Liverpoolstång

Q

Qia

Har precis beställlt hem en liverpoolstång och upptäcker att det är ruggligt på ena sidan... Ska det vara riktat upp eller ner??? Hoppas ni förstår!??

Sv: Liverpoolstång

Det sägs att om du har det vågiga utåt, så kommer ju det neråt mot tungan när du tar i tömmenoch blir då skarpare. Personligen tror jag inte på det. Min reagerar inte något på vilket håll bettet sitter åt, och det vågiga är ju så mjukt vågigt.
Jag har bettet nu så att man spänner kedjan på vänster sida.

Testa, din kanske reagerar annorlunda.

Har du mullenmouth eller har du köpt ett som är helt rakt?
Ett helt rakt är onödigt skarpt och ligger på tungan, har läst och hört här att det kan knipsa av tungan om hästen trampar på tömmen.

Tack för ditt svar!!

Det jag köpt är helt rakt, ska bara ha det ibland.
Mullenmouth... vad är det??

Tacksam för svar!:bow:

aj då, du har inget öppet köp då?

Mullenmouth är en svagt böjd stång som ger plats för tugan och har tryck på lanerna istället.

Här har du en superbra sida! Bettbiblioteket

Lånar lite från den med hänvisnng dit för massor mer info om bett.

En häst med liten tunga och känsliga laner kan trivas bäst på en stång utan tungfrihet. Lägg dock inte en stång med spikrak mundel i munnen på en häst utan att tänka efter mycket noga. Det blir ett väldigt stort tryck på tungan, och skulle hästen komma lös och trampa på tygeln kan tungan gå av. Vad du än väljer för stång, för alltid isär läpparna på hästen och kolla så att tungan får plats

Vilken bra sida!

Ska fördjupa mig i den ikväll!!

Tack:bow:

Ett rakt stångbett är mildare än ett med mycket tungfrihet! Ju mer tungfrihet desto mer verkar bettet på lanerna = skarpare bett.

Jag var in på den sidan som hastigast och även om där är mängder med info om bett och bettsling så skulle jag nog inte lita på vad som står där till ens 50% och detta baserar jag på min egen hästbakgrund och utbildning.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt postkandar är som du beskriver det och bettet är konstruerat så att de skrovliga ska vara bakåt eller hur man nu ska säga.

i disagree :) Hästen strävar efter att slippa tryck, framförallt på tungan. När hästen jobbar rätt slipper den trycket på tungan, och eftersom hästen när den går rätt har huvudet lodrätt trycker inte bettet på lanerna.

Många hästar fibblar med tungan just för att de tycker bettet är obehagligt för tungan, en lösning kan vara tungfrihet eller tungfelsbett.
För mycket tungfrihet ger mycket tryck på en enda punkt, lanern, såklart inte optimalt heller.
Jag tycker framförallt att man ska försöka följa munnen så som den ser ut, och ett helt rakt bett ger ingen plats till tungan, och jag tror man kan skapa problem såsom att ha tungan utanför om man tummar på den regeln.

Du skiljer väl på rakt, mullen och tungfrihet? Kom på det i efterhand. Vad har du för utbildning?

Jag argumenterade nu inte för vad som är bra utan talar bara om att ett bett med mycket tungfrihet anses skarpare än ett med liten tungfrihet, oavsett vilket så vem sjutton vill ha sin tunga fastkilad någonstans överhuvudtaget?
Vetenskapen om hästens mun är mycket ung och mest och högst skriker en viss herre i mellansverige som anser sig själv vara allsvetare i detta ämnet, vilket i sin tur har skapat många underliga bettrender under senare år:crazy:

Ja, jag ifrågasätter inte ditt inlägg. Men kan du inte förtydliga om du menar RAKT bett som ligger bara på tungan när du menar rakt stångbett, eller menar du mullenmouth? För menar du rakt, då håller jag inte alls med dig :)

Själt tycker jag TL gör ett rätt bra jobb, vad är det som är underligt bland bettrenderna. Själv ser jag bara en underlig bettrend, och det är det förbaskade otroligt populära pessoat. Men det kan man inte beskylla TL för väl?

/jenny

Har inte så mycket att tillföra förutom denna bild det är väl så det kan bli med en skarpt bett o om "hästen kommer lös och trampar på tygeln" eftersom raka stångbett ger stort tryck på tungan :crazy:
Fast sen har jag hört om bett där trycket på lanen varit så stort att benbitar lossnat :eek: :crazy:

/L

_L_ skrev:
Har inte så mycket att tillföra förutom denna bild det är väl så det kan bli med en skarpt bett o om "hästen kommer lös och trampar på tygeln" eftersom raka stångbett ger stort tryck på tungan :crazy:
/L

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
GUUUUD!
Stackars häst!:cry:

_L_ skrev:
Fast sen har jag hört om bett där trycket på lanen varit så stort att benbitar lossnat :eek: :crazy:

/L
Är du säker på att den här bilden har något med bett att göra över huvud taget??
Enligt tänderna så ser det ut att vara en ganska ung individ.
Ynglingar kan ju hitta på vad som helst menar jag..

Den var i en annan tråd och då sa de att de var pga bett...men man vet ju aldrig.

Har du några synpunkter på olika stångbett Pinge. Vad använder du på Gusten?

snigelfarmor skrev:
Den var i en annan tråd och då sa de att de var pga bett...men man vet ju aldrig.

Har du några synpunkter på olika stångbett Pinge. Vad använder du på Gusten?
Åaaaahh... Ska jag svara på det?? Törs jag??
Jag testar nära på allt,, Dock inte samtidigt!!
När jag "slapprider" gör jag det gärna i grimman med två gimskaft.. Kördressyr fungerar inget annat än tredelat pelham för mig, har dock provat att tävla med tränsbett men fick inte till det bra. I maraton är det tredelat, tunnt tränsbett. I brukskörningen och skogskörningen får han ett tunnt tvådelat tränsbett. Hoppningen fungerar på både vanligt bett och pessoabett..Beroende på vilket humör han är på.. (läs: hur pigg han är).. Har testat ett rakt tränsbett men det fattade han inte alls.. Liverpolstång och postkandar hör till ovanligheterna för min del.

Oj, jag är emot delade stångbett, pessoa, tränsbett. Däremot för bettlöst, tunna bett, tredelade. :)

Tredelat pelahm?? Var hittade du det?

snigelfarmor skrev:
Oj, jag är emot delade stångbett, pessoa, tränsbett. Däremot för bettlöst, tunna bett, tredelade. :)

Tredelat pelahm?? Var hittade du det?
Men du är väl lite emot det mesta??:devil: hehe!!
Bettlöst är ju INTE tillåtet när man kör. Någonsin!
Det tredelade pelhambettet finns att köpa i Mantorp i en butik nära travbanan... (ingen reklam här va)

Nej jag glömde att skriva det, att jag bara hittat en bild som passade presis, ang hur jag tänkte, när hästen med skarpt bett o råkar trampa på tygeln och tungan går av :smirk: :crazy:
Vet ej något om hästen på bilden.

/L

Liknande trådar

Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 270
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min ena lilla behöver snart klippas igen och kommer då frysa. Hon har sedan ett tid ratat de stickade tröjorna och en annan i något...
Svar
11
· Visningar
666
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka