Longera i grimma?

Sv: Longera i grimma?

Longering som motion är inget för mig. Jag använder longering som en del av styrketräningen och kommunikation.

Jag använder en kapson (med fast nosjärn) som jag ger korta impulser med för att hitta hästens böjning, ställning i nacken och framåt-neråt, ev med en liten hjälp i skänkelläget med ett spö när det inre bakbenet är i luften (så att det förs in till tyngdpunkten). Kapsonen är ett tydligt och bra hjälpmedel för detta eftersom den inverkar på nosryggen, som är ihopkopplad med nacken, som sitter ihop med ryggen osv till svansen. Pga detta ska man dock vara försiktig med kapsonen. Håller man kvar ett tryck i linan så drar hästen ihop musklerna på utsidan av halsen för att hålla emot och blir då utåtställd och spänd. Har hästen en ren och ärlig böjning genom hela kroppen och balanserar sig själv så förs inner framben lite ut från volten bort från tyngdpunkten, och då utsätts det inte för skadlig belastning som ofta nämns.

Longerar man med tränsbett så inverkar man på underkäken som inte sitter ihop med nacken på samma sätt som nosryggen, och hästen kan komma undan inverkan genom att föra underkäken åt sidan. Har man en grimma med linan fäst under så är det lätt hänt att hästen blir utåtställd, har man den i sidan så blir det en diffus inverkan på hela huvudet.

Med inspänningtyglar är risken att hästen bara krullar ihop sig och inte länger ut den bakre halskotpelaren, eller att den tag stöd i dem och får ett femte ben att ta tag i och skjuta på mot och kortar av yttersidans muskler istället för att länga dem.

I förra stallet jag stod i så hade vi så små hagar att jag longerade hästen lite i grimma då och då bara för att han skulle få ur sig lite energi. Ibland släpptes han även lös helt i ridhuset/paddocken för att få röra på sig.

I nuläget har jag så stora hagar att det inte är hela världen om hästen vilar några dagar. Har longerat henne en gång i grimma och det var på vetrinärbesiktningen. :)

Jag tycker det är helt ok att longera i grimma. Fast jag skulle göra det på ett inhägnat område för säkerhetsskull.

Självklart kan du longera i grimma. Faktum är att jag tycker att det är bättre än i träns. Om hästen blir lite pigg och drar iväg lite finns ingen risk att rycka eller dra hästen i munnen om du har grimma. Jag longerar inte varv på varv på varv dock utan jobbar hästen från marken med olika övningar. Min häst bär sig själv vid longering. Inspänningstyglar mm lurar en bara på att hästen går rätt.

Jag longerar i grimma ibland. Hästen gillar det och busar som sjutton!

Är egentligen inte så förtjust i longering överhuvudtaget, men gör det ett par gånger/några gånger i månaden istället för ridning, som omväxling och hellre än att hon får stå en extradag.

Om jag longerat för att jag har bråttom och bara vill att hästen ska få springa lite så har jag använt grimma + longerlina med delta.

Nuförtiden longerar jag aldrig utan släpper henne hellre lös i ridhuset om jag inte hinner rida. Vi har tillräckligt bra kommunikation för att hon fortfarande ska springa i en cirkel runt mig, skillnaden är bara att den "lösa" cirkeln är mycket mycket större, vilket gör att det inte sliter på henne. Hon kan gå i alla gångarter, byta varv m.m. utan vare sig pisk eller lina.

Om du har möjlighet så skulle jag hellre rekommendera att du släpper din häst lös i ridhuset (även om h*n bara kutar omkring istället för att göra som du säger ;) ) istället för longering eftersom det inte sliter på samma sätt. Det är också ett väldigt bra sätt att bygga upp kommunikationen emellan er på.

Longerar jag för arbetets skull använder jag träns och en Pessoa-gjord eftersom den gör att hon verkligen får jobba ordentligt.
Den använder jag t.ex. om hon hade behövt ridas men jag verkligen inte hinner (om vi t.ex. ska tävla dagen efter så blir hon alldeles för pigg om hon inte går) och då tycker jag Pessoa-gjorden är ett utmärkt substitut. Använder den dock inte ofta, just eftersom den böjda volten sliter, men någon gång var eller varannan månad tror jag hjälper mer än det skadar :)

Ja själv har börjat tänka att om ja inte känner någon ork för att rida, eller inte är motiverad för de, så låter ja hellre hästen stå i hagen än longeras i och med att de bara sliter på hästen att springa runt runt..
Eller så tömkör man/går ut å går me hästen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 379
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 638
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar