Lös i magen

S

speedygirl

Nu har min ponny blivit lös i magen igen. Han äter Mustang foder och betfor.

Någon som vet vad jag kan ge han så detta försvinner.
 
Sv: Lös i magen

en i stallet har en häst som hade samma problem, vetrinären rekommenderade att ge potatismjöl och det funka.
Men du bör låta en vetrinär kolla först och se vad som är fel.
 
Sv: Lös i magen

Han äter hö och detta kommer för det mesta tillbaka varje höst och håller på under vinterhalvåret.
Blir tokig på det! Inte skoj när det blir kallt då skiten torkar fast i pälsen.
 
Sv: Lös i magen

Har du provat att ta bort Mustang för att se om det blir annorlunda?
 
Sv: Lös i magen

Men vad ska jag ge han då?
Tänker inte gå tillbaka till havren som han hade för ett år sedan, ej heller börja använda krafft. Tycker inte om deras produkter!
 
Sv: Lös i magen

Vår treåring är också ofta lös i magen, vi började ge lössalt och han var verkat bättre faktiskt! Vet inte om det beror på det eller bara en tillfällighet, men det återstår att se.
 
Sv: Lös i magen

Har hört att kokade korrageen alger kan vara en bra kur på hästmagar :)
 
Sv: Lös i magen

får han betfor? det ska vara bra för magen och gärna lite kli oxå. Testat att ge kornkross istället för havre
 
Sv: Lös i magen

Betfor ska ju vara bra för magen, men jag vet en häst som inte alls mådd bra i magen....

Du kanju prova att ta bort det ett tag och se om det blir nå bättre....
 
Sv: Lös i magen

Men ska jag bara ge han Mustang-fodret då och inget annat?
 
Sv: Lös i magen

Var han bra i magen när han åt havre?
Isåfalll kan du ju prova kornkross om du inte vill ge havre...

Om hästen får återkommande diarre under vintern borde du försöka göra något åt det. Hur förändrar du foderstaten på vintern mot sommaren. På sommaren får han Mustang och betfor då?
 
Sv: Lös i magen

Han har fått Mustang och lite betfor under sommaren. Men att det alltid ska komma tillbaka under hösten och vintern är konstigt. En del säger att de kan få diarre om de äter mycket grus och jord som finns ute i hagarna nu. De går och sparker för att få tag på något att äta. Men men, får väl be veterinären göra en undersökning då han kommer till stallet nästa gång.

Vill inte ge han varken havre eler kornkross.
 
Sv: Lös i magen

Prova att ge honom kraffts "mag och tarm" är ett jäst-tillskott för magen, detta fungerade utmärkt på min 3-åring som också lätt blir lös i magen vintertid.
 
Sv: Lös i magen

Min pålle var jättelös i magen förra hösten.
Han gick och petade i sig en massa elände i hagen.

Jag gav honom "loppfrö". Det var lite omständigt men det fungerade jätte bra.

Magen blev bra och pälsen blev superglansig.

En kur för en stor häst kostar ca 500 kr.

/Frasse
 
Sv: Lös i magen

Du kan ju under en period bara ge honom mustang. Skulle det visa sig att betforen orskar det, så får man då fundera på vad man ska ge istället. annasr är det ju bara att börja ge det i gen. Du kan ju göra likadant med mustang ett tag.
 
Sv: Lös i magen

Hur ser foderstaten ut - hur mycket grovfoder och hur mycket kraftfoder? Och hur stor är hästen?
 
Sv: Lös i magen

Han får 1dl mustang 2 gånger om dagen.
1 dl betfor om dagen
1½kg hö om dagen
Lite vitlök

Är en shettis och vägen ca 230kg
6år gammal och arbetas 3 gånger i veckan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
408
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
386
Senast: Migo
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 336
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Valet i USA
  • Frukost på språng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp