Livet efter travet?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Livet efter travet?

Min fundering runt detta problem är ju att travsporten tex slutar pumpa in pengar i ridsporten o istället o till en böjan finner en lösning på problemet med dessa hästar.

Jag har likande problem med min Humlan, betyder allt för mig, min egen uppfödning osv.
Va gör jag med henne när hon inte kan tävla längre? Tanken är ju att hon ska få chansen i avel men jag har inte råd varken ta föl varje år eller ha en häst som bara går år ut o år in.
Och hur lycklig skulle hon "arbetsnarkomanen" vara av att gå i pension o driva runt i en hage?
Inte är hon särskillt snäll och trevlig ha att göra med heller o skulle bli rent livsfarlig i fel händer.
Inga trevliga ridgångarter, men hon hoppar bra?

Ja som sagt fasar för dne dagen!
Det är exakt det jag menar!Hur bra mår en sådan häst efter karriären!?

fast det där stämmer inte, en häst som har stått länge kan vara helt tokig.

Och ingen häst är gjord för att ridas på.

Jag tycker att fler utav tränarna skulle satsa på att få sina hästar ridna medan de är i träning också. De behöver inte vara speciellt utbildade, men att de är vana vid att ha ryttare på ryggen innan de kommer till detta utbildningshem som Anym nämner. Varför kan man då fråga sig?

Jo, för det första är de redan insuttna, man vet att de är vana vid att ha en ryttare på ryggen och man slipper jobbet med det (sen att de flesta travhästar jag stött på bara varit att sitta upp på och skritta ut).

Jag rider en del tävlande travhästar i gymnastiserande syfte och de flesta accepterar det. Jag vet av några hästar som jag utan att tveka skulle ta över/köpa OM de mot förmodan inte längre skulle fungera på banan, av den enkla anledningen att de har en bra ridhästexteriör, hyfsade gångarter och de är reglerbara (finns det nån härligare känsla att sitta på en hingst på 1.75 och sitta och rida tempoväxlingar i trav där hästen verkligen trampar in under sig och skjuter iväg och på en hundradels sekund samlar sig tillbaka till arbetstrav:love: )

Sen tycker jag också att man inte mot all förmodan MÅSTE få ut alla gamla tävlingshästar till ridmänniskor, det finns dem som inte är lämpliga att ridas på och dem tycker jag inte ska skickas som ridhästar.

Jag har oxå gett bort hästar!ja,jag gav bort dom!En föl märr,och en som slutade att tävla.Båda två fick det fick det jätte bra som rid hästar.
Men det finns även hästar som inte fungerar som ridhästar.Som våra Ninas Apache,den hästen skulle nog ha varit rent livsfarlig som ridhäst!

Jo tack. Jag har ägt en efter Kosar, med hela psyket efter far fast 20 resor värre. Innan jag köpte han så var det en vandringspokal. Efter mig fick han somna in... det jobbigaste beslutet jag gjort, men det bästa...

Det är oerhört svårt att veta om det kommer att bli rätt eller inte...

Men du behöver ju inte ta bort hela inlägget!!!!!!!!! :mad:
Jo, det måste jag!
Det är bara att läsa regelverket innantill så kan DU SJÄLV förhindra att dina inlägg raderas!

Jag går inte in och redigerar inlägg annat än i undantagsfall.
Nu har jag raderat ett par citat av ditt borttagna inlägg i denna tråd, för att jag inte hann få bort ditt i tid.

jo visst har du rätt i det, jag tänkte inte så långt eftersom vi gör nästan inte annat är ridtränar hästarna på jobbet, men visst har du rätt i det.

Jo, det måste jag!
Det är bara att läsa regelverket innantill så kan DU SJÄLV förhindra att dina inlägg raderas!

Jag går inte in och redigerar inlägg annat än i undantagsfall.
Nu har jag raderat ett par citat av ditt borttagna inlägg i denna tråd, för att jag inte hann få bort ditt i tid.

Är det av lathet eller inkompetens som ni har den regeln då andra forum går in och ändrar i inlägg :confused:

Regeln finns för att vi inte ska gå in och ändra inlägg helt enkelt!
Det är GUNNARS önskan att vi inte redigerar inlägg.

Hur andra forum gör är deras ensak!

Övriga synpunkter runt detta ska diskuteras under fubriken "Bukefalos-hjälp"

Senast ändrad:

Jo men tanken jag hade var att den pensionerade hästen ska vara kvar på samma ställe tills den dör..

Även fast det låter bra med ett sånt där utbildingstall så är det ju inte alls självklart att hästen får det bra sen när den säljs.. Även om den blir väl inriden.. Jag skulle vilja veta vart min häst är. och ha möjlighet att hälsa på.

Nu menar jag inte att det här är ett alternativ för alla. Eftersom de kan bli dyrt i längden att ha hästar inhyrda.

Men är det ingen som kan försöka gissa sig till vad de kan kosta för dag/månad att ha en häst som går på lösdrift? Säg att de äter hösilage på vintern och går på bete på sommaren.

Personal skulle ju ATG kunna betala! :idea:
Men mat får ägarna och kanske eventuella donationer betala

Och som nån skrev så kanske inte detta passar alla men jag menar dom som ändå har sina gamla travare gåendes hemma kan ju lika gärna ha dom där i en stor flock istället för att de ska ta upp en box hemma.

Vad kan det vara för avgifter?

Här kostar en hösilagebal 425 kr och väger 400 kilo.
Hovslagare? vad kostar det att verka häst? Gör det själv så jag vet inte..

vad är det mer?

mitt huvud är tomt

Har tänkt på precis samma sak!:bow::bow:

Om nu staten får 1,2 miljader om året och ridsporten får en hel del miljoner tycker jag att man ska lägga undan ett antal miljoner om året till travarna som inte kan/får tävla längre. En fin liten summa på 50 miljoner kan de väl i alla fall offra? Det är ju travets ansvar att hästarna ska få det bra även i sitt senare liv. I stället för att staten ska roffa åt sig så mycket eller att ridsporten ska ha sina shower tycker jag hästarna som springer in pengarna ska få en del utav det.

Borde väl inte vara så svårt att hitta några fina gårder med stora marker och ordna med lösdrifter och stall. Sedan får man köpa in ett stort parti hö eller ensilage och ha personal, hovslagare och veterinär som ATG står för och bidrag till hästarnas uppehåll och mat.

Helt perfekt idé! Blev den genomförd skulle statsen höjas direkt på travsporten. Att de avdankade travarna får en andra chans. Och sedan kan man ju ha kunnigt folk som motionerar dem, t ex rida eller köra dem på anläggningen och i skogen, eller kan de bara gå och ha det bra. :laugh:

Borde verkligen ta upp dte med STC och ATG och staten!:bump:

*kl*

Skriver som hastigast!

Men även jag tycker att det är en suverän idé!
För flera år sedan pratade jag och Thomas Nilsson om just det här.

Det skulle ha funnits en form av en stiftelse som på olika platser i landet tar hand om travare vars karriärer är över eller har uteblivit.
Detta ska vara bekostat av travet själva samt ATG.
Låt säga att man bakar in en öronmärkt obetydlig summa i levande fölavgiften som går direkt till stiftelsen.
En krona per anmälan går också denna stiftelse.
Det finns så många möjligheter att med hjälp av små summor från varje aktiv inom travet att ta ansvar för de travare som går till stiftelsen.

Stiftelsen ska ha utbildad personal och de hästar som anses lämpliga som rid- hobby- familjehästar ska matchas mot rätt fodervärd.
Ingen får köpa en häst från stiftelsen men man äger rätten att ha den hela livet ut om man sköter sitt åtagande.
Detta ska givetvis kotrolleras regelbundet av stiftelsen.
Här vet jag inte riktigt hur man skulle göra med avelsrätten till stona men det kan man ju finna en lämplig lösning på.

Det är viktigt att rätt människa och rätt häst finner varandra!
Inga mer snyfthistorier om hur jag som den barmhärtiga samariten förbarmade mig över en stackars stressad, avmagrad krake som inte klarade pressen nu efter en veckas kärlek återfått livsgnistan. ;)
Eller trådar om "Hur får jag min sönderstressade travare att förstå att han inte är hjärntvättad längre och därför inte behöver tävla med varenda åkersork och kastvind"..

Stiftelsen ska alltid finnas till hands för upplysning, råd och stöd osv.

Fodervärden betalar en engångssumma vid skrivandet av kontraktet och får stå för försäkring, utrustning osv.

Detta tror jag, helt ärligt, skulle minska den fördoms-inkörsport som finns och frodas och förmedlas vidare av alla dem som inte är insatta i vår sport men som "vet" hur det är..allt baserat på den egna stackars hästen.

Apatiska hästar är knäckta av travet. Heta hästar är sönderstressade osv osv i all oändlighet..

Skulle det finnas en "mellanhand" så skulle vi få stopp på många av dessa fördomar då det är ytterst noga att rätt häst och människa matchas ihop!
Den häst som inte är lämplig att gå ut som tex. ridhäst får gå kvar hos stiftelsen och om en fodervärd inte kan ha kvar sin häst ska den tillbaka -inte vandra runt!

Som sagt, ett inlägg skrivet i all hast. Ursäkta om det blev svammligt samtidigt som tankar och fingrar flyger över tangentbordet! :D

Ser redan nu, än mer stressad :eek:att jag glömde det viktigaste!
Att vi inom travet tar ansvar för att alla våra hästar har det bra!
Oavsett om det innebär en lugn pensionärstillvaro eller ett nytt liv som ridhäst!

Du fick till det väldigt bra:bow::bow:

Ett liknade inlägg som det du precis har skrivit borde med omnejd skickas in till STC för att vidareutvecklas där. Tycker det är en OTROLIGT bra idé detta. Har själv en 16-årig travare som jag har haft i 9 år och en 10-åring som kommer att få stanna hos mig livet ut. Har även ett 10-årigt sto som min bror tar hand om just nu. Så har ju en del gamla hästar själv och är ju svårt att ta sig an mer då man inte har tillräckligt med pengar eller eget stall.:(

Så på STC och ATG nu!:bump:

Vad kul att så många hakade på! Jag förberedde mig nästan på att bli nerslagen i stövlarna.

Men helt seriöst nu, låt oss inte bara prata om det här.

HUR skulle man kunna genomföra detta. Om STC skulle haka på skulle de absolut vara enkelt men det gäller ju att få deras uppmärksamhet.

Trygg: Jättebra förslag på hur man skulle kunna få in pengar och det här med stiftelsen och fodervärdar :bow:

http://www.ridtravare.com/nyheter.php?view=1107298800

Tycker absolut den ekonomiska planen var suverän!

Jag tycker oxå att man skulle kunna avlöna människor från Ridtravarföreningen till att förmedla hästar. Och upprätta ett register på aktuella hästar. Och att hästägaren förbinder sig att tillse att hästen rids in. När den avslutat sin karriär.
Sedan kan man pröva med att skänka hästar till de befintliga travskolor som finns. Enstaka hästar är oxå lämpade att bli ridkole hästar. Är hästen någosådär ridbar kan den utbildas vidare som på t.ex. en ridskola.

Man kan oxå avlöna s.k. jourhem till hästar som kan prövas för sin lämplighet.

Att utbilda travhästar till trevliga ridhästar är ju ett stort arbete, tänk bara på vilket enormt arbete man får lägga ned på en trevlig ridhäst.

Många hästar kommer endock att falla under slaktmasken, och det gäller inte bara travhästar. P.g.a. skador och ren olämplighet.

Jag har arbetat många år såväl med travhästar såsom ridhästar. Även väldigt m.k.t. ridhästar döms ut av ett eller annat skäl.

Länken går till berättelsen om min gamla Abbe, som var född -79 och togs bort, p.g.a. ålder för ett par år sedan...

Först och främst måste ju STC kontaktas på något sätt! Maila vore väl det bästa. Sedan kan man ju kanske starta ett inlägg om det på någon annan travsida, som t ex travnet. Min bror bloggar ju där, så han kanske kan skriva ett inlägg om det. Det måste ju liksom ut till allmänheten, något måste ju göras!

Galoppen har ju inte alls samma problem med sina hästar, där finns det ju ett värde i dem som ridhästar, men tyvärr är ju inte fallet så för travarna.
De förtjänar ett bättre öde!:bow:

Men om vi gör så här..

Någon som är bra på att formulera sig kan skriva ihop ett förslag (Trygg :angel:). Sedan kan den texten skickas vidare till alla möjliga ställen som kan tänkas hjälpa till. STC, ATG, ASVH, Travronden, Travnet, Aftonbladet, Expressen, Andra tidningar, Tv4 Vinnare o.s.v.

Det är väl en start?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 421
Senast: Fetaost
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Är inte helt säker på att tråden hamnade rätt, men jag hoppas det. Jag håller på att läsa på för fullt alla detaljer av lagstiftning...
2
Svar
29
· Visningar
9 515
Senast: fjutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12