Sv: Lön som Hästskötare
jag förstår din frustration...
men jag skulle nog oxå hellre skämma bort mina barn/djur istället för att betala flera tusen i överpris till en hästskötare...
marknaden styr ju priset, och uppenbarligen är folk beredda att utföra jobbet för de pengarna, eller inga pengar alls...
du kanske kan kombinera det med ett annat jobb?
eler vidareutbilda?

Överpris!
Tycker du 3000:- är en skälig lön för det jobb en hästskötare utför?
Här är en kort resume av de scheman jag haft på de vanligaste hästjobben... innan jag ledsnade och slutade.
Exempel ur verkligheten:
Orginalöverensskommelsen:
"Vi har inga hästar inomhus, alla går på lösdrift, allt du kommer att göra nu under våren är att rida igång hästar, och rida in unghästar...
Du får mat och boende alla dagar i veckan.
Du får rida så mycket du vill... alla våra hästar är snälla..."
Verkligheten, som jag fick veta när jag kom dit och började jobba:
Mellan 3 och 6 hästar står inne under natten, eftersom det är deras andra praktikanters träningshästar.
Dessa ska du mocka till, utfodra och släppa ut varje morgon (ej helger).
Du ska även mata våra zoodjur, jakar, struttsar, lamorna osv. Samt de övriga gårdsdjuren, höns, svin, påfåglar mm.
Vissa hästar hade en ovana att lägga sig ner när man var ute och red med dom själva, detta envisades hästägarna (en familj) med att de aldrig gjort tidigare, det måste vara mitt fel. De två andra hästskötarna berättade att det var en sommarjobbare som lärt hästarna att lägga sig ner.
Först ville de försöka med tat jag inte heller skulle få mat de dagara jag inte jobbade, detta motsatte jag mig dock eftersom jag fick knappa 3000:- i månaden för jobbet.
Men jag fick ju rida så mycket jag ville, det var sant...
Jag fick rida min egen häst sent på kvällen, och om jag fått tillstånd av mamman i familjen att rida tidigare (hon själv sa "Du kan ju rida din egen nu")... så kom pappan och ifrågasatte var jag var påväg om jag skulle rida min egen häst vid 3 tiden.
Exempel 2.
Praktik genom kommunen
Praktikplats, dvs gården betlalade Inget till mig eller någon annan.
Jag jobbade på en islandshästgård.
Jag fick betala hyra för att jag skulle ha en häst hos dom på bete.
Jag fick gå ca 1 timma enkel väg för att ta mig till stallet från bussen/tåget. Fick ej boende.
Ingen mat.
Knappt rida, och red jag en häst bättre än dottern i familjen fick jag inte rida den hästen något mer.
Gårdens ägare la sig i hur jag skötte och tränade min häst och ringde ut veterinären för skador som inte ens veterinären tyckte var farliga eller i behov av att behandlas. Givetvis fick jag stå för de omkostnaderna och stallägaren hade även sett till att det stod i kontraktet att hon var berättigad till att ringa ut veterinär när helst hon önskade...
När jag sedan valde att flytta hästen (en foderhäst) så ringde gårdsägaren och försökte övertala hästens ägare att jag inte fick det, det var ju så dåligt för hästen.
Jag fick inte sluta tidigare något alls utan att kompensationsarbeta det en annan dag. Obs att de inte betalade ut lön åt mig.
Givetvis ska man lära sig att arbeta på en praktikplats men det är inte meningen att en arbetsgivare som har praktikant ska se det som om de har en slav. Att inte låta en praktikant sluta en timma tidigare en gång i månaden är i mina ögon befängt.
Att tillägga är att denna arbetsgivare ringde mig och ville att jag skulle ha praktik hos dom.
Exempel 3
Ridskola. Praktik genom kommunen. Inget boende. Ingen lön från praktikplatsen. Arbetstid 8 timmar/ dag.
Kvinnan ansåg att eftersom det inte fanns nog med arbete åt mig i stallet skulle jag arbeta på fritidset med.
Hon använde sig av mig så fort hon skulle iväg med ridläraren till kliniken med en häst. Då skulle jag ta hand om allt helt själv, från mockning, utfodring och utsläpp till att passa fritidsbarnen när de kom efter skolan. Detta utan att få betalt av henne.
Detta är inte tillåtet enligt praktikreglerna, har man praktik på en plats och behöver gå in som ordinarie personal så ska lön utbetalas.
Exempel 4.
Jag började som praktikant hos en familj.
De kunda väldigt lite om hästar.
Jag kunde markant mer och de förlitade sig på att jag skulle vara den drivande kunskapen inom häst, med en praktiklön från kommunen.
De ville inte själva hantera hästarna eftersom en av dom saknade nog med erfarenhet.
I början var det ett jättebra ställe men allteftersom så fick jag mer och mer arbetsuppgifter, men inte någon mer lön.
Att ta som exempel är att jag en tid jobbade med deras privata stall enbart. I början hade jag 5 arbetsuppgifter, dessa hade vi kommit överenns om, när jag slutade hade jag 8 för samma lön.
När jag vid avslutandet av att arbetas hos dom tog upp att de bara gav mig mer och mer uppgifter, och dessutom ville ha NH lektioner regelbundet utan att betala för detta, så påpekade de att jag var otacksam... jag hade ju fått ett par skor i julklapp (värde 500:-= mindre än 4 NH lektioner).
Snittet arbetstiderna ligegr på är 6 på morgonen till 8 på kvällen, 1 timmas lunch.
Lägg sedan på icke betald övertid om ni ska resa iväg, ex. på tävlingar, träningar eller veterinär.
Vanligaste övertidsersättningen jag varit med om är en hamburgare med dricka och pommes till lunch/dag...
Detta varierar från stall till stall.
Hästskötarjobbet är ett tacksamt yrke...
Orsaken till att lönen är så låg är för att unga tjejer är beredda att arbeta för det, för att få hålla på med sin dröm.
Samt för att det krävs erfarenhet för vissa utbildningar. Tack och lov måste dessa platser vara godkända.
Idag arbetar jag inte längre som hästskötare, jag är less på allt utnyttjande och tron som många hästägare har att det är helt ok att svartanställa.
Jag varnar skarpt för att jobba svart inom hästvärlden eftersom du inte är försäkrad på något vis genom arbetsgivaren.
Det kan lätt hända skador i vårt yrke och då står man där utan ersättning.
Dessutom kan du som svartanställd inte räkna de år du jobbat svart som erfarenhet enligt reglerna.
Detta sänker din lön om du blir vitt anställd.
(Ju längre du jobbat som hästskötare, ju högre lön är du berättigad till enligt avtal. Har du inte jobbat vitt, får du inte tillräkna de åren).
Travstallet jag jobbade på var det enda stall som egentligen betalade ut skälig lön till mig och jag rekommenderar TS att vill du jobba med hästar så sök dig till trav eller galoppen, de som jobbar för dom får i överlag bättre lön.
Jag gick misste om ett drömjobb, det är det enda jag ångrar idag.
Det var ett galoppstall som hade araber som behövde en lätt duktig hoppglad ryttare som skulle få träna hoppning och rida dressyr så mycket hon ville.
Dessutom följa med på tävlingar i tyskland som hästskötare och övriga länder...
Boende, mat och lön.
Egen häst kunde man ta med sig men det var lite tufft eftersom man ofta var borta mycket. Möjligheten erbjöds dock.
Jättetrevlig kvinna som jag pratade med och hon var mycket angelägen om att jag skulle börja, tyvärr valde jag zoostallet istället... ångrar det bittert i efterhand. men kanske var det lika bra, vem vet...
*askungen om bal på slottet tankar*