Livet på Island?

Wickan

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder...
Har funderat på detta med hästar. Finns det ingen annan hästras än just islandshästar på Island?
T ex travare, klarar dom sig på Island?
Med tanke på klimat, foder, m.m.
Det finns något lättfödda travare andra inte.

Ni som vet mera får gärna berätta! :)

Sv: Livet på Island?

Nej, det finns bara Islandshästar där, de har ju totalt importförbud. Men det skulle såklart gå att ha andra raser också.

Hur fungerar det där egentligen, inseminerar man med islandshästar utifrån? Bör det annars inte bli inavel på island annars?

Rent teoretiskt då skulle man kunna skapa korsningar om man inseminerar en islandshäst med en annan? Är detta förbjudet ifall det nu är någon som vill?

Jag tror inte det är så stor risk för inavel med tanke på hur många hästar det finns på island. Lär finnas raser som inte har fler individer över hela världen, som klarar sig från (relativt nära) inavel.
Fast det är klart, letar man tillräckligt långt bak hittar man säkert samma hingstar hos många hästar men så är det väl hos de allra flesta raser :)

Jo det kanske finns såpass många där, tänkte att island ju inte är särskilt stort. Tänkte eftersom det varit förbjudet med import så otroligt länge. Någongång så måste det väl ta slut..

Här står det att det i slutet av förra året fanns drygt 77000 hästar på Island. Jag vet inte hur korrekt det är, men många lär det ju finnas där iallafall :)

Wikipedia säger förresten att det finns ca 100000 hästar på Island.

Senast ändrad:

Oj, det var en del på den lille ön. Undra hur många som då är godkända hingstar, eller avelshästar av dessa.
Då antar jag väl även att inseminera med hästar från utlandet inte direkt är akutellt på island..än på ett tag iallafall.

De varken importerar eller exporterar sperma och använder sig inte av inseminering alls. Island är ännu ledande inom islandshästaveln, de bästa hästarna lämnar inte ön om det inte finns en riktigt bra anledning till det. De har garanterat fler (och bättre) avelshästar på Island än vi har i Sverige och då är vi ändå riktigt bra på islandshästavel här med. De har dock fördelen med stora ytor och i regel billigare hästhållning.

Men varför någon skulle vilja korsa en islandshäst med en annan ras förstår jag inte? Tror oavsett att det aldrig kommer bli tillåtet att importera sperma.

Kl

Kom och tänka på detta, ni kanske har en aning. Åkte till Island för en fyra år sen för att jobba, var ju så nervös att mina nya ridskor inte skulle få komma in då de inte kunde veta om de var oanvända eller inte.
Men hur hårde är egentligen myndigheter med sånt här? Hur mycket engagerar politiken sig egentligen i Islandshästar? Är det en fråga för politikerna eller kan importförbudet ändras om en politiker lägger den sidan till?

Satt mest och funderade på hur stort intresse just impotärtförbud och hästkulturen egentligen är hos gemene islänning.

När jag har åkt till Island har jag alltid renggjort ridkläder/skor/hjälm mm noggrant. Tvättat det som kan, använt virkon-s på det som går. Och haft ett intyg med, men aldrig behövt visa.
På landet på island är hästen en stor del av livet hos de flesta. De flesta har flera stycken eftersom, som fler sagt, det är relativt billigt att ha häst på Island.

Ett intyg där veterinär intygar att allt är tvättat enligt konstens alla regler. Det var det som krävdes, stod det då i alla fall.

Nej, men jag jobbade där så jag passade på att göra det en dag på plats. När det gäller att desinficera saker så tror jag att det måste göras inför en veterinär som bevittnar det.

Kl
Men hur hårde är egentligen myndigheter med sånt här? Hur mycket engagerar politiken sig egentligen i Islandshästar? Är det en fråga för politikerna eller kan importförbudet ändras om en politiker lägger den sidan till?

Satt mest och funderade på hur stort intresse just impotärtförbud och hästkulturen egentligen är hos gemene islänning.

ursäkta men :wtf::arghh::yuck::nailbiting::eek::banghead:

Okunnigheten i detta ämne hos TS och några andra i tråden lyser närmast med trollvarning, men vill man dock verkligen lära sig så finns ju exempelvis info i underforumet islandshäst här på Buke. Således:

Islandshästen är renavlad på Island, för islänningarna, sedan tusentals år.

Islandshästen är, kort sagt, en oerhört högt ansedd levande nationell klenod sedan vikingatiden, med en distinkt karaktär och blotta tanken på att blanda in andra raser vore för nära nog samtliga islänningar fullständigt otänkbart. Korsningar utomlands har inte visats tillföra något av värde, dock tvärtom.

Okunnigheten i detta ämne hos TS och några andra i tråden lyser närmast med trollvarning, men vill man dock verkligen lära sig så finns ju exempelvis info i underforumet islandshäst här på Buke. Således:

Islandshästen är, kort sagt, en oerhört högt ansedd levande nationell klenod sedan vikingatiden, med en distinkt karaktär och blotta tanken på att blanda in andra raser vore för nära nog samtliga islänningar fullständigt otänkbart. Korsningar utomlands har inte visats tillföra något av värde, dock tvärtom.

Håller med fullständigt - förutom trollvarningen. Alla kan inte veta allt ;) Nu trodde jag i och för sig också att det var allmän kännedom hur extremt välbevarad islandshästen är och hur hårda regler det är.

TS kanske menade mer rent teoretiskt hur det skulle fungera i praktiken? Och där är ju svaret uppenbart nej.

+QRST
Fast allmän kännedom, bland vilka? Hästfolk, med ett intresse för olika hästraser, eller åtminstone islandshästen, ja. Men alla är väl inte intresserade av hästraser? Har man dessutom aldrig haft någon direkt kontakt med islandshästen är det väl ingen konstig fråga? Dessutom vet vi ingenting om TS kunskaper, h*n kanske är relativt ny inom hästvärlden och då är det ju inte så lätt att veta...

Onödigt hårt dömande av någon som är nyfiken och frågar om nåt den inte vet.

Tycker att ditt svar var drygt och otrevligt.

Vet man inte så vet man inte... man föds ju inte med kunskapen om islandshästar. Jag har rapporterat ditt inlägg då jag tycker att det bryter mot nät-etikett.

Senast ändrad:

Man kan ju säga i stort sett samma sak om arabhästen, framavlad för arabfolken, på arabhalvön.

Men exportera exemplar av "sin" hästras och därmed släppa kontrollen över en del av aveln har både araber och islänningar tydligen kunnat klara av utan att dö av sorg.

F ö var dtt inlägg onödigt skarpt formulerat.

Fy vad otrevligt!

Det som är självklart för dig behöver inte vara det för andra som inte har insyn i rasen.

Uppmuntrar inte direkt till att lära sig mer heller när man får svar som ditt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar