Sv: Ha häst på sin egen tomt?
2000kvm är ingenting efter några veckors slitage. Ni kommer behöva grusa upp åtminstone något område, t.ex. runt ligghallen/vatten/foderplats för hur väl dränerat det än är så kommer det att bli bara jord o lera med den belastningen. Jag hade två hästar på 5000kvm i lösdrift hemma på tomten(oxå väldränerad skogstomt). Där blev bara jord och på lågpunkter rejäl lera, hästarnas roligaste sysselsättning var att äta bark så träden började dö...
Bered dig oxå på att du kommer få mocka hage regelbundet, det blir mkt skit på så liten yta.
Du måste lösa gödselstack på lagligt vis, container, tät släpkärra, gjuten platta.
Ligghallen låter det ju som du har koll på. Är måtten rätt för just dina hästar?
Så länge grannarna är de där 100metrarna bort och ni inte bor i tätbebyggt område så får du absolut lov att ha dom hemma.
Jag kan ju säga att vi sålde vårt "hus med stall" då jag tröttnade på leran(o vi grusade upp stora områden), att behöva stödfodra från augusti till juni, att mocka hage jämt och fjäska för en idiotgranne för att få sommarbete. Vi köpte istället en gård med 8hektar, gott om plats, lite för mkt gräs bara ;-) Älskar att ha hästarna hemma men själen o samvetet mådde alltför dåligt av att se dom stå i lera jämt...