslemhinna på andra ställen i buken så borde ju alla däggdjur kunna ha det. Din tik har förmodligen alltså livmoderslemhinna kvar i buken så hon löper ändå trots kastreringen. Jag har tyvärr inte fått någon reda på om man kan göra mer än att ge p-piller eller p-spruta och det borde man ju kunna ge tiken också om problemet är stort.

Många säger att deras tikar är steriliserade. Jaha då är det fel, kastrerade även de då.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 487
Senast: Migo
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?