Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men "jag har ju bara en häst, varför skall jag betala mer här än i grannstallet som kör svart verksamhet"...
Dina kommentarer är helt ofattbara... Du tycker alltså att stallpersonal kan jobba för 3000 i månaden bara för att hästyrket egentligen är en hobby....???
Med tanke på vad vissa företag tjänar på sin verksamhet är det inte mer än rätt att stallskötaren får en facklig lön. Har jobbat både i rid och travstall. utomlands och i sverige. Det är samma sorts jobb fast i travstallet fick jag ut 12500 efter skatt.. medans ridstallen låg runt 3000-5000, iofs inkl. boende.. men ändå. Jag jobbar på en pallfabrik och jag ÄLSKAR mitt jobb. Borde jag få mindre betalt nu för att jag tycker det är roligt?
om du hade läst alla mina tidigare inlägg så hade du förstått att NEJ det tycker jag inte...
jag tycker inte att man ska ta sådana jobb...
om man gör det så får man f*n skylla sig själv.
Men suck.
Det är inte en fin människosyn du har.
jag tycker inte att man ska ta sådana jobb...
om man gör det så får man f*n skylla sig själv.
Mening 1 håller jag med om. Mening 2 kan jag inte hålla med om, då ansvaret inte bara kan läggas på arbetstagaren. Det är ett delat ansvar mellan arbetstagare, arbetsgivare, TJÄNSTEKÖPAREN och samhällets institutioner (fack, myndigheter). Alla hästägare borde använda sin konsumentmakt för att hjälpa till att rätta till orättvisorna!
Det är ju så enkelt som att vägra stalla in hästar, lämna hästar till träning, eller ta lektioner där man vet att det förekommer svartjobbare eller svarta pengar, eller vidriga arbetsförhållanden i övrigt.
Det är ungefär lika enkelt som att välja att köpa kläder som inte är tillverkade av barnarbetare osv.
Inte vidareutbildar sig!? HUR ska de kunna vidareutbilda sig om de inte har fått jobba på en hästgård innan? Med tanke på att de flesta hästutbildningar Kräver det!
Och när du är färdigutbildad får du sälland ens jobba som enbart beridare (vilket är de flesta hästtjejers dröm) till en vettig lön.
Det är ju så enkelt som att vägra stalla in hästar, lämna hästar till träning, eller ta lektioner där man vet att det förekommer svartjobbare eller svarta pengar, eller vidriga arbetsförhållanden i övrigt.
Vad vill trådstartaren? Som vanligt har vi nu allt möjligt i debatten här, från hur dåligt/bra det är med facket till vems fel det är som anställer en som inte jobbar bra/vems fel det är som tar ett jobb som är dåligt betalt.
Som luttrad både företagare, fd arbetsgivare och fd anställd i hästföretag kan man väl bara komma med råden till de som söker hästjobb att vara realistiska med vad de kan: Vill man jobba som hästskötare till avtalsenlig lön bör man kunna hantera alla typer av hästar självständigt, mocka (även permanentbäddar) motionsrida, laga stängsel, fixa läckande vattenkoppar, lägga alla sorters bandage, vara insatt i vanlig sjukvård, maska av, köra enkla traktorsysslor, lasta hästar, byta däck på skottkärran, skafta om en sopborste, köra trailer osv osv..allt mellan himmel och jord utom att ta det yttersta ansvaret. Kan man inte detta bör man leta efter en bra praktikplats där man noga specificerar tillsammans med arbestgivaren hur mycket handledd praktik man får, hur mycket ens utbildning är värd i pengar, vad som ingår som löneförmåner, om man är försäkrad osv, och givetvis om lön och förmåner är svart eller vitt..
Och om man kollar listan med avtalsenliga minimilöner: vid fyllda 17 var det 11000 i månaden? Fri kost och logi skall tas upp till ca 4000 har jag för mej, har man dessutom en boxplats skall man ta upp den också..6000 kvar att skatta på....Då låter 4000 svart helt rimligt om man får mat och bostad också (obs att jag inte försvarar svartjobbssytemet som sådant).
Och till dej som funderar på att anställa så börja med att se hur stor omsättningsökning du får av din anställda, om du helt enkelt har råd att betala både din lön och personalens. Vill du ha en praktikant så fråga dej hur många timmar i veckan du kan lägga ned på att lära upp denne, räkna inte med att få en självgåande hästskötare till praktikantlön. Ett annat alternativ är ju att leja in en egen företagare som fakturerar dej per jobbad timme, så slipper du allt jox med arbetsgivaravgift, pensioner och försäkringar..
Hej!
Flytta utomlands där betalar dom iallafall bättre till Hästskötare.
Hästskötarna är värda mera utomlands än i detta sverige.
Lycka till![]()