Longerar JÄMT!

H

Hiwiie

En tjej i stallet longerar sin häst minst 2-3 ggr/vecka - en timme per gång. Och fort ska det gå hela tiden, mestadels rusar han bara runt i galopp. Jag ha försökt nämna för henne att detta sliter på hästen men hon menar att det är felaktiga uppgifter. Finns det någonstans man kan läsa om detta, så att jag kan sticka upp ett dokument under näsan på henne?

Hästen springer runt som en galning och hela paddocken blir vänd upp och ned - djup på sina ställen och stora gropar här och var eftersom att hästen är stor.
Hon longerar i mitten av ridbanan (40x40m) fast det endast är tillåtet att hålla sig i ett hörn.

Hästen hade en senskada i höstas och hon är hemskt rädd att denna ska komma tillbaka, risken borde väl vara större när hon longerar hela tiden?

Veckoschematser ut såhär:
Träning för instruktör 2 ggr/vecka
Longering 2-3 ggr/vecka
Andra dagar vila eller tävling någon helgdag.
Det säger väl sig självt att det inte är bra för hästen?

Sv: Longerar JÄMT!

Det har du nog rätt i, men det är ju ändå hennes häst så hon får ju göra som hon vill. Att sticka ett dokument under näsan låter inte så bra - hon blir ju säkert skitsur!! Försök få med henne på en ridtur ut i stället så kanske hon får smak på det och inser att det är bättre än longering.

Jag resonerar så här: Hennes häst, hennes bekymmer.

Men det du skall stå på dig om är longering i hörn så att ni andra kan få plats att rida. Sen är det ju faktiskt på sin plats att man krattar alt sladdar banan efter sig om man har som hobby att göra potatisgropar i underlaget.

Longering ska ske med häst i balans. Inte heller för lång stund åt gången. Annars är det bara ett sätt att slita ut sin häst och dess ben. Det finns många böcker som tar upp longering på ett bra sätt. Titta om du hittar något och tipsa henne om boken sen. Boken: "Unghästar" likaså Lussans bok om dressyr. Markus Holst har en bok på nätet som också tar upp longering.

En tjej i stallet longerar sin häst minst 2-3 ggr/vecka - en timme per gång. Och fort ska det gå hela tiden, mestadels rusar han bara runt i galopp. Jag ha försökt nämna för henne att detta sliter på hästen men hon menar att det är felaktiga uppgifter. Finns det någonstans man kan läsa om detta, så att jag kan sticka upp ett dokument under näsan på henne?

Hästen springer runt som en galning och hela paddocken blir vänd upp och ned - djup på sina ställen och stora gropar här och var eftersom att hästen är stor.
Hon longerar i mitten av ridbanan (40x40m) fast det endast är tillåtet att hålla sig i ett hörn.

Hästen hade en senskada i höstas och hon är hemskt rädd att denna ska komma tillbaka, risken borde väl vara större när hon longerar hela tiden?

Veckoschematser ut såhär:
Träning för instruktör 2 ggr/vecka
Longering 2-3 ggr/vecka
Andra dagar vila eller tävling någon helgdag.
Det säger väl sig självt att det inte är bra för hästen?

Jag longerar min häst minst 3 gånger i veckan, oftast i ca 20 minuter innan jag skall rida. Detta är enda sättet för honom att bli av med all överskottsenergi. Sitter jag upp utan att ha longerat innan koncentrerar han sig inte och steppar bara i princip.

Så länge inte hästen gör sig illa, så borde du respektera vederbörandes träningssätt.

Visst ska man respektera andra, men att låta hästen springa obalanserat i högt temop i en timme är inte bra för någon häst. Absolut inte. Dessutom kan man inte kalla det longering.

Visst ska man respektera andra, men att låta hästen springa obalanserat i högt temop i en timme är inte bra för någon häst. Absolut inte. Dessutom kan man inte kalla det longering.

Vad är det för häst ?

Har du kollat det som heter markus ridhandbok eller liknande? Jag vet att jag läst det där förut.

Hon låter ju helt korkad, stackars häst som har en så okunnig ägare. :crazy:

Longering sliter MKT på hästen, även om den utförs i trav med hästen i form, och att longera en timme i galopp flera gångar i veckan är bara helt vansinnigt! :mad:

Särskilt med en häst som har haft senskada!!! Då ska dom helst inte gå på böjda spår och mjukt underlag öht. Den hästen kommer bli halt igen inom nån mnd.

Min häst har varit skadad (fraktur) men vet har rått mig till att inte longera. Just av den enkla anledning att det sliter på hästen.

Jag tror faktilst inte att det sliter på hästen att longera någon gång ibland lite lungt till er som säger det..
Men att longera JÄMNT och i snabb okontrolerad gallop flera gånger i veckan är helt vansinnigt då hästen snart kommer att bli halt. Jag vet faktilst inte om du ska protestera eftersom det är hennes häst..

jag tycker att detta är hennes problem för det är hennes häst, vist kanske det är hemsk att se men kalla att du inte ser vad hon håller på med. om banan går sönder däremot så är det ju alla i stallets problem och jag tycker då att du/ni ska prata med den ansvarige i stallet.

Visst det är hennes häst och blabla men man måste ju tänka på hästens bästa och det hade ju varit kul om den hade fått komma ut i skogen 1-2gånger per vecka iaf

Jag longerar min häst minst 3 gånger i veckan, oftast i ca 20 minuter innan jag skall rida. Detta är enda sättet för honom att bli av med all överskottsenergi. Sitter jag upp utan att ha longerat innan koncentrerar han sig inte och steppar bara i princip.

Så länge inte hästen gör sig illa, så borde du respektera vederbörandes träningssätt.

Det måste jag oxå göra med min buse. Han har så satans mycket energi . Om jag inte longerar innan jag rider ut så blir han så himla hispig:bump: . Men det ska väl bli bättre med tiden :crazy:

Men allvarligt, vad är det för mupp-svar du fått i den här tråden?? :mad:

Det är JÄTTEbra att du bryr dig om hästen även fast h*n inte är din!

Det är tack vare alla fegisar som inte vågar säga något när det är någon annans häst/djur/barn/whatever som far illa som folk kan fortsätta att bete sig som dom vill.

En häst är ingen sak, det är en levande varelse som bara mår extra bra av att folk omkring ifrågasätter ägaren om dom ser något som dom uppfattar som fel. Hade det varit en himla Volvo som hon rejsat runt med i cirklar och slitit ner däcken till ingenting så hade det varit en annan sak, då hade det bara varit ägarens problem, men nu är det faktiskt en häst som drabbas av okunnigheten och då är det viktigt att någon säger ifrån!

Nej, det är inte bra att longera hårt så många dagar i veckan.
Till er som longerar före ridpassen så är det en helt annan sak, ni använder inte longeringen som träning utan bara som uppvärmning inför något annat. Sedan så sliter det säkert fortfarande på hästen, men inte på samma sätt och dom får ju fortfarande en mer varierad träning eftersom ni även rider efteråt.

Till TS: tyvärr så har jag inga dokumenterade uppgifter på rak arm, men kan söka lite på nätet och PMa isåfall. Men det säger sig väl ändå självt att det inte är nyttigt att kuta runt i en liten cirkel flera timmar i veckan :confused:

Då kanske du skulle se över hästens foderstat och träning. Eller så får du lära dig att tömköra.

Det är INTE bra att longera varje gång man ska rida, det är som att be om att hästen ska gå sönder.

Särskilt med en häst som har haft senskada!!! Då ska dom helst inte gå på böjda spår och mjukt underlag öht. Den hästen kommer bli halt igen inom nån mnd.

fast när hästen väl är friskförklarad så kommer ju inte senskadan tillbaka bara för att man longerar eller rider på volt :smirk:

däremot håller jag med om att det är ett konstigt beteende från ägaren...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
31 995
Senast: Eloise
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka