LK 1, fotgående...

muppia

Trådstartare
Snabb fråga, hur noga är det med kontakten i lydnadsklass? Hur noga är det med fotgående?

Jag har inga problem med kontakten så länge han sitter och inte är störd... Men sen när det kommer till fotgåendet så följer han efter i OK position men han verkar ha svårt för att söka kontakt, tar han kontakt så är det i ett lågt tempo och han går då sakta ifrån mig på sidan. Kontakt i endast ett par steg.

Tips? Jag överväger att komponera ihop träningen, dvs träna på endast position, sen kontakten osv för att sen sätta ihop allt när han känns lättare.

Att köra shaping funkar inte, jag måste visa honom. Sittpositionen börjar bli lite bättre men han följer mig inte automatiskt ännu.

Funderar nämligen på att anmäla mig till en tävling snart bara för att få upp motivationen. Inte lyckats få plats på nån kurs så jag får ju köra själv, lite tråkigt bara när man är oerfaren.

Sv: LK 1, fotgående...

Om han inte går fot snyggt så kommer du få väldigt mycket poängavdrag på väldigt många moment och de momenten är även de som man kan få mest poäng för.

Platsliggningen klarar man utan fotgående, likadant med inkallning, apporten och hopp över hinder.

Sedan har du linförigheten. Där blir du underkänd om du hela tiden måste dra med dig hunden eller hunden ofta går mer än en meter ifrån dig. Du kommer inte få topp-poäng om hunden inte går och tittar på dig i princip konstant.

Vid läggande och ställande under gång ska hunden gå fot, lös. Du kommer få poängavdrag om hunden sackar efter mycket och är seg eller om hunden håller sig långt från dig och inte verkar taggad på uppgiften.

Det GÅR ju att tävla även om man inte kan något, det enda man absolut bör undvika är att köra platsliggningen om man inte är säker på att hunden klarar det, eftersom det är dumt att riskera att hundarna springer till varandra, stör för andra osv. Det kan ju också bli bråk då.

Hur har du gjort nu när du tränat fotgående? Kanske någon här på buke har bra tips på hur du kan förbättra det.

Annars kan jag tipsa om att vara med på en träningstävling, många klubbar har sådant och iaf på min klubb så kör man då bara platsliggning + tre valfria moment, så man får lite tävlingsvana utan att det blir lika "långt och jobbigt" som en riktig tävling.

Senast ändrad:

Och justja, se till att göra det enkelt för honom. Börja med att lära honom att kommandot "fot" betyder att han ska komma och sitta bredvid dig och titta på dig. När han sedan kan det, gå något steg framåt och se om han följer efter. Följer han efter ett enda steg med kontakt - belöna det! Bygg sedan på allt eftersom han verkar förstå vad du vill. Det lönar sig sällan att försöka med "allt på en gång", det blir lätt lite "ingenting någonsin" av det.

För mig är kontakt a och o nät det gäller lydnadsträning. Utan den så är det svårt att lära hunden något alls. Fotgående är ju för mig när hunden går i position med kontakt, utan kontakt = inget fotgående.

Mina tips är att sätta hunden, gå därifrån, gå tillbaka och ställa dig i fotposition, vänta tills hunden söker kontakt och säga fot, varsegod och godis. Utöka längden på krävde kontakt stegvis. På så vis präntar du in i hundens hjärna hur bilden av dig ser ut i korrekt position. Var noga med att hålla överkroppen rak. När hunden förstått vad ordet fot betyder kommer den vid sittandes position kolla upp på dig. Då du komenderar fot.

För att sedan lära in fotposition och kontakt under mars, uppmuntra hunden att komma upp vid din sida och söka kontakt genom att locka på den, när den kommer upp vid din sida, säg varsågod (frikomando) släng en godis framför eller bakom beroende på om den hamnar lite före eller efter i positionen. När hunden fattat galoppen så kommer den rusa tillbaka till din sida när den plockat i sig godisen och efter hand kan du begära kontakt fler och fler steg. Om du vill så kan jag filma denna övning åt dig. Den brukar de en väldigt taggad och glad hund.

När dessa två saker sitter kan du börja plocka ihop fotgåendet och börja komendera fot vid sittandes position och berömma då hunden reser sig och följer med och håller kontakt när du tar ett steg. Utöka stegen efter hand. Sedan så har du ju vändningar kvar att öva.

Att tävla utan kontakt kommer inte de dig ett godkänt resultat.

Senast ändrad:

Du kommer inte få topp-poäng om hunden inte går och tittar på dig i princip konstant.

I åtminstone klass I och II kan man få höga poäng i LF/FF även om hunden har noll kontakt. Huvudsaken är att den bibehåller sig position och är jämn.

Jaså? Jag har nämligen sett att domare dragit ner på poängen just pga att hunden inte har kontakt. Visst, höga poäng går ju att få, men att få tex en 10a på linförigheten om hunden inte alls tittar på ägaren, går det verkligen?

Jaså? Jag har nämligen sett att domare dragit ner på poängen just pga att hunden inte har kontakt. Visst, höga poäng går ju att få, men att få tex en 10a på linförigheten om hunden inte alls tittar på ägaren, går det verkligen?

9.a går iaf att få, det beror på domaren.

Det står ingenstans i lydnadsreglerna att hunden måste titta på sin förare, så just det kan de inte dra för. Möjligen kan det ge avdrag på helhetsintrycket i de lägre klasserna? Det viktiga är att hunden är stadig i rätt position, att den är parallell och inte tränger.

När det gäller träningen så hade jag backat till att bara träna starter en kort period, att hunden ska kunna sitta och titta på sin förare, sedan ta ett steg med bibehållen kontakt och så småningom utöka med flera steg. Det är också otroligt viktigt att man som förare inte går och glor på hunden, det brukar pressa bak dem. Blicken ska vara riktad på en punkt några meter fram. Fundera också lite över belöningsplacering och om du har en belöning som hunden uppskattar.

KL tack för många tips!

Han följer efter när jag "gungar" mig framåt och när jag går. Men han släpper blicken så fort han rör sig framåt, det är det jag har problem med. Att sen han sporadiskt kan titta på mig efter några steg är en annan sak, han tittar på mig ibland. Men oftast måste jag påkalla uppmärksamheten.

Jag ska pröva det där med att verkligen besitta kontakt, när jag säger "fot" och han sitter bredvid mig så tar han kontakt, samma när jag säger fot och han står nån annanstans, där är kontakt och han är på väg till mig (jag avbryter innan för jag vill bara ha kontakten, kontroll för att han förstår vad jag vill. Han förstår iaf att jag vill ha kontakt och att han ska sätta sig bredvid mig. Men bredvid kan vara framför, höger, bakom :D)
Jag ska också prova titta lite bort och inte ge honom full kontakt.

Jag är inte medlem i nån bk ännu, Halmstad har inga kurser i lydnad som har lediga platser så jag väntar med att bli medlem. Min tanke om att starta LK1 är bara för att ge mig själv en spark, att se till att verkligen träna. Jag känner lite också att jag inte vill bli medlem och bara vänta på att nåt ska hända. Träningstävling eller extra träningskvällar finns men då bara agility eller valp för tillfället så jag kan inte komma igång ändå. Min kompis ska ha tävlingslydnadskurs snart men jag har hunnit flytta till Halmstad så jag kan inte gå på hennes kurs (snål student), det lutar åt att jag försöker få ihop några privatlektioner av en tjej jag blivit rekommenderad.

Jag är medveten om att fritt följ tar lång tid innan det blir riktigt bra så det är inget problem för mig men jag var nyfiken på hur hårda kraven är i LK1 eftersom vi har bra följsamhet, han följer efter mig och har bra kontakt när han sitter ner. Känns lite som att han kommer att titta på mig mer allteftersom. Jag testade att ha korv i munnen för att han ska triggas till att titta men då blir han lite "lala" bara för jag inte kan ge kommandot fot till honom, då fattar han ju inte att jag vill han ska kolla på mig :p Jag har handen med godis bakom ryggen så han inte tjuvtittar på handen. Och jag ger med vänster hand.

Skulle vara kul att chansa lite, det kan ju inte vara helt fel :laugh:

Jag tänkte lägga upp ett par korta filmsnuttar på fritt följ i lydnadsettantråden senare ikväll och eftersom min hund var seeeg idag var varken position eller kontakt på topp. Vi kan ju se om jag får några kommentarer eller tips där men jag har tränat på egen hand med hjälp av klicker och antingen spottat godis eller haft en boll under hakan för att få upp kontakten. Nu behövs det sällan längre, förutom idag då då hundskrället behövde lite extra motivation.

For att snabba up en seg och "lagging" hund kan man kasta boll framat medan man gar, JUST nar de ar pa ratt stalle.
For att trana in kontakt kan man satta hunden i "fot possition", se till att fa kontakt (smaprat fungerar i borjan) och ta ETT steg med kontakt och belona. Efter ett tag okar man till fler steg samtidigt som man sakta drar ner pa pratet. Mandy har en jatte bra kontakt i fot gaende och har haft det lange, men det hander fortfarande att jag 'spottar godis' (jag har ofta sma ost -eller annat- bitar i munnen) som beloning eller kastar en boll framat under gang. Och den kastas fortfarande frammat da jag hellre tar avdrag for en for ivrig hund an en seg hund.:p

KL tack för många tips!

Han följer efter när jag "gungar" mig framåt och när jag går. Men han släpper blicken så fort han rör sig framåt,

Det är egentligen hit ni har kommit i linförigheten/frittfölj. Du får utöka tiden lite grann när du märker att han håller kvar kontakten. Be sedan någon störa lite lätt på avstånd och försök att få honom att behålla kontakten och när han gör det så är det bästaste bästa belöningen som gäller. Det är bara att jobba vidare och utöka till att gälla vid sättanden och vändningar. Kontakten är något som är genomgående i hela tävlingen. Har du inte en god kontakt vid ett moment så brukar resultatet inte bli bra. Hunden brukar inte höra och koncentrerar sig på nått annat och det brukar resultera i dubbelkommando. Med kontakt menar jag nu inte att hunden tittar dig i ögonen men den ska vara uppmärksam på dig och inte på saker i omgivningen.

Men du, kolla om inte Jenny Wibäck har någon kurs då? http://www.vovpedagogik.se/

Det var henne jag blev rekommenderad, jag ska kontakta henne när jag får kontroll över min ekonomi igen, har ju som sagt precis flyttat så jag har fått köpa lite saker osv.

Finns det förresten nån Halmstadsbukare som vill hänga lite på appellplanen på bk o träna lite med mig? I så fall kan jag ju betala medlemsavgiften och få ut lite nytta av det än att stå där helt ensam o inte veta vad jag gör :angel:
(Kontakt tas via PM)

Det är egentligen hit ni har kommit i linförigheten/frittfölj. Du får utöka tiden lite grann när du märker att han håller kvar kontakten. Be sedan någon störa lite lätt på avstånd och försök att få honom att behålla kontakten och när han gör det så är det bästaste bästa belöningen som gäller. Det är bara att jobba vidare och utöka till att gälla vid sättanden och vändningar. Kontakten är något som är genomgående i hela tävlingen. Har du inte en god kontakt vid ett moment så brukar resultatet inte bli bra. Hunden brukar inte höra och koncentrerar sig på nått annat och det brukar resultera i dubbelkommando. Med kontakt menar jag nu inte att hunden tittar dig i ögonen men den ska vara uppmärksam på dig och inte på saker i omgivningen.

Eftersom vi varit dåliga på att träna med störningar väljer jag att träna så det sitter hårt innan jag lägger in störning, han är ganska känslig för störningar och kan t.o.m skita i att leka med mig för att gå o kissa nånstans eller kolla på nåt annat (unghane så det är väl normalt i hans ålder). Han är väl egentligen inte redo för att få krav på sig, därför har jag inte kört mycket med honom utan tar det som känns bra för dagen.

Han är uppmärksam på mig för det mesta, han följer mig när jag går och sen när jag stannar upp sätter han sig. Iom att han är en vallhund och söker mycket kontakt till vardags tror jag att det är nåt som kommer med tiden, jag kör med klicker och leksak. Om inte, då gäller korv eller ost, inget halvdant godis när det gäller nya saker. Halvdana godis som han ändå gillar ibland får han när jag säger till honom att sitta eller ligga, nåt som jag säger till honom varje dag :p

Men det känns ändå alltid bra att få lite åsikter, som jag tänkt så känns det ju ganska enkelt för mig och honom att komponera ihop lite, träna lite på position i sitt, sen kör vi enbart kontakt i rörelse då han har svårt att hålla kvar positionen, ofta när han väl tittar på mig så saktar han ner eller går längre bort från mig, det är nog för han tycker det är lite jobbigt fysiskt sett tror jag? Intresset finns där hos honom men det är något som tar emot och jag behöver därför lite brainstorming och tips. Och framförallt MOTIVATION för att kunna motivera honom bättre.

Hittade lite kurser i Falkenberg, har mailat intresse till dem, får se om det finns några tillgängliga, vi klarar deras inträdesprov galant, han är ju förberedd och lydig redan. Hoppas att det finns nåt redan nu i hösten så jag kan komma igång! :banana:

Visst hålls det tävlingar på vintertid? :p

Eftersom vi varit dåliga på att träna med störningar väljer jag att träna så det sitter hårt innan jag lägger in störning, han är ganska känslig för störningar och kan t.o.m skita i att leka med mig för att gå o kissa nånstans eller kolla på nåt annat (unghane så det är väl normalt i hans ålder). Han är väl egentligen inte redo för att få krav på sig, därför har jag inte kört mycket med honom utan tar det som känns bra för dagen.

Han är uppmärksam på mig för det mesta, han följer mig när jag går och sen när jag stannar upp sätter han sig. Iom att han är en vallhund och söker mycket kontakt till vardags tror jag att det är nåt som kommer med tiden, jag kör med klicker och leksak. Om inte, då gäller korv eller ost, inget halvdant godis när det gäller nya saker. Halvdana godis som han ändå gillar ibland får han när jag säger till honom att sitta eller ligga, nåt som jag säger till honom varje dag :p

Men det känns ändå alltid bra att få lite åsikter, som jag tänkt så känns det ju ganska enkelt för mig och honom att komponera ihop lite, träna lite på position i sitt, sen kör vi enbart kontakt i rörelse då han har svårt att hålla kvar positionen, ofta när han väl tittar på mig så saktar han ner eller går längre bort från mig, det är nog för han tycker det är lite jobbigt fysiskt sett tror jag? Intresset finns där hos honom men det är något som tar emot och jag behöver därför lite brainstorming och tips. Och framförallt MOTIVATION för att kunna motivera honom bättre.

Men på tävling kommer det att bli massor av störning. Bara i platsliggningen så kan en av de andra hundarna gå upp och fram till honom. Hade jag varit du så hade jag nog väntat med tävlandet tills han tål den störning som kan vara på en tävling. Men det är hur jag hade gjort. Du gör som du tycker är lämpligast.

Det finns ingen kurs av typen Slyngelkurs du kan gå? Då brukar fokus vara mycket på att hunden ska lyda trots störningar, så kan du träna vidare på lydnadsmomenten dels hemma, dels på klubben.

Nä han är för gammal för alla valp- och unghundskurser som erbjuds i dagsläget. Men iom att vi går kurs kommer han lära sig tåla den typen av störningen, vi har ju gått på kurser utan problem. Sen så har han inga problem med att gå lös i stan, han lyssnar på mig oavsett, det som kan störa mest är kontakten... Vi körde platsliggning för första gången i somras och då med 5 hundar samtidigt. Två av dem avbröt efter 2 minuter, han låg kvar. Sen gick jag in o avbröt själv för jag var nöjd när han inte avvek sin plats när det störde.

Störningen vill jag slippa när jag lär in nya saker just för att få bättre resultat, sen när han kan dem brukar det gå bra med störningar.

Ok, på min klubb är allmänlydnadskursen/slyngelkursen till för alla hundar över en viss ålder, det finns ingen övre åldersgräns. För tävlingslydnadskursen finns en del krav, bl a god kontakt. När jag själv gått kurs(för privat tränare) valde jag i samråd med honom en kurs som kanske var på gränsen till för lätt men det var oerhört skönt att kunna vara ett av de allra bästa ekipagen och för en gångs skull få beundrande blickar av andra och dessutom känna att man byggde upp något istället för att bara harva och känna sig frustrerad.

Nu ska jag börja träna med riktiga störningar igen men nu har vi en helt annan grund att stå på och han kan självmant söka kontakt även i svåra situationer.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 404
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 792
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka