Lön för stalljobb?

Ragge_

Trådstartare
Har börjat hjälpa till i ett ridskolestall och undrar vad ni med liknande jobb har för lön samt vad ni tycker vore en rimlig lön för jobbet jag utför.
Är bara där på "prov" än så länge, som lite terapi då jag är sjukskriven från skolan :)

Jobbar tisdagar och torsdagar 7-11, och fredagar 7-6 med att fodra, släppa in och ut hästar, vattna, mocka osv. Är även där på eftermiddagen mellan 3 och halv 6-6, men gör då inte särskilt mycket nytta :) Vandrar mest runt och plockar lite där det behövs, klappar stallkatterna, fyller på vatten där det behövs, släpper in hästar, hjälper elever om det behövs, duschar, borstar och rider någon häst ibland.

Sv: Lön för stalljobb?

Om du utför ett verkligt arbete med djuren så ska du väl ha lika hög lön per timme som nån som jobbar med kor eller grisar!

Tydligen var rekommenderade timlönen för lantarbetare förra året 110:-/ timme. Även om 100-130:- tydligen förekommer. Men lönen sätts ju även beroende på kompetens och erfarenhet.

Jag snabbgooglade lite.

Hej!

Jag försökte få ut nåt sånt när jag jobbade med hästar senast (jag har 2 års häststudier och även jobbat med hästar tidigare i några år, sen hade jag jobbat i det stallet där jag ville ha lönehöjning i ca 1 år), men det tyckte dom inte det var värt så jag sa upp mej.

TS:

Det är skitsvårt att få "avtalsenlig" (eller vad vi ska kalla det) lön i ett stall, men jag skulle absolut säja minst 100 kr/timmen- vitt! Du ska inte jobba svart, hur lockande det än är. Om det nu inte är så att du får pengar nån annanstans ifrån och du arbetstränar.

/Lavinia

Hej!

Om du är sjukskriven och får ersättning från FK bör nu nog inte jobba mot lön för då dras din sjukersättning in.

Det är en riktigt dum idé att få ersättning från FK och jobba svart bredvid.

Nejnej, självklart inte. Jag får studiebidrag fram tills sommaren och det är isåfall där efter det kan bli prat om någon lön, om allting fungerar och jag klarar av det osv. :)

Det beror väl först och främst på om dom behöver dej? Nu är det ju för din skull, för att du ska ha sysselsättning. Sen om dom är nöjda och vågar anförtro dej mera ansvar som riktig anställd är det en annan sak. Men lite sånt som att fodra, mocka helger, ta ut och in hästar, det brukar en del ridskolor inte betala för alls, utan de erbjuder en privathästägare att stå till exempel gratis för att göra såna pass. Jag tror det är svårt att få 100:- i timmen faktiskt. Men kanske är det viktigast för dej att ha något att göra? Då tycker jag du ska passa på, ta det du får, alla erfarenheter blir meriter i framtiden, tänk på det.

Jag tror att jag tjänar 112 eller 113 kr i timmen när jag jobbar i stallet. Har precis börjat igen, men förra året låg lönen där.

kl, jag jobbar 4 dagar i veckan mellan 7-13 i ett stall med 17 hästar. får 250kr om dagen inklusive kör ersättning (3mil till stallet :/ )
den enda anledningen till att jag går med på denna lönen är 1; jag har inte hittat ngt annat stall där betalningen inte är en box och boende, 2; jag behöver pengar till en ny sadel XD. min erfarenhet av stall skötar jobb är att alla vill ha praktikanter(utan lön, men eftersom det är en praktikant så blir det vitt), eller erbjuder ett eget rum + box + och ca 1000 -5000kr i månaden som fickpengar :/(men svart jobb). hade min häst varit flyttbar så kunde jag förstås ha hittat ett vitt stall jobb där jag lärt mig mer, men då hästen är en sån som skenar de 2 första månaderna och är hel tokig så fort det händer ngt nytt så blir mina alternativ färre.

Jag jobbar i ett privatstall och det är bara deras 9 hästar som står där och får 92kr i timmen självklart vitt.
Tycker det är lite lågt men för att jobba 2-5 dagar i månaden och bara helger är det rätt ok.

Vill du tjäna bra med pengar ska du ta ett annat jobb. 80-110 kronor är ganska vanligt. Men då är det sällan heldagar.

Vi slet i stallet från 7-18 pa kvällen lör+sön som helgjobb och fick 800 kronor. Det blir 40 kr i timmen! Kan säga att det skitjobbet hade jag inte lång tid.

MEN om det ingår boende, mat, och att du får rida gratis efter jobbet så är ju lönen baserat på vad det kostar för dessa saker, lönen du får är utöver..

Jag ska jobba på en köttko farm där de har hästar nu några månader, och jag har ingen erfarenhet av detta. Jag får mat + boende och jobbar gratis max 6h om dagen. Det är inte det bästa, men jag vill heller inte betala för en utbildning =) Dock få sitta på hästrygg igen och fösa kor i de vackra bergen.. ja, det ser jag mer som en semester. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 886
Senast: Fraegd
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 554
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla... 2
Svar
22
· Visningar
3 320
Senast: tara
·
Hästmänniskan :cry::crazy:Hej! Jag är 15 år och skulle behöva lite extra pengar. Det skulle vara en "dröm" att få ett litet extra jobb som hästskötare... 2
Svar
30
· Visningar
3 073
Senast: Joelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka