livsfarlig D-Ponny!!

Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Du vet inte mycket om NH eller hur?

Dina stackars hästar....:cry:

Ursäkta att jag bliv rörd, jag måste sluta nu och går pussa mina hästar:cry: :cry: :cry: :cry:

Ya, right.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Låter fullkomligt livsfarlig, skulle aldrig riskera livet på en sådan ponny:mad: :mad: Som några skrivit, får nog ägaren sköta allt själv, hur kan h"n ens tänka på att försöka sälja, står det han är snäll att "verka, sko och lasta " som är standard i alla annonser (nästan):D :D :eek:
Mvh Gabriella
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Allt ära till NH men man måste också förstå att hästar är stora djur.
En sak kan du vara säker på... nämligen att vi inom NH förstår att hästar är stora. :smirk: Vi vet nog mer om hästar än du vet om NH, om man säger så. ;)

Den vet att den är över människor.
Japp, det vet den. Dvs, över dom människor det berättas om i tråden. Därmed inte sagt att den är över alla människor. Ingen ranghög häst är heller över alla hästar. OK då, någonstans på jordklotet finns den ultimat ranghöga hästen, men i övrigt.
Se f ö mitt första svar ovan.

F ö håller jag med om att scizofren ska hålla sig borta från hästen, med tanke på dom förutsättningar som föreligger.

LIA
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Håll dig borta från hästen och rekommendera att ägaren ska ta kontakt med lämplig tränare dit den ska ta både sig själv och hästen (annars kommer hästen tillbaka i ett hanterbart skick men blir snart ett "som vanligt" igen).

Ta inga fler risker innan ägaren insett problemet och börjar ta itu med det. Personligen hade jag vägrat gå i närheten av hästen... Det finns gränser...
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Som många säger - låt en person med mycket kunskap om 'häst' hjälpa er med den hästen.

Ett skott i pannan löser era problem, men inte hästens. Jag anser att alla varelser har lika värde, så det hade jag sätt som ett misslyckande och ingen lösning. Men jag kan förstå att man väljer att göra så.

När jag tänker tillbaka på mig själv så märker jag att man som människa lätt går i försvar med våld. När man blir rädd skyddar man sig automatiskt och det är inte fel. Däremot så är det inget bra sätt att gå tillväga på mot en sån här häst. Jag har själv upplevt att jag tagit hand om åringar eller andra förvildade hästar som plötsligt givit mig en dänga och jag vill genast försvara mig på samma sätt. Jag vill skrämma bort hästens beteende. Det är så vi människor fungerar. Skräm och spring. :D

Det är samma sak som när man deltar i en diskussion och någon kastar anklagande kommentarer - man vill genast försvara sig på samma sätt (se bara på barn). Men, det är inte det som vinner förståelse från den andre, vilket man förstår med tiden och kan snart uppföra sig på ett mer moget sätt. Vilket också leder till mer respekt, förståelse och acceptans.

Mot hästars språk och verklighet är vi barn. Vi förstår så lite om hur det fungerar och det gör att vi gör samma missta som ett barn gör. Därför är det värt att tänka över våra handlingar och försöka se det ur motsatta vinkeln. Det kan göra något som verkar omöjligt väldigt logiskt.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Polly_Mulle skrev:
Förmodligen hade jag gett eländet ett skott i pannan, jag accepterar inte att hästar är farliga oavsett hur bra de hoppar...
Är han uppkollad så att han inte har ont, både Vet och E.T eller liknande?
På en sådan dominant häst hade jag nog gett fan i allt vad NH heter, han vet hur stark han är. Jag kallar mig inte NH-människa utan försöker bara hantera alla hästar med sunt förnuft utan att göra massa övningar i repgrimma :D Jag hade nog plockat fram ett kedjegrimskaft att leda honom med och slitit ner eländet på backen om det stegrades och inte gått in i hagen utan en långpisk. Jag är emot att hästar tuktas men det finns gränser...

han har kedjegrimskaft.
även om man nu var så stark att man kunde slita ned honom på backen, tror jag inte att det skulle hjälpa.
jag tror att den enda lösningen skulle vara att verkligen få hästens respekt.
men jag har ingen aning om hur det skulle gå vägen..:confused:
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

gamila skrev:
VAför i hela fridens da'r gör du detta gratis?? Man ska åtminstone ha bra betalt om man ska riskera livet!!
Om du ändå kämpar på så ha för allt i världen hjälm och bra kläder, skor på dig. Inga munkjackor o gympadojjor!!
Vart i landet pågår detta vansinne??

jag är heltidspraktikant på stallet i fråga.. det är en ridskola o Stockholms Län..
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

_jossan__ skrev:
Fast jag håller med om att hästen verkar livsfarlig och jag skulle försöka övertala ägaren om att skicka hästen till en NH tränare.
Fast risken finns att hästen nog skulle bli som vanligt när han kom hem igen.Har ni kollat så att hästen verkligen är frisk?

I oktober blev han behandlad i ena benet för att han "markerade" i början av ridpassen.
nu är han frisk i benen men har nu stått i drygt en vecka p.g.a. ryggsmärtor. jag misstänker sadeln, för ingen häst där han nog en bra passande sadel..
dessutom är han så "skeptisk" emot sadlar..
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

yazmin skrev:
Skott i pannan!!! Det kostar lika mycket ha bra häst en dåligt häst och det här fallet livsfarlig tom. Allt ära till NH men man måste också förstå att hästar är stora djur. Inte "pratar" dom snällt till varandra: "visst snälla Brunte låt vara min hötapp!!" Utan först säger man ifrån, sen hotar och sedan verkställer och det gör ont i hästvärlden. Tror ni att det hjälper pussas och kramas med livsfarlig djur som troligen har alltid fått göra som den vill. Den vet att den är över människor. Själv skulle jag har gett skott i pannan länge sedan!!!

:o Du var grym...Har hållt på med hästar i så många år och mina hästar har alltid varit snälla, eller blir dem bara det när de flyttar hit;) Oftast när hästar är svårhanterliga på ett eller annat sätt så är det vi människor som har ställt till det....Tyvärr....:cry:
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

jaa, kanske ni borde kolla upp sadeln, men om han är sådär även utansadeln bör ni också kolla upp resten av hästen.
En häst Föds ALDRIG elak! Det är vi människor som gör dom sådana, kanske han hade det ytterst dåligt hos förra ägaren eller förförra, vem vet?
Det kan ju även sitta i halsen, men det kan även sitta på länden.
Min häst var dålig i ryggen men det satt i frambenen. (fast sadeln passade ju inte riktigt heller) men som sagt jag tycker du borde få ägaren att försöka kolla upp HELA hästen.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Polly_Mulle skrev:
Förmodligen hade jag gett eländet ett skott i pannan, jag accepterar inte att hästar är farliga oavsett hur bra de hoppar...
Är han uppkollad så att han inte har ont, både Vet och E.T eller liknande?
På en sådan dominant häst hade jag nog gett fan i allt vad NH heter, han vet hur stark han är. Jag kallar mig inte NH-människa utan försöker bara hantera alla hästar med sunt förnuft utan att göra massa övningar i repgrimma :D Jag hade nog plockat fram ett kedjegrimskaft att leda honom med och slitit ner eländet på backen om det stegrades och inte gått in i hagen utan en långpisk. Jag är emot att hästar tuktas men det finns gränser...

Visst kan ditt förslag kväva en del symtom, om man har tur... Har man otur så vet hästen att den är starkare än kedjor och piskor också, och man slutar som en blöt fläck nertrampad i leran vid ingången till hagen...
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

håller med "tassetass", en häst bryr sej bara om långpisk och kedjegrimmskaft i början, sen upptäcker hästen att den fortfarande är mycket starkare och om han känner sej träng p.g.a t.ex: spöet så då är man ute på mycket hal is.
Kedjegrimsafte brukar intre heller stoppa en levande ånglok..
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

scizofren skrev:
jag har i två år försökt fördjupa mig i och använda mig av NH-metoden när jag hanterar hästar.
för det mesta har alla "problem" lösts på ett harmoniskt sätt vilket gjort både mig och hästen nöjd.
men jag har stött på en ponny som jag inte rår på för fem öre, trots att jag hela tiden försöker tänka NH.
jag kan mycket väl tänka mig att en äldre och mer erfaren "NH-anhängare" skulle klara av ponnyn bättre än jag, men nu har jag kommit fram till att jag tycker ägaren borde ge ponnyn ett skott i pannan.
men jag tänkte berätta om hur han är, så ni NH-proffs kan tycka lite. kanske kan man ha användning av era åsikter/råd?

jag vill understryka först att jag förstår att denna ponny måste ha mycket ont eller ha blivit otroligt grymt behandlad.. jag vill också påpeka att jag har noterat att han blir värre när han inte går (motioneras alltså).

han är över huvudtaget svårhanterad.
det har hänt flera gånger att han attackerar när någon hämtat honom i hagen (han högg mig en gång i axeln så att jag fick ett stort blåmärke och jag hade inte uppträtt på något hotfullt sätt).
han är svår att sadla. han kan försöka sparka med både fram och bakben och bita en och han reser sig och sparkar bakut och det har även hänt att han försökt lägga sig ned och försökt springa omkull folk.
när han skulle avmaskas reste han sig rakt upp för att han inte ville ha sprutan i munnen. (han löser det mesta med att stegra sig)
när jag skulle leda honom till hagen började han bråka så mycket att jag blev helt chockad.
han försökte bita mig och sparka mig med frambenen och han reste sig gång på gång. det värsta var att han inte "bara" reste sig, utan han reste sig emot mig, över mig, och slog flera gånger till mig på axlarna med frambenen. bl.a. lyckades han "sparka" av mig mössan med ena framhoven.:eek:
jag har märkt hur han hela tiden försöker att dominera.
han trycker sig emot en och springer på en. flyttar liksom runt på en. jag har läst att man ska trycka tillbaka på en häst som försöker flytta på en för att ledaren flyttar på de underlägsna, men det är inte så lätt att stå där blickstilla när en ponny på 350 kilo springer på en eller reser sig över en.:confused:
jag såg förut när en tjej skulle hämta honom ur hagen. (den tjejen är den person som har jobbat allra mest med honom och är mest van vid honom)
han reste sig över henne, då släppte hon honom och sprang iväg för att inte få honom över sig. tror ni inte att hästen springer efter henne och försöker resa sig över henne igen?!
hästen i fråga är en 9 år gammal, maxad D-ponny valack som blivit köpt av en hästhandlare.
det allra knäppaste av allt är att ägaren vill ha 40.000 för ponnyn när hon säljer honom!:eek:


Det där låter som en ranghög häst som inte känner sig trygg i någon människas tillvaro. Min häst är inte hotfull men hon har löst väldigt många problem med att resa sig, nu gör hon det aldrig längre. Vad gör ni när han reser sig? ser ni rädda ut..? För asså jag kan tänka mig att han kan göra väldigt mycket skada om han lyckas träffa någon med hoven. Markera för guds skull, han skall veta att han får inte inta din cirkel utan att bli inbjuden och likaså får du inte tränga dig på honom förrän han är redo att man ställer krav på honom. Men för guds skull visa honom att du inte tänker vika dig. Kan du inte bara testa gå runt i hagen och försöka kommunicera med honom? För det måste ju vara något som provocerar honom till att hota dig och andra på det sättet, för det där är allvarligt. Visa att han behöver inte göra något förrän han är redo, låt honom ta den första kontakten. Jag är ingen NH expert alls men jag försöker vara en hst och ingen människa när jag är kring hästar, jag markerar precis som dom när det är något jag inte gillar. Ha ett spö eller grimskaft med dig för att göra markeringen starkare, om han till exempel helt pltösligt får för sig att attackera dig då måste du ju kunna markera. Men det allra viktigaste är väl att låta honom komma till dig för det är så det skall vara, hästen skall komma till dig, han skall vilja vara med dig. Så ställ dig mitt i hagen och vänta, eller stå vid grinden och vänta. Sen när du väl fått in honom så pyssla med honom och var cool lugn. Det är väl de bästa tipsen jag kan ge dig, är ingen expert men har funkat för mig. Har aldrig behövt slå till hästarna, bara markerar. Visa tänderna, spärra upp ögonen, se hotfull ut om han intar din cirkel, för alla har en cirkel kring sig som han inte får inta om du inte bjuder in honom.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

LIA skrev:
Aha! Men hur tusan får man dessa att inse, att dom inte har "what it takes"? Sunt förnuft är ju uppenbarligen inte en förutsättning. Alla anser sig ju besitta sunt förnuft, oavsett man når sina "hästmål" via intelligens eller fysik.

Eller, vi som insett att det går bättre, snabbare och säkrare med intelligens och kunskap, hur ska vi kunna berätta det för dom som föredrar kedjor och spön? Hur visar man alternativ, för den som inte ens vill titta åt det hållet?

Varje gång jag hör om hästar (och hundar) enligt ovan, känns frestelsen stor att åka och hämta djuret för att göra ett försök. Tur att man kan behärska sig. ;)

LIA

Enligt mig så skall man bara låta bli att lyssna på folk som "nej nu skall hästen veta hut" och det är väldigt sällan man lyckas omvandla den personens uppfattning. En utav hästarna här hemma, när vi skulle hämta henne med transport så tog pappas särbo pisken, jag vrålade åt henne, fatta va arg jag blev och anna, hästen dåra trampa ju på henne utan att mena något illa, hon blev rädd, det blev pappas sambos vändpunkt, lite iallafall. Nu slår hon iallafall inte hästarna, nu lyssnar hon lite mer på vad jag har att säga för hon har sett skillnaden på hästarna här hemma... Visst det är en lång bit kvar innan hon kan bevisa för hästarna att hon inte tänker göra dom illa men men. Dessutom lånade jag en bok som hon fick läsa, då fattade hon lite bättre, men det är sällan folk inser vad dom gjort fel. De värsta folk som finns är hund och hästfolk som påstår sig kunna allt. De flesta tror att dom har rätt i att slå hunden/hästen och vägrar lyssna på någon annan.
Jag tror att med tiden så kommer folk inse vad dom gör för fel om NH hanteringen växer i sverige, kedjegrimskaft och pisk? En pisk skall aldrig användas som straff och kedjegrimskaft, vad är det för bra med det..? Nej jag säger bara det, tack gode gud för att det finns några få som ser hästen ur dess naturliga perspektiv.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Håller med dig fullt ut...:bow: :bow: :bow: Har en import från England som är totalt livrädd för spöt....Pratade med en tjej idag me´d erfarenhet av importhästar, många utav de hästarna behandlas som kreatur....Det är fruktanvärt mot alla djur som misshandlas, de borde få känna på med samma mynt......Många utav importhästarna är heta och nervösa pga att de fått mkt stryk......:( :cry: :( :cry:
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Tyvär finns det många som är född och upväxt i svergie med. Det inte gäller bara importerade hästar. Min första häst i svergie var och är fortfarande en fd. travare som var piskade tills han gick in i transporten, för att han tog gallop språng, i stortsätt allt han gjorde "fel" i tränarens örgon. (dvs att han *tränaren*finns inte på travbanor längre.:devil:) Han gick till attack direkt man tog upp pisken. Jag titta i hans ögon och tänkar vem skulle kunne slår den här mirakel som står fram för mig. Han är denna enna häst av 7 nu som jag själv lita på 100%, för han är så snäll och "gental"....nu.

zillax89

Jag bryr och kommer alltid bryr vad dem andra folk gör eller säger...för hästens skuld. Jag vill prata till jag är blå i ansikt om jag ändra bara en människar så är det en häst och många gånger fler som kan har det bättre i livet. Men tur som det är, så har jag omvandla fler än en. Och du har gjort minst en. Så att bryr och lyssna till dem där "folk" har vi gjort nåt, eller hur?:D
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Måste det vara så att hästen blivit illa behandlad och därav sitt beteende??
Kan det inte bara vara så att den lärt sig att människor är lättskrämda?

Jag stod ett tag med min häst i ett litet stall där det fanns två andra hästar, varav en betedde sig ungefär som denna häst.

Orsaken till elakheten var att han från föl blivit hanterad endast av små barn (ägarens barn) och ingen hade satt några som helst gränser. Det var ju så "gulligt" när han som pytteföl lekte med barnen och klättrade på dem. Sen när sommaren och hösten var förbi och "leken" fortsatte var det inte så himla gulligt längre och han ville inte sluta.
Han hade fått övertaget och ingen vågade säga från. Han var i princip ohanterbar som tvååring och till och med de vuxna var rädda för honom.
Han sattes på travträning men ingen ville hantrera honom när han både slogs, stegrade, högg och anföll, så han gick tillbaka till ägarens dotter som ändå lyckades tävlade honom i hoppning och dressyr. (klubbnivå)

Han var direkt obehaglig och jag hanterade honom ytterst sällan.
Enda sättet att styra honom var när det gällde mat.
I boxen var han tvungen att ställa sig med huvudet i bortre hörnet för att få sitt hö och kraftfoder. Det var ju rätt lätt att lära in -inget hörn, ingen mat...
Man pekade mot hörnet och sa "ställ dig i hörnet" och han lommade iväg.
Om man försökte gå in i boxen anföll han på en nanosekund! Man tog på grimman över boxdörren (ytterst långsamt och lugnt) och sen gick han leda till hagen, dock ej i grimskaft, för då högg han.
Gick man förbi boxdörren för nära, högg han. Dumt nog fanns där ingen stängbar grind, utan han kunde sticka ut skallen som han ville över boxdörren.
Han kunde se så glad och trevligt välkomnande ut, men då var han som farligast!

Han var gräsligt lömsk och jag var väldigt rädd för honom, vilket han kände och njöööööööt!!! Man kunde riktigt se hur han "flinade" inombords när han fått en att handlöst kasta sig ner och rulla under staketet för att komma undan i sista sekunden när han kom farande.
Min häst stod ett tag i samma hage som han och det gick ju bra för min häst kom alltid fram till grinden och det var bara att snabbt lirka ut honom.
Detta kom knäppisen dock på efter några hämtningar och började köra bort min kuse från grinden när jag kom. Då var jag ju tvungen att gå in i hagen och hämta han och då fick han ju jaga!! KUUUUUL!!

Jag flyttade snabbt min häst till egen hage...

Tjejen själv som hade honom var rädd för han och önskade hon kunnat komma på ett sätt att få bort detta beteende. Hon gick bet och när han var sjutton år slaktades han. Hon var ståndaktig tycker jag.

Enar.
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Visst kan det vara på det sättet. Jag tog på mig en fodervärdshäst som "lärt" sig att man kan skrämma folk för att slippa bli riden eller hanterad. Nu bottnade sig det mer än det då hästen hade ett brett "bagage"...dock måste jag säga att i fel händer är en sån häst farlig. Har man inte kunskapen att läsa hästen och tekniken att hantera den ska man inte försöka lära om en häst som fått in ett felaktigt beteende. Lämna den till kunnigt folk!

Fodervärdshästen blev en riktigt trevlig häst till slut och jag lämnade tillbaka den i fullt ridbart skick...dessutom korrigerad från topp till tå;)...
 
Sv: livsfarlig D-Ponny!!

Enar skrev:
Han kunde se så glad och trevligt välkomnande ut, men då var han som farligast!

Jo, det stämmer ju med att den såg sig som ledare. En mycket ranghög häst som står med spetsade öron o tittar rakt på dej med höjd nacke (vacker o fin och glad:angel: ) den kan nog vara farlig.
Så ser en mycket dominant häst ut, nämligen.

Men håller med dem som säger att man ska lämna såna till dem som klarar av det. Det gäller att kunna läsa hästar och veta hur man ska hantera dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp