Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom 90-110 på lokal nivå ska vara utbildningsklasser så anser jag att alla hindertyper ska finnas med, även vattenmatta, men att vägarna ska utformade så att det är lätt att rida även en ung o obalanserad häst.
Jag håller med du! Det blir för mkt "stor grej" av allt när man kommer till typ 120 och plötsligt vattenmattor, trekombinationer etc dyker upp samtidigt som banan blir mer tekniskt klurig.
Jag tycker också att "allt" borde vara med från början, dock lågt och väl infångat med sjysst anridning. Så blir både hästar och ryttare mer beredda på vad som komma skall.
Hur många hästar har svårt att klara tex en trekombination med normala avstånd och max 90 cm höga hinder?
Vi brukar btw på våra utetävlingar ha med en riktig vattengrav som frivilligt hinder efter sista hindret i klassen, hoppas mot utgången direkt efter målgång bra att få testa på tävling utan att det påverkar resultatet
har man tränat hästen väl o den e tävlad i två kombinationer så bör inte en tre kombination vara för svår
Fast jag tkr ju att de mesta redan är med i de lägre banorna har hoppat vatten matta i en 1m o tittiga hinder, dock inte tre kombinationer men de ser jag inte som nödvändigt för har man tränat hästen väl o den e tävlad i två kombinationer så bör inte en tre kombination vara för svår att klara när man kommer till 120-130
Kan inte likaväl 90-110 klasser vara för erfarna ryttare som är i början på en unghästs tävlingskarriär då? Och vill visa den lite olika hinderkombinationer, vägval osv.
Banorna på lokal nivå ska inte "lura" ryttarna och vara svåra i avstånd, men däremot anser jag att banorna kan hålla en viss svårighetsgrad. Är så fruktansvärt många på dessa tävlingar som egentligen borde stannat hemma och tränat(hoppat pay and jumps osv) ett bra tag INNAN de ger sig ut och tävlar.
Oavsett om man rider på lägre nivå eller tävlar lite högre borde man kunna reglera sin häst, kunna gas och broms och kunna rida hästen i svängar i balans. Kan man inte det har man faktiskt inget på tävling att göra. En annan aspekt på det hela är ju att framhoppningar och framridningar blir totalt livsfarliga om sådana ryttare rider, som inte kan reglera sin häst.