Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

P

Pleasure

Har en fundering som ni övriga gärna får kommentera.

Har läst om att de senaste rönen pekar på att det är rent livsfarligt att ge hästen vitlök i fodret. Varför marknadsförs det då fortfarande så många produkter med vitlök, och ren vitlök, av våra foderleverantörer ?? Borde det inte plockas bort helt :confused: ??

Det är inte bara vitlök, utan alla former av lök, som är giftiga för hästarna. Torkad lök är oftast mer koncentrerad än färsk.
I lök finns nämligen näringssaltet thiousulfat, och hästarna saknar helt enzym för att bryta ned detta ämne !
Enligt forskningen orsakar ämnet förändringar i de röda blodkropparna som i sin tur påverkar syreupptagningsförmågan. Löken får de röda blodkropparna att brisera med anemi som följd. Hästen får blodbrist och låga blodvärden eftersom de röda blodkropparnas cellväggar bryts ned.
Ett stort problem är att en stor del av de röda blodkropparna måste förstöras hos hästen innan synliga symtom visar sig. Alltså sker en långsam nedbrytning vid dessa förhållandevis små doser och hästen uppvisar inga omedelbara symtom. Detta har gjort att den allmänna uppfattningen är att man kan ge hästen små doser av lök utan att den påverkas !!
Som följd till ovan kan detta vidare leda till att de döda röda blodkropparna transporteras till njurarna med njursvikt som följd. Även mjälten påverkas negativt av löken !

Även andra djur, som hundar och katter påverkas snabbt, även efter ett litet intag av lök.

NÄ... Vi gör nog bäst i att tills vidare stoppa vitlöken/löken i vår egen mun..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Jag har aldrig trott på det där med vitlök till hästar. Har aldrig gett mina hästar det. Det låter onaturligt för en häst att äta vitlök. Öht tror jag vi stoppar i hästarna för mkt onatuliga livsmedel, som t ex foderjäst (vet en häst som blev jättedålig) och örter.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Nej vi ger inte heller vitlök till våra hästar, men det känns märkligt att ingen reagerar över att det säljs och dessutom få det att framstå som något nyttigt och bra ?! Det borde ju bara tas bort ! :mad:

Håller för övrigt med dig när det gäller övriga fodermedel. Vi ska nog vara lite försiktiga med att stoppa i dem vad som helst. Det som är bra för oss själva är ju nödvändigtvis inte bra för dem..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Nej vi ger inte heller vitlök till våra hästar, men det känns märkligt att ingen reagerar över att det säljs och dessutom få det att framstå som något nyttigt och bra ?! Det borde ju bara tas bort ! :mad:

Håller för övrigt med dig när det gäller övriga fodermedel. Vi ska nog vara lite försiktiga med att stoppa i dem vad som helst. Det som är bra för oss själva är ju nödvändigtvis inte bra för dem..

Håller helt med dej. Läste om detta på en hemsida och där skrev de att hästar som får vitlök får kolik mkt oftare. Tror det va SLU som hade kommit fram till det. Har du hört det också?

Tycker också att det är konstigt att ingen reagerar. Jag berättade om det här (på ett snällt sätt) för en som gav sin häst vitlök och hon sa bara: Jaha, min häst mår iaf bra av det. :eek: Jag hade iaf blivit intresserad och försökt ta reda på om det stämde...
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Ger inte mina hästar vitlök längre men beror endast på lathet helt enkelt.
Min ena häst fick en tsk vitlök (pulveriserad) varje dag i ca 4 år. Aldrig någonsin haft några problem för detta, däremot har hon bara haft ca 3 fästingar per sommar, och flugorna var inte heller särskilt intresserade av henne...Det utsöndrar ju en lukt som avskräcker dem.

Forskningen som gjordes av vitlök till häst visade ju att vid "extrema mängder" fick hästen problem, de höjde ju dosen allteftersom på dessa provhästar och det tog ju ett tag innan hästarna visade något.

Så som sagt så tog inte min häst skada vid den vitlöken hon fick under de åren, och jag skulle inte tveka att ge henne det om jag kunde köpa hem det som jag kunde innan...
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Det finns massor av tillskott och grejer som "borde" tas bort. Det kan vara allt från verkningslösa vitaminer till vanliga kraftfoder. Stärkelse vet man att hästar inte tål speciellt bra, ändå ger man dem havre. Att stå på stall vet man är negativt och onaturligt för hästar, ändå har vi dem inne. Att rida en häst förstör i längden dess rygg, den var inte menad att ha en människa på ryggen.
Vad jag menar är att det som vi många gånger tar som "naturligt" eller självklart att ha till djuren inte alla gånger är det. Vitlök är inget man börjat ge hästar de senaste åren, tvärtom! Det har använts länge. Likaså havre och stall. Hästen har inte anpassat sig speciellt efter det, men ändå tycks de må ganska bra.
Allting som har en verkan har en biverkan, det gäller bara att hitta en bra balans mellan dem. Nya blodkroppar tillverkas hela tiden, så om man kan begränsa bieffekterna av vitlök kanske hästen kropp hinner med att tillverka fler?
Jag har gett vitlök i flera år utan några som helst komplikationer. Under alla de år jag haft hästen har det allvarligaste som hänt honom varit en hovböld och fång av för bra bete. Han kanske har lite "smyg-anemi" men jag är tveksam till det. jag betvivlar inte att de KAN få anemi av vitlök, inte alls! Men jag är en av dem som tror att vid små doser väger verkningarna upp biverkningarna.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Hästar som får en liten mängd lök/vitlök under en lång period utsätts för en långsam nedbrytning av de röda blodkropparna.
När antalet röda blodkroppar i hästens blod minskar, svarar kroppen med att nybilda blodkroppar i benmärgen, med det återställs inte över en natt. Det tar olika lång tid för hästens kropp att komma tillbaka till ett normalt värde beroende på hur mycket de fått.

Symtomen vid den här typen av förgiftning är varierande. Man får ju en kraftigare symtom vid en snabb förgiftning än en långsam förgiftning. Vanliga symtom är bleka slemhinnor, aptitlöshet, snabb andning och hög hjärtfrekvens. Vid akut förgiftning kan en stor mängd hemoglobin gå sönder på en gång och då kan djurets urin vara rött. Vid en långsam process kan det hända att djuret inte orkar gå, svimmar eller får problem med hjärtat.

Om det var för att vitlöken har en avskräckande effekt på fästingar, så är det ändå inte värt risken att chansa, när man vet vilka allvarliga och negativa effekter det ger. Dessutom finns det många andra bra fästingmedel.

Att tro att vitlöken endast ger skador vid extremt stora mängder är ju just det farliga. Det är ju just det att vi vid dessa små givor inte får någon direkt synlig reaktion som gör att vi kan välja att tro att det inte gör någon skada.

Var och en är ju salig i sin tro, men jag skulle aldrig riskera mina hästars hälsa om det framkommit att det vållar dem hälsorisker.

BETTER SAFE THAN SORRY !
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

mina hästar fick alltid vitlök innan. men vi slutade med det för det blev för mkt pengar på något som inte gjorde så mkt skillnad förutom hålla fästingar bort vilket de gjorde kanon. hade knappt några fästingar alls på hästarna
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

vi har gett våran vitlök i ett x antal år :eek: Tusen tack för upplysningen!!!! Nu blir det sprey mot flugor och festingar på sommarn instället.

Så att... någon som har mycket vitlök till matlagningen hemma? jag har då nu en hel spann i pulverformat till salu :angel:

Ännu en gång, tusen tack för upplysningen!!!:bow::bow::bow:
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Vitlök är inte bra, men det är långt ifrån det ända som inte är bra. Som att folk funderar på att spannmål som korn o havre innehåller en massa stärkelse som hästar inte kan bryta ner speciellt bra? Likaså stoppar folk glatt i sina hästar alger som innehåller en massa tungmetaller och alldeles för mycket jod. Eller örter... Som inte ens är ordentligt utredda så där vet vi inte möjliga biverkningar..

Nej, jag upprörs inte speciellt mycket faktiskt. Många hästar får vitlök utan att visa några symtom, i ett fåtal fall får de allergiska reaktioner eller anemi.

Men nej, min häst får inte vitlök (gick på det i 3 år varje vinter utan symtom). Men han får heller inte spannmål, örter eller alger..

Man ska alltid fundera på om ens häst verkligen behöver några tillskott, vad tillskotten än består av.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Hej Wippos !

Din reaktion är helt i min stil :) och tyder på stort ansvarstagande för din häst :bow: . Hade också omedelbart plockat bort den.

Det är en sak att omedvetet ge sin häst något som inte är bra, än att fortsätta ge det trots vetskapen om att det finns risker.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Håller med dig, _86a_, i att det finns mycket annat som är tveksamt om vi ska ge till hästen. Det jag finner upprörande är att det fortfarande marknadsförs vitlök, trots att det framkommit att det finns risker med att ge det. Hade jag varit foderleverantör/butiksägare etc, hade jag aldrig plockat hem varor och medverkat till att sälja produkter som medför hälsorisker för hästen.

Tycker inte heller att man ska vara naiv och tro att det inte orsakar hästen någon skada bara för att man inte märker en omedelbar reaktion, det betyder ju inte att hästen inte har tagit skada. Den råkar bara inte vara synlig för oss, ännu...

När det gäller andra preparat/fodermedel tycker jag också man ska vara försiktig. Vi hästägare har en förmåga att med vår välvilja om hästen omhulda den och stoppa i den en massa, istället för att ta reda på vad som är bra och vad den verkligen behöver.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Jo, man kan ju tycka att butiksinnehavare osv. har ett ansvar. Men det är svårt vart man ska dra gränsen. Tänk dig vilket liv det skulle bli om folk inte fick köpa sina alger t.ex. Detta trots att man vet de negativa konsekvenserna.

Man får som hästägare försöka ta ansvar för vad man stoppar i sin häst. Det är upp till oss att avgöra om vi tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Tyvärr finns det många på marknaden som försöker påverka oss hästägare och försöker invagga oss i en falsk trygghet att deras preparat är jättebra.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Nu har jag inte läst alla inlägg, men om jag inte minns helt, hade forskning gjorts, och då fick hästarna 200 gram om dan? Är jag helt ute o cyklar? DÅ visade det negativ effekt. Inte såå konstigt.. En häst får ju ALDRIG i sig sån mängd..
Funnits trådar om det här tidigare vet jag, kanske kan vara värt att söka?
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Har hört det där om vitlöken, oxå. Men sedan undrar jag hur det är med Hestekraft,det innehåller ju lite vitlök. Har annars aldrig gett mina hästar vitlök. O sedan har mina hästar ätit Hestekraft,men nu får dom inte det längre eftersom det är svårt att få tag på återförsäljaren så nu får dom Kvarnbyfoders lusernpellets istället.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Ja det hade säkert blivit ett himla liv, men jag hade nog ändå gjort valet att avstå så länge det inte finns tillförlitlig forskning som visar på motsatsen.

Det yttersta ansvaret ligger ju givetvis, som du säger, på oss hästägare och det viktigaste är nog att vi gör ett aktivt val när vi väljer vad vi stoppar i dem.

Provade faktiskt alger en gång för många år sedan, men det blev bara en gång också för sedan hörde jag om tveksamheterna runt dem. Det är ju lika onaturligt för en häst att äta alger som det är för dem att äta vitlök när man tänker närmare på det..

Det gäller att tänka efter före... för i botten är det alltid någon liten :devil: som vill tjäna pengar på oss..
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Precis, det var vid en väldigt stor mängd giva som hästarna visade reaktion på.

Pleasure: Hur menar du med att det ger skada på lång sikt, när man har tagit prover medan hästarna fått denna mängden vitlök i testerna, (kan tänka mig att det gjorts otroligt många olika tester som visat olika värden osv osv i kroppen) och man säger att det INTE är farligt såvida man inte kommer upp i sån stor giva?


De flugmedel jag har testat på har då inte gett på långa vägar samma resultat som vitlöken, och då har jag testat MÅNGA olika sorters spray/medel. Dock inte Switch eftersom det är giftigt och jag uppskattar om mina hästar kan klia på varandra utan att jag ska vara rädd att förgifta dem allihopa.
Nu vet jag inte om du använder just switch så det kan jag inte säga något om, dessutom gör var och en som den vill och det ligger inte i mitt intresse att andras hästar mår bra, men jag gör så gott jag kan för att mina egna ska göra det.
På min ponny som också är hosthäst har vitlöken haft en positiv effekt på, hon hostar mer nu än hon gjorde medan on fick vitlök.

Som sagt. Utan tvekan hade jag gett min häst vitlök, om jag kunde ta hem det som tidigare. Nemas problemas!



Kan också svara för butiksägarnas del

Marknaden styr sortimentet, inte tvärtom! Finns det en efterfrågan på något gäller det för butiken att ha detta i sitt sortiment för att vara intressant i konsumenternas ögon.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Vore intressant att veta hur mycket av det här ämnet, thiousulfat, det finns i ett gram torkad vitlök samt hur mycket det krävs för att balansen (nedbrytning/tillverkning av blodkroppar) ska rubbas?

Jag har gett ca 15 g torkade vitlöksflingor om dagen i snart 6 år till min häst, och han har inte visat ett enda symptom på att ha anemi? Aptiten är enorm, han är pigg och vaken, bra kondis, lite fet och väldigt pratig. Han verkar med andra ord må bra. Att han slipper knott och otyg någorlunda om sommaren är bara bra (eksem), har hittills inte hittat någonting som hjälper bättre. Sprayer hj'lper endast tills de torkat, och jag som har en mil till stallet, och jobbar mycket, kan inte åka dit flera gånger om dygnet och spraya på mer. Salvor kletar in sig i pälsen och förvärrar eksemet. Täcke fungerar bra, men går sönder titt som tätt. Vitlök har fungerat bra för oss.

Jag tvivlar inte en sekund på att det KAN vara farligt. Av precis samma anledning ger jag inte havre, för det vet jag att hästen inte klarar av utan att få fång. Men eftersom jag inte sett några bieffekter hos just min häst tror jag inte det är någon fara på taket. Skulle det däremot visa sig att han inte tålde det, skulle jag sluta direkt! Jag ser inte ner på hästägare som ger sina djur stärkelserik mat, är det för mycket begärt att bli bemött på samma sätt?
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Det bästa är förstås om man kan få tag i ett grovfoder som innehåller det näringsvärde just den egna hästen behöver, då slipper vi ju också ifrån det här med komplettering av kraftfoder...

Hilona 23 - Forskningen visade ju just på det stora problemet att en stor del av de röda blodkropparna måste förstöras hos hästen innan den får synliga symtom och att detta gjort att den allmänna uppfattningen är att man KAN ge hästen små doser av lök utan att den påverkas av det. Än vet man inte vad den SÄKRA doseringen för häst är.
Däremot har man ju på små djur direkt kunnat se en snabb reaktion vid ett litet intag av vitlök.

När det kommer till just flugmedel håller jag med om att det är svårt att hitta något som är både bra och med lång verkningstid på. Flugorna är ju dock som värst på soliga sommardagar och alternativet är ju då flugtäcke eller att helt enkelt ta in dem under de hetaste timmarna.

Mot fästingarna så är det väl främst Switch som gäller och som också fungerar bäst, men jag är inte heller någon vän av bekämpningsmedel. Men efter att haft en häst som drabbats av Erlichia och hjärtmuskelinflammation med blåsljud till följd efter fästingbett så vet jag hur jobbigt det kan bli, så vet jag inte vad som är värst.
Läste någonstans om att det finns preparat mot fästingar på kor som en del hästfolk använder, minns inte vad det heter eller om det är godkänt att användas på häst...

Givetvis är man sig själv närmast och bryr sig i första hand om den egna hästens väl och ve, men jag kan inte låta bli att tycka att det är fel att inget ansvar tas av foderföretagen. Det skulle vara okej om jag fick denna informationen i affären när jag handlade min vitlök för då lägger ju handlaren över beslutet på mig men har ändå upplyst mig om de senaste rönen.

sthu - Jag ser absolut inte ner på de hästägare som ger sina hästar vitlök, utan reagerar mest på att det saknas upplysningar om eventuella faror med att ge det, vilket jag tycker att foderleverantörer och handlare också har en skyldighet att ge.

Vet ju också att det är marknaden som styr, men jag hade nog inte sett en handlare som sämre för att de gör valet att inte sälja ett preparat pga tveksamheter, det måste väl ändå tyda på att de är seriösa och tagit ett aktivt beslut grundat på något.

Sammanfattningsvis är det inte lätt att vara hästägare idag. Det ställer stora krav på kunskaper hos oss hästägare, ibland nästan orimliga, men också på foderföretagen och butikerna. Man vill ju kunna lita på att de framställer och säljer det som är bra och nyttigt för min häst.
 
Sv: Livsfarligt med vitlök för hästen !!!

Har haft en av mina islänningar i drygt 11 år. Han har alltid utstrålat friskhet. För 2,5 år sen fick han problem med hälsan. Jätteproblem att hålla vikten från att ha varit lättfödd. Långa perioder då han varit hängig. Vi har gjort en massa utredningar under denna tid. Det har konstaterats att han har lindrig anemi och dåliga levervärden. Orsaken vet vi fortfarande inte. Fång har han fått osckså.

Vi gav våra hästar vitlök under flera års tid, men slutade med det tvärt då vi hörde att det inte var bra. Minns ej när, men det var ett antal år sen vi slutade. Inte helt otänkbart att hans tillstånd kan ha med vitlöken att göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp