Livrädd för att hoppa :S

S

_SunFloWer_

När jag red på ridskola hoppade jag 80 cm utan probem, på flera olika ponnyer. Nu vågar jag inte hoppa 30 cm, inte på min egna häst, i alla fall. Skulle prova att "hoppa" 10 cm på min häst för några dagar sen, tvärstopp och börjar blåsa, fast hon tidigare hoppat det hindret, på olika höjd, säkert 50 gånger, på samma ställe. Nu har jag blivit rädd för att rida henne överhuvudtaget, och varje ridpass slutar väldigt dåligt, så nu har jag i stort sett slutat ridit henne. Vad ska jag göra??:confused:

Sv: Livrädd för att hoppa :S

Enligt min åsikt tror jag att vägringarna/utrbrytningarna beror på din osäkerhet. Be din ridlärare om hjälp, och hoppa för i H**vete inte om du är rädd! Träna först mkt enkla skrittbommar, sedan när du är säkrare kan du ta det i trav. Skynda långsamt! Du måste inte hoppa, men det är en bra omväxling i arbetet. Jag vet inte om du galopperade över hindret, men det måste du inte. Skillnaden är bara att det går lite fortare, får bättre flyt över hindrena i galopp.

joo jag var oxå osäker på hinder när jag fick min D-ponny men jag började hoppa för en ridlärare och det blev bättre nu hoppar jag över 100 cm utan problem med honom.. så mitt råd är att du ska börja rida hoppning för din ridlärare med din häst

lycka till:D

förr var jag osäker på att hoppa (typ när jag va 10 år) men jag gav mej fan på att ja skulle hoppa. ca 2 år senare hoppade jag 130 med C-ponny.. Och enstaka hinder på 150 med ett halvblod. Det viktigaste är att man inte är osäker för det känner hästen, och att man har en häst man känner sig trygg på! En ridlärare/tränare som kan peppa en och som får en säker är det absolut viktigaste! Försök inte hoppa själv om du är osäker och inte så van!

Hej!

Om du själv är osäker så blir hästen det. Och om han har vägrat flera ggr efter varandra och du inte får han över hindret. Och slutar eftersom du inte orkar mer så är det inte bra, hästen tror typ då att hindret är farligt och vågar inte hoppa över det nästa gång och kanske vägrar ännu mer. Och om han har hoppat över det, och du slutar, så får han mer än positiv rektion på hindret.Och rid över bommar och lär dig att slappna av ordentligt och inte späna dig. Som trojas sista meninga. HOPPA INTE OM DU ÄR RÄDD SJÄLV OCH HÄSTEN ÄR OSÄKER. Menar ingen kritik.(som det kanske lät)

:bump:

Men ta helst hjälp av en ridlärare som kan lära dig och din häst att bygga upp självförtroendet:angel:

:bump:

Tack för alla svar! Jag ska nog försöka mig på skrittbommar och sånt, och så ska jag försöka att inte hoppa, fast jag är nog bara rädd för att hoppa på min häst, på andra går det lättare... Jag ska komma ihåg allt ni har skrivit iaf :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar