Lokala banor, svåra.

Sv: Lokala banor, svåra.

Inte många, men Frosta (jag är oxå skåning) brukar ju ha sina unghästklasser som regional - då är ju både 90 och 1 m regionalt.... Sen kör de lokala klasser på samma höjd i avd A dagen efter.

Jaha ja just de de har de ju:) hoppsan:p
Jag har inte hoppat unghäst där på stor häst nån gång^^

Njae inte jättemånga 1meters klasser, men det förekommer ju i disktriktet.

Där jag bor beror det helt på vilken banbyggare det är vilken svårighetsgrad det blir på banan. Lokal eller regional kvittar.
Jag har tävlat båda, ibland också på samma säsong.

Den svåraste banan jag ridit i hela mitt liv var på en lokal 1,00. Halva startfältet klarade inte banan, och det var inga skitekipage. Få nollor, massor med utvägringar.
Jag har som högst tävlat 1,20 på nationell.

Eftersom 90-110 på lokal nivå ska vara utbildningsklasser så anser jag att alla hindertyper ska finnas med, även vattenmatta, men att vägarna ska utformade så att det är lätt att rida även en ung o obalanserad häst.

Jag håller med du! Det blir för mkt "stor grej" av allt när man kommer till typ 120 och plötsligt vattenmattor, trekombinationer etc dyker upp samtidigt som banan blir mer tekniskt klurig.

Jag tycker också att "allt" borde vara med från början, dock lågt och väl infångat med sjysst anridning. Så blir både hästar och ryttare mer beredda på vad som komma skall.
Hur många hästar har svårt att klara tex en trekombination med normala avstånd och max 90 cm höga hinder?

Vi brukar btw på våra utetävlingar ha med en riktig vattengrav som frivilligt hinder efter sista hindret i klassen, hoppas mot utgången direkt efter målgång :idea: bra att få testa på tävling utan att det påverkar resultatet

Ovanligt smart!:banana: Att ha med en vattengrav som testhinder när man ändå är igång o adrenalinet flödar = rider som bäst. Perfekt!

Och ja, exakt, att ha med alla konstiga hinder inkl kombinationer gör att hästarna inte får chocken sen när de helt plötsligt i 120 ska hoppa dem.

Unghästar som kommer ut för första gången har ofta inga som helst förutfattade meningar utan hoppar det mesta man styr på. Om de blir vana vid färger, alla möjliga o omöjliga typer av hinder och kombinationer så finns sen inget problem i några klasser med just det.

Jag håller med du! Det blir för mkt "stor grej" av allt när man kommer till typ 120 och plötsligt vattenmattor, trekombinationer etc dyker upp samtidigt som banan blir mer tekniskt klurig.

Jag tycker också att "allt" borde vara med från början, dock lågt och väl infångat med sjysst anridning. Så blir både hästar och ryttare mer beredda på vad som komma skall.
Hur många hästar har svårt att klara tex en trekombination med normala avstånd och max 90 cm höga hinder?

Vi brukar btw på våra utetävlingar ha med en riktig vattengrav som frivilligt hinder efter sista hindret i klassen, hoppas mot utgången direkt efter målgång :idea: bra att få testa på tävling utan att det påverkar resultatet

Fast jag tkr ju att de mesta redan är med i de lägre banorna har hoppat vatten matta i en 1m o tittiga hinder, dock inte tre kombinationer men de ser jag inte som nödvändigt för har man tränat hästen väl o den e tävlad i två kombinationer så bör inte en tre kombination vara för svår att klara när man kommer till 120-130 :)

Det beror helt på vilken banbyggare det är tycker jag.. Vissa gånger har hindren varit så dumt placerade att hästarna fortsatt frammåt till fel hinder av bara farten.. (och jag vet att man inte ska skylla sina misstag på någon annan än sig själv:grin:)

har man tränat hästen väl o den e tävlad i två kombinationer så bör inte en tre kombination vara för svår

Min "smart-lata" 5-åring skulle hoppa trekombination på träning för första gången förra veckan. Han tvärbromsade redan på tvåan, när han insåg att det kom ett hinder till efteråt... *suck* Det var inga tittiga saker inblandade, han kom inte fel, så vi tolkade det som att han reagerade på att det helt plötsligt var "för många" språng inblandade. Han har hoppat studsserier tidigare med fler hinder inblandade.
Nu har vi ju inte tränat på trekombinationer tidigare, eftersom vi inte tävlar på 1.20-nivå, han får ju helt enkelt lära sig att det är något som kan dyka upp...

Det jag funderar över är avd B. Jag tycker nog inte att man ska ha med trekombinationer i 90 och 1.00-hoppningar i avd B, för jag tycker inte att man ska hoppa det med fyra-åringar. Det är inte alla som är redo för det och då tycker jag inte att man ska utesluta dem från att tävla (vilket kan bli konsekvensen, om man inför trekombinationer i de lägsta klasserna).

Där jag bor (södra norrland) är de lokala banorna ganska bra, jag brukar följa med min kompis ibland som tävlar lokalt - jag tävlar regionalt och nationellt. Clearroundklasserna är väldigt lätta och innehåller få titt-hinder. Sedan ökas svårighetsgraden successivt och i (fd) LB blir banan relativt teknisk och innehåller diverse olika titt-hinder. Jag tycker att (fd) LD ska vara så pass enkelt så att nästan alla ekipage ska ha en chans att komma runt. Det är ofta väldigt orutinerade ryttare/hästar som rider LD och denna klass ska ju hjälpa dem att få rutin. Att man sedan gör det lite svårare i LC och LB tycker jag är helt okej! Men som sagt, lokala tävlingar är till för att de orutinerade ska få rutin och då ska det också vara lätt, för det som är för svårt och det man inte klarar av blir tråkigt efter ett tag.

Fast jag tkr ju att de mesta redan är med i de lägre banorna har hoppat vatten matta i en 1m o tittiga hinder, dock inte tre kombinationer men de ser jag inte som nödvändigt för har man tränat hästen väl o den e tävlad i två kombinationer så bör inte en tre kombination vara för svår att klara när man kommer till 120-130 :)

Det är helt klart väldigt olika vilken karaktär det är på banorna. Härikring (sthlm) upplever jag att det är nästan inga konstiga hinder alls på lokala tävlingar, utan att allt dyker upp på regionala (grovt förenklat, visst finns vissa undantag).

Vad gäller trekombinationer brukar det väl inte vara hästarna som har problem, utan ryttarna :angel:
(Vilket är konstigt egentligen då en kombination oftast är väldigt enkel att rida - bara att hoppa in och hålla om med skänkeln :D)
Jag tror att det vore bra för många att få träna detta redan på låga hinder.

sist jag tävlade lokalt var det också otroligt knepiga banor som var jätte ihoptryckta eftersom det var ett pytte pytte litet ridhus, typ 20x40 fast de stod 20x60 men dom hade räknat med andra utrymmen som inte var manegen.

Vissa svängar blev jätte tighta och det blev omöjligt att hinna svänga och komma rätt på en 6 åring som aldrig varit ute förut.

90-110 ska ju vara utbildningsnivå för oerfarna och inte värsta omhoppningssvängarna.

Jag fick lägga volter för att komma rätt på hinderna det hade varit jäkligt osjyst mot min häst annars

Kan inte likaväl 90-110 klasser vara för erfarna ryttare som är i början på en unghästs tävlingskarriär då? Och vill visa den lite olika hinderkombinationer, vägval osv.

Banorna på lokal nivå ska inte "lura" ryttarna och vara svåra i avstånd, men däremot anser jag att banorna kan hålla en viss svårighetsgrad. Är så fruktansvärt många på dessa tävlingar som egentligen borde stannat hemma och tränat(hoppat pay and jumps osv) ett bra tag INNAN de ger sig ut och tävlar.

Oavsett om man rider på lägre nivå eller tävlar lite högre borde man kunna reglera sin häst, kunna gas och broms och kunna rida hästen i svängar i balans. Kan man inte det har man faktiskt inget på tävling att göra. En annan aspekt på det hela är ju att framhoppningar och framridningar blir totalt livsfarliga om sådana ryttare rider, som inte kan reglera sin häst.

Håller med om att många inte verkar förberedda ens för lokal nivå, man ser väldigt mycket fel och dålig ridning när man är ute. Jag är inte superrutinerad på tävlingar själv, men jag har då iaf sett till att förbereda både mig och min häst innan vi gav oss ut. Jag tycker inte de lokala banor jag ridit varit speciellt svåra, det är oftast bara att rida en bra väg och komma rakt mot alla hinder.
Många kommer jättekonstigt mot hindren och hästen har ingen aning vad den ska göra förrän hindret står där.
Sen verkar folk inte hoppa olika typer av hinder heller, eller så är många hästar sjukt tittiga. Jag har en väldigt o-tittig häst men jag har ändå tränat henne på olika hindertyper för att hon ska vara van vid att allting inte är blågula bommar.

KL

där jag bor är det för det mesta lagom svåra banor.
men en lokal tävling jag var på en LD, d-ponny.
hade de en helt sjuk sväng. :s
*försöker förklara*

ridbanan var fyrkantig.
man kom på spåret på en av sidorna, strax efter mitten/en bit efter skulle man göra en otroligt skarp sväng.
alltså nästan svänga hästen helt om för att hoppa ett hinder som stod åt andra hållet lite snett in mot mitten.

de flesta vägrade ut sig på det.

Precis det jag menar. Banbyggarna bygger relativt enkelt på lokal nivå, och rider man bara KORREKTA vägar och håller en bra grundgalopp så ställer inte banan till några problem. Men just som du beskriver, att folk rider snett mot hinder, flänger iväg eller har på tok för dålig galopp... ja det är nog mer regel än undantag. Konstigt då att det blir mycket hinderfel,eller:grin:

Tycker också att ryttaren borde presentera olika typer av "titt-hinder" för hästarna innan man ger sig ut på tävling, så att hästen slipper stöta på en vattenmatta första gången i sitt liv på en tävlingsplats (där det redan finns massa annat att kolla på och ryttaren är spänd och kanske nervös)...det blir inte bra då!

Fast jag sa bör, inte att alla gör de enkelt, alla mina hästar har hoppat de gladeligen men olika från häst ill häst:)

Jag tkr inte heller 4 åringar ska behöva hoppa trekombinationer likaså bankar.

:)

Kan inte likaväl 90-110 klasser vara för erfarna ryttare som är i början på en unghästs tävlingskarriär då? Och vill visa den lite olika hinderkombinationer, vägval osv.

Banorna på lokal nivå ska inte "lura" ryttarna och vara svåra i avstånd, men däremot anser jag att banorna kan hålla en viss svårighetsgrad. Är så fruktansvärt många på dessa tävlingar som egentligen borde stannat hemma och tränat(hoppat pay and jumps osv) ett bra tag INNAN de ger sig ut och tävlar.

Oavsett om man rider på lägre nivå eller tävlar lite högre borde man kunna reglera sin häst, kunna gas och broms och kunna rida hästen i svängar i balans. Kan man inte det har man faktiskt inget på tävling att göra. En annan aspekt på det hela är ju att framhoppningar och framridningar blir totalt livsfarliga om sådana ryttare rider, som inte kan reglera sin häst.

Jag tkr som du ganska mkt, väldigt ,många som tävlar lokalt är inte redo för en tävling. Pay & Jump borde folk uppskatta mkt mer, där är banorna enkla som bara den:) oftast.
Tex. min 7 åring är på "vanlig tävling" bara redo för 1oo-110 men när vi ska debutera 120 så ska vi först ta de på en pay & jump därdet inte äår så tekninskt som på en vanlig 120. På pay & jump är hon redo för 120 men inte på vanlig tävling eller vad man ska säga:)

Rid fler pay & jump folket :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Här kommer en fråga till alla ett som sysslar med banhoppning, - Hur tänker ni när ni ska och hoppar en bana? Alltså hur går era...
Svar
4
· Visningar
2 972
Senast: Kallebus
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka