Lokala banor, svåra.

Sv: Lokala banor, svåra.

Jag rider gärna P&J, problemet är att de inte anordnas i den utsträckning som jag önskar... och att det ofta är lite klurigt att hitta dem. Att sitta och gå igenom alla Skånes ridklubbars hemsidor i jakten på en pay & jump är oerhört tidsödande (jag gjorde det förra året...)

Kan inte likaväl 90-110 klasser vara för erfarna ryttare som är i början på en unghästs tävlingskarriär då? Och vill visa den lite olika hinderkombinationer, vägval osv.

Banorna på lokal nivå ska inte "lura" ryttarna och vara svåra i avstånd, men däremot anser jag att banorna kan hålla en viss svårighetsgrad. Är så fruktansvärt många på dessa tävlingar som egentligen borde stannat hemma och tränat(hoppat pay and jumps osv) ett bra tag INNAN de ger sig ut och tävlar.

Oavsett om man rider på lägre nivå eller tävlar lite högre borde man kunna reglera sin häst, kunna gas och broms och kunna rida hästen i svängar i balans. Kan man inte det har man faktiskt inget på tävling att göra. En annan aspekt på det hela är ju att framhoppningar och framridningar blir totalt livsfarliga om sådana ryttare rider, som inte kan reglera sin häst.

Du behöver inte tala om för mig att jag är värsta nybörjaren som inte hör hemma på lokala tävlingar ;) blir tokig på folk som njuter av att trycka ner andra.

Bara för att jag sa att svängarna var så snäva så det var riktiga ponny omhoppningssvängar på vissa ställen,banan var inte för svår för mig, men en ung häst som aldrig varit ute förut ska inte behöva hoppa supersnäva svängar det är inte sjyst mot hästen varför tror du man måste hoppa avd b felfritt först?

Blir så less när folk bara tänker på eliten, det ska väl försjutton få finnas riktiga tävlingar på lättare nivå för sånna som inte har så mkt erfarenhet också, någon gång ska man väl lära sig eller hur.

Jag blir arg när ridsportförbundet tar bort omhoppningar i 90 bara för att man ska lära sig där tänker de också bara på eliten dom här som inte har så bra hästar då som vill tävla på sina travhästar och fjordingar och isisar, ska dom inte få tävla på riktigt bara för att nån idiot bara tänker på alla duktiga, deras hästar kanske inte kan hoppa så högt.

Jag tycker inte heller det ska vara massa trixigheter kombinationer och titthinder i de lägsta klasserna det ska vara enkla banor som unghästar och ryttare med mindre erfarenhet kan hoppa.

hästfolk är riktiga experter på att snacka massa skit och trycka ner andra, på senaste tävlingen mötte jag en mycket känd uppfödare som la märke till min häst bland alla andra och så sa han med den stammen o den åldern ska hon hopa 130 nu och skulle tala om hur dålig jag var för att jag inte kommit längre än 90-100cm suck kunde han inte bara sagt vilken fin häst och skitit i att jag debuterar min häst som 6 åring jag vill ta det lugnt och ha en häst som håller tills den är 30 och att psyket håller.

Jag tycker folk stressar alldeles för mycket med dera unga hästar:crazy:

Jag blir arg när ridsportförbundet tar bort omhoppningar i 90 bara för att man ska lära sig där tänker de också bara på eliten dom här som inte har så bra hästar då som vill tävla på sina travhästar och fjordingar och isisar, ska dom inte få tävla på riktigt bara för att nån idiot bara tänker på alla duktiga, deras hästar kanske inte kan hoppa så högt.

För det första så är omhoppningen kvar, bara det att det är bed A (dvs alla på samma fel är likaplacerade, på samma sätt som i avd B). Jag tycker nog att det kan vara en bra introduktion till tävlingsvärlden, du kan prova på att rida lite snävare vägar utan att pressa hästen för mkt, redan i nästa klass så räknas ju tiden och 1 m kan väl de flesta hoppa?

Jag tycker tvärtom att många ekipage i 1.00 och 1.10 rider som "galningar" i omhoppningen, det är ju inte så pass högt att man måste vårda sin ridning på samma sätt som man måste när det blir högre, och därför så vågar man knappt titta när somliga ekipage är inne på omhoppningen, för skulle det gå snett, så hamnar förmodligen ryttaren i närmsta grantopp... :crazy:
Jag tycker visst att man ska rida fort och snävt, men man behöver ju inte rida med livet som insats... Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Sen vill man inte betala bensin, transporthyra mm för att åka på en klubbtävling eller P&J för det kostar en del att åka på tävling och har man tränat mycket innan varit på kurser och klubbtävlingar på hemmaklubben så ska hästen klara av en lokal utan problem. jag har aldrig varit med om att banorna har varit för svåra för sin nivå förut och jag har tävlat väldigt mycket jag är 23 år och har tävlat både B, C, D ponny och häst förut och även unghästar i alla kategorier. Men man klämmer inte in en hel bana på ca 10 hinder i ett litet 22x40-43 ridhus.

banbyggaren sa också att banan var för svår för den här nivån eftersom ridhuset var bra mycket mindre än vad som stod i proppen och hon hade fått klämma ihop allt till max.

Så kom inte och säg att jag är oerfaren och inte kan starta lokalt och att hästen inte är tillräckligt utbildad :mad:

Vinslövs Rf har ofta o regelbundet P&J likaså sölvesborg, de har sista onsdagen i varje månad tror jag:)

Det roliga är, att när folk kommer på pay and jump så klagar de på att 'det är för mycket titt-hinder' :eek:
Man bara ja men det är ju det pay and jump är till för, att man ska ut o TRÄNA, inte att hästen ska gå felfritt o klockrent för gör den det kan man ju lika gärna tävla vanligt? Dessutom får man ju oftast femtielva chanser att rida an på nytt på ett hinder på en P&J.

Folk är för roliga...

Haha ja de e konstigt:) o om hinderna är läskiga lägger de till o med ner några bommar om man vill såg jag sist ja va ute.

Den P&J jag va på sist hade bara vanliga bom hinder o nått plank o en kombination sen de enda titt hindret va en liten liten vattengrav som de även fanns ett alternativ hinder till, ett vanligt räcke:)

Det roliga är, att när folk kommer på pay and jump så klagar de på att 'det är för mycket titt-hinder' :eek:
Man bara ja men det är ju det pay and jump är till för, att man ska ut o TRÄNA, inte att hästen ska gå felfritt o klockrent för gör den det kan man ju lika gärna tävla vanligt? Dessutom får man ju oftast femtielva chanser att rida an på nytt på ett hinder på en P&J.

Folk är för roliga...

Haha där håller jag verkligen med dig! Men alltid ska det klagas över något ;)

Tack för tipset, men jag bor i Vollsjö (strax norr om Sjöbo), så det blir lite långt att åka för "bara" en p&j.
Vi har faktiskt startat upp egna månadstävlingar för klubbmedlemmar, men håller uppehåll nu över sommaren när alla ändå är ute på "riktiga" tävlingar.
(Fördelen med att var sammankallande i hoppsektionen, är att man kan få folk att anordna sånt som man själv vill göra...;) )

KL
Var på en lokal L: D för något år sedan där det fanns ett enfärgat svart plank med vita infångare, hur lämpligt är det på en lokal ponnytävling? Får väl inte ens vara enfärgade hinder? (södra hälsingland)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Här kommer en fråga till alla ett som sysslar med banhoppning, - Hur tänker ni när ni ska och hoppar en bana? Alltså hur går era...
Svar
4
· Visningar
2 972
Senast: Kallebus
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka