livräddaren

äh, sånt går alltid att slingra sig undan. den lösa hunden kanske attackerade mig? då är det den andra människans förbannade strikta ansvar. och håller jag min hund i halsbandet så krävs det en del för att hon ska komma åt och bita.

Huruvida slarvpellarnas hundar får sig en rejäl blessyr bryr jag mig faktiskt inte om. Då kanske de lär sig att hålla sig borta i fortsättningen.
Vad gäller säkerheten för min hund så är det mycket sällsynt att en hund bvlir avlivad under dessa omständigheter. Det ska till att det hänt fler gånger och att hundens anses vara en fara för allmänheten.

Min ena hund tycker inte om andra hundar. Hon är skiträdd för den minsta lilla tax och visar upp alla avståndssökande signaler hon kan om de kommer för nära. Lyssnar de inte så åker de på en omgång. I de flesta fall få hundarna en omgång av mig, men det har hänt att en och annan tagit sig ända fram till min hund och fått sig en känga av henne.
Små hundar går sönder lätt och det är troligt att hon skulle kunna ha ihjäl en sådan. Det är dock inte hennes mening.

Munkorg skulle dock bara förvärra vårt problem och jag tänker inte göra något som sinkar rehabiliteringen. Jag vill inte ens tänka på vad som kan hända om någon av alla de puckohundar som rusar runt här skulle komma åt henne då hon har munkorg. Då har inte jag någon hund kvar.

Min hund är inte farlig, för hon lämnar alla ifred. Dock kräver både hon och jag samma rätt att bli lämnade ifred.

Den store jag har skulle mycket väl också kunna ha ihjäl en liten hund. Hans problem är att han blir så glad att han kan hoppa sönder dem.

Men rent juridiskt har Geezer rätt. Det är du och jag som får stå till svars och betala för den skada våra hundar orsakar. Det är dock en risk jag är beredd att ta.

Alltså jag menar rent juridiskt, moraliskt är det en helt annan femma. Det var mao inget påhopp men jag tycker att man skall vara medveten om vad som gäller. :)

Jag undrar varför vissa hundar går på trots att en hund visa alla de signalerna. Är de helt bortavlade eller vad är det?

Min äldre knäppa hund gör ju så där när hon ser en del andra hundar (nu har hon slutat mot små igen, efter mitt förtvivlade PM till dig :crazy:) I alla fall så tjong gick kopplet av och hon rusade fram till... Ja vad tror ni att hon gjorde? Jo började spåra i den andra hundens spår. Hon bemödade sig inte ens att gå fram till den... Så VARFÖR göra dessa utfall då? Jag fattar inte... Tja sen när hon hade nosat i den hundens spår så samlade hon ihop resterna av kopplet och kom till mig helt nöjd *sucka* (Påminn mig om att köpa nytt koppel på Stora S ;))

jo, det vet jag. vet du om man kan få nån del av försäkringen att betala? eller om det är ett tillägg? munkorg kan hon inte ha, hon lider så fruktansvärt att det är humanare att avliva henne...

mer funderingar... låt oss nu säga att jag tar ut en psykolog till jycken och får henne "botad". om det då kommer en lös hund och skrämmer oss igen, dvs orsakar psykisk skada på min hund, kanske rent av så illa att vi måste anlita en psykolog igen. borde inte jag kunna kräva den oansvarige hundägaren på pengar då? lidande som lidande ju...

upplysning: jag har naturligtvis strikta regler för vem som får promenera med min hund. båda två samtidigt får bara jag och min sambo ta. ytterligare 3 personer får gå med henne, men då enbart henne. dessa personer känner henne väldigt väl och är medvetna om den skada hon kan orsaka.

Förtvivlat PM?
Vad har jag nu missat?
Måste kolla inboxen och se om det slunkit mig förbi.

Jag skulle tro att det är aveln som ställt till det hela. Vissa hundar och hundraser verkar inte se de signaler som andra hundar sänder ut. De klampar glatt på ändå och blir sedan förvånade då de möts av en ilsken typ som morrar och bits.

Din äldsta hund blir jag inte klok på. Hon har mycket intressant för sig.

Den försäkring du har till hunden ersätter nog inte något sådant. Det är möjligt att du kan hitta någon ansvarsförsäkring, men jag har dålig koll på det.

Det borde heller inte vara omöjligt att få ersättning för en ny omgång hos hundtränare om en framrusande hund förstör allt ni tränat upp. Det kan dock vara klurigt att bevisa att det är just denna hund som förstört träningen och att din hund har haft problem innan. En fullständig dokumentation från tränaren kan nog hjälpa och även ett opartiskt utlåtande efter händelsen.
Psykiskt lidande är ju svårare att bevisa än fysiskt.

Jag pratade med Barbro om det... Och det är troligtvis hennes nervösa läggning som gör att hon hela tiden gör så mycket felbeteenden... Inget ont i henne, men hon vet inte alltid vad hon gör.

Skrammel och sånna saker får henne knappt att höja på ögonbrynet. T.ex. dumpe avreagderade hon så snabbt på att vi knappt märkte det. (Vist skulle det vara kul att se videon! :d)

Men så kommer det andra saker som man anser skulle vara petitesser. Men inte i hennes värld :(

Jag undrar varför vissa hundar går på trots att en hund visa alla de signalerna. Är de helt bortavlade eller vad är det?

Ja, det undrar jag också. Min JR har ganska små signaler och många hundar struntar helt vad han säger. Det är inte konstigt att han blir arg när ingen lyssnar på honom. :crazy: När han närmar sig andra hundar gör han det väldigt försiktigt. Däremot är det en hel del hundar som bara rusar på. Det normala borde vara att närma sig en främmande hund med försiktighet.

ja, dom kan ju också ha fått otillräcklig social träning. jag kan erkänna att labben är lite sån, kutar rätt fram, men märker han att han inte är välkommen kutar han lika fort tillbaka igen :D :o

Mina kan rusa fram, men inte så nära, de stannar upp innan de är helt framme. Den yngre lägger sig på örat och glider fram. Det har gett mig många glada skratt! :rofl: Men de använder mycket signaler för att kolla av hunden innan.

ja det är klart att han stannar. men inte alla tycker att han är lika rolig som han själv tycker att han är. skulle dock önska att vi kände nån med en sur gammal hund som då och då kunde ge honom en omgång, och säga "sådär uppför man sig inte!"

Ja, jag känner igen mig..... Hade ocksá en schäfer som hade lite saker för sig...
Hon var misstänksam mot människor ocksá, men de hon lärde känna, bara älskade hon.
Hundar gjorde hon alltid utfall mot i början och ibland naffsade lite. Andra hundar och hundar hon kände var hon hur kärvänlig mot som helst....
Vi hade fighter varenda gáng vi var ute och gick och det vändes till slut till nágon slags hat-kärlek, eftersom hon var underbar hemma.
I slutändan, efter att ha fátt hjälp av instruktörer och
"särskilda" hundmänniskor, sá gav jag upp. :cry:
Hade först sagt till mig själv att den dagen det hände sá skulle hon tas bort, ville inte överláta alla brák till nágon annan.
Men sedan hände nágot.... ett äldre par boendes pá en gárd utan nágra närmare grannar (och med erfarenhet av 4 tidiare schäfrar) ville ha henne.
Jag tänkte att det är ju bättre att undvika alla problemfaktorer än att jobba med dem utan resultat.
Sagt och gjort.... nu már hon hur bra som helst.
Visst undrar jag ibland om jag kunde gjort nágot annorlunda, men det spelar ingen roll eftersom hon már sá pass mycket bättre nu. :)

att lämna bort henne är tyvärr inget alternativ för mig, då jag skrivit på ett papper om att jag är den siste ägaren hon kommer få... :(

Ja, kan bara säga att jag förstár vad du jobbar med och hur splittrad man kan känna sig.
Háller verkligen mina tummar för att det kommer att lösa sig för er.
Lycka till!
M V H Lotta

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 382
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 371
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka