Bestickkorg eller bestickhylla

Bestickkorg i diskmaskinen eller ej

  • Korg

    Röster: 78 55,3%
  • Hylla

    Röster: 64 45,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    141
  • Omröstning stĂ€ngd .
Jag har haft tvÄ, kallar dem fiasko. Första höll ett par mÄnader, andra ett par veckor. Maskinens inredningen tyckte jag var toppen (stor anledning till att jag valde den) men det var nog den enda som var bra. BÄda hade en mittenhylla och första diskade bra pÄ den, andra diskade jÀttedÄligt pÄ den (inte samma modell). Det var diskmaskiner för 16-17 000:-. Sen gav jag upp Asko och köpte en Bosch med topphylla, mycket bÀttre!

Diskmaskinsreparatören sa lite försiktigt "köp inte Asko...".
Oj! Min har jag haft i snart ett par Är. FörÀldrarna har haft sin nÄgra Är lÀngre. Och ytterligare en eller tvÄ innan den nuvarande. De har Àven haft flera tvÀttmaskiner av samma mÀrke som ocksÄ hÄllit lÀnge.

Jag hade Bosch tidigare, den diskade ocksÄ bra och var tyst - men jag kom aldrig överens med inredningen i den. Förutom att vara gles kÀnns den sÄ.. ranglig? Upplevde att Àven deras (och de flesta andra mÀrken) inredning kÀnns som att den ska ramla i bitar Àven om man gÄr upp frÄn de billigaste modellerna.
 
I den miljön hade jag ocksÄ velat ha en korg.

PÄ jobb med mest matlÄdor, tallrikar, glas och bestick dÀr folk sÀtter ner de de anvÀnt sjÀlv tycker jag bestickhylla funkar utmÀrkt. Dock verkar folk inte fattat det hÀr med att lÀgga knivar för sig och skedar/gafflar vridna Ät samma hÄll för sig för att spara utrymme men det Àr oftast inte dÀr det blir fullt först.
Ja just att lĂ€gga allt likadant och uppsorterat var det jag trodde skulle bli jĂ€ttesmidigt först. Det och att kunna anvĂ€nda hyllan till mĂ„ttsatser, för mĂ„tten var det guld vĂ€rt! De ligger ju gĂ€rna vattenfyllda pĂ„ diskmaskinens botten annars om man inte stoppar in de ordentligt, eller tar tokmycket plats i korgen. Men det blev sĂ„ jĂ€kla mycket pillmed att lĂ€gga allt rĂ€tt att jag blev tokig pĂ„ det, mĂ„tten vĂ€gde aldrig upp 😅
 
Jag har haft tvÄ maskiner med hylla och resten korg. NÀr vÄr gamla diskmaskin brann upp sÄ var korg ett krav frÄn oss bÄda. SÄ mycket enklare att kunna lyfta upp korgen och ta med sig fram till lÄdan i köket Àn springa emellan nÀr man ska plocka ur.
Dessutom stjÀl hyllorna ofta höjd sÄ vissa vinglas eller stora tallrikar gÄr inte in. MÀtte pÄ flera maskiner och vÄra Ittalaglas gick inte in och inte heller vÄrat Form-porslin.
Jag har hylla men kan sÀnka ned den övre korgen sÄ att mina ittala vinglas gÄr in!
DÀremot tycker jag det Àr svÄrt med smÄ "plotter" det flyger ju runt pÄ hyllan, tÀnkte aldrig pÄ att det skulle ha gjort det i korg, typ smÄ korkar eller msk-mÄtt typ..
 
Hylla Àr bra om man lÀgger besticken systematiskt.
Största fördelen med hylla Àr att kunna fÄ plats med stora grytor eller mer Àn ett stekjÀrn pÄ nedersta.
Eller kunna sÀtta vinglas och alla tallrikar tex.

Jag fÄr plats med knivar och osthyvlar pÄ bestickhyllan, men stekspade och liknande lÀggs i mittenhyllan.

Jag gillar ocksÄ att kunna lÀgga smÄ lock och mÄtt pÄ bestickhyllan, totalt avskyr nÀr det annars Äker runt i diskmaskinen och stÄr med gammalt vatten i nÀr allt annat Àr klart.

Skulle man dÀremot samsas med olika (ej familj) sÄ Àr korg bÀttre, dÄ kan de slÀnga ner det bÀst de
Men hur fÄr du det att ligga still pÄ hyllan, mina mÄtt Àr alltid upp och ner och fyllda med vatten ÀndÄ!
 
Hylla! Älskar min hylla. I allafall sedan jag efter 3 Ă„r insĂ„g att mellandelen hade 3 nivĂ„er och att vinglasen faktiskt fick plats om jag sĂ€nkte den 😆

Man kan lÀgga i besticken utan att bli kladdig och skilja dem Ät. GÄr snabbare att tömma och har en bÀttre arbetshöjd. Slevar och vispar lÀgger jag ocksÄ pÄ hyllan.
 
Jag har korg, men föredrar oftast hylla. Korgen Àter sÄ mycket av ytan jag vill ha till grytor och formar, och för mig gÄr det vÀldigt mycket fortare att tömma en hylla Àn en korg. Besticken sÀtts in sorterade oavsett vilket. VÀldigt mÄnga av mina redskap gÄr inte ner i korgen ÀndÄ, utan mÄste lÀggas pÄ tvÀren dÀr det borde ha funnits plats för tallrikar istÀllet.

Gillar Àven att det gÄr att lÀgga smÄ lock och annat om man har hylla, nu far de bara runt i maskinen.
 
Om man har hylla, hur funkar det om man Àr gift med en man som packar diskmaskinen som en "racoon on meth"? Han typ slÀnger in allt lite hipp som happ. Inte en chans att han skulle lÀgga bestick snyggt pÄ en hylla!
 
Om man har hylla, hur funkar det om man Àr gift med en man som packar diskmaskinen som en "racoon on meth"? Han typ slÀnger in allt lite hipp som happ. Inte en chans att han skulle lÀgga bestick snyggt pÄ en hylla!
TvÄ diskmaskiner? :D
 
Hylla! Eftersom besticklÄdan Àr precis jÀmte maskinen. Hade den varit lÀngre ifrÄn hade korg varit att föredra för mig.
 
NÀr jag bytte diskmaskin sÄ blev det en med hylla men vid leverans sÄ kom det en korg ocksÄ.

AnvÀnder oftast hyllan men dÄ mÄste jag köra det lÄnga autoprogrammet för annars sÄ blir det inte rent, ffa skedar Àr ett elÀnde. Till försvar för min maskin sÄ har jag bestick med lite för tjocka handtag för att kunna lÀgga dem optimalt sÄ egentligen sÄ borde jag kanske byta ut mina bestick till en annan modell men det kÀnns rÀtt onödigt att byta ut vÀlfungerande saker sÄ ibland sÄ tar jag fram den utmÀrkta korgen och dÄ blir allt rent pÄ första försöket. :D
 

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar pÄ (har inte sÄ mycket annat att vÀlja pÄ :p ), och bjuder pÄ en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 Ă€r det mĂ„nga som grubblar vad de ska vĂ€nda sig. Ifjol startades en liknande trĂ„d och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 692
Senast: supercassie
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp