Ljusa tömmar

Tagliabue

Trådstartare
Har ljusa tömmar till tävling, nu senast öste regnet ner och jag och Polle såg ut som att vi hade rullat i leran ;) Banan var riktigt tung och mina fina tömmar är inte så fina längre .. :(

Ändarna är fortfarande grusiga, sköljde av tömmarna efter loppet då dom redan var blöta tänkte jag så det gjorde väl inte så mycket ..

Till saken nu, hur får man lättast bort gruset och kan man smörja tömmarna för att hålla efter dom? Dom lär ju bli mörka då?

Mina tömmar är riktigt ljusa och inte så där "gyllenljusa" som andra .. :D

Sv: Ljusa tömmar

dom mörknar av vatten och smörja.
så nu är det ju lika bra att smörja in dom. jag testade efter tips neatsoft oil (heter det så?) det skulel itne göra dommörka men det gjorde dom ändå. å mitt tips r att bara använda ljusafina dåd et är fint väder ananrs förstörs dom..:( sen blir dom lätt fläckiga också om man inte rengör hela (som tex nu då du har grusov på dom)

Det är just det jag inte kan göra, använda dom när det enbart är fint väder :( Var tvungen att köpa nya tömmar då mina andra (svarta) blir för lång när jag hänger upp käken på ponnyn, bestämde då för att köpa mig ett par ljusa kortare tömmar.

Det blir ju inte så många starter på en säsong för oss, och vi har haft otur med vädret enbart en gång nu. Men jag kollade på tömmarna igår, och dom såg inte direkt ut att vara fläckiga eller mörkare .. hm. Jag måste kolla på dom senare när jag far ut igen.

Jag har något fett man kan smörja in i lädret, det är ljust fett, jag minns inte vad det heter nu men är en rund liten burk.

Jag har också ett par ljusa tömmar och på dem använder jag våtservetter för lädervård, de håller lädret mycket ljusare än tex olja och annat fett. De både rengör och mjukar upp.
Har en rund burk med brunt lock, brukar finnas i de flesta välsorterade butiker.

Jag har också ett par ljusa tömmar och på dem använder jag våtservetter för lädervård, de håller lädret mycket ljusare än tex olja och annat fett. De både rengör och mjukar upp.
Har en rund burk med brunt lock, brukar finnas i de flesta välsorterade butiker.

Du minns inte vad det heter?

Jag tog hem dem från stallet idag. Jag pm:ar vad de heter :)

o de tär ju det jag brukade torka av med en torr trasa om det kommit smuts. sånna tvättlappar låter j bra eftersom dominte dränker lädret utan abr fuktar lite

För att inte tala om hur kul det är med vita syntettömmar efter en tävlingsdag:angel: eller hur cämela:) jag stoppar mina i en hink med klorin efter varje lopp men de är ändå gråa...:cry:

klorin ahr jag inte vågat mig på men in i tvättmaskinen direkt! brukar jag köra med..men håller med...det är inte riktigt kritvitt längre..
är jag borta påtrav brukar jag föörka gnygga av med en borste o vatten om det finns tillfälle

Senast ändrad av en moderator:

Du är inte rädd för att klorinet mattar ut matrialet?

:confused: Nej det har jag aldrig hört:confused:Att klorin skulle matta syntet...däremot om de hade varit typ microfiber hade jag nog inte gjort det...men shit nu törs jag inte köra med de tömmarna längre:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 388
Senast: Crossline
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 314
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur