Lös i magen

Sv: Lös i magen

MER HÖ!!!!!!

Det må vara en liten häst men det betyder inta att deninte behöver mat!!

Ett riktmått är 1,2kg hö per 100kg häst. Som minst!!!
 
Sv: Lös i magen

Ska jag verkligen ge han mer hö?
Tycker bara han blir tjockare då han äter mer.
 
Sv: Lös i magen

Ska nämligen plocka bort betforen helt och hållet.
 
Sv: Lös i magen

Lite mindre betfor.....
Men blir han lös varje höst.....är det något du förändrar? annan hage... annat strö..... nytt stall?

Jag köpte en häst som var kanonlös i magen...stog på helhavre och betfor.......jag bytte till fibergi bas och efter ett par veckor la jag till lite befor igen..... hon har aldrig varit lös i magen sen dess! så det fungerarde för henne!!

en lugnt och harmoniskt stall är oxå viktigt.... inte många hästar gillar stressiga miljöera med fullt ståhej och mkt folk i!

Speedygirl...låter som väldigt lite hö till din lilla shettis!!!
 
Sv: Lös i magen

Men han behöver dock inte äta mer hö, han går väldigt lätt upp i vikt. Likadant med mina andra shettisar. Har en som knappt får 1kg om dagen.

Shettisen som är lös i magen går i samma hage hela tiden. Inte ombyte av foder. Blir likadan varje höst. Det kommer och går hela tiden. Några veckor lös i magen, fri en vecka eller två sen kommer det tillbaka igen.
 
Sv: Lös i magen

Lite tjing i tarmfloran kanske!

Ja shettisar har en lätt tendens till och snabbt bli fetta!!! så även mina... fast det lät lite :)
 
Sv: Lös i magen

Så vad tycker ni att jag ska göra för att han ska bli bra igen.
 
Sv: Lös i magen

Kontakta en veterinär , så att de kan ta prov på tarmfloran..... den kan "bytas ut".... med hjälp av behandling.

Provat foderjäst förresten?
 
Sv: Lös i magen

Foderjäst brukar han få efter nyår då det är börjar bli dags att bli fin i pälsen till våren och sommaren. Kanske ska beställa hem en hink och ge han nu istället. Brukar ju vara 1dl om dagen de ska ha.

Ska jag fortsätta använda betforen eller ta bort den helt. Blir det inte lite torrt då jag bara ger han mustang och foderjäst?
 
Sv: Lös i magen

Vårt gamla arabsto var också lös i magen.. Jag ska kolla upp vad hon fick för ngt..

Men jag tycker allt att det låter lite lite med hö...
Har hästar hemma som också går upp lätt i vikt, vissa genom att bara se på gräs/hö...
Men de får ingen havre/korn eller liknande eftersom de ej arbetas hårt.
New Foresten fick betfor dagligen efter att hon var sjuk (kolik o fick opereras) men då får att det skulle vara bättre för tarmen..

Till alla:
Varför får många hästar så lite hö, men en jädrans massa extra foder??? De är ju gräsätande individer.
OBS, jag motsätter mig inte alls att vissa behöver ha extra foder.. men att många ger sina hästar så lite grovfoder.

En bekant klakade på att hennes häst hade en sån "hängande" buk.. men hästen (stor) fick endast 4 kilo om dagen, och så en massa extra foder.
Lär sig inte folk innan de skaffar häst att de äter gräs/hö?!
Hon bad om råd men kunde absolut inte ta till sig att hästen skulle ha mer grovfoder. Och tränas mer... För då "drar" de upp magen. (muskler bildas)
 
Sv: Lös i magen

Tycker du skage lite mer hö. Det är ju som sagt deras basföda, och visst shettiar har en viss tendesn att gå upp lite i vikt, men då får de kanske vara lite runda?!

Annars skulle du kunna testa att ge lite halm.... Det är bra för magen och dessutom får han till tuggbehovet.

Hur mkt arbetar han?? Måste han verkligen få något kraft foder alls??
 
Sv: Lös i magen

Han får 1dl mustang 2 gånger om dagen.
1 dl betfor om dagen
1½kg hö om dagen
Lite vitlök

Är en shettis och vägen ca 230kg
6år gammal och arbetas 3 gånger i veckan.


Han står redan på halm!!!

Och vill man ha en vacker utställningsponny så ska den väl iaf int vara rund om magen.
 
Sv: Lös i magen

Fick nåt pulver av veterinären som hon skulle ha i fyra dagar. Blev genast bra och sen höll det i sig. Det var bra för tarmfloran, kommer tyvärr inte ihåg vad det hette men det var en ko på påsen. Vet dock inte om det finns receptfritt.
 
Sv: Lös i magen

Ja han får ingen betfor nu iaf och har inte varit lös i magen sen efter det. Återstår att se nu. Tänker vänta i några veckor till och sen ge han betfor igen så får vi se om det kan vara det.
 
Sv: Lös i magen

Det finns en regel satt ur djurskyddssynpunkt ang hur lite grovfoder man överhuvudtaget får ge en häst. Och det är 1 kg TS /100 kg/dag. 1 kg ts är 1,2 kg hö..och då är det uträknat då hästen ej gör något arbete. Du vet, en häst MÅSTE ha en viss grofodergiva per dag för att fungera. Du ger din shettis alldeles för lite grovfoder. 2,7 kg hö/dag ska din shettis i minsta giva ha..och då när den är i vila. Skärp dig litegranna och öka uipp givan. Du kan inte kanske slå i hop 2 och 2 och misstänka hästen har magproblem pga den minimala grovfodergivan ??!!
 
Sv: Lös i magen

Först och främst hade jag kontaktat en veterinär och bett denne komma och undersöka hästen. Man måste ju först hitta vad som orsakar problemet innan man kan börja åtgärda det. Om man bara provar än det ena än det andra så är risken att det en vacker dag har gått för långt och kräver helt andra åtgärder (djursjukhus etc.).

Min häst har haft ihållande diarré under sommarhalvåret. Detta trodde jag hade orsakats av ett maskangrepp som jag konstaterat. Att tarmfloran hade rubbats pga masken. Hade ideligen kontakt med veterinärer (kom även och ut och kollade henne) och jag blev rådd till både det ena och det andra. Ingenting hjälpte och en vacker dag hade hon ordentlig kolik. Nu står hon på djursjukhuset i Helsingborg och där konstaterades det att hon hade en hel del sand i grovtarmen. Nu ska hon sondas och behandlas med loppfrö tills sanden är borta. Jag berättade för veterinären att jag misstänkte att diarrén hade något samband med masken, men detta trodde han dock inte att det var. Han trodde att det varit pga sanden hela tiden.

Orsaken till att jag skriver detta är att jag inte tycker att du på egen hand ska laborera allt för mycket utan i stället försöka (med veterinärs hjälp) komma fram till VAD det är som orsakar diarrén och därefter sätta in åtgärder.

När jag läser dina inlägg så tycker jag att det låter mycket som i mitt fall, men därav inte sagt att det är så. Men som du själv skriver så går dom och pillar i leriga hagar och vissa hästar är bättre än andra på att pilla i sig sand.

Vad jag tycker att du kan göra (utan någon som helst risk att hästen tar skada) är att ge den loppfrö. Det är, förutom att det är superbra på att driva ut sand ur mage och tarm, även en bra stimulans för magen över huvud taget. Vad man mer kan ge åt diarré är Protexin (helst pelleterad men kan även ges i en 6-dagars pastakur). Detta är heller inget som på något vis är skadligt för hästen.

Men som sagt, ta reda på vad som verkligen orsakar problemet och nöj dig inte bara med spekulationer.

P.S. Jag tycker också att du ska öka på högivan och öka motioneringen. D.S.
 
Sv: Lös i magen

Nu är det då så här att jag vet fler som inte ger sina shettisar så mycket mer mat. Utan en del får bara för att de inte ska bli lessna. Och de mår hur bra som helst. Jag ger då mina hästar mer hö än vad de andra får. Går ju liksom inte att fodra upp en redan tjock häst med en massa hö. En del har jag hört fordrar bara med lite morötter och sen hö.

Jag tänker iaf fortsätta göra så här med mina hästar. Undrade bara först om ni visste vad man kunde göra då hästen va lös i magen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
408
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
386
Senast: Migo
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 336
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Problem med sambons ex..
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp