• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare trolli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 843
T

trolli

Har en liten ponny på gården,ett russ. Som inte är riden på över en månad nu. Men jag la märke till idag att han är väldigt lockig på ryggen,i pälsen :confused: Visst dom kan ju bli lockiga av svett och om sadeln legat illa men nu är han ju inte riden på så pass länge så vad kan det bero på??

Sv: Lockig

Var den torr och lockig alltså? Är den tjock? Har den lång päls? Har något ändrats i övrigt? Är den gammal?

Be en vetrinär göra ett test om den kanske kan ha en sjukdom som heter Curshings syndrom. Lång lockig päls är ett av symptomen på denna sjukdom.

-r, cushings. Ifall TS vill surfa på nätet. Och det var cushings jag var ute efter beroende på svaret på mina frågor med.

Dock, för att inte skrämma TS, så det finns ponnyer som är/blir lockiga ändå.

Ja det misstänker jag också. Han var dålig förra vintern. Vi var med honom till strömsholm,det togs alla möjliga prover och det enda som var att levervärdena var höga,plus att det skickades prover till tyskland där det visades att det troligen var cushings. Men han är bara sju år gammal. Så veterinärerna visste inte vad de skulle tro. Dom funderade på om han hade fått för kraftig mat,gick på hösilage förra vintern men nu äter dom vanligt torr hö och nu börjar han bli lockig igen. Han är även mkt hård och grov i sin mankam vilket också bekymrade veterinärerna... HAn tappade även sin vinterpäls någon gång i juli i år :eek: Förra vintern misstänkte hovslagaren fång,men det hittades inga såna spår.. Så nu vet jag inte vad??? Är inte min häst heller så jag är ganska maktlös...

Han är lockig på sadelområdet s.a.s,men om det blir som förra vintern så sprider det sig...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka