Lös i magen

Sv: Lös i magen

Vill inte göra dig irriterad och arg utan jag skriver detta i all välmening, precis som jag tror att alla andra här också gör. Men bara för att flera andra gör på ett vis så betyder det inte att just det sättet är det enda rätta, och vem vet om hästen EGENTLIGEN mår så bra som ägaren tycks tro. Som många andra här har skrivit så är hästen gjord för att äta stråfoder och får dom inte tillräckligt av detta så fungerar inte heller magen som den ska. Allting hänger liksom ihop. Jag tror i alla fall att du ska våga prova att öka grovfodret. Öka även motionen så att hästen får lite muskler. Oftast är det faktiskt inte grovfodret som gör en häst tjock utan kraftfodret och det första man ska börja dra ner på om man ska banta en häst är kraftfodret.

Vet inte om det bara är jag, men jag får uppfattningen om att du inte är beredd på att avvika någonting från dina gamla vanor, och då är det heller inte lätt att ge goda råd (när personen som vill ha råden ändå inte är beredd att ändra något). Förstår du hur jag menar? :smirk:
 
Sv: Lös i magen

speedygirl skrev:
Men vad ska jag ge han då?
Tänker inte gå tillbaka till havren som han hade för ett år sedan, ej heller börja använda krafft. Tycker inte om deras produkter!

Det finns massor av fodertillverkare bla ....
Dodson & Horrell
Dynavena
Baileys Horse Feeds
Eggersmann
Marstall
Redheart
RedMill

Krafft, Fibergi och Mustang är kanske de vanligaste fodrena men som sagt så finns det andra.......


:D
 
Sv: Lös i magen

Ja ja, fortsätt du leva i villfarelsen att shettisar kan leva på luft du...Du verkar ju inte vilja ändra dig för fem öre. Fattar inte varför du överhuvudtaget ville ha hjälp då du verkar kunna bäst själv :confused:
 
Sv: Lös i magen

Men snälla du lugna ner dig lite.

JAG VILLE HA LITE RÅD DÅ HÄSTEN ÄR LÖS I MAGEN.

Inte att jag inte kan fodra hästen.
 
Sv: Lös i magen

-Att ge för mycket kraftfoder utan tillräcklig mängd grovfoder kan dessutom orsaka hästen problem som magsår, fång, beteendestörningar och diarré.
Utdrag från denna artikel:

http://www.atl.nu/pub/hpsart.hbs?artid=6257579

-Det är oförenligt med svensk djurskyddslag att understiga 1 kilo ts per 100 kilo kroppsvikt.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/ho.html

-En ponnys naturliga föda är gräs och örter. Den har en liten magsäck och är skapad för att äta lite men ofta. Grovfoder, som hö, ska utgöra huvuddelen av ponnyns foderstat. Det dagliga fodret ska ges i omgångar så att ponnyn har att äta under dagen och natten.

Den rätta mängden:

Mängden foder som ponnyn ska ha varierar med det arbetet den utför. De flesta ponnyer får tillräckligt med näring av grovfoder, d v s gräs och hö. En ponny som arbetar kan behöva kraftfoder.

http://tq.hkr.se/~hastar02/hur_mycket_foder.htm.

Sååå, om du vill ha hjälp med din hästs diarrè ,så är det så att det du stoppar i din häst, med andra ord foder, påverkar förstås din hästs tarmflora, vad tror du då att du får råd om?
Visst kan du få råd om hur du ska stoppa diareén, som olika medel, men om det är ett återkommande problem så ÄR det du som gör något "galet".
Och om det är grus och lera som är problemet så handlar det ju om att hästen inte får tugga tillräckligt eller så är vitamin och mineral balansen rubbad.
Och om hästen får stor mage av hö, så kanske det är proteinet som saknas etc etc.
Att säga att man fodrar bra och hästen har diarré är att förneka grundproblemet.
 
Sv: Lös i magen

Fast ibland kan faktiskt en lös mage bero på för lite grovfoder, men om din ponny står på halm så äter den säkert av den.

Min häst har haft blindtarmsproblem. Det berodde i hennes fall inte på för låg grovfodergiva (vet har inte hittat någon egentlig orsak hos henne) men ibland kan det tydligen vara orsaken. Precis som du beskriver så var hon ibland bättre någon vecka för att sedan bli sämre igen. Som tur var kollade jag upp henne i tid (flera personer tyckte jag var larvig för hästen var pigg hela tiden) och hon hann aldrig få kolikbesvär av det. Men om de börjar få ordentliga problem så är det väldigt farligt och de kan dö av det!

Mitt tips är alltså att du kontaktar en veterinär som får göra en ordentlig undersökning (helst på klinik, för de vill nog ha hästen i tvångsspilta, men det får du ju höra med dem). Därefter kan veterinären ge råd om hur hästen bör behandlas. Det beror ju på vad den har för problem. Det kan ju vara något ganska ofarligt också (hoppas det!). Det kan också vara idé att kolla upp höets hygeniska kvalitet samt göra ett träckprov.

Under tiden skulle jag ge något magtarmmedel.

Lycka till!
 
Sv: Lös i magen

Jag är lugn..men uppenbarligen förstår du inte vad som skrivs...för lite grovfoder kan orsaka obalans i magen...har skrivits mer än en gång. Men du går hela tiden in i försvarsställning och hänvisar till dina kompisar som ger sin shettisa ännu mindre hö..och dom mår så bra. en häst vilken den än må vara kan klara ganska dåliga förhållanden och ändå leva vidare. Men varför skall man erbjuda dom det sämre alternativet bara för dom råkar klara av det för ??? En shettis är bara en häst som är liten, men har ändock ett näringsbehov och tuggbehov som skall uppfyllas. Allt går hand i hand med varandra, utesluter man det ena får man räkna med det andra.
 
Sv: Lös i magen

Jag köpte vanlig Pro Viva Nypon i affären och gav min häst. På 3 dagar var han mycket bättre i magen och efter ytterligare 4 dagar var han helt ok i magen igen.
Jag gav honom 1 paket om dagen ( 1 liter)
Prova med 1/2 paket om dagen till din lilla häst
Dessutom älskade min häst Pro Viva :d
 
Sv: Lös i magen

Har tidigae skrivit, ge mer ho, men smatidigt pillar ju han i sig halm Det e oxo grovfoder, sa dt behvet borde vara fyll. Funkar det utan betfor kan det vara s enkelt.
 
Sv: Lös i magen

Bort med betforn o på med mera hö. Mina shettisar på ca 250kg får 4 kg hö samt att de står på halm som de pillar i sig en hel del av oxå. En häst som får för lite grovfoder blir ofta dålig i magen. Hästar blir inte tjocka av hö.
 
Sv: Lös i magen

De blir inte tjockare av hö, de får bara en rundare mage! Maten måste ju få plats någonstans! Om man vill kolla om de är tjocka är det inte hur mycket magen "går ner" mot marken utan om man känner revbenen, man ska inte se dem utan bara känna dem... Har jag ialla fall fått för mig! Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Sv: Lös i magen

speedygirl skrev:
Han har fått Mustang och lite betfor under sommaren. Men att det alltid ska komma tillbaka under hösten och vintern är konstigt. En del säger att de kan få diarre om de äter mycket grus och jord som finns ute i hagarna nu. De går och sparker för att få tag på något att äta. Men men, får väl be veterinären göra en undersökning då han kommer till stallet nästa gång.

Vill inte ge han varken havre eler kornkross.

Vad är det du inte förstår? "sparkar för att få tag på något att äta" säger väl sig självt. Han "svälter"! Tycker du ska tala om för veterinären när du ringer vad han har för foderstat så sparar du de pengarna. Jag fodrar inte heller på hysteriskt med grovfoder pga vissa anledningar, men jag jag ger iallafall minst minigivan + samt halm för sysselsättning. Våran shettis, ca 350kg får 4,5 kg hö, lite havre och betfor samt halm i hagen och förströ sig med och han är i mkt fint utställningsskick. Shettisar ska hellre vara för runda än "trimmade".
 
Sv: Lös i magen

speedygirl skrev:
Men snälla du lugna ner dig lite.

JAG VILLE HA LITE RÅD DÅ HÄSTEN ÄR LÖS I MAGEN.

Inte att jag inte kan fodra hästen.

Tror du verkligen att det är två skillda saker så är du inne på helt fel spår.
PL
 
Sv: Lös i magen

Jag kan ju bara atala om det att jag låter ej min shettis svälta. Ser ingen tecken på att han är mager. Det är rena rama skit snacket från eran sida. Han mår hur bra som helst och han är inte lös i magen heller.

Jag måste ju bara säga det att du som hade ne shettis på 350kg, så mycket väger inte min iaf. Han väger runt en 250 och det är lite mer normalt än din. Så du kanske skulle kunna tänka på att banta hästen lite. Shettisar som rids och håller igång ska inte vara tjocka.

Och detta med att han sparkar i hagen gör många andra hästar också. Se bara hur de sur ut på dom som går i en liten grushage hela dagarna. Om det inte är synd om dom så är det inte synd om min lilla herre. Blir bara så himla trött då man läser allt detta!

Om ni tror att ponnyn svälter så tror ni helt fel. Va med en kompis till veterinären med sin shettis och där fick hon order om att banta den lite, va lite väl rund om magen. Så ni som klagar hela tiden kanske inte vet hur fin shettis ser ut. Bara sett en masa tjocka som går i hagen hela tiden.


SLUTA NU UPP OCH GNÄLL, VILL NU INTE HA FLER RÅD!!!
 
Sv: Lös i magen

Tur för dig att jag inte vet var du bor för jag lovar att du hade åkt på en anmälan för vanvård på dina hästar.
 
Sv: Lös i magen

Jodå min shettis väger ca 350 kg. Det är en stor och välmusklad kille som både rids och körs. Tillråga på allt så är han även visad med 38p . Men du kanske aldrig har hört att muskler väger mer än fett. Men vi har även sex shettisar till (olika storlekar och åldrar) och alla får mer mat än din + att vi får alltid bra omdömen om våra hästar. Så jag undrar vilka utställningar du åker till.....?
 
Sv: Lös i magen

Va??? :confused: Fattar ingenting... Först är han lös i magen och nu skriver du att han INTE är det. *förvirrad*
 
Sv: Lös i magen

Ja först så undrade jag vad jag skulle göra då han va lös i magen. Men nu så har jag slutat upp att ge betfor och då har det slutat. Alltså ej lös i magen. Har istället ökat mängden mat till han och även mer hö. Efter detta på denna begäran så kommer han att få det. Så får vi se vad som händer. Om han blir rundare om magen eller kan hålla sig i normalt hull ändå.
 
Sv: Lös i magen

Jag har då varit på två olika utställningar. Han har fått 39p båda gångerna och den ena gången blev han faktiskt klassvinnare. De tyckte mycket om han. Även ryttarens tränare tycker att han är kanon och då är hon en ryttar som ridit på mycket hög nivå. Så ni har dragit alldeles för stora slutsatser om det här, eller jag kanske skrev något så det har blivit en missförstånd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
408
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
386
Senast: Migo
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 336
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Problem med sambons ex..
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp