Sv: Lön som Hästskötare
2) att plugga är väl inte en "hobby"?? det gör man för att förbättra sin egen vardag, dvs sträva efter att få jobba med det man vill!
allt i livet är självvalt... så det så...
jag har valt att ha min häst som min hobby, helt rätt, för att jag vill bestämma allt själv som har med henne att göra... jag red i galoppstall ett litet rag (självklart i kombination med jobb och studier, annars överlever man inte, å ja, jag "red gratis)... slutade med att jag tyckte synd om en häst å köpte den...
många hästskötare kanske oxå slutar och köper eget? just för att de inser att de kanske inte kan njuta av hästeriet annars? blir massa måsten, stress osv?
1) har du//de inte VALT själva att vara hästskötare????Det där har du själv valt, och du har ändå en del egen tid när du hinner plugga till hästmassör och ha egen häst.
2) att plugga är väl inte en "hobby"?? det gör man för att förbättra sin egen vardag, dvs sträva efter att få jobba med det man vill!
Hästskötare= kombinera jobb & hobby!Det anser jag personligen vara "egen" tid eftersom det snarare är fritidsintressen och ett eget val hur mycket tid man ska lägga ner på det än jobb.
inte ensam om!När man kom hem ifrån hästskötarjobbet (som jag ju ändå bara jobbat 3-4 veckor på) fick jag otroligt dåligt samvete och blev rastlös och stressad av att inte göra något. Det tog minst en veckas "göra ingenting" innan man blev någorlunda normal igen. Det kändes alltid som att det var något man borde göra och att man inte "fick" sitta och ta det lugnt 5 minuter.
Om jag blev så efter knappt en månad kan jag bara föreställa mig hur det skulle bli efter ett par år.
Helt rätt, men som du vet, man kan inte INTE orka med sin hobby en dag... har man stickning som hobby så skiter man i det... häst är häst, oavsett väder, ork, lust osv..Jag förstår hur du tänker, som vanlig hästägare med heltidsjobb har man inte heller mycket tid och ork över. Men då är hästarna en hobby, inte ett jobb där man följer någons order, däri ligger den stora skillnaden. När man inte ens orkar eller har tid att ha egen häst för att man måste sköta andras hästar då är det inte en hobby längre.
allt i livet är självvalt... så det så...
jag har valt att ha min häst som min hobby, helt rätt, för att jag vill bestämma allt själv som har med henne att göra... jag red i galoppstall ett litet rag (självklart i kombination med jobb och studier, annars överlever man inte, å ja, jag "red gratis)... slutade med att jag tyckte synd om en häst å köpte den...
många hästskötare kanske oxå slutar och köper eget? just för att de inser att de kanske inte kan njuta av hästeriet annars? blir massa måsten, stress osv?