Bestickkorg eller bestickhylla

Bestickkorg i diskmaskinen eller ej

  • Korg

    Röster: 78 55,3%
  • Hylla

    Röster: 64 45,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    141
  • Omröstning stängd .
Jag har haft båda varianter och ser för- och nackdelar med båda. Skulle säga att det avgörande är vilken typ av disk man har mest av/vilken typ av plats man föredrar. Bestickhylla gör ju platsen där glasen står något mer begränsad (normala glas får ju i regel plats, men vill man kunna placera andra saker där som kan sticka upp något högre så är det bättre utan hylla. Vill man istället ha mer plats för saker på nedersta våningen så är ju hylla att föredra, eftersom man slipper en korg som tar plats där.

Vad gäller själva hylla vs korg som bestickplacering är min uppfattning om att det går snabbare att stoppa ned bestick i korg eftersom man ändå måste "placera" dem på en hylla, sällan ett problem om man bara stoppar ned få bestick i taget, men används många vid en måltid kan det ju bli lite mer tidskrävande. Lätt att sortera dock, så det kan gå snabbt att plocka ur om man placerar likadana bestick intill varandra (det kan man ju göra i korg också, men min uppfattning är att det tar längre tid att identifiera vilka bestick som är var där).

Sen finns det väl vissa typer av bestick som kan vara svårare att placera på hylla, eller åtminstone tar mer plats (t.ex osthyvlar och stekspadar), men de brukar ju gå att placera på glashyllan också om man vill.

Och en grej till - är inte diskmaskinen precis intill besticklådan är det klar fördel med korg, som man kan lyfta ur och ta med till lådan. Den är ju lite svårare med hylla, men är besticklådan intill diskmaskinen så man inte behöver gå emellan så spelar ju inte den biten någon roll.
Bra reflektioner, tack för det! 👍👍😊
 
Diskmaskinen på jobbet har hylla. Det enda som någonsin diskas där är tallrikar, glas, muggar och bestick och för den typen av disk är hyllan perfekt. Det tar inte längre tid att stoppa i än korg och när man ska plocka ur är det inte bara en bekvämare arbetsställning utan man kan också bara riva tag i alla gafflar (man lägger besticken i ordning) osv, tar 5 sekunder att få besticken från maskinen till lådan.

Hemma har jag korg och skulle aldrig i livet vilja ha hylla. Man har ju annan typ av disk hemma också. Osthyvlar, slevar, vispar osv och skulle allt sådant behöva läggas på glashyllan skulle det bli ont om plats där iaf för mig. Dessutom har jag en del högre glas som definitivt inte skulle få plats i maskinen om det var bestickhylla då det gör glashyllan mycket mindre. Visst man kan ofta flytta ner den, men då är det istället högre tallrikar, skärbrädor osv som inte får plats under.

En annan bra sak med korg är att man helt enkelt kan ta ut den om man behöver mer plats för större grytor, skålar osv och inte har några bestick som ska diskas.
 
Jag säger korg även om jämförelsen är rätt jämn, båda har för- och nackdelar som redan beskrivits.

Min nya (sedan några veckor) har hylla och den gamla hade korg - så jag sparade korgen från den gamla och har nu båda möjligheterna. Vinnande koncept. :up:

Slänger in en halv-OT brasklapp också. Min nya diskmaskin är en IKEA Östveda, en ny modell i deras sortiment från en turkisk tillverkare som de inte använt förut. Köp inte en sån. Övre hyllan har en utformning som är optimerad för låga kaffekoppar och kaffefat, det är lögn att få nån större mängd vanliga halvhöga dricksglas att stå stabilt. Maskinen har inget riktigt snabbprogram, snabbaste är 1 timme. Men framför allt låter den störande. Vatten/motorer/spolning är hyfsat tyst men den har ett högfrekvent ( ca 10 kHz) starkt kontinuerligt pipljud som är klart irriterande. Nån dåligt designad nätdel eller motorstyrning.
Olägenheterna motiverar bara nääästan att reklamera, det är ju trots allt ett jäkla bök rent praktiskt. :cautious:
 
Vi köpte med hylla sist. Är nöjd! Var så jäkla less på korgen. Går så mkt fortare att plocka ur när alla av samma sort ligger fint uppradade!
 
Vi har nyligen köpt ny diskmaskin och denna gången med hylla. Första gången med hylla både för mig och mannen. Jag kan som många andra här se både för- och nackdelar med både korg och hylla. Men om inte min besticklåda hade varit precis vid diskmaskinen hade jag velat ha korg, så att man kan bära med sig besticken.
 
Viktig omröstning!
Köp av ny diskmaskin,
Klassisk bestickkorg eller
Modern bestickhylla?


Jag som restaurangmänniska känner ju att det finns en anledning att man diskar bestick stående, så är jag på korgalternativet.
Sen ska man lägga besticken liksom lite prydligt i rader för att de ska bli rena ordentligt då. Vet inte om jag pallar 😅😎

De jag pratat med som HAR hylla, tycker hylla är bäst. Bättre än korg. Korg är ute.

Så, Vad tycker ni och varför?
Hit me!

Jag har hylla och korg. Använder korgen, den är bäst! Hyllan brukar jag köra knivar, plastlock och annat bös som får plats där.
 
En sak som jag kom att tänka på som lönar sig att fundera på då man ska köpa diskmaskin är om maskinen 1. stänger av sig själv, och 2. om den öppnar luckan då den är klar.

Den maskin vi har hemma är väldigt tyst, och framförallt öppnar den sig och stänger av sig när den är klar. Så det går bra att köra den på natten eller åtminstone inte behöva sitta som en hök och vänta på att en maskin blir klar. Inköpt 2018.

Den vi har i fritidsbostaden piper som djävulen själv då den är klar. Man MÅSTE stänga av den, annars piper den tills man gör det. Luckan öppnas givetvis inte av sig själv, det vore ju alldeles för mycket begärt. Maskinen inköpt 2016-2017 (inte av oss).
 
Har aldrig nånsin haft en korg som gått sönder. Ingen jag känner heller.
Men ett gott argument för låda!
Vår nuvarande diskmaskin gick korgen sönder efter ungefär ett år, botten släppte på flera ställen. Nu löste vi det när kompisarna köpte ny diskmaskin och slängde ut sin gamla så fick vi deras gamla korg, betydligt bättre kvalitet än vår.
 
Viktig omröstning!
Köp av ny diskmaskin,
Klassisk bestickkorg eller
Modern bestickhylla?


Jag som restaurangmänniska känner ju att det finns en anledning att man diskar bestick stående, så är jag på korgalternativet.
Sen ska man lägga besticken liksom lite prydligt i rader för att de ska bli rena ordentligt då. Vet inte om jag pallar 😅😎

De jag pratat med som HAR hylla, tycker hylla är bäst. Bättre än korg. Korg är ute.

Så, Vad tycker ni och varför?
Hit me!
Hylla! Man slipper bli äcklig om händerna då man sätter besticken i diskmaskinen. Det är jättesmidigt att tömma då man enkelt kan ta alla gafflar på en gång (och knivar osv) då man ser allting på en gång.
Liksom gaffel gaffel gaffel gaffel gaffel - skjuts in i lådan. Kniv kniv kniv kniv kniv - skjuts in i lådan. osv
 
En sak som jag kom att tänka på som lönar sig att fundera på då man ska köpa diskmaskin är om maskinen 1. stänger av sig själv, och 2. om den öppnar luckan då den är klar.

Den maskin vi har hemma är väldigt tyst, och framförallt öppnar den sig och stänger av sig när den är klar. Så det går bra att köra den på natten eller åtminstone inte behöva sitta som en hök och vänta på att en maskin blir klar. Inköpt 2018.

Den vi har i fritidsbostaden piper som djävulen själv då den är klar. Man MÅSTE stänga av den, annars piper den tills man gör det. Luckan öppnas givetvis inte av sig själv, det vore ju alldeles för mycket begärt. Maskinen inköpt 2016-2017 (inte av oss).
Våran vi hade (gick sönder med vattenskada som följd, trots underlägg 🙄, det rann brevid det...) köpte vi 2017.
Den piper när klar sen är den tyst. Det är ju helt ok.
Men att den fortsätter pipa i en evighet funkar såklart inte😇 kör ofta över natten också..

Men att den öppnar sej är inget jag har behov av alls.
 
Jag har haft egen diskmaskin i ett och ett halvt år nu bara, resten av livet har jag inte haft. Mamma har haft dock, och då bara korg. Jag har korg, på den på nuvarande jobbet är korg och föregående jobbet hade hylla. Föredrar nog korg ändå. Lättare för mig att sätta ner i korgen än att lägga i hyllan, svårt för synen med avstånd och sådant i en hylla och att få besticken rätt. Bättre att dumpa i en korg. Vissa av mina vassa knivar diskar jag i maskin och lägger i översta korgen, där kan jag lägga stekspade och slevar osv vid behov också.
Brukar fylla korgen med tre bestick/slevar i varje fack. Översta hyllan blir fortare full än understa ibland.

Jag har någon slags glashållare i min översta också, men vet inte riktigt hur den fungerar, är väl till glas med fot och sådana använder jag aldrig. Använder ibland ett champagneglas när jag lyxar till det med alkoholfri cider men det står fint utan hjälp ändå. Skulle vilja ha en hylla till i min diskmaskin, för glas, skålar och småprylar för det är det jag har mest av. Små 2 dl matlådor med lock, små skålar jag har gröt i, glas, muggar osv.
I vår diskmaskin kan glasfothållaren fungera som en extra hylla för stora/långa bestick, småkoppar och liknande.
 
Och en grej till - är inte diskmaskinen precis intill besticklådan är det klar fördel med korg, som man kan lyfta ur och ta med till lådan. Den är ju lite svårare med hylla, men är besticklådan intill diskmaskinen så man inte behöver gå emellan så spelar ju inte den biten någon roll.
Det här är avgörande tycker jag. Bestickkorgen kan man lyfta upp på bänken/bänkarna och plocka ner alla smutsiga bestick direkt utan kladd eller att behöva böja sig. Sedan tar man korgen med ren bestick och går till lådorna och plockar i. Har ganska stort kök (trots att det bara är ett arbetskök) och jag skulle få irriterande promenader fram och tillbaka med hylla. Förutom pillet med att placera besticken som driver mig till vansinne när jag är hos andra som har det. Korg är definitivt tidsparande (tycker jag).
 
Föredrar korg, men det blev hylla på den vi köpte då de som hade korg saknade annat vi tyckte var viktigt. Vant mig med hylla, men skulle jag välja mellan två identiska i övrigt skulle jag ändå välja korg.
Det här har jag också upptäckt och tycker är ett problem. Så fort man vill ha en mer avancerad diskmaskin så har de bara hylla. Gissar att det är "nytt" och då blir det mer "lyxigt". Valde "ner" ett snäpp på modell för att få korg. Det går visserligen att köpa till korg men de kostar hutlöst (tror det var 700 när vi köpte maskinen för flera år sedan).
 
Diskmaskinen på jobbet har hylla. Det enda som någonsin diskas där är tallrikar, glas, muggar och bestick och för den typen av disk är hyllan perfekt. Det tar inte längre tid att stoppa i än korg och när man ska plocka ur är det inte bara en bekvämare arbetsställning utan man kan också bara riva tag i alla gafflar (man lägger besticken i ordning) osv, tar 5 sekunder att få besticken från maskinen till lådan.

Hemma har jag korg och skulle aldrig i livet vilja ha hylla. Man har ju annan typ av disk hemma också. Osthyvlar, slevar, vispar osv och skulle allt sådant behöva läggas på glashyllan skulle det bli ont om plats där iaf för mig. Dessutom har jag en del högre glas som definitivt inte skulle få plats i maskinen om det var bestickhylla då det gör glashyllan mycket mindre. Visst man kan ofta flytta ner den, men då är det istället högre tallrikar, skärbrädor osv som inte får plats under.

En annan bra sak med korg är att man helt enkelt kan ta ut den om man behöver mer plats för större grytor, skålar osv och inte har några bestick som ska diskas.
Mycket bra analys!
 
Jag är absolut "Team Bestickhylla"! Hade korg tidigare, men vill aldrig gå tillbaka. Upplever inte det som mer tidskrävande att lägga besticken "rätt" i hyllan - snarare tvärt om, i så fall, att det tog längre tid att ställa ner i korg. Framförallt så slipper man att diverse bestick och andra köksredskap fastnar i varandra, när de ligger plant i ordentliga rader. Vi kör även osthyvlar, mindre slevar, stekspadar, pizzaskärare, små plastlock o. s. v. på bestickhyllan. Det är mycket trevligare arbetsställning också, att bara dra ut hyllan och lägga dit besticken, jämfört med att behöva böja sig ner alternativt lyfta upp korgen. Och så ser man direkt vad som finns i diskmaskinen när allt ligger synligt (om man t. ex. undrar var några mycket trevliga skedar är, och "ingen" har sett dem, men de ligger ändå smutsiga i diskmaskinen...)
 
Viktig omröstning!
Köp av ny diskmaskin,
Klassisk bestickkorg eller
Modern bestickhylla?


Jag som restaurangmänniska känner ju att det finns en anledning att man diskar bestick stående, så är jag på korgalternativet.
Sen ska man lägga besticken liksom lite prydligt i rader för att de ska bli rena ordentligt då. Vet inte om jag pallar 😅😎

De jag pratat med som HAR hylla, tycker hylla är bäst. Bättre än korg. Korg är ute.

Så, Vad tycker ni och varför?
Hit me!
Jag måte ha bott under en sten ett tag, för jag har aldrig ens hört talas om en bestickhylla... :o:D
 
Jag är absolut "Team Bestickhylla"! Hade korg tidigare, men vill aldrig gå tillbaka. Upplever inte det som mer tidskrävande att lägga besticken "rätt" i hyllan - snarare tvärt om, i så fall, att det tog längre tid att ställa ner i korg. Framförallt så slipper man att diverse bestick och andra köksredskap fastnar i varandra, när de ligger plant i ordentliga rader. Vi kör även osthyvlar, mindre slevar, stekspadar, pizzaskärare, små plastlock o. s. v. på bestickhyllan. Det är mycket trevligare arbetsställning också, att bara dra ut hyllan och lägga dit besticken, jämfört med att behöva böja sig ner alternativt lyfta upp korgen. Och så ser man direkt vad som finns i diskmaskinen när allt ligger synligt (om man t. ex. undrar var några mycket trevliga skedar är, och "ingen" har sett dem, men de ligger ändå smutsiga i diskmaskinen...)
Jag lägger inte ens besticken i ordning så gafflar är med gafflar och knivar är med knivar i hyllan. Upplever att det går skitsnabbt att plocka ihop "rätt sort" ändå.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag har både korg och hylla i vår. Använder korgen mest. Hyllan bara när korgen är full samt till långa knivar osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Hindertyper på hopptävling
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp