Loksele eller bröstsele

_moa_

Trådstartare
Vilket är egentligen bäst? Jag har en shettis som är inkörd och hon har en bröstsele som funkar fintr på henne.

Men nu till problemet. Ska köra in min shettisvallack nu i sommar, men han har sån liten bog så det kommer ju inte finnas plats för en bröstsele där, eller vad tycker ni?
Han är ju bara två år ännu så det känns lite jobbigt att köpa en sele till honom, men min andras är för stor. Men man skulle inte kunna ha den att spänna för med först? Han ska ju absolut inte dra tugnt utan bara få känna på hur det är med vagn bakom.

Hoppas någon förstod, har varit vaken alldeles för länge idag så jag är lite borta.

Sv: Loksele eller bröstsele

Det ser ut som att din kuse inte har så mkt plats för brösta nej. Jag vet inte, men det kanske kan bli obehagligt för honom att dra i en sele som trycker mot strupen om än han inte ska dra tungt. Och det är ju inte så bra att han får negativa vibbar av första körturerna.
Eller?
Det finns ju billigare lokselar, köp en sådan redan nu så får han det rätt från första början.

Jo det är sant det du säger!
vad ska man satsa på för loksele då? Måste man ha draglinor och allt det då?

Men om han bara är två nu så har han ju gott om tid på sig att växa till sig innan han ska dra vagn, eller hur? Tömköra och liknande kan du ju göra med tömkörningsgjord eller bröstsele, eller lok om du vill det, men då behöver du ju inte oroa dig över den punkten.

Sen om du nu väljer att köpa en loksele, vilket fungerar utmärkt, så köp inte någon jättebillig med taskig kvalité... Du vill inte att spännena som du spänner ihop lokorna med ska gå upp, och det är något som är lätt hänt med dåligt skötta eller billiga selar.

pulkan skrev:
Men om han bara är två nu så har han ju gott om tid på sig att växa till sig innan han ska dra vagn, eller hur? Tömköra och liknande kan du ju göra med tömkörningsgjord eller bröstsele, eller lok om du vill det, men då behöver du ju inte oroa dig över den punkten.

Sen om du nu väljer att köpa en loksele, vilket fungerar utmärkt, så köp inte någon jättebillig med taskig kvalité... Du vill inte att spännena som du spänner ihop lokorna med ska gå upp, och det är något som är lätt hänt med dåligt skötta eller billiga selar.

Ja innan han ska dra tung vagn. Jag har planerat att spänna för honom nu i sommar några gånger. Bara så han får känna på det.
Då vill jag gärna ha nått dom sitter bra på han:)

Vad är billig? Jag är inte så haj på vad priserna är på en loksele.

Loksele ligger vanligtsvis högre i pris än vad en enkel bröst gör... Så det får du räkna med. Sen är det svårt att säga vad priset ligger på till shettis, det kan jag inte säga på rak arm, haha. Begagnat är mitt tips! Det är skönt med något använt så du slipper stenhårda, nya saker och det är snällare mot plånboken!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 075
Senast: MML
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka