Longering ?

D

Daffne

Vet inte riktigt vart denna tråd ska vara men jag lägger den här iaf. :)
Longering ? Vad har ni för utrustning när ni longerar ?

/ Me . :D

Till dom små ponnyerna har jag bara träns eller grimma och longerlina. Men till den stora hästen har jag en gjort och oftast inspänning löst sittande och longerlina.

Jag använder gjord, schabrak, träns, benskydd, ev boots, inspänningstyglar eller halsförlängare på pållen..

Till mig själv använder jag handskar, longerlina, långpisk och klocka.

Träns, lina och benskydd. Ibland repgrimman.

Ett par ggr/år använder jag gjord och chambon också, för att göra småkorrigeringar.

skydd eller lindor runtom.. träns med delta, longerlina, longergjord med löst sittande gummisnodd..

jag har långpisk, handskar å ett STOOORT tålamod.. :smirk:

Jag har tränns, shabrak och longergjord samt fasta innspänningstyglar för att hon ska slappna av och söka sig neråt. o självklart oxå benskydd eller lindor

oftast blir det löslongering i corallen. Men hästarna bör ju kunna longeras med lina också. Oavsett vilket så varierar utrustningen efter syfte. Vid löslongeringen har jag en longerpisk att peka med, då och då bara händerna. Vid vanlig longering brukar jag bara ha repet.
Hästar som ska förberedas för uppsittning longeras några gånger med sadeln och lös inspänning i olika varianter. Detta pga att jag vill se hur hästen lyssnar på olika tygeltag, hur den väljer att agera etc. Målet är att den slappnar av och ger efter.

träns och sadel/tömkörningsgjord + inspänning lämpad för just den individ det handlar om.

Gjord, träns, inspänningstyglar och benskydd. Longerar oftast utan lina. Ingen pisk, bara ett grimskaft som extra "hjälp".

Jobbar jag med ledarskapsövningar så har hästen bara grimma.

Grimma och rep, på sin höjd. Använder bara longering i kommandotränings- eller leksyfte, så utrustning som kröker hästens nacke eller liknande använder jag inte.

Blir jag "tvingad" att longera ponnyn "tradidionellt" (äger henne inte) så blir det väl sadel (har ingen liten gjord), träns (remkontgrimma, inget bett), lina och chambon. Ev pisk.

Får jag göra som jag vill blir det tränset och en lina. Ev spö. Skulle gäääärna lära mig longera som Spider gör :D Då går hästen i form och bär sig utan att vara tvingad av hjälptyglar.

Grimma (ibland träns),longer lina (ibland utan) och dressyr spö ligagndes brevid mej oftast.

Hur spänner ni longerlinan/grimskaftet/hjälplinan?

Om jag har grimma sätter jag den i den "understa" ringen, om jag har träns trär jag den genom den ena bettringen & sätter fast den i den andra.

lite olika beroende på syfte..

ingetning, ev med ett rep i handen/dressyrspö-löslongering

rep, repgrimma

longerkapson, longerlina, ev. långpiska

longerar nästan aldrig..gör jag det blir det med grimma oftast utan rep/lina

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: Pegasus63
·
  • Omröstning Omröstning
Hemmet Viktig omröstning! Köp av ny diskmaskin, Klassisk bestickkorg eller Modern bestickhylla? Jag som restaurangmänniska känner ju att det...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 298
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV