M
Här skriver du att ekonomiargumentet inte håller för mina grannar. I mitt område tjänar folk runt 16-17' före skatt. Många är ensamstående. Många bor i hyresrätt. Du har skrivit att de visst kan flytta, att det handlar om prioriteringar. Det är inte halmgubbe att säga att du har FEL när du säger det här. Vidare så har vi varit många som upprepade gånger inte bara pratat om faktiska pengar utan även andra saker; social kapital till exempel. Det fullkomligt ignorerar du.
Jag tycker att det är så jobbigt att diskutera med någon som inte bemöter det man skriver. Jag skrev ett långt inlägg som du besvarade med typ fyra meningar. Det är inte seriöst.
.....spinner vidare lite på ditt inlägg om det är ok?
Sen har vi ju människor som saknar mental kapacitet att genomföra såna förändringar.
Och praktiskt. Jag möter ständigt den gruppen i mitt arbete med psykiskt sjuka patienter.
En person som lider av en svår psykossjukdom kan omöjligt flytta ut på landet och att köra bil är uteslutet pga mediciner.
Den personen kan inte heller sköta det praktiska som tillkommer med ett eget hus, dvs underhåll, renovering alla praktiska göromål osv.
För den personen är hyresrätt det enda möjliga alternativet.
Där ingår all möjlig service som är nödvändig för att dessa personer ska klara sig överhuvudtaget.
Ofta är hyresrätten belägen i mindre attraktiva områden.
Dessa personer behöver ofta bostadsbidrag dessutom.
Det får man inte om man äger ett hus på landet.
Pensionärer kan också vara en grupp som faktiskt inte kan göra fria val utifrån ekonomi eller hälsa.
Nu så blir det verkligen off topic, men.....Det där med fria val och det du kallar att vara liberal är bara något som låter fint. I verkligheten är det bullshit.
Fria val pratar man sig varm om i USA och hur bra funkar det i praktiken?
Där har man ett 2/3 samhälle där stora delar av befolkningen saknar skyddsnät totalt
Samma sak med kommunism, det låter som en fantastiks ideologi men har det någonsin funkat någonstans. Svar nej!
Jag har en syrra som bor i en våning på Östermalm i Stockholm, dock inte "öfre" utan "bara" nedre.
Hon tror på allvar att den gruppen i deras närmiljö representerar riksgenomsnittet för landets befolkning.
Skulle du pratat med henne så skulle nog dina argument funkat.
Jag har lärt mig sluta diskutera dom här frågorna med min syster och samma slutsats drar jag när det gäller dig.
Så tack för min del!