Longera *hjälp*

L

LillOhlsson

Brukar longera min ponny 1-2 ggr i vec för att stretcha (stavning??) honom, men ja e slut på ideer, hur brukar ni göra när ni longerar? Känns tråkigt att gö samma som vi brukar å ännu tråkigare att stå i mitten å låta han skritta å trava runt mig,
Ge mig tips, vad/hur brukar ni göra?

Tack på förhand/S
 
Sv: Longera *hjälp*

Du kan ju lägga ut bommar så han får lyfta lite på benen.
Men tycker det låter rätt mycket att longera 2 gånger i veckan då det tar rätt mycket på deras ben att springa på en liten volt...
 
Sv: Longera *hjälp*

Skit i att longera, gå ut på promenad i skogen och kliv äöver stock och sten. Garanterat roligare! Och att de stretchar sig i longerlina är jag mkt skeptisk till...
 
Sv: Longera *hjälp*

jag går eller rider ut i skogen 2 dagar i vec, skrittar länge, ca 1.5 tim 1 dag, longerar 1 dag i vec ibland 2. (mycket sellan) rider i padocken 1 dag, vilar 1 dag. dom ggr jag longerar 2 ggr i vec rider jag inte i padocken. Jag har märkt stor skillnad sedan jag började.
Aja jag ville iaf ha tips om hur jag gör en longering lite roligare.
 
Sv: Longera *hjälp*

Okej, förutom att säga samma sak som ovanstående, med hur mycket det ska longeras...

Man kan longera med bommar, och mycket röstträning. Från galopp till skritt, skritt till galopp, trav till halt (direkta övergångar hellst inga steg därimellan!) Gör många övergångar ofta, låt inte vara varven förflyta på, det är då det blir tråkigt. Få hästen att öka och minska på kommando kan man också, men det är svårt. Min kan nu iaf fatta galopp från halt, enbart på röstkommando :)
 
Sv: Longera *hjälp*

Coolt att den fattar galopp från halt med bara rösten :idea: Det ska jag öva på min tjej, longerar väl bara högst 2 gånger/månad men ändå :angel:
 
Sv: Longera *hjälp*

Håller med dom andra. Träna övergångar och röst träning. Sätt upp ett litet hinder som h*n kan hoppa över några gånger. Lär hästen att gå undan för dig eller hur jag ska förklara.. som en skänkelvikning.

Hästen jag hade förut löslongerade jag. Började som vanligt med linan. Tränade massor att han skulle lyssna på vad jag sa och ville. (även i andra situationer att han är uppmärksam på mig, leda ut till hagen, gå i skogen osv.) Till sist hade jag honom lös i paddocken och han gick runt mig som på en volt. Skritt trav och galopp. Lärde honom även att byta varv på kommando.

Så visst finns det saker du kan träna på...=)

Lycka till!
 
Sv: Longera *hjälp*

Håller med övriga om träningsmomenten.
Träna lydnad. säger du sakta av så ska det inte ta ett varv.

jag longerar numera väldigt sällan, men det som de har lärts sig en gång- sitter.
Val. fattar ifrån skritt - sittande.
han bara väntar på kommandot- laddar.

byt varv ofta öka o minska tempot o voltstorleken.
Jag brukar säga - kom, när jag vill minska volten.

du kan löshoppa den ibland oxå -KUUL.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 146
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp