Longera i grimma?

pixietail

Trådstartare
Är det okej att longera i grimma, för att motionera hästen, när man själv inte kan/känner sig motiverad att rida? Eller måste man införskaffa en kapson? Inspänningstyglar osv känner jag mig allför okunnig mot ännu, men det skulle också vara trevligt att se henne i alla hennes gångarter. Någon som longerar i bara grimma? Har ni typ, grimma+longerlina eller även longerpisk? Vart/hur i grimman fäster ni linan? Gärna bilder.

Sv: Longera i grimma?

Jag longerade min förra häst i grimma då och då, men inte så mycket för motionen ("centrifugering") utan för att jobba med skolorna och kommunikationen på varierande sätt.

Hon var såpass lätt och lyhörd från marken att kapson inte behövdes. Använde den vanliga lädergrimman, men spände in nosdelen lite tightare mot hur den normalt sett sitter i hagen.

Nuvarande unghäst är mycket longerad i repgrimma till en början, men har nu skaffat en kapson för finliret. Har även jobbat henne inspänd några gånger, antingen med chambon eller "vanlig" inspänning.

Endast om det är en nödlongering så att hon får jogga lite och göra nåt under dagen om jag inte kan rida eller aktivera henne på annat sätt. Har då lika gärna bara grimman så hon slipper bettet..
Men denna longering är som sagt
bara för att hon får röra lite på påkarna och inte ska stelna till..
Men detta räknar jag såklart INTE in i hennes träning.
Ska jag jobba henne från backen så är det tömkörning som gäller.
Själv knäpper jag bara linan på insidan av grimman, har ingen pisk utan jobbar bara med rösten och ev. änden på longerlinan om det behövs.

Personligen tycker jag inte att man longerar för att motionera eftersom det sliter på hästen att gå på böjda spår i längden, men en väl anpassad grimma kan fungera beroende på häst och longerare.

Jag kan longera om jag inte har tänkt "kräva" nåt utan mer bara jobbar på att han ska lyssna på min röst.Jag drar longerlinan genom "hålet" närmast mig,under hakan och knäpper i "hålet" på andra sidan och har alltid pisk med mig.

Jag longerar inte min häst i grimma. Dels för att jag inte longerar min häst överhuvudtaget då det sliter på benen ska jag jobba henne på marken så tömkör jag. Tycker jag ger den bästa "effekten".
Ska hon bara "joggas" i grimma kan hon i princip lika bra stå. Det ger nämligen inte henne ngt att springa omkring ngra varv på en volt med huvudet i vädret mer än att det sliter på henne. Sen så om hästen skulle bli rädd har man noll koll på henne om hon sticker iväg..lite lättare med tränset på. Nu låter det väl som att man förstör hästen om man longerar den:) Vilken såklart inte är helt sant om man bara gör det då och då.. Detta är iallafall vad jag tycker /C*

Jag skulle låta hästen stå den dagen.

Klart att det sliter på leder att ränna på en volt, men om jag gör ett arbetspass av det hela så har jag i alla fall använt tiden till något nyttigt. Jag väljer att tömköra de dagar jag inte har lust att rida. Och i värsta fall så får hästen stå.

Jag longerar min häst i grimma ibland när hon bara behöver få springa av sig lite om jag själv är sjuk eller skadad. Får hon stå för länge blir hon kinkig;)

Inget fel i att longera i grimma.
Men jag föredrar tömkörning.

men om man har en krutig häst då? är det fel att låte den springa av sig lite i linan?
Min faster har gjort så med sina krutiga unghästar (hon har varit med om en trafikolycka och vill inte riska en till smäll mot huvudet)

jag kan inte tömmköra och fundera på lonergin istället tills jag lärt mig...

Tycker det är helt OK med longering då och då.
Jag longerar gärna i grimma, men trär den genom ringen närmasr och upp över nacken o ner i ytterringen, använder alltid longerspö.

:rofl:

Longerar aldrig nu för tiden. Tömkör i så fall och då använder jag ofta grimma.

Longering i grimma är som många redan har påpekat inget direkt jobb för hästen, utan då ska den mest spännas in och jobbas ordentligt under sig i alla tempon.
När jag longerar här så spänner jag in dem med inspänningstyglar eller chambon, jag har skydd på dem, men utan kapson utan bara i vanliga tränset, där jag virar upp tyglarna lite i käkrämmen. Sedan är det bara att jobba dem framåt för pisken, kommandon osv. så att de lyssnar på en. En del hästar som har svårt att galoppera på lina, travas extra och de är nästan sådana jag undviker att longera för att slippa tjafsa med dem. Att tjafsa med hästar över småsaker just för att det är vissa saker som är svåra, är onödigt speciellt om de just då är för svaga för att tex galoppera på lina.

Är det okej att longera i grimma, för att motionera hästen, när man själv inte kan/känner sig motiverad att rida? Eller måste man införskaffa en kapson? Inspänningstyglar osv känner jag mig allför okunnig mot ännu, men det skulle också vara trevligt att se henne i alla hennes gångarter. Någon som longerar i bara grimma? Har ni typ, grimma+longerlina eller även longerpisk? Vart/hur i grimman fäster ni linan? Gärna bilder.

Jag ser inte longering som en bra form av motion. Jag tror inte heller att det ger särskilt mycket att låta den springa runt lite... Däremot kan det vara bra för att utveckla kommunikationen med hästen. Om du inte har lust att rida en dag så låt hästen stå, det gör faktiskt inte så mycket. Annars kan du ju alltid tömköra eller gå en promenad!

Vi longerar
1) motion - dock endast i korta pass och inte huvudorsaken
2) öka kontakten och lyhördheten för rösten
3) finslipa olika moment
4) Många säger att det sliter. Säkert rätt om inte arbetet sker på rätt sätt. Våra hästar bär sig idag utan inspänning och annat och jobbar med ryggen som de ska.

När jag longerar i träns brukar jag oftast sätta longerlinan igenom bettringen närmast mig, under hakan och fast i den yttre bettringen (alternativt dra igenom där, och tillbaka till den första bettringen igen och knäppa där).
I grimma brukar jag bara sätta fast i understa ringen på grimman där man sätter grimskaftet.
Jag longerar alltid med longerpisk (aldrig för att bestraffa, bara som hjälpmedel).
Ska man motionera hästen föredrar jag dock att man tömkör hellre än longerar, eller släpper hästen i ridhuset/paddocken en stund (man kan ju jobba hästen lös också)

Jag brukar använda kapson på min häst när jag longerar och det tycker jag fungerar bra. Skulle jag använda grimma skulle hon säkert sticka iväg bara för att retas. ;)
Om du itne har longerat hästen innan kanske detr är bäst att börja med träns så du vet hur hästen fungerar.

Tänk bara på att inte longera för ofta. Om du inte orkar/vill/hinner rida ett par dagar i veckan är det nog bättre att låta hästen stå, eller skaffa en medryttare.

Longering för mig är max ett par ggr i månaden (då jag inte kan använda inspänningar på min häst har det ju inte så stor effekt, eftersom jag bara låter henne "springa av sig" lite i linan de dagar hon står)

Jag brukar använda ett dressyrspö, även om det eg inte behövs så känns det alltid bättre att ha det.

Jag löslongerar mina hästar.
När jag har träns på dom så vet dom att det är jobb som gäller
När jag har grimma på då är det lek !

Hej från hambo

Har väl hänt att jag longerat i grimma men jag skulle inte göra det med de hästar jag rider nu då det gärna busar till det och kan bli svåra att hålla.
Jag föredrar att använda träns, longergjord och en gouge. När jag longerar numera är det mest för att jobba upp foderhästens galopp. Hon har väldigt svårt för den och behöver hitta en rytm hon trivs med och stärka sig. Annars longerar jag inte mkt, bättre att gå en promenad tycker jag.
Be någon erfaren visa dig så det blir rätt. Kan vara klurigt i början att hålla reda på både häst, lina och spö :)

Självklart räcker det med att longera i grimma. Komunikationen mellan dig och din häst ska finnas med eller utan avancerad utrustning, eller hur ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 379
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 638
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar