Bestickkorg eller bestickhylla

Bestickkorg i diskmaskinen eller ej

  • Korg

    Röster: 78 55,3%
  • Hylla

    Röster: 64 45,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    141
  • Omröstning stängd .
I mitt enkvinnohushåll diskar jag så många olika saker (vägrar handdisk om jag inte är tvungen)

Det skulle antagligen inte funka med olika sorters slevar knivar och spadar ihop med besticken på en hylla.

Jag är snabb av mig så slänga ner i en korg passar mig utmärkt.
 
Hylla! Ser bara fördelar, ingen nackdel. Köpte till en korg ifall jag skulle diska nåt jag behöver korg till men den används nästan aldrig. Ang. plats på övre hyllan/glashyllan så beror det på diskmaskin hur mycket plats det finns, har sett de utan hylla med mindre plats än min. Övre hyllan är ju flyttbar och jag har flyttat ned den nåt steg och får ändå plats med fullstora tallrikar på undre.

Fördel hylla:
Bättre arbetshöjd
Renare bestick (när de inte fastnar mot varandra som i korg)
Snabbare att plocka ur
Mindre kladdigt när man plockar i
Mer plats i undre hyllan, korgen tar ju enorm plats där
 
Asko. Mycket nöjd med den!
Jag har haft två, kallar dem fiasko. Första höll ett par månader, andra ett par veckor. Maskinens inredningen tyckte jag var toppen (stor anledning till att jag valde den) men det var nog den enda som var bra. Båda hade en mittenhylla och första diskade bra på den, andra diskade jättedåligt på den (inte samma modell). Det var diskmaskiner för 16-17 000:-. Sen gav jag upp Asko och köpte en Bosch med topphylla, mycket bättre!

Diskmaskinsreparatören sa lite försiktigt "köp inte Asko...".
 
Jag lägger inte ens besticken i ordning så gafflar är med gafflar och knivar är med knivar i hyllan. Upplever att det går skitsnabbt att plocka ihop "rätt sort" ändå.

Precis så, och när man får in tekniken med att plocka t. ex. knivar med ena handen och gafflar med den andra, går det ännu snabbare :D

Fast i ärlighetens namn, oavsett om man plockar ur en hylla eller korg,stressad att man inte kan lägga ett par minuter på att plocka ur diskmaskinen i lugn och ro, är inte hälsosamt att vara.
 
En sak som jag kom att tänka på som lönar sig att fundera på då man ska köpa diskmaskin är om maskinen 1. stänger av sig själv, och 2. om den öppnar luckan då den är klar.

Den maskin vi har hemma är väldigt tyst, och framförallt öppnar den sig och stänger av sig när den är klar. Så det går bra att köra den på natten eller åtminstone inte behöva sitta som en hök och vänta på att en maskin blir klar. Inköpt 2018.

Den vi har i fritidsbostaden piper som djävulen själv då den är klar. Man MÅSTE stänga av den, annars piper den tills man gör det. Luckan öppnas givetvis inte av sig själv, det vore ju alldeles för mycket begärt. Maskinen inköpt 2016-2017 (inte av oss).
En liten varning för maskiner "som öppnar sig själv".

Om det finns en bänkskiva som innehåller trämaterial ovanför, eller stommar i trämaterial, så är det inte ovanligt att träfiberskivan börjar buckla, eller att lacken börjar släppa på luckorna.

Passar bäst ihop med typ stenskivor och rostfritt.

Alla diskmaskiner stänger väl av dig med avslutat program?!
 
I mitt enkvinnohushåll diskar jag så många olika saker (vägrar handdisk om jag inte är tvungen)

Det skulle antagligen inte funka med olika sorters slevar knivar och spadar ihop med besticken på en hylla.

Jag är snabb av mig så slänga ner i en korg passar mig utmärkt.
Jag lägger slevar och spadar under/på stödhyllan för vinglas.
 
I jobbkök diskar man ju alltid bestick två gånger, liggande först sen stående i korg. Underlättar ju om man sorterar besticken innan men efter ett antal år har man ju lärt sej snitsen, plocka bestick går på ett kick oavsett hur huller om buller det ligger. Tycker jag.

Men det är också pga arbetsskada jag fortfarande är team korg. 😆 Det år då det blir rent ordentligt. Och lättare att bära med sej hela korgen till lådan.
Vi diskade inte två gånger, fast jag vete sjutton om man kunde kalla det jobbkök heller iofs 😅 Det var en liten daglig verksamhet i ett lunchrum. Enda gången vi diskade dubbelt var just när folk lastat maskinen som apor och kört igång. Då kunde man hitta gafflar med makaroner på och annat kul :grin: Den varianten fanns även med korg när folk ställde gafflarna med smutsen nedåt men det blev än värre med hylla där det inte blev rent hur man än gjorde om de inte var ordentligt avsköljda innan och ett jäkla pillgöra att lägga allting ordentligt när folk bara kastat in besticken. Det gav bara extra merarbete för oss andra som fick städa upp efter de som lunchat.

Jag röstar på att bränna alla bestickhyllor och håller hårt i min korg :laugh:
 
En liten varning för maskiner "som öppnar sig själv".

Om det finns en bänkskiva som innehåller trämaterial ovanför, eller stommar i trämaterial, så är det inte ovanligt att träfiberskivan börjar buckla, eller att lacken börjar släppa på luckorna.

Passar bäst ihop med typ stenskivor och rostfritt.

Alla diskmaskiner stänger väl av dig med avslutat program?!
Vi har en bänkskiva i kvartskomposit så ångan från maskinen är inget problem.

Jag vet inte jag, både vår "andra maskin" och min kompis maskin från samma märke piper och piper och piper tills man går och öppnar luckan och rent fysiskt stänger av maskinen genom att trycka på en knapp. 🤷

Ni som tycker att bestickhyllan tar mycket rum, vad har ni för maskiner och hur tjock är hyllan? Vår maskins bestickhylla är väl kanske 3 cm och väldigt obemärkt.
 
Jag vet inte jag, både vår "andra maskin" och min kompis maskin från samma märke piper och piper och piper tills man går och öppnar luckan och rent fysiskt stänger av maskinen genom att trycka på en knapp.
Men det kan man väl ställa in (om inte maskinen är väldigt gammal)? Jag har stängt av ljudet på min, får bara en tyst notis på mobilen när den är klar (men går ju också att stänga av).
 
Men det kan man väl ställa in (om inte maskinen är väldigt gammal)? Jag har stängt av ljudet på min, får bara en tyst notis på mobilen när den är klar (men går ju också att stänga av).
Maskinen är från 2016-2017, jag har inte lyckats hitta något sätt att stänga av pipen även om jag försökt.

Men vi släpper detta.
 
Har alltid haft korg förut men diskmaskinen i nya huset har hylla. Är inte övertygad alls. Jättebra för större köksknivar och slevar men för vanliga bestick föredrar jag korg.
 
Jag är glad för att det ingick bestickhylla (och diskmassion) när jag köpte lägenhet. Jag tycker det är praktiskt men lite pill att lägga ner. Sen är det mindre risk att någon skär sig av misstag, man ser lättare vad man har.
 
Vi diskade inte två gånger, fast jag vete sjutton om man kunde kalla det jobbkök heller iofs 😅 Det var en liten daglig verksamhet i ett lunchrum. Enda gången vi diskade dubbelt var just när folk lastat maskinen som apor och kört igång. Då kunde man hitta gafflar med makaroner på och annat kul :grin: Den varianten fanns även med korg när folk ställde gafflarna med smutsen nedåt men det blev än värre med hylla där det inte blev rent hur man än gjorde om de inte var ordentligt avsköljda innan och ett jäkla pillgöra att lägga allting ordentligt när folk bara kastat in besticken. Det gav bara extra merarbete för oss andra som fick städa upp efter de som lunchat.

Jag röstar på att bränna alla bestickhyllor och håller hårt i min korg :laugh:
I den miljön hade jag också velat ha en korg.

På jobb med mest matlådor, tallrikar, glas och bestick där folk sätter ner de de använt själv tycker jag bestickhylla funkar utmärkt. Dock verkar folk inte fattat det här med att lägga knivar för sig och skedar/gafflar vridna åt samma håll för sig för att spara utrymme men det är oftast inte där det blir fullt först.
 
Jag har haft två maskiner med hylla och resten korg. När vår gamla diskmaskin brann upp så var korg ett krav från oss båda. Så mycket enklare att kunna lyfta upp korgen och ta med sig fram till lådan i köket än springa emellan när man ska plocka ur.
Dessutom stjäl hyllorna ofta höjd så vissa vinglas eller stora tallrikar går inte in. Mätte på flera maskiner och våra Ittalaglas gick inte in och inte heller vårat Form-porslin.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hylla är bra om man lägger besticken systematiskt.
Största fördelen med hylla är att kunna få plats med stora grytor eller mer än ett stekjärn på nedersta.
Eller kunna sätta vinglas och alla tallrikar tex.

Jag får plats med knivar och osthyvlar på bestickhyllan, men stekspade och liknande läggs i mittenhyllan.

Jag gillar också att kunna lägga små lock och mått på bestickhyllan, totalt avskyr när det annars åker runt i diskmaskinen och står med gammalt vatten i när allt annat är klart.

Skulle man däremot samsas med olika (ej familj) så är korg bättre, då kan de slänga ner det bäst de
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 692
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp