Lön som Hästskötare

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Peyton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 21 224
Sv: Lön som Hästskötare

Nej, alla väljer, som tur är, inte att anställa olagligt, vilket svartarbete är med oskälig lön är, även om det i första ledet skulle ge dem mer pengar i fickan.

JAG personligen har inte på något sätt för avsikt att ta något svartjobb, så det behöver du inte uppmana mig till att låta bli. Jag är både högstadielärare och ridinstruktör och bara intresserad av riktiga jobb med vit lön.

När du skriver att man ska satsa på en annan branch, menar du då att det bästa vore om det inga mer hästskötare fanns? Eller att alla som tycker systemet är fel ska hålla käft och hitta andra jobb, så att man i all evighet kan fortsätta utnyttja tonåringar?

Varför ska det inom hästbranchen vara OK att behandla ansällda på sätt som ingen skuklle drömma om i i princip någon annan branch? Att man får jobba med något man gillar håller INTE som argument.

Varför ska det inom hästbranchen vara OK att behandla ansällda på sätt som ingen skuklle drömma om i i princip någon annan branch? Att man får jobba med något man gillar håller INTE som argument.

:bow: :bow: :bow:

Nej, alla väljer, som tur är, inte att anställa olagligt, vilket svartarbete är med oskälig lön är, även om det i första ledet skulle ge dem mer pengar i fickan.
inte alla när, men uppenbarligen väldigt många..
nu är å kommer jag förmodligen inte hamna i den sitsen, men jag skulle iaf välja den bästa i en billigare prisklass som jag kunde få (med vit lön).

JAG personligen har inte på något sätt för avsikt att ta något svartjobb, så det behöver du inte uppmana mig till att låta bli. Jag är både högstadielärare och ridinstruktör och bara intresserad av riktiga jobb med vit lön.
nej förlåt, menar inte dig personligen... vet jag att skriver lite i "du-form".. det är mer till den "gruppen" jag menar (skrev hur jag menade i ett tidigare inlägg å glömde påpeka det igen!!!!) :)
inget illa menat till dig!!!

När du skriver att man ska satsa på en annan branch, menar du då att det bästa vore om det inga mer hästskötare fanns? Eller att alla som tycker systemet är fel ska hålla käft och hitta andra jobb, så att man i all evighet kan fortsätta utnyttja tonåringar?
annan branch ja, för då blir det ont om hästskötare = hästskötarens marknad = kan ställa krav på bättre lön och arbetsmiljö!!!
bäst är väl om ALLA vågar ställa krav redan från början, men det är en verklighet som inte kommer kunna finnas i praktiken!!!

bara å kolla på krogen...
städare (kanske främst invandrare som utnyttjas?)
yngre överhuvud taget tror jag kan ha det tufft på "skitjobb"...
skitjobb menar jag inget illa med att välja (står själv i butik 60-70%).. men jag tror man har större rättigheter som välutbildad osv... TYVÄRR

jag sitter inte å skriver såhär för att jag tycker att det SKA vara så, utan mer för att jag tror att det är dagens sanning...

jag har själv haft det rätt tufft i mina yrkesval (tjej å gillar ljudteknik å mac-datorer... hej å hå)...
möts DAGLIGEN av kunder som diskriminerar mig, när jag svarar i telefon så vill de prata med nån som kan svara på en fråga (jaha, du ringde till butiken å jag svarade = jag jobbar här?!), när de kommer in i butiken säger de hej till mig men går vidare till en kille...
som ljudtekniker kan de ringa folk till studion å fråga efter teknikern... det finns EN tekniker/pass, så ringer man till studion så är det lixom teknikern som svarar...

diskriminering av kön eller ålder eller vad det än må vara, klart det måste BORT!

nej det är klart att det är uselt, men:

* det är en praktikanttjänst
* går nu vidare som tillsvidareanställd = avtalsenlig lön men utan facket inblandat
* med tanke på arbetsuppgifterna
* jämfört med hur det ser ut i den här branschen annars...

Jovisst kan man göra "hästskötarprovet" utan utbildning... jag funderar på att göra det för skoj skull, då jag inte är utbildad hästskötare... och inte heller har varit praktikant (läs slavarbetare) i åratal heller.

Det gör ju i dagsläget ingen skillnad då jag ändå har vitt jobb m 18000 på 160 timmars månad med semester och sjuklön och allt annat som hör till, men det kunde ju va kul bara för att :D, kunskaper har jag ju som överstiger det en utbildad hästskötare skall kunna.

Hästnäringen är i mångt och mycket rena u-landet, åtminstone om man jämför med tex jordbruket där man har lite mera vett att uppskatta kunskap och arbetsvilja.

Det finns pengar inom hästeriet, men dom går ofta inte dit där dom gör mest nytta.... ska man bli rik på hästar så ska man sälja fodertillskott :devil:

Mitt råd till de som vill jobba med hästar är att bredda era kunskaper, lär er att köra traktor, att snickra, sköta bokföring... ridningen är trots allt bara en pytteliten del av vad som behövs på en hästanläggning och har ni en gång gjort er "oumbärliga" så är det lättare sen, småflickor som gör vad som helst för att få sitta på en häst går det 13 på varje dussin :smirk:

väldigt bra tips *önskar att jag själv hade kommit på dem* ;)

BOKFÖRING är ju ASSMART!!!!!!
å det har man ju anv, för även om hästjobbet skiter sig!

men vad tror du sjuksköterskor får? å hur mkt jobbar inte de?

det är bara att inse, det ÄR dåliga löner... vill man ha bra jobb så får man plugga nått annat å jobba med det å ha råd med egen häst...

annars får man slava med andras hästar....

Man kanske får räkna med att det är såhär!

Men istället för att plugga annat så tycker jag man ska kämpa för sin sak. Hästskötare behövs - och de ska få rättvis lön lixom många andra. Vi ska lixom inte acceptera att det är så här det är.

Man kanske får räkna med att det är såhär!

Men istället för att plugga annat så tycker jag man ska kämpa för sin sak. Hästskötare behövs - och de ska få rättvis lön lixom många andra. Vi ska lixom inte acceptera att det är så här det är.

jag tycker det tidigare förslaget om att komplettera var super!
(ekonomi osv)

Hej Irish Draft

Du undrade över utblidad "hästskötare". Det var vad som stod i Kommunals avtal!!! Jag ska inte behöva defin. Det ska väl den göra som söker ett jobb på de promisserna. Det ska finnas papper att visa.

Jag tror att det är många UTAN utbildning som tar häst jobb, de fördärvar för andra med utbildning.

Jag har haft många stolpskott här, oj, oj! Man blir så trött!!

Jag aktar mig noga för att betala för mkt. det ska visas vad man kan.....att stå o säga att man har erfarenhet att rida in unghästar o sedan inte kunna det.....??? Då blir man rädd!!

Så svart jobben försvinner inte förrän, de här "sol o vårarna" slutar att söka, tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

Men alltså, det är väl inte de som vill ha jobb som ska sluta söka, oavsett erfarenhet DÄR är det väl ändå den som ska anställa som ska ha kunskap nog att selektera rätt person. Referenser?
Har själv ett jobb som för några år sen var i hästskötarnas sits (och till viss del fortfarande). När vi söker nytt folk kommer det ALLTID in ansökningar från de som tror att de kan få jobbet för att de har egen hund eller hade marsvin som liten eller av den enkla anledningen att de ÄÄÄÄLSKAR djur. Då är det arbetsgivarens uppgift att välja bort dessa, inte säga till dem att inte söka pga att då går inte utvecklingen framåt. :confused:

Arbetsgivarna måste ju veta vad de vill ha och betala för det. Vad brukar man säga, man får vad man betalar för. Vill man ha en unghästutbildare då får man leta bland de som antingen har goda referenser och kanske även en utbildning för det, då får man också betala mer. Vill man inte betala mer får man ta risken att få en som inte kan det den säger sig kunna.

Nu är dock läget att arbetsgivarna vill ha en med bra referenser OCH utbildning men vill inget betala, DET går inte ihop.

Stolpskott finns det inom alla yrkesgrupper, utbildad eller inte, därför har man provanställning.

jag förstår din frustration...
men jag skulle nog oxå hellre skämma bort mina barn/djur istället för att betala flera tusen i överpris till en hästskötare...
marknaden styr ju priset, och uppenbarligen är folk beredda att utföra jobbet för de pengarna, eller inga pengar alls...

du kanske kan kombinera det med ett annat jobb?
eler vidareutbilda?

:eek: Överpris!
Tycker du 3000:- är en skälig lön för det jobb en hästskötare utför?

Här är en kort resume av de scheman jag haft på de vanligaste hästjobben... innan jag ledsnade och slutade.

Exempel ur verkligheten:

Orginalöverensskommelsen:

"Vi har inga hästar inomhus, alla går på lösdrift, allt du kommer att göra nu under våren är att rida igång hästar, och rida in unghästar...
Du får mat och boende alla dagar i veckan.
Du får rida så mycket du vill... alla våra hästar är snälla..."

Verkligheten, som jag fick veta när jag kom dit och började jobba:

Mellan 3 och 6 hästar står inne under natten, eftersom det är deras andra praktikanters träningshästar.
Dessa ska du mocka till, utfodra och släppa ut varje morgon (ej helger).
Du ska även mata våra zoodjur, jakar, struttsar, lamorna osv. Samt de övriga gårdsdjuren, höns, svin, påfåglar mm.
Vissa hästar hade en ovana att lägga sig ner när man var ute och red med dom själva, detta envisades hästägarna (en familj) med att de aldrig gjort tidigare, det måste vara mitt fel. De två andra hästskötarna berättade att det var en sommarjobbare som lärt hästarna att lägga sig ner.
Först ville de försöka med tat jag inte heller skulle få mat de dagara jag inte jobbade, detta motsatte jag mig dock eftersom jag fick knappa 3000:- i månaden för jobbet.
Men jag fick ju rida så mycket jag ville, det var sant...

Jag fick rida min egen häst sent på kvällen, och om jag fått tillstånd av mamman i familjen att rida tidigare (hon själv sa "Du kan ju rida din egen nu")... så kom pappan och ifrågasatte var jag var påväg om jag skulle rida min egen häst vid 3 tiden.

Exempel 2.

Praktik genom kommunen
Praktikplats, dvs gården betlalade Inget till mig eller någon annan.
Jag jobbade på en islandshästgård.
Jag fick betala hyra för att jag skulle ha en häst hos dom på bete.
Jag fick gå ca 1 timma enkel väg för att ta mig till stallet från bussen/tåget. Fick ej boende.
Ingen mat.
Knappt rida, och red jag en häst bättre än dottern i familjen fick jag inte rida den hästen något mer.

Gårdens ägare la sig i hur jag skötte och tränade min häst och ringde ut veterinären för skador som inte ens veterinären tyckte var farliga eller i behov av att behandlas. Givetvis fick jag stå för de omkostnaderna och stallägaren hade även sett till att det stod i kontraktet att hon var berättigad till att ringa ut veterinär när helst hon önskade...
När jag sedan valde att flytta hästen (en foderhäst) så ringde gårdsägaren och försökte övertala hästens ägare att jag inte fick det, det var ju så dåligt för hästen.

Jag fick inte sluta tidigare något alls utan att kompensationsarbeta det en annan dag. Obs att de inte betalade ut lön åt mig.
Givetvis ska man lära sig att arbeta på en praktikplats men det är inte meningen att en arbetsgivare som har praktikant ska se det som om de har en slav. Att inte låta en praktikant sluta en timma tidigare en gång i månaden är i mina ögon befängt.
Att tillägga är att denna arbetsgivare ringde mig och ville att jag skulle ha praktik hos dom.

Exempel 3

Ridskola. Praktik genom kommunen. Inget boende. Ingen lön från praktikplatsen. Arbetstid 8 timmar/ dag.
Kvinnan ansåg att eftersom det inte fanns nog med arbete åt mig i stallet skulle jag arbeta på fritidset med.
Hon använde sig av mig så fort hon skulle iväg med ridläraren till kliniken med en häst. Då skulle jag ta hand om allt helt själv, från mockning, utfodring och utsläpp till att passa fritidsbarnen när de kom efter skolan. Detta utan att få betalt av henne.
Detta är inte tillåtet enligt praktikreglerna, har man praktik på en plats och behöver gå in som ordinarie personal så ska lön utbetalas.

Exempel 4.

Jag började som praktikant hos en familj.
De kunda väldigt lite om hästar.
Jag kunde markant mer och de förlitade sig på att jag skulle vara den drivande kunskapen inom häst, med en praktiklön från kommunen.
De ville inte själva hantera hästarna eftersom en av dom saknade nog med erfarenhet.

I början var det ett jättebra ställe men allteftersom så fick jag mer och mer arbetsuppgifter, men inte någon mer lön.
Att ta som exempel är att jag en tid jobbade med deras privata stall enbart. I början hade jag 5 arbetsuppgifter, dessa hade vi kommit överenns om, när jag slutade hade jag 8 för samma lön.
När jag vid avslutandet av att arbetas hos dom tog upp att de bara gav mig mer och mer uppgifter, och dessutom ville ha NH lektioner regelbundet utan att betala för detta, så påpekade de att jag var otacksam... jag hade ju fått ett par skor i julklapp (värde 500:-= mindre än 4 NH lektioner).

Snittet arbetstiderna ligegr på är 6 på morgonen till 8 på kvällen, 1 timmas lunch.
Lägg sedan på icke betald övertid om ni ska resa iväg, ex. på tävlingar, träningar eller veterinär.
Vanligaste övertidsersättningen jag varit med om är en hamburgare med dricka och pommes till lunch/dag...
Detta varierar från stall till stall.

Hästskötarjobbet är ett tacksamt yrke... :crazy:

Orsaken till att lönen är så låg är för att unga tjejer är beredda att arbeta för det, för att få hålla på med sin dröm.
Samt för att det krävs erfarenhet för vissa utbildningar. Tack och lov måste dessa platser vara godkända.

Idag arbetar jag inte längre som hästskötare, jag är less på allt utnyttjande och tron som många hästägare har att det är helt ok att svartanställa.
Jag varnar skarpt för att jobba svart inom hästvärlden eftersom du inte är försäkrad på något vis genom arbetsgivaren.
Det kan lätt hända skador i vårt yrke och då står man där utan ersättning.
Dessutom kan du som svartanställd inte räkna de år du jobbat svart som erfarenhet enligt reglerna.
Detta sänker din lön om du blir vitt anställd.
(Ju längre du jobbat som hästskötare, ju högre lön är du berättigad till enligt avtal. Har du inte jobbat vitt, får du inte tillräkna de åren).

Travstallet jag jobbade på var det enda stall som egentligen betalade ut skälig lön till mig och jag rekommenderar TS att vill du jobba med hästar så sök dig till trav eller galoppen, de som jobbar för dom får i överlag bättre lön.

Jag gick misste om ett drömjobb, det är det enda jag ångrar idag.

Det var ett galoppstall som hade araber som behövde en lätt duktig hoppglad ryttare som skulle få träna hoppning och rida dressyr så mycket hon ville.
Dessutom följa med på tävlingar i tyskland som hästskötare och övriga länder...
Boende, mat och lön.
Egen häst kunde man ta med sig men det var lite tufft eftersom man ofta var borta mycket. Möjligheten erbjöds dock.
Jättetrevlig kvinna som jag pratade med och hon var mycket angelägen om att jag skulle börja, tyvärr valde jag zoostallet istället... ångrar det bittert i efterhand. men kanske var det lika bra, vem vet...

*askungen om bal på slottet tankar*

Senast ändrad:

Kan tillägga att sist jag sökte hästjobb fick jag alldeles för många svar.

Till slut var jag tvungen att börja sålla.

Jag valde att sålla genom att ställa krav på arbetsgivarna, vit lön och bra betalt.
Två egna hästar skulle medtas.

Många arbetsgivare reagerade mycket negativt.

Jag valde då bort dessa, ine för att jag personligen är girig, utan för att jag insåg att de som inte vill ge vit lön och bra betalt (och då var jag ändå under 5000:- sträcket) inte söker efter en hästskötare utan en slav.
Kalla mig besvärlig men jag tycker att man som hästskötare som söker jobb ska ställa krav.
Är man för snäll och mesig, vilket jag var förr, så blir man utnyttjad.
Att ställa krav visar direkt att man är medveten om sitt värde och man kan samtidigt känna av sin ev. blivande arbetsgivare.

Att ställa krav innebär inte att man ställer orealistiska krav, ens krav ska givetvis matcha ens kunskaper.

Min utbildning:
3 årigt naturbruksgymnasium med hästinriktning.
6 års arbetserfarenhet som hästskötare. (då har jag tagit till i underkant)
Utbildad och diplomerad NH instruktör. (Med massor av information jag kan lägga in i ett CV).

Erfarenhet av:
att rida in unghästar, föredrar att ha guidning och support i detta.
att leda turridningsgrupper.
att hålla ridlektioner för nybörjare.
att träna och hantera sk. "problemhästar".
att hantera hingstar, ston och att arbeta på mindre avelsgård med betäckning.
att sela på, sköta om och förbereda travhästar för tävling.
Träna kondition (men jag behöver själv träna upp konditionen i nuläge själv för att kunna matcha hästarna).
Många års erfarenhet av stallarbete. (mockning, fodrig, in/utsläpp, selvård osv.)
Orädd, tuff, inte rädd att arbeta övertid, långa dagar eller stiga upp tidigt.
För mig går hästarna i första hand.

Jag kan organisera och lägga upp arbetsscheman för stallpersonal.

Jag har sett att de annonserade efter en hästskötare halvtid i stockholm... lön? 7000:-!
Men då var man tvungen att ha eget boende, och bil om jag inte minns fel.

Men det är nog en av de annonser jag sett där det varit bra betalt.

Senast ändrad:

Hej Irish Draft

Du undrade över utblidad "hästskötare". Det var vad som stod i Kommunals avtal!!! Jag ska inte behöva defin. Det ska väl den göra som söker ett jobb på de promisserna. Det ska finnas papper att visa.

Jag tror att det är många UTAN utbildning som tar häst jobb, de fördärvar för andra med utbildning.

Jag har haft många stolpskott här, oj, oj! Man blir så trött!!

Jag aktar mig noga för att betala för mkt. det ska visas vad man kan.....att stå o säga att man har erfarenhet att rida in unghästar o sedan inte kunna det.....??? Då blir man rädd!!

Så svart jobben försvinner inte förrän, de här "sol o vårarna" slutar att söka, tror jag.

Hej du, jag undrade inte, det var ett knapplån... Jag har sett mycket av det jag har en känsla för att du har råkat ut för...

Ex.
Det var en tjej som jag jobbade samtidigt som vid ett tillfälle...
"Är det alltid så här mycket att göra?" sa hon en dag. (Då mockade vi tre boxar var och red max 2 hästar om dagen) "Nej" sa jag "på vintern är det 12 boxar att mocka och tre hästar att rida varje dag, plus endel annat" Något som tjejen var väl medveten om när hon sökte jobbet (det stod i annonsen), behöver jag berätta att hon slutade innan sommaren var över? Jag själv klarade sysslorna på ca 8,5 timme om dagen... vintersysslorna alltså... Något som ingen annan gjort förut och bara en efter mig tydligen...

Till Peyton: Jag menade inte just dig, hoppas du förstod det... men de här tjejerna jag pratade om som är väldigt bra på att ställa till det... dom har gått tre år på naturbruksgymnasium och blivit godkända på hästskötarexamen, men det hjälpte inte... Och man lär sig inte hantera tävlingshästar på ett naturbruksgymnasium, tyvärr... Om man inte jobbar helger och liknande i ett tävlingsstall så finns risken att man inte lär sig mycket mer än en ridskoleelev... tyvärr...

Och man lär sig inte hantera tävlingshästar på ett naturbruksgymnasium, tyvärr... Om man inte jobbar helger och liknande i ett tävlingsstall så finns risken att man inte lär sig mycket mer än en ridskoleelev... tyvärr...

Naturbruksgymansiet är, av vad jag förstått, inte till för att förbereda er för att bli färdigexaminerade tävlingsskötare utan ger en grund att stå på.
Därefter krävs något år där man har praktik i ett stall som hästskötare.
Vissa behöver mer tid än andra.

Men när man jobbat längre tid och skaffat sig erfarenhet anser jag också att lönen ska öka.
Det är upp till arbetsgivaren vad denna vill ha för kvalite på sina anställda...

Fast det verkar ändå inte riktigt som om du förstår problemet när du jämför med t ex anställda inom vården? Visserligen är vårdjobb sorgligt underbetalda, med tanke på vad man utför, MEN det handlar ändå om vita, avtalsenliga löner och reglerad arbetstid. Det är ju det man vänder sig mot inte i princip finns inom hästskötarbranchen, inte det att det överlag inte är något direkt välbetalt jobb.

*kl*
Jag kan inte påstå att känner igen bilden av hur hästskötarna har det men jag har mest sett hur det ser ut på travsidan.
Kanske att mediabevakning och STC´s hårda reglemente håller sådant här borta... Visst det förekommer men i liten utsträckning.
Inom travet är det hårt reglerat att ha X antal anställda per X antal hästar (om jag inte minns fel så är minimikravet 1 hästskötare per 8 häst) och traktamenten och OB betalas ut. Många tränare tar i första hand in hästskötare som genomgått lantbruksgymnasium travinriktning.

Travsidan har mer pengar generellt sett än ridsidan (galoppsidan inte inräknat).
Prispengarna inom trav överskrider ridsportens prispengar med en löjligt stor summa.
Sedan, om jag inte minns fel men rätta mig gärna, så kan du få ersättning från ATG (eller liknande) om du reser långt med en travhäst till tävling, medans det inom ridsporten oftast är så att resekostnaderna och uppstallningskostnaderna äter upp den lilla prissumma man får.

Travskötare har ett lyxjobb generellt sett om man jämför med ridsporten.

Jag vet även många travskötare som får en "liten" slant i handen lite då och då av tacksamma hästägare för att de sköter om deras hästar så bra hos tränaren.
Denna "lilla" slant brukar ligga på allt mellan en hundring och en tusenlapp, beroende på vad det är för en häst.

Jag har ingen erfarenhet från galoppen men har även hört bra om deras skötares löner.

För att ge det hela lite perspektiv:

En kvinna jag lärde känna under min tid som travskötare hade en häst, Vibbe.
En dag berättade hon för mig hur hon kom att bli hästägare:

Hon hade restaurangen på Mantorp och kunde i stort sett inget om hästar, en vanlig rutindag gick hon ut i stallarna för att dela ut lunchmenyerna för veckan, vilket var sedvanligt av vad jag förstod.
När hon steg in i ett av stallarna kände hon sig bevakad. Hon vände sig om och såg in i de djupaste bruna mörka ögon hon sett, där och då blev hon kär.
Hästen var en ohanterlig unghingst, vars namn jag inte komemr ihåg längre.
Den var så ohanterlig så att den inte gjorde någon egentlig nytta på travet, varav den var till salu.
Min vän bestämde sig för att köpa hästen, det första hon gjorde var att kastrera honom.
Hon döpte även om hästen till det namn jag kom att lära känna honom under.

Hästen lugnade ner sig och började även att springa bättre på banan.
Min vän ville inte ha en häst som hon tittade på över staketet och sa "det där är min travare" utan hon ville vara delaktig i allt, förutom att köra honom på tävlingar.
Så hon var med hästen hela tiden.
Detta var ett lönsamt koncept, efter en tid kunde hon leva på de pengar hästen sprang in åt henne.
När jag lärde känna henne och Vibbe var de framgångsrika. Hon hade inget annat jobb än att ta hand om sin häst, hon masserade ben, skrittade ut med honom och pysslade, det var hennes jobb...
En snabb titt på atg.se visar att Vibbe sprang in 1 166 562 kr åt sin ägare innan han flyttades till frankrike.

Det är skillnad mellan en ridhästoch en travhäst.
Få ridhästar kan matcha prissumman som en travhäst får på ett lopp.

Senast ändrad:

Hej du, jag undrade inte, det var ett knapplån... Jag har sett mycket av det jag har en känsla för att du har råkat ut för...

Ex.
Det var en tjej som jag jobbade samtidigt som vid ett tillfälle...
"Är det alltid så här mycket att göra?" sa hon en dag. (Då mockade vi tre boxar var och red max 2 hästar om dagen) "Nej" sa jag "på vintern är det 12 boxar att mocka och tre hästar att rida varje dag, plus endel annat" Något som tjejen var väl medveten om när hon sökte jobbet (det stod i annonsen), behöver jag berätta att hon slutade innan sommaren var över? Jag själv klarade sysslorna på ca 8,5 timme om dagen... vintersysslorna alltså... Något som ingen annan gjort förut och bara en efter mig tydligen...

Det du skriver här uppe e klockrent!!!

Varför söka när man igentligen inte vill eller orkar!! Förstå hur många smällar o nötskal man träffar på när man söker folk. Då la jag ändå ut ansökan genom arbetsförmedlingen.

Det du skriver här uppe e klockrent!!!

Varför söka när man igentligen inte vill eller orkar!! Förstå hur många smällar o nötskal man träffar på när man söker folk. Då la jag ändå ut ansökan genom arbetsförmedlingen.

Jag tror att du som arbetsgivare ofta får förklara för sökande vad ett hästjobb egentligen är.
Ofta är det unga tjejer som egentligen inte förstår innebörden av att jobba som hästskötare.

En bra tips som jag fick av en gårdsägare är att fråga om de har haft egen häst. Och hur de haft egen häst.
Har de inte haft egen häst eller att mamma och pappa tagit hand om hästen åt dom är risken stor att de egentligen inte vet vad de ger sig in på, de tror att det är som att rida på ridskolan.
Men givetvis ska man inte dra alla över en kam, det kräver ju att arbetsgivaren kollakänner efter från fall till fall.

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med... 2
Svar
36
· Visningar
3 255
Senast: Tranan
·
N
Ekonomi & Juridik Jag tar tacksamt emot ALLA typer av tips och hjälp ang lön enligt kollektivavtal för hästskötare. Vad ligger lönerna på? Det har ju...
Svar
3
· Visningar
2 029
L
Hästmänniskan Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva... 2
Svar
32
· Visningar
8 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka