Livrädd hund..

K

karneol

Min 6 månaders valp är totalt livrädd för damsugaren:smirk:. Han springer och gömer sig så fort man tar fram det brumande, hundätande monstret. Vad ska man göra? Har försökt att klappa honom och prata lungnande när någon annan damsuger men det verkar inte hjälpa. Vad jag vet har det inte hänt något "läskigt", funkade bra att damsuga när han var lite mindre. Någon som har varit med om liknande? Växte det bort med tiden?

Sv: Livrädd hund..

Min 6 månaders valp är totalt livrädd för damsugaren:smirk:. Han springer och gömer sig så fort man tar fram det brumande, hundätande monstret. Vad ska man göra? Har försökt att klappa honom och prata lungnande när någon annan damsuger men det verkar inte hjälpa. Vad jag vet har det inte hänt något "läskigt", funkade bra att damsuga när han var lite mindre. Någon som har varit med om liknande? Växte det bort med tiden?

Dom lär sig med tiden att det inte är så farligt, gör ingen stor affär av det bara så löser det sig säkert , hundar brukar vara lite "nojjiga" i den åldern

Min hund som är 4år är också rädd för dammsugaren och jag låter honom bara vara, men han brukar lägga sig i sin fåtölj där han vet att "monstret" inte kommer åt honom.

Om du ömkar och klappar hunden finns det risk för att du bara förstärker hundens rädsla och känsla av att dammsugaren är något att vara orolig för. Försök istället att bara vara som vanligt.

Med risk för att låta lite som Ceasar Millan, förstärk inte det som hunden redan känner. Om hunden tycker "Oj, oj" får inte du förstärka det genom att tycka "Stackars liten det är inget faaaarligt."
Du bekräftar hunden när den är i fel "state of mind."

Var glad och käck, säg; "Hepp, här dammsuger matte" och tappa kanske en godis nära hunden när du drar fram med dammsugaren.

Min hund älskade inte dammsugaren när hon var liten. Nu slinker hon kanske iväg om jag dammsuger decimetern precis framför hennes säng, annars ligger hon bara och småblänger på den.

Håller med Gabbi, ömka inte hunden varför ska du klappa och lugna hunden när det inte finns någon anledning till det. Det är inte farligt för hunden att bli rädd då och då, bete er som vanligt så han lär sig att ingen annan bryr sig så varför skulle jag.

Min hund blir snart 6 månader och hon går bara iväg och lägger sig i hallen på sin bädd och sover, jag har aldrig gjort någon affär av det förutom i början när hon skällde ut den men då sa jag bara "nej" så var det bra sen.

Lycka till!

Kan han inte bara få lov att springa iväg?

Dammsugaren är ju egentligen ingenting som hunde MÅSTE fungera med.
Om hunden vill komma undan, så kan den väl få göra det då?

Det försvinner med åldern! Dom har ju aldrig tidigare sett ett monster på hjul,som vrålar med nåt långt framtill som åker på golvet..Så lugn,låt det bara vara!
Sklle gärna ha en hund som flyttar på sig när jag kommer med mitt vrålåk,men nej,antingen runt henne eller över henne eller på henne..Jo,säger jag flytta,så gör hon det,annars så ligger hon där,totalt orädd..

Säger som de andra i tråden, det kommer nog med åldern.
Men låt den stå framme ett tag då och låt hunden vänja sig vid den först tyst.. :p

Vår vovva var också rädd för dammsugaren när han var riktigt liten. Vi lät dammsugaren ligga framme ett par månader. Då och då fick godis ligga på den. För att ta sig mellan olika rum fick han kliva över den. I början rusade han, men sedan blev det bättre. Idag "vaktar" han den, men är inte rädd mer. Är snart 7 mån gammal.

Ja ni har nog rätt allihopa, han vänjer väl sig med tiden. Det är ju som sagt inget farligt. Konstigt bara att damsugaren är så läskig när vi möter mycket "läskigare" saker varje dag. Kanske är det för att den kommer in i hans revir och bråkar, vad vet jag? Det blir nog bara till att damsuga som vanligt.

Lilltiken gillar inte dammsugaren alls! Hon anser att det är en vidrig tingest!
Men det knepiga är att hon inte är rädd för "brumdelen" utan för munstycket.
Hon går och lägger sig i lådan tills man passerat då går hon in i sängkammaren.
Hon accepterar den men inte mer.
Jag bryr mig inte mer än att jag tänker på vart jag ställer mig så att hon har en utväg att fly genom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V