livsfarlig D-Ponny!!

Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Måste det vara så att hästen blivit illa behandlad och därav sitt beteende??
Kan det inte bara vara så att den lärt sig att människor är lättskrämda?
Jag tror inte att det behöver bottna i illa behandlad. Snarare fel behandlad/hanterad, vilket jag skrivit ovan.
Lättskrämda/ranglåga är troligt, vilket jag också är inne på ovan.

I vilket fall bör hästen komma till någon som har kunskap nog för att få den att byta spår.

LIA
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

CaliforniaSwed skrev:
Tyvär finns det många som är född och upväxt i svergie med. Det inte gäller bara importerade hästar. Min första häst i svergie var och är fortfarande en fd. travare som var piskade tills han gick in i transporten, för att han tog gallop språng, i stortsätt allt han gjorde "fel" i tränarens örgon. (dvs att han *tränaren*finns inte på travbanor längre.:devil:) Han gick till attack direkt man tog upp pisken. Jag titta i hans ögon och tänkar vem skulle kunne slår den här mirakel som står fram för mig. Han är denna enna häst av 7 nu som jag själv lita på 100%, för han är så snäll och "gental"....nu.

zillax89

Jag bryr och kommer alltid bryr vad dem andra folk gör eller säger...för hästens skuld. Jag vill prata till jag är blå i ansikt om jag ändra bara en människar så är det en häst och många gånger fler som kan har det bättre i livet. Men tur som det är, så har jag omvandla fler än en. Och du har gjort minst en. Så att bryr och lyssna till dem där "folk" har vi gjort nåt, eller hur?:D

jorå, det e säkert jättebra om man tar sig tiden och orken, men jag har försökt i flera år och har blivit nedtryckt av ALLA i min omgivning, precis alla, alla har sagt att nä så e d ju inte alla har ifrågasatt mina tankar, och när ja förklarar varför så vägrar det lyssna... men ja tror mycke beror på allt annat som pågått i mitt liv, blivit nedtryckt av farsans sambo så jävla mycke, världens gräl här hemma varenda dag, vart på rättegång... så jag är väl en sån bara inte orkar längre, har blivit nedtryckt så många gg. Får väl jobba på det, för nu när du säger det så är det ju viktigt att iallafall försöka, när ja läste ditt inlägg kom ja på att min kompis häst dog efter år för att jag och min kompis inte la oss i, visst tjejen lät oss inte lägga oss i men om vi ba snackat me hennes föräldrar så hade det kanske slutat annorlunda.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

zillax89 skrev:
Det där låter som en ranghög häst som inte känner sig trygg i någon människas tillvaro. Min häst är inte hotfull men hon har löst väldigt många problem med att resa sig, nu gör hon det aldrig längre. Vad gör ni när han reser sig? ser ni rädda ut..? För asså jag kan tänka mig att han kan göra väldigt mycket skada om han lyckas träffa någon med hoven. Markera för guds skull, han skall veta att han får inte inta din cirkel utan att bli inbjuden och likaså får du inte tränga dig på honom förrän han är redo att man ställer krav på honom. Men för guds skull visa honom att du inte tänker vika dig. Kan du inte bara testa gå runt i hagen och försöka kommunicera med honom? För det måste ju vara något som provocerar honom till att hota dig och andra på det sättet, för det där är allvarligt. Visa att han behöver inte göra något förrän han är redo, låt honom ta den första kontakten. Jag är ingen NH expert alls men jag försöker vara en hst och ingen människa när jag är kring hästar, jag markerar precis som dom när det är något jag inte gillar. Ha ett spö eller grimskaft med dig för att göra markeringen starkare, om han till exempel helt pltösligt får för sig att attackera dig då måste du ju kunna markera. Men det allra viktigaste är väl att låta honom komma till dig för det är så det skall vara, hästen skall komma till dig, han skall vilja vara med dig. Så ställ dig mitt i hagen och vänta, eller stå vid grinden och vänta. Sen när du väl fått in honom så pyssla med honom och var cool lugn. Det är väl de bästa tipsen jag kan ge dig, är ingen expert men har funkat för mig. Har aldrig behövt slå till hästarna, bara markerar. Visa tänderna, spärra upp ögonen, se hotfull ut om han intar din cirkel, för alla har en cirkel kring sig som han inte får inta om du inte bjuder in honom.

nu har jag slutat på det stallet, så jag har inte längre någon möjlighet att göra något åt hästen.. men när han reste sig försökte jag bara komma undan från hans framhovar så att jag inte skulle få en häst över mig. jag kan inte tänka mig att jag såg rädd ut, för rädd var jag verkligen inte. jag var bara grymt förbannad.
man han kan nog ha märkt att jag var otroligt uppretad.
de som oftast hanterar honom skriker åt honom, rycker hårt i grimmskaftet och slår honom när han reser sig. jag anser att det är fullständigt onödigt, för att våld inte löser såna här problem.
jag har sett när de andra haft spö i hagen för att de är rädda att han ska attackera dem. han bryr sig inte om att man bara "markerar" med spöet. knappt ens när de slår honom med det..
jag har ingen aning om hur man på NH-vis ska hantera en sån häst...
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

zillax89 skrev:
Enligt mig så skall man bara låta bli att lyssna på folk som "nej nu skall hästen veta hut" och det är väldigt sällan man lyckas omvandla den personens uppfattning.

jag vill bara med både skam och stolthet berätta att jag förut fostrade hästar med hjälp av piskor och mina händer.. om jag tyckte att hästen gjorde fel tvekade jag inte en sekund att slå till den. jag var inte grym, men jag var rätt så elak.. :( om ni fattar.. men på två månader ändrades hela min uppfattning ang. våld emot hästar.
nu, två år senare tycker jag att de som slår sina hästar är fullständigt sjuka i huvudet! jag tycker också att jag själv var helt sjuk i huvudet..:crazy:
det jag menade var att jag skäms över hur jag förut betedde mig, men jag är stolt över att jag lyckats omvända mig själv så pass mycket under så kort tid. nu kan jag kalla mig respektabel hästmänniska.
det finns hopp!:)
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Jag hade en ponny ett tag.. bara 3 veckor.. som betedde sig Precis sådär..:( Jag hyrde honom bara så jag lämnade tillbaka honom..
Valack född -96 brun m bläs..

Vart kommer den där ponnyn ifrån!?

// Therese
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

scizofren skrev:
nu har jag slutat på det stallet, så jag har inte längre någon möjlighet att göra något åt hästen.. men när han reste sig försökte jag bara komma undan från hans framhovar så att jag inte skulle få en häst över mig. jag kan inte tänka mig att jag såg rädd ut, för rädd var jag verkligen inte. jag var bara grymt förbannad.
man han kan nog ha märkt att jag var otroligt uppretad.
de som oftast hanterar honom skriker åt honom, rycker hårt i grimmskaftet och slår honom när han reser sig. jag anser att det är fullständigt onödigt, för att våld inte löser såna här problem.
jag har sett när de andra haft spö i hagen för att de är rädda att han ska attackera dem. han bryr sig inte om att man bara "markerar" med spöet. knappt ens när de slår honom med det..
jag har ingen aning om hur man på NH-vis ska hantera en sån häst...


nej isånafall så, nej, rycka i grimskaftet och skrika åt hästen hjälper inte ett dugg, trodde det skulle hjälpa om man markerade tillräckligt starkt men asså, ajja... får hoppas att nån tar sig tid att lösa problemen
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

scizofren skrev:
jag vill bara med både skam och stolthet berätta att jag förut fostrade hästar med hjälp av piskor och mina händer.. om jag tyckte att hästen gjorde fel tvekade jag inte en sekund att slå till den. jag var inte grym, men jag var rätt så elak.. :( om ni fattar.. men på två månader ändrades hela min uppfattning ang. våld emot hästar.
nu, två år senare tycker jag att de som slår sina hästar är fullständigt sjuka i huvudet! jag tycker också att jag själv var helt sjuk i huvudet..:crazy:
det jag menade var att jag skäms över hur jag förut betedde mig, men jag är stolt över att jag lyckats omvända mig själv så pass mycket under så kort tid. nu kan jag kalla mig respektabel hästmänniska.
det finns hopp!:)

yeeeeah, go for it!
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

scizofren skrev:
jag vill bara med både skam och stolthet berätta att jag förut fostrade hästar med hjälp av piskor och mina händer.. om jag tyckte att hästen gjorde fel tvekade jag inte en sekund att slå till den. jag var inte grym, men jag var rätt så elak.. :( om ni fattar.. men på två månader ändrades hela min uppfattning ang. våld emot hästar.
nu, två år senare tycker jag att de som slår sina hästar är fullständigt sjuka i huvudet! jag tycker också att jag själv var helt sjuk i huvudet..:crazy:
det jag menade var att jag skäms över hur jag förut betedde mig, men jag är stolt över att jag lyckats omvända mig själv så pass mycket under så kort tid. nu kan jag kalla mig respektabel hästmänniska.
det finns hopp!:)

Gud vad man blir glad att läsa såna inlägg!:D

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

CaliforniaSwed skrev:
Du vet inte mycket om NH eller hur?

Dina stackars hästar....:cry:

Ursäkta att jag bliv rörd, jag måste sluta nu och går pussa mina hästar:cry: :cry: :cry: :cry:

Ya, right.

Vet nog så mycket!!!! Ibland det är så j***a mycket pussande och kramande. I det här fallet är det respekt som fattas. Min "stackars häst" har respekt för mig och jag för henne. Och det har jag inte behövt banka i hennes huvudet och inte på mitt heller, utan vi går efter Monty Roberts principer. Gör join upp, det handlar inte att pussas och kramas utan driva bort!!!

Fortsätt pussas det säkert passar till dig!!!
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Skulle "respekt" och "pussar och kramar" vara motsatsförhållande? I min NH-värld går dom hand i hand!

Fenomenet "join-up" är ingen universalmetod som du tycks tro. Snarare något som ska användas så sällan och på så få individer som möjligt. Hellre uppnår jag det jag vill och behöver med kramar och pussar. Och givetvis eftergift och övrig kunskap.

LIA
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Join up, det görs väl mest på hästar som kanske kan kallas "vild hästar" och det man vill uppnå med det (som jag fattat det) är att hästen förstår att människan är ledaren, eller har jag fått det om bakfoten?
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Min syn:
Hästen förstår blixtfort att människan är ledare, om människan är det. Om du förstår hur jag menar...

Join up tvingar hästen till acceptans av att kommat till/följa människan. Jag har använt det ett par gånger som uppfostringsverktyg på yngre hästar som tyckt det varit roligare att busa med mig och skutta undan än att acceptera kontakt. Och då endast för att bryta busandet.

LIA
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Nu förstår jag det!!! Men nu pratade vi om en "livsfarlig" ponny som springer över människor och inte ha respekt för någon!!! Enligt generalla åsikter kedja fick inte användas inte heller fick man ha spö med när man hanterade hästen, utan man skulle ge kärlek och pussas!!! Och min åsikt var skott i pannan!!! Då blev jag dålig hästmänniska och mina stackars hästar. Men man måste inse också var går gränsen, om ponnyn skulle var min, så är det skott som gäller!!! Men som sagt han är inte min.

Använde join-upp för min NSV sto när jag köpte henne, hon var van att "flytta folk" gjorde precis som hon ville från marken!! Den här vild hästen tämjade vi. Och jag dålig häst människa gjorde inte detta ensam med mina dåliga kunskaper utan hästen stod hos NH-tränare 1 månad. I hennes fall var det brist på respekt och hon hade fått gå hur hon ville. Hon visste inte om nånting annat.

Använder inte våld på mina hästar, inte sporrar och spö heller, ingen nosgrimma anser att hästen måste ha luftvägarna öppet och obehindrat med käket. Det finns ömsesid respekt mellan oss. Tror i själva verket att hästarna skiter om våra pussar men tror att dom uppskattar foder i bra kvalité, aktivitet och vila i lagom mängder, hästkompisar och matter/husse som kommer varje dag. Nu ska jag fara och pussa min pålle, gör det för min egen skull och pållen få äpplen i krubban.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Jag har skrivit om den aktuella ponnyn tidigare i flera inlägg. Tror du hittar en del tankar där. Tro inte för ett ögonblick att jag (m fl) inte kan säga ifrån då det behövs. Men det finns mer på skalan än pussar eller kedjor!

Och jag dålig häst människa gjorde inte detta ensam med mina dåliga kunskaper utan hästen stod hos NH-tränare 1 månad.
Jag skulle rekommenderat dig att vara där 1 månad istället. ;)

Pussa på du. Är övertygad om att hästarna känner och förstår den bakomliggande känslan vi försöker förmedla.

Om vi tänker människa för ett ögonblick. Har du svårt att ledas av och respektera en människa som visar värme och uppskattning?
Om inte, varför skulle en häst ha det?

LIA
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Nu pratar vi om en extrem individ!!! Oklart varför han beter sig som han gör men tror inte att han ska botas med enbart vila, värme, vänlighet. Om hans ska botas!!
Vad det gäller människor, ibland krävs det begränsningar där också. Men allt levande ska behandlas med respekt och vänlighet. Ta titt på avi sidan på människoliv... jag ser den varje dag på jobbet. Har defenitivt inte svårt att visa värme och uppskattning. Det är en del av mitt vardag både hemma och på jobbet.



Var där den månaden. Och lärde mig mycket nytt. Har aldrig sagt att man för respekt med våld utan återigen; Sa aldrig att gå och spöa upp ponnyn och dra kedja genom munnen. Ibland måste man inse att det finns ingen botemedel.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Låt bli hästen.

Jag tror att beteendet är för invant för att en amatör ska kunna ändra på någonting. Och vem vill köpa en livsfarlig ponny till sin dotter eller son? Bara för att den kan hoppa? Låter helt orimligt.

Nu har det ju gått ett tag sen du skapade tråden, hur går det för den?
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Det finns faktiskt hästar som det inte är lönt att jobba med.Den här verkar vara sådan, gör er av med den innan det händer en olycka !!!!
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Ägare och ponny bör gå i hård skola för att situationen skall bli acceptabel.
Ännu hellre bör ponnyn flytta till någon som kan hantera sk problemhästar. Har lärt sig att dominera människan och blir lätt farlig igen i fel händer.
Ägaren lär inte få några 40.000:- i nuläget. Eskalerar det så är det möjligt att någon guru tar emot ponnyn gratis.

Enklast för ägaren och kanske bussigast mot ponnyn med ett skott i pannan.

Oklokt att ens tänka tanken att hjälpa till med ponnyn. Låt hellre hästägaren bli ihjälsparkad.

/P Döben
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Såg nu att jag svarat i en gammal tråd.

Hur gick det?

/P Döben
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp