Lön som Hästskötare

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Peyton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 21 224
Sv: Lön som Hästskötare

Det där har du själv valt, och du har ändå en del egen tid när du hinner plugga till hästmassör och ha egen häst.
1) har du//de inte VALT själva att vara hästskötare????
2) att plugga är väl inte en "hobby"?? det gör man för att förbättra sin egen vardag, dvs sträva efter att få jobba med det man vill!

Det anser jag personligen vara "egen" tid eftersom det snarare är fritidsintressen och ett eget val hur mycket tid man ska lägga ner på det än jobb.
Hästskötare= kombinera jobb & hobby!

När man kom hem ifrån hästskötarjobbet (som jag ju ändå bara jobbat 3-4 veckor på) fick jag otroligt dåligt samvete och blev rastlös och stressad av att inte göra något. Det tog minst en veckas "göra ingenting" innan man blev någorlunda normal igen. Det kändes alltid som att det var något man borde göra och att man inte "fick" sitta och ta det lugnt 5 minuter.
Om jag blev så efter knappt en månad kan jag bara föreställa mig hur det skulle bli efter ett par år.
inte ensam om!

Jag förstår hur du tänker, som vanlig hästägare med heltidsjobb har man inte heller mycket tid och ork över. Men då är hästarna en hobby, inte ett jobb där man följer någons order, däri ligger den stora skillnaden. När man inte ens orkar eller har tid att ha egen häst för att man måste sköta andras hästar då är det inte en hobby längre.
Helt rätt, men som du vet, man kan inte INTE orka med sin hobby en dag... har man stickning som hobby så skiter man i det... häst är häst, oavsett väder, ork, lust osv..

allt i livet är självvalt... så det så...
jag har valt att ha min häst som min hobby, helt rätt, för att jag vill bestämma allt själv som har med henne att göra... jag red i galoppstall ett litet rag (självklart i kombination med jobb och studier, annars överlever man inte, å ja, jag "red gratis)... slutade med att jag tyckte synd om en häst å köpte den...

många hästskötare kanske oxå slutar och köper eget? just för att de inser att de kanske inte kan njuta av hästeriet annars? blir massa måsten, stress osv?

Det startas kanske för många företag som egentligen är dömda att misslyckas. Genom att använda sig av slavlöner så kanske man ändå lyckas hålla sig flytande.

Då faller man på alla punkter ovan......

Faktum är att slavlöner är OK, så länge man utsätter enbart sig själv för dem. Kräver verksamheten anställda så är det inte längre OK, då måste det finnas ekonomisk bärighet.

Varför väljer arbetsgivarna att begå ekobrott istället för att vara seriösa? Det kan ju inte vara enbart arbetstagarnas fel utan måste också tyda på att:
För att det är så enkelt då så många ställer upp och arbetar på dessa villkor!

Är du medveten om vilken löneförmån det är i verkliga livet att ha två hästar uppstallade????

För att det är så enkelt då så många ställer upp och arbetar på dessa villkor!

Skulle det vara samma sak om en arbetsgivare som systematiskt anlitar svart arbetskraft i 60% av fallen hamnar bakom lås och bom i minst ett år? Eller tvingas till bötesbelopp som vida överstiger anställningskostnaden?

På denna punkt kan arbetstagarna hjälpa till. Anmäl till SKV om man misstänker att det förekommer svartjobb på ett ställe. Det rensar upp marknaden och ger plats åt seriösa företag, med drägliga anställningsvillkor.

På denna punkt kan ALLA hästägare också hjälpa till. Anmäl om inackorderingssummor inte är kvitterade eller misstänkt svarta på annat sätt. Välj bort stall som inte kan producera kvitton eller där man vet att det förekommer svart arbetskraft.

Det är liksom inte jättesvårt om vi alla hjälps åt. Frågan är bara om just DU (inte riktat personligen utan till alla som läser) hellre sparar några hundralappar (begår ekobrott) än att hjälpa till att erbjuda drägliga villkor för anställda i branschen?

Kan ju bara snacka för mig själv men jag anlitar aldrig hovslagare svart och har bara stallat upp mina hästar på seriösa anläggningar! Visst är det ett bra utgångsläge att alla gör på detta viset men fortfarande skulle den stora upprensningen komma om folk inte tog dessa tjänster.

Ja visst vet jag det.

Jag säger inte tat jag anser att min lön skulle bli låg om jag fick 2 hästar uppstallade.

Min inte nog hög för det arbete jag utför imo om man jämför med andra yrken.

2 hästar kostar mig 2400:- för båda i dagsläge att ha uppstallade.
Fri tillgång til lhö, box, in/utsläpp inga jourer.
Då står de förvisso på landet men ändå.

Min erbjudna lön på det sista stället som erbjöd mig var 3000:-/månad, 2 hästar (fick köpa kraften själv) samt boende.

Inte mycket med tanke på vilka arbetstider jag hade, tidiga mornar, sena kvällar, tävlingar osv utan OB.
Detta var ett ridstall.

Jag uppskattar lönen till att ha legat på under 10.000:-/månad. Trotts över 8 arbetstimmar i snitt per dag. (eftersom boende åt mig och 2 hästar samt hö åt dessa två hästar ingick).
62. 5:-/timma.
OM jag jobbar bara 8 timmar per dag, vilket jag inte skulle komma att göra.

Tycker det är konstigt att inga håller med mig om orättvisan i det hela.. Är det bara för att det här är ett typiskt tjejjobb i Sverige, att ingen gör något åt det?

Nej, jag tror att det har att göra med att konsumenter inte är beredda att betala vad saker och ting i hästbranchen egentligen kostar. Kolla bara vad folk vill köpa för hästar och till vilken peng. Elle rhur mycket de är villiga att betala i lektionspris osv.

Tyvärr är hästnäringen optimistisk att satsa på att arbeta i för en rimlig peng....

men vad tror du sjuksköterskor får? å hur mkt jobbar inte de?

det är bara att inse, det ÄR dåliga löner... vill man ha bra jobb så får man plugga nått annat å jobba med det å ha råd med egen häst...

annars får man slava med andras hästar....

Ingångslönen för en sjuksköterska utan inriktning är typ 23-25 000 nånstans.. så lite dumt att jämföra..

Då kan du ju lägga till gratis boende till dina stallplatser och kolla upp vad detta skulle göra i verkliga livet som löneförmån....:crazy:

2004 var genomsnittlig ingångslön för sjuksköterskor 20400 SEK/månad. Få sjuksköterskor kommer upp i över 25000SEK i slutlön:crazy:

2004 var genomsnittlig ingångslön för sjuksköterskor 20400 SEK/månad. Få sjuksköterskor kommer upp i över 25000SEK i slutlön:crazy:

Sen MÅSTE väl de har minst 12 timmars vila mellan sina arbetspass?
+ att de får OB-ersättning (där fylls plånboken i princip) och övertidsersättning.

En nyutexaminerad polis får under sitt första år 17.000:-/månaden tror jag (läste på ams.se förut)

En hästskötare jobbar oftast 6 dagar/vecka.
De jobbar mellan kl 7-21 ungefär. Kanske senare om det är träningar och tävlingar.

Kvällsfodrar du kl 21 (säg att det tar 30 min) och morgonfodrar kl 7, har du vart ledig 9½ timme, jämfört med sjukvårdens minst 12 timmar.

Jobbar du i stallet kl 7-18, med 1 timmes obetald rast (20 min frukost, 40 min lunch) jobbar du på 6 dagar 60 timmar, dvs 20 timmar övertid. Sen tror jag inte många får t.ex. helgersättning som hästskötare ;)

Inte direkt rätt att jämföra en sjuksköterska med en hästskötare ;)

sorry then.. det var vad min kompis som just nu pluggar till sjuksjöterska sa till mig.. :smirk:

Nä, i regel har en sjuksköterska tiotusen gånger bättre anställningsavtal än en hästskötare... som i många fall inte ens har något anställningsavtal.

att få lön och stallplats i utbyte mot svartarbete går INTE att jämföra mot en vit lön med pension, försäkring och sjukersättning! det spelar ingen roll om du får mat och boende och hoppträningar och stallplats, i slutändan hjälper det dig inte ett sk*t när du bryter benet och inte kan arbeta eller den dagen du inte har något jobb längre, då är det socialen som gäller om du ska ha pengar till tak över huvudet!

att få lön och stallplats i utbyte mot svartarbete går INTE att jämföra mot en vit lön med pension, försäkring och sjukersättning! det spelar ingen roll om du får mat och boende och hoppträningar och stallplats, i slutändan hjälper det dig inte ett sk*t när du bryter benet och inte kan arbeta eller den dagen du inte har något jobb längre, då är det socialen som gäller om du ska ha pengar till tak över huvudet!

:bow: :bow: :bow:
Jäpp, så är det gott folk... ska man försörja sig på svartjobb så ska man åtminstone se till att det är ett jobb där det är svårt att skada sig, med andra ord går hästskötare fetbort som svartjobb.

Nu var det ju inte jag som valde att jämföra sjuksköterskor med hästskötare jag ville bara poängtera att löneförhållandena som togs upp inte var med sanningen överensstämmande;)

Men av följande sagt av dig
Sen MÅSTE väl de har minst 12 timmars vila mellan sina arbetspass?
+ att de får OB-ersättning (där fylls plånboken i princip) och övertidsersättning.
vill jag poängtera att OB-tillägg är inte något man ska räkna som garanterad inkomst. Arbetstid är reglerad enligt lag och är inget man kan kringgå, kollektivavtal eller ej. Däremot är en del kollektivavtal hårdare vad gäller dygns och veckovila gentemot andra. Här kan man ta piloter och kabinpersonal som exempel.

Man kan däremot aldrig jämföra olika yrkesgrupper med varandra vad gäller löner vs utbildning och ansvar. Piloter har i vissa fall en grundlön (i vissa bolag) som överstiger genomsnittliga civilingenjörers slutlön! Medan andra har en ingångslön i klass och ibland tom lägre än den avtalsenliga lönen för hästskötare.

Det man kan göra är att våga vägra arbeta svart och därmed utan avtalsenlig lön och rättigheter samt att engagera sig fackligt för att kunna vara med och påverka.

De personer som arbetar för kost, logi och fickpengar och medtag av egen häst skulle om man räknar om allt till vita pengar och vit arbetskraft egentligen ha en ganska bra lön.
Det man däremot saknar i ett sådant här anställningsförfarande är pensionsgrundande inkomst (viktigare än vad man tror) försäkring och arbetstrygghet, reglerad arbetstid etc.

Nä, i regel har en sjuksköterska tiotusen gånger bättre anställningsavtal än en hästskötare... som i många fall inte ens har något anställningsavtal
Hur ens anställningsavtal ser ut är ju i mångt och mycket upp till varje enskild arbetstagare. Man skriver helt enkelt inte på något man inte kan stå för....

Man får ju hoppas att det är på väg åt det hållet:)

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med... 2
Svar
36
· Visningar
3 255
Senast: Tranan
·
N
Ekonomi & Juridik Jag tar tacksamt emot ALLA typer av tips och hjälp ang lön enligt kollektivavtal för hästskötare. Vad ligger lönerna på? Det har ju...
Svar
3
· Visningar
2 029
L
Hästmänniskan Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva... 2
Svar
32
· Visningar
8 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka