LK 1, fotgående...

Sv: LK 1, fotgående...

Allmänlydnaden gick vi när han var 3 månader :p Och det fungerade faktiskt rätt smärtfritt, det var många äldre som inte kunde det han kunde. Hans störning gick över fort också, allmänlydnaden var dessutom mer som repetition på det han redan kunde så därför var det inte farligt med störningar.

Men på träning/kurser så har jag förstått att man går igenom lite en och en och man jobbar enskilt om det är möjligt, det blir ändå inte sådana störningar att det blir svårt. I Falkenberg verkar de kräva att man har kontroll och inkallning på sin hund INNAN man börjar deras tävlingslydnad, antagligen för att hundarna inte ska störa varandra? Så det känns ju lagom för honom.

Jag hinner nog träna på kontakten innan jag börjar kursen, vi har bra störningar härutanför eftersom vi bor i hundtätt, cykeltätt och biltätt område. Med grönska :p Och dessutom många kissfläckar han kan få flukta efter ;)

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag funderade lite över detta förut. Jag avråder dig från att tävla i nuläget. Att gå ut och göra ett tävlingsprogram med en hund som du inte är nöjd med hur den arbetar känns ju helt bakvänt. Vill du ha kontakt så ska du ju liksom inte ett fotgående utan.
Visst att allt inte behöver sitta som ett smäck första gången man tävlar, men man måste ju ändå vara nöjd med det man själv och hunden presterar för tillfället.

Jag skulle gjort som jag skrev inna. Plockat ner på nivå 0 igen, inte ens använda kommando i början. Förutom då du SJÄLV ställer dig brevid i fotposition. När man gör övningen att bara gå omkring och låta hunden komma upp vid sidan och kasta gosis bak/fram när den kommer och söker kontakt så säg inte fot. Ett kommande lägger man på när man är säker på att hunden kommer göra det som kommandot betyder.

Om du säger fot och går och hunden direkt efter kollar ner i backen så är det ju det som betyder fot för hunden. Många är så hemskt snabba på att lägga på kommando och det försvårar bara det hela. Kommandot lägger man som sagt på då man vet att hunden förstått vad som krävs av den och man vet att man klarar reta hunden till beteendet.

Och sedan kan jag ju bara tala om att reglerna kring platsläggningen kommer bli stenhårda nästa år. Det blir rapport även om din hund bara reser sig och går till dig utan att störa ngn annan. Beslut tas sedan om hunden får förbud att starta på ett tag. Nu tror jag inte att det blir startförbud om hunden inte går fram till ngn anann hund. Men gör den det så kan det nog lätt bli startförbud.

Senast ändrad:

Sedan vill jag hälsa dig hemskt välkommen över till Lydnadsettan-tråden! Där är vi många som tragglar med våra mer eller mindre duktiga hundar; för att fortsätta tävla, komma till start eller bara för att det är roligt! Man kan få massor av bra tips och hur mycket pepp som helst! :laugh:

Jag blir lite sugen mest för det skulle då ställa krav på mig, då skulle jag ju ta mig i kragen o träna lite ordentligt. Som det är nu så har jag ju inget att se fram emot. Jag får nog ändå börja om lite eftersom nu är det ett tag sen vi tränade.

Intressant med de nya reglerna, dock är det fortfarande inget bekymmer för oss. Han kan ligga på plats upp till 5 min, jag har inte testat längre tid.

Oj måste ha missat den, jag har inte varit inne på buke så mycket, knappt suttit med datorn den sista tiden eftersom jag har häcken full med allt annat :D Tack ska kika i den!

Och sedan kan jag ju bara tala om att reglerna kring platsläggningen kommer bli stenhårda nästa år. Det blir rapport även om din hund bara reser sig och går till dig utan att störa ngn annan. Beslut tas sedan om hunden får förbud att starta på ett tag. Nu tror jag inte att det blir startförbud om hunden inte går fram till ngn anann hund. Men gör den det så kan det nog lätt bli startförbud.

Är det klart? Inte en dag för sent enligt mig. Ibland kan det se ut som rena vilda västern i platsliggningen i ettan så jag välkomnar sådana regler.

Allvarligt? :D Att många inte har mycket kontakt i ettan är ok, men hunden ska väl ändå kunna sitta och ligga kvar... Tycker jag. Det om nåt är minimum...

Det förekommer hundar ändå upp i eliten som reser sig. Hörde ett skräckexempel här omdagen, för 14e tävlingen i rad reste sig en hund och gick fram till en annan. Ägarens kommentar, någon gång ska han väl ligga.... Reglerna kommer inte en dag för sent. Jag har vänner vars hundar vägrar ligga plats pga flera påhoppningar eller som ligger och gnäller pga osäkerhet.

Du får givetvis tävla om du vill, jag personligen skulle inte gjort det. Min hund har ständig kontakt och kan alla moment. Men jag slipar på fotgåendet för att få det som min målbild och jag ser ingen anledning att gå ett så långt fotarbete som det är på tävling innan de sitter. det blir oerhört förvirrande för hunden att man försöker förbättra och ändra på träning men helt plötsligt ska man köra länge och den får återgå till Sina "fel". När jag ändrar om vill jag ju ha möjlighet att "korrigera" och det gör man inte på tävling.

Senast ändrad:

Du har en poäng. Jag skrev i andra tråden att jag kommit med på en kurs som börjar redan på torsdag, skitkul! De fick in återbud och det var ju tur att jag skickade in en intresseanmälan. Jag ska hålla utkik sen till våren efter brukskurser då jag vill också tävla i spår/sök.

Så nu ska jag få hjälp och bli motiverad, sen kan ju vi hoppas på att det blir tävling till våren :)

Allvarligt? :D Att många inte har mycket kontakt i ettan är ok, men hunden ska väl ändå kunna sitta och ligga kvar... Tycker jag. Det om nåt är minimum...

Många fixar ett förstapris i ettan för att snabbt ta sig vidare i klasserna då risken är överhängande att man ska få någons hund på sin i just ettan. Det kan förstöra så mycket träning att försöka få sin hund trygg i platsliggningen igen. Att matte/husse står långt bort och det kommer en dominantare hund som närmar sig kan bli för mycket för många hundar. Jag välkomnar också de nya reglerna.

För att sedan lära in fotposition och kontakt under mars, uppmuntra hunden att komma upp vid din sida och söka kontakt genom att locka på den, när den kommer upp vid din sida, säg varsågod (frikomando) släng en godis framför eller bakom beroende på om den hamnar lite före eller efter i positionen. När hunden fattat galoppen så kommer den rusa tillbaka till din sida när den plockat i sig godisen och efter hand kan du begära kontakt fler och fler steg. Om du vill så kan jag filma denna övning åt dig. Den brukar de en väldigt taggad och glad hund.

Jag hade väldigt gärna velat se din film, för får inte riktigt ordning på det där med att gå med kontakt. Har en jätte bra kontakt och position så länge han sitter, men direkt jag börjar röra mig framåt så släpper han kontakten. Känns nästan som jag belönat fel där eller något så att han tror det är rätt beteende och nu får jag inte honom att ändra det igen.

/Camilla

Det låter som en väldigt bra regel tycker jag, tycker att om man ska lämna en hund på kommando så ska den ligga kvar tills varsågod kommer.

Lägg dig/gå o lägg dig har inte samma betydelse och används i vardagen i hemmet. Ligg = vänta på varsågod.

Får nog informera det till min rumskompis som säger Ligg till sin hund kom jag på nu :D

Körde lite fot, utan kommando och bara kontakt o han följer med mig. Det gick över förväntan, dessutom testade jag honom lite med störningar, stor bilväg, cyklister och så. Men han hade god kontakt så jag är lite lycklig just nu :D

Det låter som en väldigt bra regel tycker jag, tycker att om man ska lämna en hund på kommando så ska den ligga kvar tills varsågod kommer.

Lägg dig/gå o lägg dig har inte samma betydelse och används i vardagen i hemmet. Ligg = vänta på varsågod.

Får nog informera det till min rumskompis som säger Ligg till sin hund kom jag på nu :D

Körde lite fot, utan kommando och bara kontakt o han följer med mig. Det gick över förväntan, dessutom testade jag honom lite med störningar, stor bilväg, cyklister och så. Men han hade god kontakt så jag är lite lycklig just nu :D

Härligt! Det sägs att det tar upp till ett år för att befästa linförighet/frittfölj. Kämpa på! Man blir så glad när det går bra. Ett tips är att ha en blogg som du skriver in vad du tränar och hur länge samt hur det gick.

Ja, jag har pratat med en instruktör jag hade i somras på kennellägret och jag är medveten om att riktigt bra fritt följ tar ungefär ett år att befästa men det är ingen fara för mig, jag har saknat verktygen, det är det som gör att jag inte blivit så motiverad. Men imorgon ska jag ju iväg på kurs så då får jag ju fler verktyg och erfarenhet så det löser sig :) Målet skulle då bli att tävla lite senare i vår/sommar.

Tänkt vara med i deras brukskurs också men inte nu i hösten, inga pengar. Dessutom har jag ett gäng hemma i Varberg som kör sök ihop, bara hitteövningar samt vindövningar, han måste bara fatta att han ska leta även när vinden inte finns. Är det vind så hittar han direkt men inte annars. Så jag vill vara mer förberedd om jag ska börja kurs så vi kan börja med rulle och sånt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 404
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 792
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka