Longering ?

Men remontgrimman så sätter jag linan direkt i den inre ringen.

Har jag träns ed bett (ndra hästar) så drar jag linan genom inre ringen, över nacken och fäster i yttre ringen. Så lite som man tar i linan så påveras inte yttre ringen. Måste man någon gång hålla emot (hästen vill springa ut från volten) så vill jag inte ha linan fäst endast i den inre ringen i ett bett med chambon. Har man fast inspänning (på yttersidan iaf) är det dock ok tycker jag (som inte gillar fast inspänning).

Stora pållarna: Träns, skydd på alla fyra, gjord, inspänningstyglar, grimma & longerlina...å pisk ibland!

Ponnyn: Täns, gjord, halsförlängare, grimma och longerlina

Alltid handskar på mig åxå

vid traditionell longering använder jag träns (kapson vid enstaka tillfällen, har ingen bra), gjord med padd under, lindor fram samt gummisnodd vanligtvis som inspänning.

linan sätter jag antingen från min hand, genom inner bettring, över nacken och till yttre, eller genom inner bettring till gjorden. (om hon är inspänd på yttersidan såklart).

gummisnodden som jag oftast använder fäster jag mellan frambenen för att få en låg form då vi arbetar med att muskla ryggen efter skada.

när jag löslongerar däremot har jag bara grimma/träns utan tyglar och ett spö att peka med. då tränar jag ju inte med syfte att få låg form utan mer kommandon och uppmärksamhet..

Beror på häst och syfte med longeringen

I voltigen har jag
gjord, pad, skumgummidyna, inspänningstyglar, longerlina, träns, benskydd och pisk. Linan spänner jag i inre bettringen vid tävling, ibland annorlunda på träning beroende på hästens dagsform.

Unghäst
Träns eller kapson
Lina
Pisk
Handskar och hjälm

Sadel, gjord eller helt utan beroende på syfte och fas i träningen
Linan över nacken om jag använder träns för att förhindra att bettet dras snett
Eventuellt inspänningstygel eller chambon beroende på utbildningsståndpunkt

Jag anser att det inte finns en universal lösning som fungerar på alla hästar vid alla tillfällen utan att man måste anpassa sig efter varje hästs individuella behov.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: Pegasus63
·
  • Omröstning Omröstning
Hemmet Viktig omröstning! Köp av ny diskmaskin, Klassisk bestickkorg eller Modern bestickhylla? Jag som restaurangmänniska känner ju att det...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 298
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV