Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är då räknat på det klassiska - att hunden kommer in akut (dvs när allt beläggs med extra akutavgift) man tar ett blodprov med röda/vita blodproppar, lever-/njurvärde, blodsocker, evtl snabbsänka samt antingen röntgen eller UL för påvisande av en förstorad livmoder samt operation på akuttid och en övernattning.
20.000 kr låter alltså inte alls orimligt.
TS fick Vetrimoxin utskrivet.Djursjukhusen i Stockholm tar ca 33-35.000 kr för en livmoderinflammation.
Det är då räknat på det klassiska - att hunden kommer in akut (dvs när allt beläggs med extra akutavgift) man tar ett blodprov med röda/vita blodproppar, lever-/njurvärde, blodsocker, evtl snabbsänka samt antingen röntgen eller UL för påvisande av en förstorad livmoder samt operation på akuttid och en övernattning.
20.000 kr låter alltså inte alls orimligt.
UL är absolut bästa verktyget för att titta på en livmoder och det förekommer absolut att man inte ser några större avvikelse på röntgen men däremot på UL.
Om TS ska behandla medicinskt med Alizin och baytril, komma på flera uppföljande UL samt sedan kastrera när hunden är frisk så kommer kostnaderna hamna ungefär på det samma. En medicinsk behandlingen är inte alltid billigare och sällan något som är ett alternativ.
Men i det här fallet så var väl allt det andra redan gjort, blodprov, röntgen, akuttid... Och fick en ny tid imorgon, alltså ordinarie bokad, är det ändå inte dyrt?
TS fick Vetrimoxin utskrivet.
Well, om en livmoderinflammation kostar 35 lax är jag väldigt glad för att mina hundar är försäkrade.
Kommer hunden vara ensam mycket den närmsta tiden?
Som jag förstod det på vet. så var det inte akut det skulle kosta 20 faktiskt. Det är ju inte ens bekräftat att livmodersinflammation är diagnosen. Och 3000 för röntgen och blodprov är redan betalt så det är inte inräknat i den summan, inte heller 3000 som det även skulle kostat imorgon för blodprov och ultraljud.
Vi var ju hos distriktvet först (som inte gjorde mycket mer än hänvisade till klinik som hade röntgen) , 1000:- där.
Så till en början med har vi alltså en totalsumma på 7000 för att ställa en diagnos.. hepp.
När Nikita fick akut livmodersinflammation en fredag kväll (visst var det fredag @Malibu_Stacy ?) blev hon inlagd på kvällen, opererad dagen efter och fick stanna ytterligare två nätter innan hon fick komma hem. Det kostade lite mer än 30 000kr. Försäkringsbolaget tog sin del utan att tjafsa och jag betalade runt 8000kr själv har jag för mig.
Leia kastrerade jag planerat och då kostade den 6300kr. Så billigare trots att det inte gick på försäkringen.
Det är ju inte så konstigt om ni har gjort allt det, att det kostade 7000 kr. Om hunden visar så ospecifika symtom så måste man ju använda fler verktyg för att kunna komma fram till något, sen var du ju till olika kliniker och fick betala flera undersökningsavgifter.
Förhoppningsvis blir din hund bra nu och slipper en operation. Men om symtomen kommer tillbaka skulle jag satsa på en klinik som har möjlighet till UL på en gång.
Min fick livmoderinflammation förra våren och en operation (dagen efter diagnosen) skulle gå på ca 10.000:-.
Jag har en St Bernhard så det var en av de dyraste operationerna med tanke på storleken.
Nu provade vi att medicinera bort den först, då min hund är till åren och det gick bra. Inflammationen har inte återkommit, jag andas ut efter varje löp...
(Min är dock försäkrad, men försäkringsbolaget knorrade en massa om ev operation, därför frågade jag vad op skulle kosta.)
I runda slängar dubbelt så dyrt när hunden väl insjuknat, då det är betydligt omständigare med att bränna, försiktighet så inget kommer ut i bukhålan etc (var spillt i bukhålan har jag fått lära mig är döden direkt - bokstavligen).
Jag tycker det är rätt saftigt.. Distriktsvet fick ju inte reda på mycket mer än vad jag redan berättat i telefon, så var då kunde hon ju hänvisat till klinik med röntgen redan då.
Röntgen förstår jag kostnaden men jag förstår inte varför man inte börjar man ultraljud istället (särskilt när man som vet. är medveten om att det är en oförsäkrad hund.. förklaringen jag fick var att man röntgade för att utesluta något annat, och något om inför en ev. narkos.. tycker ändå att UL borde gått först när man redan har misstanke om vad det är för fel.. överallt går det ju att läsa att UL är bäst för det ) , två blodprov förstår jag inte vitsen med. Tror att ett blodprov ligger på runt 1000, skulle ett UL kosta 2000 då?
Så ska jag verkligen vänta på att om/när hon blir dålig?