livsfarlig D-Ponny!!

scizofren

Trådstartare
jag har i två år försökt fördjupa mig i och använda mig av NH-metoden när jag hanterar hästar.
för det mesta har alla "problem" lösts på ett harmoniskt sätt vilket gjort både mig och hästen nöjd.
men jag har stött på en ponny som jag inte rår på för fem öre, trots att jag hela tiden försöker tänka NH.
jag kan mycket väl tänka mig att en äldre och mer erfaren "NH-anhängare" skulle klara av ponnyn bättre än jag, men nu har jag kommit fram till att jag tycker ägaren borde ge ponnyn ett skott i pannan.
men jag tänkte berätta om hur han är, så ni NH-proffs kan tycka lite. kanske kan man ha användning av era åsikter/råd?

jag vill understryka först att jag förstår att denna ponny måste ha mycket ont eller ha blivit otroligt grymt behandlad.. jag vill också påpeka att jag har noterat att han blir värre när han inte går (motioneras alltså).

han är över huvudtaget svårhanterad.
det har hänt flera gånger att han attackerar när någon hämtat honom i hagen (han högg mig en gång i axeln så att jag fick ett stort blåmärke och jag hade inte uppträtt på något hotfullt sätt).
han är svår att sadla. han kan försöka sparka med både fram och bakben och bita en och han reser sig och sparkar bakut och det har även hänt att han försökt lägga sig ned och försökt springa omkull folk.
när han skulle avmaskas reste han sig rakt upp för att han inte ville ha sprutan i munnen. (han löser det mesta med att stegra sig)
när jag skulle leda honom till hagen började han bråka så mycket att jag blev helt chockad.
han försökte bita mig och sparka mig med frambenen och han reste sig gång på gång. det värsta var att han inte "bara" reste sig, utan han reste sig emot mig, över mig, och slog flera gånger till mig på axlarna med frambenen. bl.a. lyckades han "sparka" av mig mössan med ena framhoven.:eek:
jag har märkt hur han hela tiden försöker att dominera.
han trycker sig emot en och springer på en. flyttar liksom runt på en. jag har läst att man ska trycka tillbaka på en häst som försöker flytta på en för att ledaren flyttar på de underlägsna, men det är inte så lätt att stå där blickstilla när en ponny på 350 kilo springer på en eller reser sig över en.:confused:
jag såg förut när en tjej skulle hämta honom ur hagen. (den tjejen är den person som har jobbat allra mest med honom och är mest van vid honom)
han reste sig över henne, då släppte hon honom och sprang iväg för att inte få honom över sig. tror ni inte att hästen springer efter henne och försöker resa sig över henne igen?!
hästen i fråga är en 9 år gammal, maxad D-ponny valack som blivit köpt av en hästhandlare.
det allra knäppaste av allt är att ägaren vill ha 40.000 för ponnyn när hon säljer honom!:eek:
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Det där låter ju verkligen livsfarligt! :eek:

En kompis till mig berättade om en liknande ponny.
Kompisen ifråga hade fått bukt med en massa "problemponnyer", bland annat mer eller mindre "vildhästar" direkt ifrån svenska hästars värn, och hade massor av erfarenhet.

Men den här ponnyn kastade av, och kastade av, och kastade av... Veterinär och alla möjliga experter var ute och observerade, undersökte, ja allt möjligt.
Det slutade dessvärre med att de avlivade ponnyn eftersom det inte gick att vare sig hantera eller rida den. :(
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Om han inte har ont nånstans det låter som han gör det för att...han kan. Det kan vara många orsak till varför. Men vanligast är att han var mishadlad av en idiot eller nån "som vet" hur de ska hantera hästar har tryckt för hårt och fick en "kill or be killed" reaktion. Så fort många ser det reakation så slutar dem och då kan det bli en vana eller att de tror att de ska bete så. Alla hästar har en gräns om hur mycket de kan tåla från människar, hans är kanska kort men det kan vara vår fel och inte hans. Och jag alltid sagt att ponny rasar (specielt Shettis) är enormt smart. De fixa och trixa tills människar till slut låt dem vara. Tyvär så kommer inte matte får dessa pengar för en sånt häst. Och om hon gör det så är det bedrägari.

Med en sån häst om man verkligen ska har det i liv, så ska man lägga ut med lite pengar själv. Jag känner att det bara finns en handfull av människar i sverige som skulle hantera och utbilda en sånt rakarn på ett sätt en sånt häst förtjäna. Leta fram en och skicka hästen dit. Men när det kommer tillbaks då måste han möter nån som kan förfölje trännarens sätt.

Hur han med ridning? Att tränna hästen själv utan utbildning för matte/husse, bruka inte går så bra. Dem flesta clinics är gjort för hästar som tåla oss för det mest del. En sånt häst behöver mer än en clinic. But never say never! Det finns själv utbildning från PNH som kan verkligen hjälpa såna hästar, minsta får man en bättre "insight" till varför en häst reagera så. Och hur och vad man kan göra att förbättre sitsen.

Men vad ni väljer så önskar er verkligen lycka till och för hästens skuld så hoppas att han får det hjälp han behöver.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Det är nog bäst du tar ut en erfaren Nh-tränare.Det där lät illa måste jag säga.Men har den farit illa så förstår jag den stackaren.
Lycka till :bump:
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Bästa rådet är att lämna hästen till en etablerad, duktig NH-människa. Du hittar några på NNHA:s hemsida.
För att säga som jag tror det är: du och övriga är rökta när det gäller den hästen f n. Har samma syn på situationen som CS, dvs att hästen är som den är för att den formats till det och för att den klarar det.

En helt ny människa med rätt inställning och kunnighet, kan vända på hästen på ett ögonblick. Lite av "hit men inte längre". När den väl lärt sig att en människa inte tolererar beteendet utan visar den, hur man vill att den uppför sig, är det lättare för dig att kugga in där.

Låter ni tiden gå och försöker hantera hästen själva, är risken stor att "bror duktig" skall visa hästen vem som bestämmer och gör det med hjälp av spö mm. Vilket kommer att göra hästen ännu farligare.

LIA
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

jag kan tyvärr inte ta ut en NH-tränare dit. det är inte min häst och jag har inga inkomster annat än mitt studiebidrag. dessutom är det en något som ägaren måste godkänna och ta initiativ till.
jag ska rekomendera NH-tränare, men om jag fått rätt intryck av denna ägare kommer hon tycka att hon klarar av det själv och vill inte lägga onödigt mycket pengar på honom.
hennes metoder är lite tvärtemot NH-metoden.
hon hotar hela tiden ponnyn med att slå honom när han börjar "trixa".
jag tror inte att denna ponny kommer få något besök av någon NH-tränare.. tyvärr..:(
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

hon hotar hela tiden ponnyn med att slå honom när han börjar "trixa".
Suckar! Ännu en häst som får lida för människornas okunskap och ovilja till att se andra möjligheter.
Den enda trösten är att NH-tanken så sakteliga sprider sig i häst-Sverige.

Lycka till i ditt hästliv!

LIA
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

:eek: En ponny på min klubb, är nästan lika dan om inte snällare?? han är 23 år, och har ståt den mästa av livet iaf 10 år.. hans ägar skulle ta bort honom pga knä skada osv.. men det blev inte så dom ville ha var ha o det han ha änt när han var 10!! min kompis skötte honom förut.. o alla sa att han inte fick gå i paddoken för han kasdade sig osv.. men det visade sig inte vara sant.. men han bets o sparkade redan som ung.. en gång på vintern så jagade han ut en flicka som skulle hämta sin häst i hagen samma hage! han jagade henne o när han kom fat så högg han mot ryggen men som tur var hade hon dunjaka på sig men det vart ett stort hål i jakan...:eek: efter det vågade ingen ha häst i samma hage som han! men sen kom dom på en teknik dom stod med armana i kors brevid hästen och om han högg sådrpg man snabbt fram näven o slog till han på mulen .. då vart han aldeles paff o viste inte var det kom från efter det så höög han inte lika mkt.. o en annan häst stallets snällaset har också som ung varit så att hon sparkade mot alla men sen fick ägaren hjälp av nån tjej.. så när hästensparkade så sparkade hon tebaka inan hästen träffade nått då vart hästenb så förvånad så hon bara sparkade några få gånger men efter den första sparken hon fick tebaka o några till så slutade hon hellt om man inte vill sparka kunde man ha spö.. men jag vet inte hur man jör om hästen stegrar sig men om du rider o den stegrar sig så brukar jag slå min häst med knoppen på spöt lite löst mellan örina o då går hon ner...
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

LIA skrev:
Suckar! Ännu en häst som får lida för människornas okunskap och ovilja till att se andra möjligheter.
Den enda trösten är att NH-tanken så sakteliga sprider sig i häst-Sverige.

Lycka till i ditt hästliv!

LIA


Yeaaaa Lia! :banana: :banana:
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Förmodligen hade jag gett eländet ett skott i pannan, jag accepterar inte att hästar är farliga oavsett hur bra de hoppar...
Är han uppkollad så att han inte har ont, både Vet och E.T eller liknande?
På en sådan dominant häst hade jag nog gett fan i allt vad NH heter, han vet hur stark han är. Jag kallar mig inte NH-människa utan försöker bara hantera alla hästar med sunt förnuft utan att göra massa övningar i repgrimma :D Jag hade nog plockat fram ett kedjegrimskaft att leda honom med och slitit ner eländet på backen om det stegrades och inte gått in i hagen utan en långpisk. Jag är emot att hästar tuktas men det finns gränser...
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

VAför i hela fridens da'r gör du detta gratis?? Man ska åtminstone ha bra betalt om man ska riskera livet!!
Om du ändå kämpar på så ha för allt i världen hjälm och bra kläder, skor på dig. Inga munkjackor o gympadojjor!!
Vart i landet pågår detta vansinne??
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Rätt så, PM! :bow:

För varför ska man öppna ögonen och undersöka alternativen? Så mycket enklare att vara inskränkt, eller hur?
Nä, fram för de hederliga hjälpmedlen kedjegrimskaftet och långpisken istället. För om inte hästfan begriper lite våld, så förstår den kanske mycket! :devil:

Det är en sak jag bara inte kan förstå. Hur kan alla vi, som säger oss vara hästmänniskor, vara så helt olika i vårt sätt att se på hästar? :confused:

LIA
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

LIA skrev:
Det är en sak jag bara inte kan förstå. Hur kan alla vi, som säger oss vara hästmänniskor, vara så helt olika i vårt sätt att se på hästar? :confused:

LIA

Ja, den är saken, inte alla ÄR hästmänniskar. De kan kalle sig själv för det men deras "true colors" kommer ut då och då. Visa skule bara inte har hästar, Om hästarna är inte lydig, och tåla lite våld eller vad var det nu..... ah yes, sunt förnuft var sist jag hörde. :p :angel:
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

på en fråga som Monty Roberst svarar på så står det så här:

Fråga:
Är det någonsin rätt att bestraffa en häst fysiskt?

svar:
"Nej, det är det inte.Det allvarligaste straff en häst kan få är att bli utstött från flocken. Att tillfoga smärta ger inget resultat.
Hästar är flyktdjur och det har ingen avsikt att skada. Vad skulle det tjäna till att slå dem? Det förstärker bara deras uppfattning om att vi är rovdjur och är ute för att göra dem illa. En sådan handling skapar faktiskt ett så negativt motstånt mot människor att möjligheten att bli hästen ska bli ens vän minskar oerhört."

Fast jag håller med om att hästen verkar livsfarlig och jag skulle försöka övertala ägaren om att skicka hästen till en NH tränare.
Fast risken finns att hästen nog skulle bli som vanligt när han kom hem igen.Har ni kollat så att hästen verkligen är frisk?
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Stackarn, jag tror att han blivit väldigt missförstådd, illa bemött och även slagen,:cry: :cry: :cry: men det "kan" oxå vara så att han har en störning, men jag tro mer på att han blivit illa behandlad.....Det låter så på hans beteende...Jag fick en islänning i somras som de hade försökt att tämja i 2,5 år, ..alltså sen han var föl,Dem föder upp islänningar och är väldigt duktiga... De frågade om jag ville ha honom, för dem orkade inte längre. Skulle avliva honom.:confused: ...Jag hämtade honom förstås,och han var så guda söt....De tog mig 4 dagar, sen kunde jag sätta på grimma på honom och leda honom.....jag tvingade honom aldrig utan det var han som tog insiativet tillslut....gjorde allt på hans villkor....Jag tro inte kemin stämde mellan dem...ibland kan det vara en sådan enkel sak....Men inte i detta fallet....stackars häst skicka honom till mig...:D
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Stackarn,:cry: han har samma beteende som en tjejs ponny hade, innan en i vår klubb köpte henne. Hon attacerade människor i hagen, öronen bakåt och högg efter dem, jaa hon var livsfarlig, sen hörde vi på ryktesvägar att en ridlärare hade haft henne,på inridning och varit så elak mot henne, kastat spann och andra tillhyggen på henne när hon inte gjorde som hon sa,reds hårts och länge på ett grymt sätt....men nu är hon en helt annan häst.....:smirk: Nu är hon en häst och behandlas som en häst med mkt kärlek, omsorg och förståelse.. provhoppade henne i går på träningen, helt underbar....
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Ja, den är saken, inte alla ÄR hästmänniskar. De kan kalle sig själv för det men deras "true colors" kommer ut då och då.
Aha! Men hur tusan får man dessa att inse, att dom inte har "what it takes"? Sunt förnuft är ju uppenbarligen inte en förutsättning. Alla anser sig ju besitta sunt förnuft, oavsett man når sina "hästmål" via intelligens eller fysik.

Eller, vi som insett att det går bättre, snabbare och säkrare med intelligens och kunskap, hur ska vi kunna berätta det för dom som föredrar kedjor och spön? Hur visar man alternativ, för den som inte ens vill titta åt det hållet?

Varje gång jag hör om hästar (och hundar) enligt ovan, känns frestelsen stor att åka och hämta djuret för att göra ett försök. Tur att man kan behärska sig. ;)

LIA
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

En bit från en film som jag alltid tänker på. Det är från "Ace Ventura: Pet detctive" den 2:e filmen. när han ser en gubbe slår hästen med spön allt han orkade. Sen när killen kliver av så ta Ace (Jim Carrey) spön och slår gubben jätte hårt med den, gubben nästan grinner av smärta så ser Ace fundersamt ut och säger "That's funny, it didn't look like it hurt". mening att visa folk behandlar hästar som "rovdjur" helt enkelt och undra varför dem är som dem är.

Jag hade en elev en gång som dunsade till hästen med handen väldigt ofta. Hon menade det som en belöning (hon menade inte att vara elak) med varje gång hon gjorde det så höjade hästen huvud och var lite sträng i musklarna. Jag såg att hästen hatade det, men inte hon. Jag förklarade lite för henne, så sa jag varje gång du gör det till hästen så kommer jag gör detta till dig lika hård. efter några gånger så började tjejen gör samma som hästen. Förbredda till som vad kommer hända. Tills slut under dagen, då min hand jätte röd och öm, så sjunk in det för henne att det var inte lika snällt som hon tänkte. Jag har även spelat in video så vissa kan ser hur de är när de "jobba" med hästen. De får ett annat perspektiv.

Nu var det här en "liten" sak men det är många människar som inte tänka till med även stora saker. Och tyvär kommer de alltid finns i världen. Tyvär kan vi inte "gett eländet ett skott i pannan" som har förmodligen skapat såna hästar. Det är som du sa tidigare, NH is on the move and speading fast. vi bara hoppas att det nå de som verkligen behöver lite mer än vanlig sunt förnuft.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Det bästa jag kan tänka på är står från att hjälp ägaren att ta hand om ponnyn. Säga att ingen vill vara i närheten av ponny så att det är helt och hålet upp till henne/han att ta hand om ponny själv. Om en sån person får hjälp hela tiden av andra så är problemet inte lika illa. Och det är inte värt det får nån annan att blir skadad för att ägaren är oansvarlig...och blind.

Det är naturlig att folk vill överlämna vissa ansvar till andra när det gäller nåt som kan vara ett problem. Och sen vi har jätte snälla folk som dig som bry. Vem tror kommer vinna i en sits så där. Det bruka inte vara den snälla som bry.

Jag verkligen hoppas att det fixas för hästens skuld.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Skott i pannan!!! Det kostar lika mycket ha bra häst en dåligt häst och det här fallet livsfarlig tom. Allt ära till NH men man måste också förstå att hästar är stora djur. Inte "pratar" dom snällt till varandra: "visst snälla Brunte låt vara min hötapp!!" Utan först säger man ifrån, sen hotar och sedan verkställer och det gör ont i hästvärlden. Tror ni att det hjälper pussas och kramas med livsfarlig djur som troligen har alltid fått göra som den vill. Den vet att den är över människor. Själv skulle jag har gett skott i pannan länge sedan!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp