N

NInochka

Hej
jag är medryttare till en isis som är lite äldre ca 12 år. hon är de senaste 5 åren insatt i nh. Nu när jag vill börja arbeta henne så tog jag dit min syster som e mer insatt i nh och skulle se hur jag skulle markarbeta henne, då med longering. Det förstog sig Drifa inte på. Hon hade inte ens en flyktmekanism. Hon stog mest och bara undrade vad vi gjorde och åt lite gräs vid sidan av paddocken. Den andra hästen fungerde det bra på och hon e oxå bättre på dresyr från början. Drifa ville inte ens gå runt på volten. Ryggning fungerar bra och hon verkar veta vem som e ledaren. Nu hoppas jag få några tips om hur jag skall på min pålla att longeras. Från början verkar det som.:confused:
tack på förhand!
Katta
 
Sv: Longering

Krångla inte till det så mycket. Ta henne i en lina och ha ett spö i andra handen. Driv på henne mot bakdelen tills hon går ut på volten. Klart
 
Sv: Longering

Visa med hela kroppen vart du vill att hon ska gå. Det tar ett tag innan man får in tekniken, men sen sitter det! Vill det sig riktigt illa försöker man flytta människor i kön när man handlar på samma sätt :P
 
Sv: Longering

precis som niklas säger, gör det lätt för hästen.

använd lina, driv på henne med spö.
använd kroppsspråket och förstärk med spö.
förstår inte hästen att den ska kuta när du går emot den med drivande kroppshållning så förstärk med spöet.
 
Sv: Longering

Visa med hela kroppen vart du vill att hon ska gå. Det tar ett tag innan man får in tekniken, men sen sitter det! Vill det sig riktigt illa försöker man flytta människor i kön när man handlar på samma sätt :P

Ja är det inte underbart, på jobbet brukar jag smacka åt folk. Men DET funkar inte, :confused:
 
Sv: Longering

Det finns teorier om att islandshästar inte har samma flyktmekanismer som mindre ursprungliga hästraser. Åtminstone på de islandshästar jag har mött har detta stämt mycket bra, de går in i "freeze" eller så anfaller de om det vill sig RIKTIGT illa.

Med det sagt håller jag med NiklasH. Man får visa pållen klart och tydligt vad man vill så brukar det inte vara några problem. Ha lina på så att hästen inte börjar käka gräs, visa riktningen med handen och driv med pisken bakom rumpan. Går hon för nära flyttar du pisken i höjd med manken.
 
Sv: Longering

Hur är ditt kroppsspråk då du vill att h*n ska framåt?
Är du energisk och visar med riktningen på dig, och ev med tydliga tramp så kanske du kan "väcka" hästen. Ibland börjar jag med att gå ganska nära hästen i drivande position, för att hålla hennes uppmärksamhet på mig.
 

Liknande trådar

N
Hästhantering Jag är sedan ett par veckor tillbaka medryttare på en 7-årig PRE valack. Han hade då nyligen kommit till stalllet, stått där i ca 2...
Svar
10
· Visningar
1 836
Senast: ninni78
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 802
Senast: Lobelia
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: Ellyne
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 338
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp