Liverpoolstång

Sv: Liverpoolstång

De tvådelade går upp i gommen när man tar i hästen om den går som den ska, då slår den upp huvudet och så har man förstört allting. Bättre med tredelat tränsbett. Jag har slängt alla mina gammalmodiga tränsbett :)

/emot i princip allting, eller hur var det Pinge?

De tvådelade går upp i gommen när man tar i hästen om den går som den ska, då slår den upp huvudet och så har man förstört allting. Bättre med tredelat tränsbett. Jag har slängt alla mina gammalmodiga tränsbett :)

/emot i princip allting, eller hur var det Pinge?

De tvådelade går upp i gommen när man tar i hästen om den går som den ska, då slår den upp huvudet och så har man förstört allting. Bättre med tredelat tränsbett. Jag har slängt alla mina gammalmodiga tränsbett

Och den som har kommit på detta trick som du så uppenbarligen okritisikt tagit till dig är den så kallade gurun i mellansverige. Vetenskapen om hästens mun och bettsling är så ung att vi inte på rak arm kan hävda att det ena eller det andra ska vara så rätt. idag rids stora svenska halvblod på bett som från början är tillverkade till shetlandsponnier och hur dessa nya rön påverkar och inverkar på hästarnas munnar kommer ta lång tid att få reda på.

Snarare är det väl så att vi vet, genom att se med våra ögon, att de tvådelade kanske inte var det smartaste vi kunde komma på, men väl det enklaste.

Jag har iallafall aldrig varken lyssnat eller läst något av herr tandläkare som gjort att jag ändrat uppfattningar som jag inte haft innan. Mina insikter som jag så fint kallar det, har jag fått genom att själv förstå fysiken bakom ett tränsbett. Behöver man hjälp kan man besöka Sustainable dressage sidan.
Aveln har gjort hästmunnar mycket mindre än för bara 100 år sedan, vi måste följa det, vi kan inte köra på med våra 70-tals tränsbett modell ardenner. Förr rekommenderade man tjocka bett, två veck i mungipan och gärna sticka ut 1 cm på var sida. Jag är glad åt hästarnas vägnar att man nu följer hästen istället för arméns rekommendationer.

Sen kan såklart ett tvådelat vara bra i en bra hand och med en häst som aldrig rör sig bort från det lodräta planet. men finns dem händerna och finns den hästen?

Kul att buke är tillbaka!! förresten:angel:

snigelfarmor skrev:
Sen kan såklart ett tvådelat vara bra i en bra hand och med en häst som aldrig rör sig bort från det lodräta planet. men finns dem händerna och finns den hästen?
Ursäkta en dum fråga bara. Men är det inte just i det lodräta planet som det tvådelade bettet pekar mera rakt fram och rakt in i hästens gom??

jo, när du tar i bettet, varav hästen kastar upp huvudet och så börjar proceduren om, den kan aldrig ta stöd på bettet.

Men aldrig är förstås grovt sagt, för vissa hästar går mycket bra på tvådelade tränsbett.

Att diskutera med dig är ju som att att diskutera med en vägg!

Vet inte hur gammal du är men jag gissar på inte alltför gammal. För det är oftast de yngre förunnat att tro sig veta allt om allt vilket du uppenbarligen gör inom körning om man kollar runt på denna sidan.

Tvådelat bett ger en viss tungfrihet jämfört med tredelat, ett väl inpassat tvådelat som inte är för långt ska inte gå upp i gommen när man tar i det - beroende på hur låg eller hög gom hästen har förstås.

Tredelat lägger ganska stort tryck på tungan och det är många hästar som ogillar detta.
Tvådelat ger tungfrihet - men högre tryck på lanerna, precis som stänger med tungfrihet. Vissa hästar trivs bättre med tryck på lanerna motför tryck på tungan.

Att tvådelat ska vara något enkelt dåligt är båg.... Att säga att tredelat är "mycket bättre" fungerar inte - vissa hästar trivs bättre på det visst, men långtifrån alla.

Jag håller med, har inte själv sagt något annat, man får prova sig fram, men jag har tredelat som standard och börjar med det om jag behöver prova ut bett.

Problemet ligger nog mycket i att folk ofta har för långa och för tjocka bett fortfarande.

Rat and cat: Jag vet inte hur gammal du är heller, men jag gissar på inte alltför ung eftersom du anser att min ålder har med det faktum att jag säger emot dig, att göra. Det brukar vara så.
Av oss två så tycker jag du diskuterar sämst. Du diskuterar faktiskt inte alls, du påstår mest bara att tl har helt fel trots att han är tandläkare och veterinär, samt att jag har helt fel eftersom du har rätt. Jättesvårt att diskutera då, det blir mera smutskastning och det gagnar varken oss eller hästens mun. Jag lägger ner.

Frågan var om raka stångbett är bra, mitt svar är NEJ.

Näh, men det finns inga andra som har kommit ut i media, så det blir lite luddigt när du skäller på en okänd människa som inte är offentlig. PM:a gärna.

/jenny, tack pinge, förresten!

Men "gurun" hänvisar i sin tur till TL:s undersökningar och resultat.

Om jag minns rätt är TL humantandläkare men ej veterinär. Han är, vad jag vet, den som gått ut med att väldigt många av hästarna han undersökt har bettskador som är relaterade till för långt bett.

gurun?? Vem är denna guru?

Varför kritisera TL förresten, vad är det som är fel? Jag tycker han verkar högst vettig och med hans kunskaper och fakta är det väl lätt att dra slutsatsen att bett inte har i en hästmun att göra egentligen, då är det vår skyldighet att underlätta för hästen genom att använda så små bett som möjlgt, samt gärna byta lite på modellerna emellanåt. Det är ju ett faktum att hästar ibland har ständiga sår eller förhårdnader på lanerna pga att bettet ligger an väldigt eller att man har en sågande hand eller ett skarpt eller felaktigt bett.

Snälla förklara vad som är fel i forskning och att någon äntligen vågar tala om hur hästen hellre vill ha det. Känns bra mycket bättre med denna nya medvetenhet än den stilen man körde på 70-80 talet.

Jag menade inte alls att kritisera TL. Jag upplever honom som mycket seriös och kunnig. Jag tycker också att det är bra att hans undersökningar lett till att vi numera uppmärksammar hästens mun och betten på ett helt annat sätt än tidigare! Jag ville bara tala om att jag tror inte att TL är veterinär.

"Gurun" är som jag uppfattat det, AE, som t ex gjort en film om Bett och betsling, där jag förmodar att TL medverkar. AE pratar mycket om hästens mun och bett när han åker runt om i Sverige och håller tömkörningskurser, men de gångar jag har hört honom refererar han till TL:s undersökningar och resultat. AE har gjort flera andra filmer, t ex om sadlar och inpassning, hovbeslag m.m. Jag upplever även AE som en mycket kunnig och seriös "hästkarl".

aha, nu klarnade det! Tack!

AE verkar kunna mycket om mycket, eller egentligen är det väl så att han gör filmer med och om andra experter va :) hihi..Har han någon utbildning?

Forskning är mera säkra kort!

AE är utbildad hovslagare om jag minns rätt.

I filmerna medverkar sådana som är kunniga inom det område filmen tar upp, t ex PW i sadelfilmen och TL i bettfilmen. Som jag upplevde det när AE berättade om filmerna var det hans "mission" att göra oss uppmärksamma på problemen inom varje område för att vi sedan skulle kunna göra det bästa för varje hästs förutsättningar för arbete.

det är ju en bra mission. Det är min vision med, man kanske skulle göra en film, som inte kostar mer än frakten, om selar och rockarder till den lilla människan med den söta shettisen? :)

Fast då kanske jag måste skatta på det...

Liknande trådar

Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 270
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min ena lilla behöver snart klippas igen och kommer då frysa. Hon har sedan ett tid ratat de stickade tröjorna och en annan i något...
Svar
11
· Visningar
666
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka